Krzysztof Kopczyński


Krzysztof Andrzej Kopczyński, urodzony 21 maja 1959 roku w Warszawie, to wybitny polski twórca sztuki filmowej, posiadający bogate doświadczenie jako reżyser, scenarzysta oraz producent filmowy. W ciągu swojej kariery zdobył uznanie, nie tylko poprzez swoje dzieła, ale także jako wykładowca akademicki na prestiżowej uczelni.

Kopczyński obecnie piastuje tytuł profesora na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z przyszłymi pokoleniami twórców.

Życiorys

Krzysztof Kopczyński to wybitny specjalista, który od 2020 roku pełni funkcję profesora w Zakładzie Retoryki i Mediów Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także założycielem firmy Eureka Media, która została stworzona w 1997 roku. W swoim dorobku artystycznym posiada dokumenty, takie jak Kamienna cisza oraz Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz.

Wielokrotnie publikował książki oraz artykuły dotyczące polskiej kultury z okresu XIX wieku oraz współczesności, koncentrując się na mediów. Jego twórczość filmowa obejmuje ponad 70 wyprodukowanych filmów, które zdobyły uznanie w kilkudziesięciu krajach, zdobywając liczne nagrody na festiwalach filmowych.

Kopczyński jest aktywnym członkiem licznych prestiżowych organizacji takich jak: Europejska Akademia Filmowa, Polska Akademia Filmowa, European Documentary Network oraz Stowarzyszenie Filmowców Polskich. W latach 2002–2008 pełnił rolę prezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia „Przyszłość Mediów”. Posiada także certyfikat coachingowy, będąc członkiem International Coaching Community.

Otrzymał wiele wyróżnień za swoją działalność, w tym odznakę „Zasłużony Działacz Kultury” za wkład w niezależny ruch wydawniczy w 2002 roku oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2010. Wyróżniony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w 2012 roku.

Krzysztof Kopczyński jest absolwentem VI Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Reytana w Warszawie, które ukończył w 1978 roku. W latach 1980-1981 pełnił funkcję przewodniczącego Samorządu Studentów Polonistyki UW oraz redaktora miesięcznika studenckiego „Głos Wolny Wolność Ubezpieczający”. W 1983 roku z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Polonistyki UW, a w 1993 uzyskał doktorat pod kierunkiem Marii Janion.

W swojej karierze zawodowej Kopczyński był związany z podziemnym Wydawnictwem CDN, w którym pracował jako redaktor w latach 1984-1989 oraz jako współzałożyciel miesięcznika „Ex Libris” w 1989 roku. Ponadto pełnił funkcję dyrektora generalnego Fundacji Pomocy Bibliotekom Polskim w latach 1992-1994 i był związany z redakcją czasopisma „Arka” w latach 1995-1996.

W Józefowie Kopczyński był radnym w latach 1998-2002. Od 2000 do 2006 roku pełnił rolę eksperta w dziedzinie literatury w teleturnieju „Wielka gra”, a także był ekspertem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w latach 2006-2011. Wspierał Teatr Polonistyki im. Eligiusza Szymanisa od 2013 do 2018 roku oraz był opiekunem Klubu Filmowego im. Jolanty Słobodzian w latach 2015-2018.

W 2017 roku został laureatem Nagrody im. Beaty Pawlak za najlepszą publikację na temat kultur, religii i cywilizacji za książkę Dybuk. Opowieść o nieważności świata, wydaną w Warszawie w nakładzie wspólnie z Anną Sajewicz. W tym samym roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk filmowych na Wydziale Reżyserii Filmowej i TelewizyjnejPaństwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.

W marcu 2022 roku Kopczyński został powołany do Komisji ds. Opracowania Strategii Przeciwdziałania Przemocy Seksualnej na Wydziale Polonistyki UW.

Filmografia

Oto zestawienie filmów, które zostały nakręcone bądź wyprodukowane przez Krzysztofa Kopczyńskiego:

