Wojciech Suchorzewski, urodzony 23 sierpnia 1933 roku w Warszawie, to postać, która na zawsze zapisała się w historii polskiej inżynierii i urbanistyki. Zmarł 11 listopada 2022 roku, pozostawiając po sobie bogate dziedzictwo w zakresie polityki transportowej oraz projektów związanych z ruchem drogowym.
Był wybitnym inżynierem komunikacji oraz urbanistą, którego prace przyczyniły się do wielu znaczących zmian w infrastrukturze Warszawy. Jego wiedza i umiejętności ulokowały go w roli profesora Politechniki Warszawskiej, gdzie dzielił się swoją pasją i doświadczeniem z młodym pokoleniem inżynierów.
Przez lata swojego życia Suchorzewski był autorem licznych projektów oraz opracowań dotyczących szeroko pojętej komunikacji, które miały na celu poprawę jakości życia mieszkańców stolicy.
Życiorys
Wojciech Suchorzewski, urodzony w rodzinie Jana, który był inżynierem zajmującym się transportem szynowym, przeszedł niezwykle interesującą drogę edukacyjną i zawodową. Jego początki kształcenia rozpoczęły się w szkole powszechnej nr 114 na Targówku, którą ukończył w 1945 roku. Następnie wykształcenie ogólne zdobył w szkole ogólnokształcącej stopnia licealnego im. Władysława IV na Pradze, co miało miejsce w 1951 roku. W latach 1951–1956 studiował na Wydziale Komunikacji Politechniki Warszawskiej, gdzie jego praca magisterska dotyczyła tematów związanych z płytami drogowymi.
Już w 1953 roku rozpoczął pracę na Politechnice Warszawskiej. Jego kariera akademicka rozpoczęła się jako zastępca asystenta w Katedrze Mechaniki Technicznej, gdzie prowadził zajęcia z mechaniki oraz wytrzymałości materiałów. Po roku 1956 kontynuował karierę na kolejnych stanowiskach jako starszy asystent, wykładowca, a w późniejszych latach docent.
W międzyczasie, od 1956 do 1957 roku, pracował w Centralnym Biurze Studiów i Projektów Transportu Drogowego i Lotniczego, gdzie w pracowni „Cytadela” pod okiem Zygmunta Wasiutyńskiego angażował się w unikalny projekt dotyczący kablobetonowego mostu Gdańskiego, który niestety nie został zrealizowany. W latach 1957–1958 jego praca w Biurze Projektów Stolica obejmowała tworzenie technicznych projektów, w tym 4-kilometrowego odcinka Wybrzeża Helskiego oraz Szczecińskiego, a także projektem ulicy Szwedzkiej.
W latach 1958–1968 Wojciech Suchorzewski pełnił funkcję w Biurze Studiów i Projektów Komunikacji Miejskiej, gdzie zajmował się generalnym projektowaniem układu komunikacyjnego Warszawy. Od 1966 roku piastował stanowisko zastępcy oraz kierownika biura i przyczynił się do opracowania metody optymalizacji transportu w mieście.
W 1964 roku wziął udział w zespole polskich naukowców, których celem była koncepcja odbudowy Skopje po niszczącym trzęsieniu ziemi. Rok później, jako stypendysta ONZ, odbył staż na University of Pittsburgh, a w 1970 roku podjął tam pracę dydaktyczną. 19 kwietnia 1966 roku uzyskał stopień doktora, a jego praca doktorska dotyczyła metody prognozowania ruchu miejskiego. Promotorem pracy był Stanisław Lenczewski.
Od 1968 roku pełnił funkcję wicedyrektora, a kilka lat później, od 1970 roku, dyrektora Instytutu Gospodarki Komunalnej. Po połączeniu z Instytutem Kształtowania Środowiska w latach 1974–1980 był I zastępcą dyrektora. W 1979 roku uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, wracając do pracy na Politechnice Warszawskiej, a także został przewodniczącym Rady Konsultacyjnej przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych.
W latach 1981–1986 pracował w United Nations Centre for Human Settlements (Habitat) w Nairobi, w Kenii, jako specjalista w zakresie transportu. Odpowiadał tam za realizację strategii transportowych w krajach rozwijających się. Po powrocie do Polski w 1986 roku, został kierownikiem Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej na Politechnice Warszawskiej i przez wiele lat pełnił funkcję profesora zwyczajnego.
W roku 2011 aktywnie uczestniczył w pracach Komisji Europejskiej związanych z opracowaniem Strategicznego planu rozwoju technologii transportu. Dwa lata później, na zlecenie ONZ-Habitat, przygotował raport o transporcie w miastach 27 krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Zachodniej, który ma stanowić cenny wkład do globalnych raportów dotyczących planowania i mobilności transportu w miastach.
Wojciech Suchorzewski jest także autorem wielu podręczników oraz współautorem znaczących dokumentów z zakresu polityki transportowej, w tym Polityki transportowej m.st. Warszawy (1995), Strategii transportowej m.st. Warszawy (2009) oraz Polityki transportowej państwa na lata 2006–2025. W ciągu swojej kariery wypromował pięciu doktorów, w tym Piotra Olszewskiego i Andrzeja Brzezińskiego.
