Stacja Radiowo jest towarową stacją kolejową, która pełni ważną rolę jako zdawczo-odbiorcza jednostka transportowa. Zlokalizowana jest w obszarze Warszawy, a konkretniej w osiedlu o tej samej nazwie, które znajduje się w dzielnicy Bielany. Ta stacja jest ostatnim punktem na linii nr 938, prowadzącej z Warszawy Jelonek, zanim pociągi wjadą na teren Huty Warszawa.
Historia
Stacja kolejowa Radiowo została zbudowana w latach 1951-1952, a jej otwarcie miało miejsce pod koniec 1952 roku. Budowla ta powstała dzięki Polskiemu Przedsiębiorstwu Robót Kolejowych nr 7 i znajdowała się na dziewiątym kilometrze linii, tuż przed bramą wjazdową do pobliskiej huty. W ciągu kilku lat, do 1960 roku, na terenie zakładu utworzono sieć torowisk wewnętrznych, osiągając łączną długość około 20 kilometrów, co wiązało się z powstaniem czterotorowej stacji Buraków.
Na stacji Radiowo zaprojektowano budynek stacyjny, pięć torów oraz dwie nastawnie: główną A, która była przygotowana od strony stacji Warszawa Jelonki, lecz została później rozebrana, oraz wykonawczą B, znajdującą się od strony huty i aktualnie będącą w użytkowaniu. Podczas rozwoju infrastruktury, dodatkowo wybudowano stację Buraków, która również dysponowała czterema torami oraz budynkiem stacyjnym. W 1976 roku wprowadzono kolejny tor bocznicowy, który miał kilka rozgałęzień w kierunku wschodnim, obejmując teren przeznaczony pod budowę Centrozłomu przy osiedlu Placówka.
W 1988 roku stacja dysponowała sześcioma torami, które miały następujące długości: tor 1 – 604 metry, tor 2 – 580 metrów, tor 3 – 574 metry, tor 4 – 480 metrów, tor 5 – 150 metrów (który później został rozebrany) oraz tor 6 – 464 metry. Wjazd na stację od strony Warszawy był osłonięty przez semafor kształtowy dwustawny oraz tarczę ostrzegawczą, które również zostały ostatecznie usunięte. Tor nr 1 prowadził na teren huty przez główną bramę kolejową nr 1, a następnie skręcał w kierunku północnym. Wzdłuż jego długości, wynoszącej około 2,2 km, znajdowały się bocznice łączące go z różnymi jednostkami huty, takimi jak hale produkcyjne, magazyny oraz składowiska.
Na stacji wybudowano wagę wagonową, na której odbywało się ważenie wagonów głównie z walcowni. Dodatkowo, dwie inne wagi zostały umiejscowione na terenie huty, w tym jedna na stacji Buraków. Stację obsługiwał tabor PKP, który czasami kursował w taborze podwójnym, natomiast w kierunku huty wjeżdżał tabor zakładowy. W rzadkich przypadkach awaryjnych, cała linia była obsługiwana przez tabor huty.
W marcu 1973 roku na stacji miało miejsce zdarzenie, które zakończyło się kolizją: pociąg z parowozem TKp 5051, poruszający się po torze nr 1 w kierunku huty, uderzył w śmieciarkę marki Škoda, która zbierała odpady z różnych obszarów zakładu. Na szczęście, w tym incydencie nie odnotowano ofiar śmiertelnych.
Przypisy
- a b c d BogdanB. Pokropiński BogdanB., Koleje bielańskie, Warszawa: Urząd Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy / Wydawnictwo RM, 2020 r., s. 86, 89, 90, 92, 151, 153, ISBN 978-83-8151-388-3.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Centrum (stacja metra) | Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia | Kabaty (stacja metra) | Karolin (stacja metra) | Księcia Janusza (stacja metra) | Kleszczowa (zajezdnia autobusowa) | Młociny (stacja metra) | Młynów (stacja metra) | Politechnika (stacja metra) | Rondo Daszyńskiego (stacja metra) | Warszawa Wileńska | Warszawa Koło | Warszawa Zachodnia WKD | Warszawa Czyste | Warszawa Gocławek | Warszawa Wola Grzybowska | Zacisze (stacja metra) | Wawrzyszew (stacja metra) | Warszawa Żwirki i Wigury | Warszawa ZooOceń: Radiowo (stacja kolejowa)