  • 2016 – 303 – koproducent,
  • 2015 – Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz – reżyser, scenariusz, producent, zdjęcia dodatkowe,
  • 2013 – Wszystko jest możliwe – producent,
  • 2012 – Osiedle – producent,
  • 2011 – Ostatnia generacja – producent,
  • 2010 – Świetlik – producent,
  • 2010 – Planeta Kirsan – w ROSJA – POLSKA. NOWE SPOJRZENIE II EDYCJA – producent,
  • 2009 – Las – producent,
  • 2009 – Ting Ting odkrywa Polskę – reżyseria, scenariusz, producent,
  • 2009 – Bezrobotni w ROSJA – POLSKA. NOWE SPOJRZENIE – producent,
  • 2009 – Warszawa do wzięcia – producent,
  • 2009 – 17 sierpnia – producent,
  • 2008 – Sztuka milczenia – producent wykonawczy,
  • 2008 – Długodystansowiec – producent,
  • 2007–2008 – W stronę Polski – pomysł serii, producent wykonawczy,
  • 2007 – W stronę świata – producent wykonawczy,
  • 2007 – Pierwszy dzień, 52 procent w ROSJA – POLSKA. NOWE SPOJRZENIE – producent,
  • 2007 – Latawce – producent,
  • 2007 – Kamienna cisza – reżyseria, scenariusz, producent,
  • 2007 – Borowiczek – producent,
  • 2006 – Konstelacje – producent,
  • 2005 – Bajka, 7 X Moskwa, Moskiewska żona, Zagórz. Przystanek końcowy, O prawdzie, Nasiona, Bielińskiego 6, Mój Kieślowski, Elektryczka, Sacrum w ROSJA – POLSKA. NOWE SPOJRZENIE – producent,
  • 2005 – Obcey – producent,
  • 2005 – Cud nad Wisłą – producent,
  • 2004 – Dzieci z Leningradzkiego – współpraca przy realizacji,
  • 2004 – Prorok w teatrze – producent,
  • 2004 – Al. Albertowi Mayslesowi z uznaniem – scenariusz, producent,
  • 2003 – Warszawa. Spojrzenie ze wschodu – scenariusz, producent wykonawczy,
  • 2003 – Moja Warszawa – producent wykonawczy,
  • 2003 – Ja, Gombro – producent wykonawczy,
  • 2003 – Deyna – producent wykonawczy,
  • 2002 – Słowa i znaki – producent wykonawczy,
  • 2000 – Znaki – producent wykonawczy,
  • 2000 – Zbig – producent,
  • 2000 – Jasnowidz – producent,
  • 1999 – Jerzy Grotowski. Próba portretu – producent wykonawczy,
  • 1999 – Andrzej Seweryn. Aktor – Acteur – producent wykonawczy,
  • 1999 – 24 dni – producent,
  • 1997 – Zamień mnie w długiego węża – producent wykonawczy,
  • 1997 – Portret w przestrzeni. Tadeusz Wybult – scenograf – producent,
  • 1997 – Ciężar nieważkości – producent wykonawczy,
  • 1992 – Suplement do filmu ’Kot. Wspomnienie o Konstantym Jeleńskim’ – scenariusz,
  • 1992 – Kot. Wspomnienie o Konstantym Jeleńskim – współpraca realizatorska, scenariusz.

Publikacje książkowe

Krzysztof Kopczyński swoją działalnością pisarską wniósł istotny wkład w literaturę współczesną, publikując wiele pozycji związanych z filmem oraz kulturą. W 2023 roku, nakładem Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego, ukazała się jego książka „Polski film dokumentalny po 2005 roku. Koncepcje i doświadczenia”. Ta publikacja stanowi dogłębną analizę zmian i innowacji w polskim filmie dokumentalnym po 2005 roku, podkreślając nowe podejścia i trudności, z jakimi mierzyli się twórcy. ISBN tej książki to 978-83-235-5829-3, a zainteresowani mogą ją odnaleźć także pod dostępnym linkiem DOI.

W 2021 roku wydał „Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym” przez Wydawnictwo Universitas w Krakowie. Publikacja ta zgłębia wątki romantyczne w polskiej kinematografii, pokazując, jak dziedzictwo romantyzmu wpływa na współczesnych twórców filmowych. ISBN tej pozycji to 978-83-242-3735-7.

Razem z Anną Sajewicz, Kopczyński stworzył książkę „Dybuk. Opowieść o nieważności świata”, wydaną przez Agorę w 2016 roku. Ta praca dotyka kwestii metafizycznych i egzystencjalnych, przez co jest fascynującym połączeniem literatury i filozofii. Jej ISBN to 978-83-268-2548-4.

Jego wcześniejsze prace to m.in. „Od romantyzmu ku erze nowych mediów” z 2003 roku wydane przez Austerię, interesująca rozprawa poruszająca temat transformacji mediów od czasów romantyzmu. ISBN to 83-89129-35-3.

Książka „Przyszłość Mediów. Almanach. Z. 1” z 2002 roku, którą redagował wspólnie z Dorotą Roszkowską, koncentruje się na przyszłości mediów publicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Publikacja ta jest cennym źródłem wiedzy na temat przemian w mediach tamtego okresu, a jej ISBN to 83-918432-0-3.

Kolejna publikacja „Mickiewicz i jego czytelnicy” z 1994 roku bada recepcję twórczości Mickiewicza w zaborze rosyjskim w latach 1831–1855. Numer ISBN tej książki to 83-85810-32-3.

