Rondo Daszyńskiego to nowoczesna stacja linii M2 warszawskiego metra, położona w sercu dzielnicy Wola. Stacja ta znajduje się w zachodniej części ronda Ignacego Daszyńskiego, tuż przy ulicy Prostej, co czyni ją kluczowym węzłem komunikacyjnym dla mieszkańców tej dynamicznie rozwijającej się części stolicy.
Realizacja projektu stacji rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy to przystąpiono do jej planowania. Już w 2009 roku wybrano odpowiedniego wykonawcę, co zapoczątkowało formalne kroki w kierunku budowy. Istotny moment miał miejsce 16 sierpnia 2010 roku, kiedy to ruszyły prace przygotowawcze w okolicach stacji, co uznaje się za rozpoczęcie budowy centralnego odcinka II linii warszawskiego metra.
Kolejnym znaczącym krokiem było wydanie 28 marca 2011 roku pozwolenia na budowę obiektu. W 2012 roku, 16 maja oraz 18 czerwca, dwie tarcze TBM rozpoczęły drążenie tuneli od stacji, co było kluczowym elementem procesu budowlanego. Do września 2014 roku zakończono wszystkie prace budowlane, wykończeniowe oraz instalacyjne, a wykonawca zgłosił stację do odbiorów technicznych 30 września tegoż roku.
Niestety, 2 grudnia 2014 roku w pomieszczeniach technologicznych stacji miała miejsce awaria, która w znacznym stopniu wpłynęła na harmonogram dalszych inspekcji oraz planowane otwarcie linii M2, które miało odbyć się 14 grudnia. Po zakończeniu wszelkich kontroli, 5 lutego 2015 roku stacja otrzymała pozwolenie na użytkowanie. Ostatecznie, Rondo Daszyńskiego zostało uruchomione 8 marca 2015 roku, stanowiąc ważny krok w rozwoju warszawskiego metra.
Historia
Projekt
Koncepcyjny projekt centralnej części II linii warszawskiego metra, włączając w to stację, został stworzony w wrześniu 2008 roku. Głównym projektantem był Andrzej Chołdzyński, który współpracował z innymi architektami. Opracowanie graficzne przygotował Wojciech Fangor, natomiast projekt techniczny wykonało biuro Metroprojekt. Stacja została oznaczona jako S7.
W dniu 28 października 2009 r. wykonawcą stacji, stanowiącej część centralnego segmentu II linii metra, zostało konsorcjum AGP Metro Polska. W procesie budowy zastosowano metodę odkrywkową, znaną jako metoda podstropowa. Zakładano, że inwestycja zakończy się w październiku 2013 r. 24 listopada 2009 r. wykonawca powierzył biuru projektowemu ILF Consulting Engineers Polska realizację projektu budowlanego i wykonawczego stacji.
Na początku lutego 2010 r. stacja otrzymała robocze oznaczenie C9 oraz nazwę Rondo Daszyńskiego.
Budowa
8 lutego 2010 roku ustalono, że z wschodniego końca stacji wyruszy tarcza TBM1, której celem będzie wydrążenie tunelu południowego do stacji C13 Powiśle, a także łącznika z I linią. Miesiąc później podjęto prace związane z tarczą TBM2, która miała drążyć tunel północny do stacji Powiśle. W maju 2010 roku przygotowano projekt budowlany szybu startowego, który został złożony do zatwierdzenia przez Metro Warszawskie. Następnie, pod koniec czerwca 2010 r., projekt został przedłożony do akceptacji przez Urząd Dzielnicy Wola m.st. Warszawy. 27 lipca tegoż roku, urząd wydał pozwolenie na budowę szybu startowego.
16 sierpnia 2010 r. w obszarze budowy rozpoczęto prace przygotowawcze dotyczące organizacji ruchu, związane z zamknięciem ul. Prostej na odcinku od ul. Karolowej do ul. Towarowej. To wydarzenie uznawane jest za początek budowy centralnej części II linii metra. Dnia 23 sierpnia wystartowały prace przy budowie szybu startowego, a 26 sierpnia do zatwierdzenia został przekazany projekt budowlany stacji.
11 września 2010 r. tymczasowa organizacja ruchu została wprowadzona po zamknięciu fragmentu ul. Prostej, gdzie ogrodzono teren budowy. Zorganizowano obsługę budowy, a teren przygotowano do dalszych robót, które obejmowały demontaż nawierzchni, torowisk i sieci trakcyjnej. We wrześniu 2010 r. rozpoczęto roboty ziemne przy wykopie wstępnym.
