Stanisław Panczakiewicz


Stanisław Panczakiewicz, urodzony 11 kwietnia 1900 roku w Warszawie, to niezwykle ważna postać w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Jego wkład w rozwój motoryzacji w Polsce był nieoceniony, a jego projekty miały wpływ na wiele aspektów konstrukcji samochodów.

Panczakiewicz jest znany jako pionier designu motoryzacyjnego w kraju. Jego najsłynniejszym dziełem jest karoseria CWS T-1, co oznacza, że był autorem pierwszego samochodu zaprojektowanego i produkowanego seryjnie w Polsce. To osiągnięcie otworzyło nowe możliwości dla krajowego przemysłu motoryzacyjnego.

Co więcej, to właśnie on był także autorem pierwszego nadwozia w Polsce, które uwzględniało prawa aerodynamiki, znanego jako Lux-Sport. Panczakiewicz miał również istotny udział w tworzeniu pierwszej szoferki wagonowej dla pojazdów ciężarowych, modelu PZInż 713. Jego innowacyjne podejście do konstrukcji i designu samochodów wpłynęło na rozwój branży w Polsce, szczególnie po II wojnie światowej.

Ważnym osiągnięciem było także jego zaangażowanie w zaprojektowanie bryły nadwozia dla samochodu Star 20, który stał się pierwszą ciężarówką produkowaną w Polsce po okresie wojennym. Ponadto, jego praca przy konstrukcji Syreny, jedynego osobowego samochodu produkowanego seryjnie w Polsce po II wojnie światowej, zapewniła mu miejsce w historii polskiej motoryzacji.

Życiorys

Pasja Stanisława Panczakiewicza do mechaniki ujawniała się już w dzieciństwie. Uczęszczał do Gimnazjum im. Staszica w Warszawie, gdzie rozwijał swoje zainteresowania. W 1916 roku, po wybuchu I wojny światowej, przerwał naukę, aby dołączyć do Legionów Polskich w Austro-Węgrzech. Służył w 5. Pułku Piechoty III Brygady Legionów Polskich. Po kryzysie przysięgowym w 1917 roku, razem z pułkiem został internowany w Zegrzu pod Warszawą, jednak dzięki pomocy rodziny, odzyskał wolność, przyjmując warunki służby w C-K Armii jako ochotnik. Uczestniczył w frontowej walce na Włochy, a w 1918 roku, po ukończeniu szkoły oficerskiej piechoty w Opawie, zdobył stopień chorążego.

Po ogłoszeniu niepodległości Polski, Panczakiewicz wstąpił do 5. Pułku Ułanów Zasławskich. Brał udział w odsieczy Lwowa oraz walkach z Ukraińcami pod Kowlem. W czasie wojny polsko-bolszewickiej, jako podchorąży, pełnił funkcję zastępcy dowódcy kolumny samochodowej w dyspozycji 5. Armii gen. Władysława Sikorskiego. Po wojnie, w 1922 roku, przez krótki czas pracował jako kreślarz w pracowni architektonicznej ojca, jednak wkrótce postanowił wyjechać do Paryża na studia.

W 1926 roku ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą oraz Szkołę Inżynierską, a także odbył kursy ekonomiczne. W 1924 roku był kontrolerem jakości w Polskiej Misji Wojskowej w Paryżu, gdzie zajmował się sprzętem lotniczym. Po zakończeniu studiów w 1927 roku, rozpoczął pracę w Centralnych Warsztatach Samochodowych (CWS) jako szef nadwoziowni. Jako najmłodszy pracownik projektu­wał nadwozie pierwszego polskiego samochodu osobowego CWS T-1.

W okresie, gdy trwała produkcja różnych modeli nadwozi, Panczakiewicz miał na swoim koncie projekty torpedo, karety, berlina oraz faux-cabriolet. Opracował również wersje sanitarne i półciężarówki. W latach 1932-1933 podróżował po Europie Zachodniej, by zapoznać się z nowinkami w budowie nadwozi. W 1934 roku zatrudnił się w Biurze Studiów Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż), gdzie kierował działem nadwozi i stworzył m.in. nadwozia autobusu turystycznego na podwoziu Fiata 621R oraz limuzyny Lux-Sport.

W 1939 roku, w czasie II wojny światowej, ewakuował się z PZInż na wschód. Po wojnie, w Janie 1945 roku, wrócił do Warszawy, gdzie współorganizował Szkołę Wawelberga, inaugurując pierwszy cykl wykładów. W 1947 roku objął kierownictwo w Centralnym Biurze Technicznym Przemysłu Motoryzacyjnego (CBTPM), które później przekształcono w Centralne Biuro Konstrukcyjne Nr 5 (CBK 5) oraz Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot.), pełniąc tę funkcję aż do 1968 roku.

