Aleksander Łagiewski


Aleksander Jan Łagiewski był postacią niezwykle ważną w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 4 lipca 1900 roku w Warszawie i w ciągu swojego życia zyskał uznanie jako kapitan pilot Wojska Polskiego. Jego kariera, pełna pasji i oddania, miała znaczący wpływ na rozwój lotnictwa w naszym kraju.

Łagiewski zmarł 16 lipca 1936 roku w pobliżu Orłowa, co wstrząsnęło jego rodziną oraz społecznością lotniczą. Jego osiągnięcia oraz poświęcenie dla ojczyzny, pozostają w pamięci tych, którzy znają jego historię.

Życiorys

Aleksander Łagiewski przyszedł na świat 4 lipca 1900 roku w Warszawie, w rodzinie Teofila i Marii Antoniny Łagiewskich. W jego rodzinie była również siostra. Ukończył szkołę realną w stolicy.

Po tym, jak Polska odzyskała niepodległość, zdecydował się na zaciągnięcie do Wojska Polskiego jako ochotnik. Swoje edukacyjne wysiłki w wojsku rozpoczął 10 marca 1919 roku, przystępując do klasy „M” w Szkole Podchorążych w Warszawie. 6 listopada 1919 roku, z dniem 1 listopada, otrzymał stopień podporucznika w piechocie, a także został przydzielony do 21 pułku piechoty. Pełniąc tę funkcję, uległ ranom podczas działania wojny polsko-bolszewickiej.

W dniu 1 grudnia 1920 roku, Łagiewski został awansowany na porucznika piechoty. W latach 1923 i 1924 pozostał oficerem 21 pułku piechoty, a w pierwszej części roku 1926 zdecydował się na transfer do lotnictwa. Został zweryfikowany jako porucznik lotnictwa ze starszeństwem z dnia 1 grudnia 1920 roku. Początkowo pełnił służbę w 3 pułku lotniczym z siedzibą w Poznaniu, a od połowy 1927 roku był częścią 11 pułku myśliwskiego w garnizonie w Lidzie. W 1928 roku sprawował funkcję oficera w 2 pułku lotniczym w Krakowie, a w 1932 roku był oficerem 1 pułku lotniczego w Warszawie, gdzie objął dowództwo eskadry szkoleniowej.

W kwietniu 1934 roku awansował do rangi kapitana lotnictwa i był uważany za wyjątkowego pilota myśliwskiego. Niestety, jego życie zakończyło się tragicznie 16 lipca 1936 roku, kiedy to zginął w katastrofie lotniczej w Zatoce Gdańskiej, w okolicy Orłowa. Pilotował samolot RWD-9 o numerze „263 SP–DRC” w towarzystwie Inspektora Obrony Powietrznej Państwa, generała dywizji Gustawa Orlicz-Dreszera oraz ppłk. Stefana Lotha. Lot kierował się w stronę statku MS „Piłsudski”, na którym wracała z USA żona generała.

Katastrofa miała miejsce o godzinie 14.14. Świadkowie relacjonowali, że samolot, zbliżający się do Orłowa z kierunku Sopotu na wysokości około 1000 metrów, obniżył wysokość lotu i zatoczył kilka okrążeń, sprawiając wrażenie, że pilot chce lądować na plaży. W pewnym momencie, będąc na niewielkiej wysokości, w wyniku silnego podmuchu wiatru lub manewru pilota, maszyna została przeniesiona nad wodę i runęła w morze, którego głębokość w tym miejscu wynosiła około 5 metrów.

Pomimo natychmiastowego reakcji ratunkowej, przeprowadzonej przez kilka statków oraz działań reanimacyjnych prowadzonych przez miejscowego lekarza, dr Pokutyńskiego, wszyscy pasażerowie samolotu zginęli. Wrak maszyny został doholowany do mola w Orłowie, gdzie wydobyto ciała ofiar oraz szczątki. Ceremonia żałobna miała miejsce 20 lipca 1936 roku w Gdyni, zaś Aleksander Łagiewski został pochowany 21 lipca 1936 roku na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 299a-5-29).