29 września 2010 r. podczas tych robót odkryto ruiny byłej fabryki, co spowodowało czasowe wstrzymanie prac. 1 października zdecydowano o przeprowadzeniu badań archeologicznych od 4 do 30 października tego samego roku. 5 października wznowiono prace budowlane szybu startowego, a 14 października po inwentaryzacji znalezisk, archeologowie udzielili zgody na rozbiórkę fundamentów starej fabryki.
W listopadzie 2010 r. rozpoczęto przygotowania do realizacji ścian szczelinowych, pali oraz uszczelnień dna wykopu. Na budowę wprowadzono sprzęt do technologii jet grouting i wykonano próbne pale fundamentowe. 22 grudnia 2010 r. złożono wniosek o pozwolenie na budowę obiektu, a tydzień później zakończono realizację murków prowadzących dla ścian szczelinowych. W styczniu 2011 r. kontynuowano budowę ścian szczelinowych, a także przygotowano stację bentonitową do oczyszczania zawiesiny.
28 marca 2011 r. Prezydent m.st. Warszawy wydał pozwolenie na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, a 27 kwietnia uzyskano zgodę na drążenie tuneli odcinka centralnego II linii metra. 17 maja 2011 r. z wykonawcą stacji dokonano uroczystego odbioru tarcz S644 i S645, przeznaczonych do drążenia tuneli od stacji Rondo Daszyńskiego. 30 czerwca tego samego roku zmieniono wcześniej ustalone plany dotyczące drążenia. Ostatecznie, 17 lipca 2011 r. na budowę dostarczono pierwsze elementy tarcz do montażu TBM, a 21 września dwóm tarczom nadano imiona Maria i Anna, co uświetniło prezentację 24-25 września 2011 roku.
18 listopada 2011 r. zakończono budowę ścian szczelinowych oraz stropu na zachodniej stronie stacji. W grudniu 2011 r. kontynuowano prace montażowe urządzeń przy szybie startowym.
Odbiory techniczne i oddanie do użytku
30 września 2014 r. zgłoszono inwestycję do odbiorów technicznych. 17 października 2014 r. rozpoczęto inspekcje na stacji, które trwały do 6 listopada. 9 listopada 2014 r. zorganizowano Dzień Otwarty Metra, kiedy to zwiedzający mogli zobaczyć wszystkie stacje centralnego odcinka linii M2, w tym Rondo Daszyńskiego.
2 grudnia 2014 r. o godzinie 21:59, podczas odbiorów, doszło do zwarcia akumulatorów zasilania awaryjnego. Po chwili przystąpiono do oddymiania pomieszczeń oraz zaangażowano straż pożarną w celu weryfikacji sytuacji. Ich działania wykazały, że pożar nie rozprzestrzenił się, gdyż pomieszczenie było chronione stałą instalacją gaśniczą. Po tym incydencie zdecydowano o wymianie wadliwych akumulatorów oraz przeglądzie wszystkich urządzeń tego typu w pozostałych stacjach. W związku z tym planowane otwarcie linii M2 na 14 grudnia zostało anulowane.
4 lutego 2015 r. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego zakończył inspekcje na stacji, przyznając jako pierwszemu obiektowi centralnego odcinka linii M2 pozwolenie na użytkowanie. 8 marca 2015 r. o godzinie 9:30 stacja została uruchomiona, otwierając tym samym centralny odcinek linii metra M2.
Lokalizacja
Położenie
Stacja C9 Rondo Daszyńskiego znajduje się w witalnej dzielnicy Wola, na zachód od ronda Daszyńskiego, i jest usytuowana wzdłuż ul. Prostej. Głębokość peronu wynosi 15 metrów poniżej poziomu terenu.
Na zachodniej głowicy stacji umiejscowione są cztery wejścia, działające po obu stronach ul. Prostej na północ i południe od ul. Przyokopowej, a także dwie windy. Na antresoli wschodniej dostępne są dwa wejścia w zachodnich narożnikach skrzyżowania z ul. Towarową oraz jedno z wysepki tramwajowej, do którego prowadzą dodatkowe trzy windy. Od roku 2020 wschodnia głowica stacji ma także bezpośrednie połączenie z podziemnymi kondygnacjami biurowego kompleksu The Warsaw Hub, który umożliwia dostęp do punktów usługowo-handlowych, sekcji biurowej oraz hotelowej, jak również parkingów podziemnych oraz do ul. Towarowej przez hol główny biurowca.