W 1990 roku, wspólnie z Jadwigą Puzyniną, redagował materiały konferencyjne dotyczące języka Cypriana Norwida. W tym samym roku przeanalizował rolę Paryskiej „Kultury” w latach 1980–1989 w książce „Przed przystankiem Niepodległość”. Odpowiednie numery ISBN to 83-230-0269-X i 83-85124-48-9.

Pseudonim Konrada Piwnickiego posłużył mu w 1988 roku do opracowania i wstępu książki Marka Hłaski „Piękni, dwudziestoletni”, oraz w 1985 roku dla „Czesław Miłosz, Poszukiwania”, w ramach której wybrał i redagował publicystykę Miłosza, dostarczając unikalny wgląd w jego twórczość.

Nagrody

Nagrody filmowe

W 2017 roku film Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz otrzymał Wyróżnienie Dyrektora Festiwalu Filmów Dokumentalnych Kino z Duszą. Rok wcześniej, w 2016, zdobył zaszczytną Specjalną Wzmiankę Jury na Festiwalu Filmowym Dada Saheb Phalke. Dodatkowo w tym samym roku film był nominowany do Nagrody za Najlepszą Reżyserię Zagranicznego Filmu Dokumentalnego podczas Nice International Film Festival w południowej Francji.

W 2016 roku został również uhonorowany Warszawskim Feniksem, czyli Specjalną Nagrodą im. Antoniego Marianowicza, przyznawaną za najlepszy polski film na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Żydowskie Motywy”. Wyróżnienia zdobył również w Near Nazareth Festival, gdzie zdobył nagrodę w kategorii pełnometrażowych filmów dokumentalnych oraz na Moscow Jewish Film Festival, gdzie zdobył nagrodę w kategorii „Konflikt”.

W 2015 roku Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz uzyskał Srebrnego Lajkonika dla Reżysera Najlepszego Filmu Dokumentalnego podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, gdzie dodatkowo zyskał rekomendację do Europejskiej Nagrody Filmowej. Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Odessie zdobył nagrodę FIPRESCI, przyznawaną przez Międzynarodową Federację Krytyków Filmowych, oraz był nominowany do Nagrody „Lepziger Ring” na DOK Leipzig.

W 2008 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych „Punto de Vista” film 52 procent w cyklu ROSJA – POLSKA. NOWE SPOJRZENIE zyskał nagrodę główną dla najlepszego filmu krótkometrażowego, przyznaną wspólnie z Beatą Dzianowicz. W tym samym roku film Kamienna cisza zdobył III nagrodę na Europejskim Festiwalu Filmowym dokumentART w Neubrandenburgu oraz I nagrodę na Festiwalu Filmów o Rodzinie w Łodzi.

Ten sam film otrzymał również liczne nagrody, takie jak Nagroda Tygodnia Krytyki Filmowej na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno razem z Wojciechem Kasperskim i Szymonem Lenkowskim. Dodatkowo zdobył dyplom honorowy podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz Nagrodę Specjalną Jury na Human Rights Documentary Film Days w Kijowie, a także Nagrodę za najlepszy debiut reżyserski na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych „MiradasDoc”. W Ann Arbor z kolei zdobył nagrodę publiczności.

W latach 2007-2006 zdobył liczne wyróżnienia, w tym nagrodę (rzeźba Bronisława Chromego) dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych na 47. Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz na 46. jej edycji.

Inne nagrody

Krzysztof Kopczyński został wielokrotnie doceniony także w innych dziedzinach. Otrzymał Nagrodę im. Wacława Borowego za działalność wybitną w studenckim ruchu naukowym, co miało miejsce trzykrotnie w latach 1978–1982. W 1985 roku został uhonorowany Honorowym Wyróżnieniem „Solidarności” Wydawców za zaangażowanie w opracowanie wyboru publicystyki Czesława Miłosza „Poszukiwania” (Wydawnictwo CDN, Warszawa 1985).

Kopczyński zdobył także Nagrody Rektora Uniwersytetu Warszawskiego pięciokrotnie pomiędzy 1983 a 2023 rokiem. W 2017 roku otrzymał Nagrodę im. Beaty Pawlak za książkę Dybuk. Opowieść o nieważności świata, którą napisał wspólnie z Anną Sajewicz.

Odznaczenia

Krzysztof Kopczyński to postać niezwykle uhonorowana różnorodnymi odznaczeniami, które podkreślają jego wkład w kulturę i działalność społeczną. Poniżej przedstawione są przyznane mu wyróżnienia:

  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany w 2012 roku,
  • Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury”, otrzymana w 2001 roku,
  • Odznaka honorowa „Działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych”, nadana w 2018 roku.

Oceń: Krzysztof Kopczyński

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:12