Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. (MZA) w Warszawie to kluczowe przedsiębiorstwo, które zajmuje się transportem publicznym w stolicy Polski. Firma ta realizuje usługi na zlecenieZarządu Transportu Miejskiego, obsługując linie autobusowe zarówno w obrębie Warszawy, jak i w okolicznych miejscowościach.
Historia MZA sięga 1 marca 1994 roku, kiedy to doszło do podziału Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, co zaowocowało powstaniem tego przedsiębiorstwa jako zakładu budżetowego miasta stołecznego Warszawy. W 2003 roku nastąpiła istotna zmiana, ponieważ spółka przekształciła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Obecnie jej jedynym właścicielem jest miasto, co podkreśla jej znaczenie w miejskim systemie transportowym.
MZA odgrywa istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu warszawiaków, zapewniając im dostęp do szybkiego i wygodnego transportu publicznego.
Historia
Miejskie Zakłady Autobusowe, znane jako MZA, pełnią istotną rolę w warszawskim systemie komunikacji. Zakład, oprócz transportu autobusowego, posiadał również odpowiedzialność za trolejbusy, które funkcjonowały aż do 1995 roku, gdy to zlikwidowano komunikację trolejbusową oraz zajezdnię R-12 „Piaseczno”. W tymże samym roku zakończyła działalność kolejna zajezdnia, R-8 „Pożarowa”. Niestety, najstarsza zajezdnia warszawska, mieszcząca się przy ulicy Inflanckiej, zakończyła swoją egzystencję w 2003 roku. Natomiast zajezdnia przy ulicy Chełmskiej zniknęła z mapy 1 kwietnia 2006 roku, a jej tabor został przeniesiony do innych zakładów.
Pionierskim nabytkiem MZA był niskopodłogowy, 15-metrowy autobus Neoplan N4020, pochodził on z niemieckiej produkcji i został zakupiony w 1994 roku. Również na początku lat 90. przybyły pierwsze przegubowe autobusy niskopodłogowe, które znały nazwisko Ikarus 417.08, będące na wyposażeniu od 1995 roku (pierwotne numery taborowe to 7550 oraz 7551). Nowości w taborze przybyły w roku 1999, kiedy to MZA wprowadziły do użytkowania nowoczesne autobusy Solaris Urbino 15 I.
W 2001 roku do floty Solarisów dołączono 60 przegubowych autobusów marki MAN NG313, a już rok później zamówiono 40 dodatkowych pojazdów. Z takich przeróżnych nowości warto wymienić również zakup pierwszych przegubowych Solarisów Urbino 18 III z klimatyzacją w 2005 roku, które w 2007 roku wzbogacono o kolejne 100 egzemplarzy (w wersji z klimatyzacją dla kierowcy) oraz 50 w mniejszym rozmiarze. Na przełomie 2007 i 2008 roku wparli się także nowe wozy – 54 Jelcze M121I4 Mastero.
Początek 2008 roku był czasem ogłoszenia przetargu na 150 nowych pojazdów, w którym wygrał producent Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa. W ramach umowy dostarczyli oni do MZA w Warszawie osiemdziesiąt autobusów Solaris Urbino 18 III oraz siedemdziesiąt Solarisów Urbino 12 III. Pojazdy te wyróżniają się klimatyzacją w przestrzeni pasażerskiej, systemem informacji dźwiękowej oraz monitoringiem. Już we wrześniu 2008 r. pierwsze przegubowe Solarisy dotarły do stolicy, a w październiku zagościły tam również 12-metrowe modele. Nowe autobusy zostały rozmieszczone pomiędzy trzy zajezdnie: „Stalowa” „Stalowa”, „Redutowa” oraz „Kleszczowa” „Kleszczowa”.