Stacja ta jest pierwszym przystankiem centralnego odcinka II linii metra. Kolejną stacją na trasie jest C10 Rondo ONZ, z której prowadzą dwa tunele: południowy o długości 934 metrów oraz północny, mierzący 933 metry. Odległość między środkami obu stacji wynosi 1092 metry.
Połączenia komunikacyjne
W bliskim otoczeniu stacji znajduje się kompleks przystanków Rondo Daszyńskiego. Dwa przystanki autobusowe są umiejscowione tuż przy stacji, po zachodniej stronie ronda, i znajdują się po obydwu stronach ul. Prostej. Ponadto, kolejne dwa przystanki usytuowane są przy ul. Towarowej, na północnej i południowej stronie ronda, a piąty przystanek położono po wschodniej stronie ronda, na południe od ul. Prostej. Dodatkowo dwa przystanki tramwajowe znajdują się nad wschodnią częścią stacji, wzdłuż ul. Prostej, a dwa następne znajdziemy na północ oraz południe od ronda wzdłuż ul. Towarowej.
Wygląd
Stacja
Korpus stacji ma imponujące 133 m długości oraz maksymalną szerokość wynoszącą 22,6 m. Całkowita kubatura budynku to 120 045 m³, a powierzchnia wynosi aż 20 781 m².
Dominującym kolorem stacji jest czerwony, który podkreśla nowoczesny charakter obiektu. W ramach tej palety kolorystycznej utrzymane są nie tylko ściany umiejscowione za torami, ale także sufit oraz przeszklone wejścia do stacji. Na peronie o wymiarach 120 m długości i 11 m szerokości znajdują się filary, na których zamontowano praktyczne okrągłe metalowe ławki.
Tory odstawcze
W zachodniej części stacji, w pobliżu skrzyżowania ul. Prostej z ul. Karolkową, zlokalizowane są tory odstawcze o długości 272 m. Na poziomie torowiska znajdują się perony technologiczne, natomiast niżej, na poziomie -1, znajdują się pomieszczenia technologiczne oraz socjalne dla pracowników odpowiedzialnych za monitorowanie stanu technicznego taboru.
System torów został zaprojektowany tak, aby pomieścić cztery składy. Dwa środkowe tory, pomiędzy którymi zlokalizowany jest peron technologiczny szerokości 1,5 m, służą do zmiany czoła pociągów kończących swoją trasę na stacji oraz tych, które zawracają w kierunku Pragi. Skrajne tory, przy których usytuowane są tymczasowe perony boczne, przeznaczone są do odstawiania składów, które nie są obecnie w użyciu.
Co ważne, tory zostały zaprojektowane z myślą o przyszłym przedłużeniu linii w kierunku Woli oraz następnie Bemowa.
Liczba pasażerów
8 marca 2015 roku, w dniu uruchomienia linii M2, pasażerowie korzystali z bezpłatnych przejazdów. W ciągu tego pierwszego, niepełnego dnia funkcjonowania linii, szacuje się, że liczba pasażerów, którzy skorzystali ze wszystkich stacji, wyniosła około 233 tys. Osobne pomiary przeprowadzono w kolejnych dniach na każdej ze stacji, co pozwoliło na stwierdzenie, że stacja Rondo Daszyńskiego zajmowała trzecią pozycję pod względem liczby pasażerów na całej linii.
W końcu maja 2015 roku, po niecałych trzech miesiącach działania, liczba pasażerów korzystających z linii M2 uległa stabilizacji. W ostatnim tygodniu tego miesiąca odnotowano wzrost liczby przewozów, który związany był z finałem Ligi Europy rozegranym 27 maja na Stadionie Narodowym. Na początku czerwca 2015 stacja ta plasowała się na drugiej lub trzeciej pozycji pod względem popularności, wymieniając się miejscem z przystankiem Świętokrzyska.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Anin | Warszawa Główna Towarowa | Warszawa Lotnisko Chopina | Warszawa Powązki | Warszawa Rakowiec | Warszawa Stadion | Warszawa Szczęśliwice (stacja postojowa) | Warszawa Targówek | Warszawa Ursus-Niedźwiadek | Warszawa Włochy (przystanek kolejowy) | Politechnika (stacja metra) | Młynów (stacja metra) | Młociny (stacja metra) | Kleszczowa (zajezdnia autobusowa) | Księcia Janusza (stacja metra) | Karolin (stacja metra) | Kabaty (stacja metra) | Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia | Centrum (stacja metra) | Radiowo (stacja kolejowa)Oceń: Rondo Daszyńskiego (stacja metra)