Ordery i odznaczenia

Aleksander Łagiewski został odznaczony wieloma medalami oraz odznaczeniami, które na zawsze pozostaną w pamięci historycznej. Jego osiągnięcia i poświęcenie w służbie kraju zostały docenione w różny sposób. Oto lista nagród, które otrzymał:

  • Krzyż Walecznych,
  • Złoty Krzyż Zasługi (pośmiertnie, 18 lipca 1936),
  • Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918–1921,
  • Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości,
  • Polowa Odznaka Pilota,
  • Odznaka za Rany i Kontuzje,
  • Krzyż Oficerski Orderu Zasługi Wojskowej (Bułgaria, pośmiertnie, 1936),
  • Medal 10 Rocznicy Wojny Niepodległościowej (Łotwa).

Przypisy

  1. Cmentarz Stare Powązki: ALEKSANDER ŁAGIEWSKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 30.09.2022 r.]
  2. Łagiewski Aleksander - SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu [online], www.samoloty.pl [dostęp 09.01.2021 r.]
  3. Pogrzeb ś. p. pilota kpt. Łagiewskiego. „Gazeta Lwowska”, s. 3, Nr 166 z 23.07.1936 r.
  4. Pogrzeb śp. gen. Orlicz-Dreszera. „Gazeta Lwowska”, s. 1, Nr 164 z 21.07.1936 r.
  5. Gen. Gustaw Orlicz-Dreszer. Inspektor Obrony Powietrznej Państwa zginął w katastrofie lotniczej. „Gazeta Lwowska”, s. 1, Nr 162 z 18.07.1936 r.
  6. Szczegóły katastrofy R. W. D. 9. „Gazeta Lwowska”, s. 2, Nr 163 z 19.07.1936 r.
  7. Istnieje też wersja wydarzeń, w której generał przejął stery, aby z powietrza powitać żonę, co jednak skończyło się katastrofą – zob. Jarosław Reszka „Kurs na pełne morze z Bydgoszczy”, Express Bydgoski 09.11.2012 r.
  8. Oficerowie. Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. [dostęp 10.06.2016 r.]
  9. Zwłoki ś. p. gen. Orlicz-Dreszera spoczną na cmentarzu na Oksywiu. „Gazeta Lwowska”, s. 1, Nr 163 z 19.07.1936 r.
  10. Odznaczenie ś. p. gen. Orlicz-Dreszera. „Gazeta Lwowska”, s. 1, Nr 164 z 21.07.1936 r.
  11. Zarządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej. „Dziennik Personalny Ministerstwa Spraw Wojskowych”. Nr 2, s. 19, 11.11.1936 r.
  12. Zarządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej. „Dziennik Personalny Ministerstwa Spraw Wojskowych”. Nr 2, s. 20, 11.11.1936 r.
  13. M.P. z 1936 r. nr 166, poz. 305 „za zasługi w służbie wojskowej”.
  14. Rocznik Oficerski 1932 ↓, s. 234.
  15. Rocznik Oficerski 1932 ↓, s. 737.
  16. Rocznik Oficerski 1928 ↓, s. 531.
  17. Rocznik Oficerski 1928 ↓, s. 555.
  18. Rocznik Oficerski 1924 ↓, s. 175.
  19. Rocznik Oficerski 1924 ↓, s. 392.
  20. Rocznik Oficerski 1923 ↓, s. 186.
  21. Rocznik Oficerski 1923 ↓, s. 450.
  22. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 12 z 6.08.1929 r., s. 243.
  23. Dz. Rozk. Wojsk. Nr 96 z 9.12.1919 r., poz. 3818.
  24. Lenkiewicz, Sujkowski i Zieliński 1930 ↓, s. 441, jako Dagiewski.
  25. a b c d e f Aleksander Łagiewski. Nekrolog. „Kurier Warszawski”, s. 8, Nr 197 z 20.07.1936 r.

Oceń: Aleksander Łagiewski

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:23