Rok 2009 przyniósł nowy przetarg na 16 niskopodłogowych autobusów typu MIDI. Chociaż przetarg został początkowo unieważniony, Solaris odwołał się i otrzymał zgodę na realizację. W lipcu 2010 roku do zajezdni Ostrobramska zajezdni Ostrobramska trafiły autobusy Solaris Urbino 10 III. Z kolei spółka MAN wygrała przetarg na 70 przegubowych autobusów w 2010 roku, a Solaris dostarczył 42 nowe modele przegubowe w ramach wcześniejszych umów. Transport rozłożono na zajezdnię Ostrobramska oraz zajezdnię Woronicza zajezdni Woronicza, podczas kiedy MAN-y trafiły do zajezdni Stalowa.
Na końcu 2010 roku uruchomiono przetarg dotyczący 168 autobusów niskopodłogowych, dzielący się na sześć części – 20 autobusów 10-metrowych, 36 autobusów 12-metrowych oraz 112 przegubowych. Przy zakupie mogły powstać pojazdy o długości 20 metrów. Koniec marca 2011 roku przyniósł wyniki przetargu, a zwycięzcami zostały firmy Solaris i Solbus. Solaris dostarczył 112 autobusów Solaris Urbino 18 III (w tym 4 wersje hybrydowe) oraz 36 autobusów Solaris Urbino 12 III, a Solbus dostarczył 20 Solbusów Solcity SM10.
Początek czerwca 2011 roku zamknął umowę na dostawę nowych pojazdów, która ruszyła z dniem 12 listopada 2011 roku. W pierwszej serii zajezdnia Woronicza otrzymała 50 Solarisów Urbino 18 III oraz 20 Solbusów Solcity SM10, a zajezdnia Ostrobramska wzbogaciła się o 32 Solarisy Urbino 18 III (w tym 4 hybrydowe) oraz 36 Solarisów Urbino 12 III. Najmniej, bo 30 Solarisów Urbino 18 III trafiło do zajezdni Redutowa.
Wszystkie nowo zakupione Solarisy były wzbogacone o system informacji pasażerskiej z dodatkowym wyświetlaczem tylnym oraz bocznym. W lutym 2012 roku rozpoczęto przetarg na 105 autobusów niskopodłogowych, po raz kolejny z trzema częściami – 20 autobusów 10-metrowych, 25 12-metrowych oraz 60 przegubowych. W wyniku przetargu w październiku 2012 roku na ulice Warszawy trafiły nowe pojazdy, które standardowo trafiły do zajezdni Kleszczowa.
W grudniu 2012 roku ponownie ogłoszono przetarg na 36 autobusów niskopodłogowych. Przetarg zakończył się sukcesem dla firm Solbus i Solaris, które dostarczyły autobusy odpowiednio, w ilości 20 i 16. Dostawy miały być realizowane na wakacje 2013 roku.
W czerwcu 2013 roku uruchomiono przetarg na 35 autobusów przegubowych na gaz oraz 47 na olej napędowy, które zostały zdefiniowane przez firmę Solbus. Autobusy napędzane gazem zostały umiejscowione w zajezdni Ostrobramska, doczekując się specjalnych dystrybutorów paliwa. Jednak 1 grudnia tego roku pożegnano autobusy Ikarus oraz Jelcze M181M, kończąc jednocześnie funkcjonowanie zajezdni Redutowa. 19 listopada 2015 roku zajezdnia Stalowa wzbogaciła się o 80 autobusów Solarisów Urbino 12 III i 18 III.
W 2024 roku MZA zakupiły zajezdnię z rąk spółki ITS Michalczewski, znajdującą się przy ul. Płochocińskiej.
Zajezdnie
W Warszawie zajezdnie Miejskich Zakładów Autobusowych mają długą historię, a ich funkcjonowanie odgrywa istotną rolę w komunikacji miejskiej.
Informacje dotyczące poszczególnych zajezdni są zwięźle przedstawione w tabeli poniżej:
Oznaczenie | Oznaczenie aktualne | Nazwa | Okres działalności |
---|---|---|---|
R-5 | – | Inflancka | 1938-2003 |
R-6 | R-5 | Redutowa | 1964-2013 |
R-7 | R-1 | Woronicza | od 1963 r. |
R-8 | – | Pożarowa | 1972-1995 |
R-9 | – | Chełmska | 1960-2006 |
R-10 | R-3 | Ostrobramska | od 1969 r. |
R-11 | R-2 | Kleszczowa | od 1973 r. |
R-12 | – | Piaseczno | 1983-2002 |
R-13 | R-4 | Stalowa | od 1985 r. |
R-14 | R-6 | Płochocińska | od 2024 r. |
Tabor
Tabor liniowy
W ramach taboru liniowego znajdują się różne modele autobusów, które zapewniają komunikację w Warszawie. Poniższa tabela przedstawia szczegółowe informacje dotyczące dostępnych pojazdów, ich wyposażenia oraz ilości.