Panczakiewicz był kluczowym twórcą pierwszego powojennego samochodu ciężarowego Star 20, nad którego koncepcją pracował z byłymi pracownikami PZInż. Autorem głównych projektów był Mieczysław Dębicki, a departamenty odpowiedzialne za poszczególne części pojazdu prowadziły nazwiska takie jak Jerzy Werner oraz Jan Werner. Zespół konstruktorów otrzymał w 1950 roku Państwową Nagrodę Naukową za ten projekt.

W latach 1947–1948 produkowano w zakładach WSK Mielec autobus według projektu Panczakiewicza. Autobus montowano także w Sanockiej Fabryce Wagonów „Sanowag”, gdzie pod koniec 1951 roku zaprezentowano prototyp nowego autobusu Star N50, a rok później rozpoczęto produkcję Star N52.

W 1954 roku, Panczakiewicz brał udział w zespole, który pracował nad stworzeniem popularnego samochodu, co doprowadziło do powstania modelu Syrena. W trakcie pracy miał miejsce konflikt wewnętrzny dotyczący konstrukcji nadwozi, co doprowadziło do zróżnicowania projektów. Panczakiewicz przedstawił propozycje unowocześnienia nadwozia Warszawy, jednak wzbudziło to kontrowersje, gdyż sam projekt nie został powierzone lokalnym inżynierom.

Rodzina

Stanisław Panczakiewicz był synem Ludwika Panczakiewicza (1873-1935), który zasłynął jako warszawski architekt oraz przedsiębiorca w branży budowlanej. Jego życie zakończyło się niespodziewanie 8 lipca 1982 roku w Warszawie. Został pochowany na cmentarzu Powązkowskim, w kwaterze 100-6-20/21.

Przypisy

  1. Robert Przybylski. Rówieśnik Syreny. „Trucks&Machines”. 11, listopad 2018 r. Lublin: Auto Focus.
  2. KrystynaK. Łuczak-Surówka KrystynaK., Warszawskie Syrenki [online], DESIGN BY PL, 11.06.2014 r. [dostęp 10.04.2023 r.]
  3. Andrzej Glajzer. Człowiek tysiąca pasji Stanisław Łukaszewicz. „Automobilista”. 167, marzec 2014 r. Warszawa: Automobilista Sp. z o.o.
  4. Michał Szymkowiak. Polski sen o włoskiej Warszawie. „Classicauto”. 82, lipiec 2013 r. Warszawa: Stratos Concept Sp. z o.o.
  5. Panczakiewicz Stanisław, [w:] Encyklopedia PWN [online], Wydawnictwo Naukowe PWN [dostęp 05.03.2021 r.]
  6. Ludwik Michał Panczakiewicz [online], Pochowani na Cmentarzu Powązkowskim [dostęp 08.03.2021 r.]
  7. Piotr Kilanowski. Kamienica przy ulicy Marszałkowskiej 81 w Warszawie. „Ochrona Zabytków”. Rok LXX (1 (270)), s. 54. Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa. [dostęp 05.03.2021 r.]
  8. Archiwum Historii Mówionej – Stanisław Brzosko [online], www.1944.pl [dostęp 07.03.2021 r.]
  9. AUTOSAN - historia fabryki 1950-1957 [online], AUTOSAN.CBA.PL - Wiesław i Michał Szczudlikowie [dostęp 07.03.2021 r.]
  10. Włodzimierz Bukowski: Samochody PRL-u. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy, 2009 r.
  11. Andrzej Zieliński: Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2006 r.
  12. Jan Tarczyński, Witold Jeleń: Początki polskiej motoryzacji. Samochody CWS. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1991 r.
  13. Adam Jońca, Rajmund Szubański, Jan Tarczyński: Wrzesień 1939. Pojazdy Wojska Polskiego. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1990 r.
  14. Jan Tarczyński. SYLWETKA MIESIĄCA inż. Stanisław Panczakiewicz (1900–1982). „Młody Technik”. Rok XXXIII (7 (406)), s. 5, lipiec 1982 r. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”.
  15. (jes). Autobusy LOPS3/1 karosowane w kraju nie ustępują wozom zagranicznym. „Zycie Warszawy”. Rok VI (7 (1509)), s. 3, 08.01.1949 r. Warszawa.
  16. Stanisław Panczakiewicz. Dlaczego Ghia? Dlaczego dziesiątki tysięcy dolarów do Włoch?. „Auto Moto Sport”. 16 (59), 20.04.1958 r. Warszawa: Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego.

Oceń: Stanisław Panczakiewicz

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:7