Członkostwo w organizacjach
Wojciech Suchorzewski aktywnie uczestniczył w licznych organizacjach i komisjach, których celem było rozwijanie oraz monitorowanie polityki urbanistycznej w Polsce. W szczególności był członkiem:
- Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju przy Polskiej Akademii Nauk,
- Krajowej Rady ds. Autostrad, w której zasiadał od 1999 roku, a od 2006 roku pełnił funkcję przewodniczącego,
- Rady Urbanistyczno-Architektonicznej m.st. Warszawy, działającej w latach 2003–2006,
- Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej m.st. Warszawy, w której pracował od 2006 do 2009 roku,
- Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej m.st. Warszawy w latach 2009–2014,
- Grupy Roboczej ds. Transportu przy Społecznej Radzie Narodowego Programu Redukcji Emisji w latach 2009–2011,
- Głównej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej,
- Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej i Społecznej,
- Rady ds. Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej.
Dodatkowo, działał w Towarzystwie Urbanistów Polskich (TUP), gdzie został uhonorowany tytułem członka honorowego. Jego zaangażowanie obejmowało także współzałożycielstwo Stowarzyszenia ITS Polska, w którym piastował funkcję przewodniczącego Rady Programowej.
Odznaczenia i wyróżnienia
Wojciech Suchorzewski został uhonorowany wieloma odznaczeniami i wyróżnieniami, które potwierdzają jego wkład w rozwój i odbudowę Warszawy oraz jego działalność w dziedzinie inżynierii. Oto niektóre z nich:
- Złota Odznaka Odbudowy Warszawy (1962),
- Złota Odznaka Honorowa m.st. Warszawy (1965),
- Srebrny Krzyż Zasługi (1967),
- Srebrna Odznaka Honorowa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (1972),
- Złoty Krzyż Zasługi (1973),
- Złota Odznaka Honorowa SITK (1974),
- Srebrna Odznaką Honorowa Naczelnej Organizacji Technicznej (1974),
- Złota Odznaka Honorowa Naczelnej Organizacji Technicznej (1977),
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1979),
- Srebrna Odznaka Honorowa Towarzystwa Urbanistów Polskich (1979),
- Medal Komisji Edukacji Narodowej (1993),
- Medal im. Aleksandra i Zbigniewa Wasiutyńskich (1996),
- Nagroda Ministra Edukacji Narodowej I stopnia z tytułu osiągnięć naukowych za podręcznik Inżynieria ruchu (1990),
- Nagroda zespołowa Ministra Infrastruktury za najlepszą książkę o tematyce transportowej (kategoria podręcznik) wydaną w roku akademickim 2008/2009,
- Zasłużony dla Warszawy (2013).
Ważniejsze prace
W dorobku Wojciecha Suchorzewskiego znajduje się wiele istotnych publikacji dotyczących inżynierii ruchu oraz transportu. Oto niektóre z jego kluczowych prac:
- Wojciech Suchorzewski: Wybrane zagadnienia inżynierii ruchu. Warszawa: Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1977. Brak numerów stron w książce,
- Piotr Olszewski, Wojciech Suchorzewski: Samochód w śródmieściu. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1983. ISBN 83-206-0418-4. Brak numerów stron w książce,
- Wojciech Suchorzewski: Planowanie systemów transportu w miastach (materiały metodyczne). Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. Zakład Komunikacji Miejskiej, 1992. Brak numerów stron w książce,
- Stanisław Datka, Wojciech Suchorzewski, Marian Tracz: Inżynieria ruchu. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1999. ISBN 83-206-1293-4. Brak numerów stron w książce,
- Wojciech Suchorzewski: Lokalny transport zbiorowy: vademecum organizatora. Poznań; Warszawa: Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Związek Miast Polskich, 2002. ISBN 83-914205-7-4. Brak numerów stron w książce,
- Stanisław Gaca, Wojciech Suchorzewski, Marian Tracz: Inżynieria ruchu drogowego: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008. ISBN 978-83-206-1707-8. Brak numerów stron w książce.
Przypisy
- IzabelaI. Kraj IzabelaI., Nie żyje prof. Wojciech Suchorzewski. Nikt z taką swadą nie opowiadał o drogach [online], se.pl, 14.11.2022 r. [dostęp 14.11.2022 r.]
- Prof. Wojciech Suchorzewski - Zasłużony dla m.st. Warszawy [online], um.warszawa.pl, 02.05.2013 r. [dostęp 14.11.2022 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Stanisław Kozierski | Wiesław Holajn | Bogdan Laszczka | Władysław Wagner (inżynier) | Michał Malinowski (elektronik) | Henryk Trebert | Stefan Raczyński | Marian Kontkiewicz | Paweł Goldkraut | Stanisław Fiszer (architekt) | Zygmunt Stanisław Makowski | Lucjan Landau | Tomasz Franciszek Bartmański | Kazimierz Leski | Andrzej Horodecki | Andrzej Zalewski (informatyk) | Jan Kacprzak (inżynier) | Edward Klopmann | Stanisław Panczakiewicz | Edward SułkowskiOceń: Wojciech Suchorzewski