Model autobusu | Wyposażenie | Lata dostaw | Ilość |
---|---|---|---|
Scania CityWide 12LF CNG (po ITS Michalczewski) | _ | 2024 | 29 |
Autosan Sancity 18LF LNG | _ | 2022, 2023 | 90 |
MAN NL313 Lion’s City CNG | _ | 2019 | 50 |
MAN NG313 Lion’s City G CNG | _ | 2019, 2020 | 60 |
MAN NG363 Lion’s City G | _ | 2010 | 70 |
Mercedes Benz Conecto LF | _ | 2017 | 35 |
Mercedes Benz Conecto LF G | _ | 2012 | 60 |
_ | 2017 | 45 | |
Solaris Urbino 10 III | _ | 2010 | 16 |
_ | 2012 | 20 | |
Solaris Urbino 12 III | _ | 2007 | 31 |
_ | 2008 | 42 | |
_ | 2011 | 35 | |
_ | 2015 | 20 | |
Solaris Urbino 12 IV FL CNG | _ | 2021 | 40 |
Solaris Urbino 12 III Electric | _ | 2015 | 10 |
Solaris Urbino 12 IV Electric | _ | 2018 | 10 |
Solaris Urbino 18 III | _ | 2008 | 78 |
_ | 2009 | 20 | |
_ | 2010 | 42 | |
_ | 2011 | 108 | |
_ | 2013 | 16 | |
_ | 2014 | 25 | |
_ | 2015, 2016 | 120 | |
Solaris Urbino 18 IV FL CNG | _ | 2021 | 60 |
Solaris Urbino 18 III Hybrid | _ | 2011 | 4 |
Solaris Urbino 18 IV FL Electric | _ | 2020 | 130 |
Solbus Solcity SM10 | _ | 2011 | 20 |
_ | 2013 | 20 | |
Solbus Solcity SM12 | _ | 2012 | 25 |
Solbus Solcity SM18 | _ | 2014 | 47 |
Solbus Solcity SM18 LNG | _ | 2015 | 35 |
Ursus CS12LFE City Smile | _ | 2017 | 10 |
Łączna liczba pojazdów | 1380 z 1455 | ||
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie | 100% | ||
Procent autobusów klimatyzowanych w flocie | 100% |
Tabor wycofany z eksploatacji
W ciągu lat użytkowania niektóre pojazdy zostały wycofane z eksploatacji. W dokumentacji można znaleźć szczegółowe dane dotyczące tych autobusów. Poniżej znajduje się tabela prezentująca listę autobusów, które zostały usunięte z użytku, wraz z rokiem ich wycofania oraz ilości.
Model autobusu | Lata wycofania | Ilość |
---|---|---|
DAB 7-1200B | 2001 | 1 |
DAB LS 575-690/4 | 2001 | 3 |
Dennis Lance/Duple Metsec | 2002 | 3 |
Ikarus 260.02 | 1997, 1998, 2001, 2003, 2007, 2008 | 9 |
Ikarus 260.04 | 1994-2013 | 441 |
Ikarus 260.73 | 2013 | 1 |
Ikarus 260.73A | 2008–2013 | 83 |
Ikarus 280.26 | 2003-2012 | 832 |
Ikarus 280.37 | 2007–2013 | 29 |
Ikarus 280.37A | 2010–2013 | 21 |
Ikarus 280.37B | 2011, 2012 | 5 |
Ikarus 280.37D | 2007, 2010–2013 | 15 |
Ikarus 280.38A | 2008, 2010–2012 | 4 |
Ikarus 280.57 | 2005, 2007, 2009, 2011 | 6 |
Ikarus 280.58 | 2007, 2010–2012 | 18 |
Ikarus 280.70B | 2010 | 1 |
Ikarus 280.70E | 2007, 2008, 2010–2013 | 163 |
Ikarus 280.T4 | 1994–2000 | 83 |
Ikarus 405.01 | 2002 | 5 |
Ikarus 411.08 | 2009 | 2 |
Ikarus 417.08 | 2009 | 2 |
Ikarus 435.05 | 2007–2009 | 5 |
Jelcz 120MM | 2007−2010, 2013 | 10 |
Jelcz 120MM/1 | 2007-2011, 2013 | 60 |
Jelcz L11/Jelcz M11* | 2002, 2003 | 5 |
Jelcz M121M | 2009, 2011–2017 | 109 |
Jelcz M180 | 2010 | 1 |
Jelcz M181M | 2011–2013 | 45 |
Jelcz M181MB | 2011 | 1 |
Jelcz M121I4 Mastero | 2017, 2019 | 54 |
MAN NG313 | 2015, 2016, 2018–2021 | 100 |
MAN SD202 | 2011 | 1 |
MAN NG313 Lion’s City G | 2021 | 3 |
Neoplan N4020 | 2007, 2010–2014 | 43 |
MAN NM223.3 | 2015-2017 | 15 |
Neoplan N4020td | 2012-2015 | 61 |
Solaris Urbino 15 I | 2009, 2010, 2015-2020 | 168 |
Do autobusów, które brały udział w tym procesie, należą m.in. Jelcz L11, które zostały przystosowane w 1996 roku do modelu M11.
Tabor szkoleniowy
Gdy mówimy o taborze szkoleniowym, obejmujemy pojazdy używane do nauki nowych kierowców oraz szkoleń praktycznych. Tabela przedstawiająca te autobusy znajduje się w poniższej sekcji.
Model autobusu | Rok wprowadzenia | Ilość |
---|---|---|
Autosan A1010T.09.03 | 2010 | 1 |
Solaris Urbino 10 III | 2022 | 1 |
Solbus ST11 | 2013 | 1 |
Solaris Urbino 18 III | 2017 | 1 |
Solaris InterUrbino 12 | 2017 | 1 |
MAN UL360 Lion’s Intercity | 2021 | 1 |
Tabor techniczny
Tabor techniczny składa się z pojazdów wykorzystywanych do realizacji zadań technicznych oraz wsparcia operacyjnego. Oto lista pojazdów, które są klasyfikowane do tego działu:
- Ikarus 280/A,
- Tatra 815,
- Mercedes Sprinter 308CDI,
- Iveco Turbo Daily 35 S 15,
- Renault Kerax 450.32 8×4,
- FS Lublin.
Przypisy
- Roman Czubiński: Warszawa: MZA kupiły zajezdnię Płochocińska. transport-publiczny.pl, 10.09.2024 r. [dostęp 16.09.2024 r.]
- Baza danych pojazdów WTP. ztm.waw.pl. [dostęp 15.02.2021 r.]
- Jarosław Osowski: Warszawa w końcu kupuje autobusy na gaz. Jest przetarg. warszawa.gazeta.pl, 11.06.2013 r. [dostęp 12.06.2013 r.]
- Przedmiot działalności. [w:] Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. [on-line]. [dostęp 14.09.2020 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Panattoni | PFR Portal PPK | WXCA | Ruch (przedsiębiorstwo) | Domański Zakrzewski Palinka | Egmont Polska | Polskie Książki Telefoniczne | Pekao Financial Services | Wydawnictwo „Arkady” | International Data Group Poland | Wiedza i Praktyka | Bakoma | Szybka Kolej Miejska (przedsiębiorstwo) | VPH | Eneteia Wydawnictwo Szkolenia | Wydawnictwo CiS | Fund.1 Pierwszy NFI | BBI Zeneris NFI | Oficyna Wydawnicza „Rytm” | Aegon Towarzystwo Ubezpieczeń na ŻycieOceń: Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie