Rondo ONZ to istotna stacja linii M2 metra, która znajduje się w sercu Warszawy. Stacja ta zlokalizowana jest na granicy dwóch dzielnic: Wola oraz Śródmieście, schowana pod rondem ONZ. Dostęp do niej jest możliwy z poziomu ulic Prostej oraz Świętokrzyskiej.
Budowa stacji rozpoczęła się od uzyskania pozwolenia w maju 2011 roku. Już w czerwcu tego samego roku weszły w życie prace przygotowawcze, a znaczące roboty budowlane zapoczątkowano w listopadzie 2011. Przełom sierpnia i września 2012 roku to moment, w którym do stacji dotarły nowoczesne tarcze TBM, które zajęły się drążeniem tuneli. W kwietniu 2014 roku udało się osiągnąć ostateczny kształt ulicy oraz torów tramwajowych na powierzchni.
Prace wykończeniowe trwały do września 2014 roku, a 30 września tego samego roku obiekt został zgłoszony jako gotowy do technicznych odbiorów. Na początku listopada stacja zyskała aprobatę inwestora, a w grudniu 2014 roku przeszła kontrolę straży pożarnej. Ostatecznie stacja Rondo ONZ uzyskała pozwolenie na użytkowanie 27 lutego 2015 roku, a jej oficjalne otwarcie odbyło się 8 marca 2015.
Historia
Projekt
W 2008 roku powstał koncepcyjny projekt centralnego odcinka II linii warszawskiego metra, w którym zawarta została stacja Rondo ONZ. Autorem tego projektu jest Andrzej Chołdzyński, zaś współpracowali z nim różni architekci. Opracowanie graficzne stacji przygotował Wojciech Fangor. Projekt branż technicznych był dziełem biura Metroprojekt. W opisie tego przedsięwzięcia stacja została oznaczona symbolem S8.
Umowa dotycząca budowy stacji, która jest integralną częścią centralnego odcinka II linii metra, została zawarta 28 października 2009 roku z konsorcjum AGP Metro Polska. Podczas budowy zdecydowano się na zastosowanie metody odkrywkowej, określanej jako tzw. podstropowa. Budowa miała być zakończona do października 2013. Z kolei 24 listopada 2009 roku biuro projektowe ILF Consulting Engineers Polska otrzymało zlecenie realizacji projektu budowlanego oraz wykonawczego stacji. W dniu 1 lutego 2010 roku nadano stacji robocze oznaczenie C10 oraz przyjęto nazwę Rondo ONZ.
Budowa
Procedura ubiegania się o pozwolenie na budowę stacji rozpoczęła się 14 stycznia 2011 roku, kiedy to Metro Warszawskie złożyło wniosek do Wojewody Mazowieckiego, a pozwolenie zostało udzielone 13 maja 2011 roku. Następnie, 11 czerwca 2011 roku, zamknięto ul. Prosta oraz odcinek ul. Świętokrzyskiej, co pozwoliło na rozpoczęcie prac rozbiórkowych nawierzchni asfaltowej w rejonie ronda ONZ oraz prac przygotowawczych do budowy samej stacji.
W czerwcu 2011 roku miała miejsce inwentaryzacja małej infrastruktury naziemnej, a także rozpoczęto zagospodarowywanie zaplecza budowy. Wkrótce, w lipcu, wycięto drzewa, które przeszkadzały podczas robót budowlanych, zlikwidowano część torowiska tramwajowego oraz rozpoczęto budowę murków prowadzących pod ściany szczelinowe po wschodniej stronie stacji. Z kolei od sierpnia 2011 roku trwały prace dotyczące przebudowy sieci gazowej, ciepłowniczej oraz teletechnicznej. W październiku 2011 roku rozpoczął się montaż stacji bentonitowej, niezbędnej do wytworzenia ścian szczelinowych, które zaczęto realizować w listopadzie 2011 roku.
31 sierpnia 2012 roku do stacji dotarła tarcza TBM Anna, która drążyła tunel południowy od stacji C9 Rondo Daszyńskiego do kolejnej stacji, C13 Powiśle. Już następnego dnia przeprowadzono przebicie zachodniej ściany komory rozjazdów przyporządkowanej do stacji. Trzeciego września 2012 roku dotarła tam również tarcza Maria, która drążyła na tej samej trasie tunel północny.
Od listopada 2011 roku do września 2012 roku kontynuowano prace modernizacyjne instalacji, a w grudniu 2012 zakończono budowę ścian szczelinowych, słupów oraz baret na stacji oraz w komorze rozjazdów. Styczeń 2013 roku to czas budowy konstrukcji stropu głównego oraz kontynuacji prac nad wejściami i przejściami podziemnymi. W marcu 2013 roku robocze oznaczenie i nazwa stacji zostały ostatecznie zatwierdzone, natomiast w maju tego samego roku termin realizacji inwestycji przesunięto z IV kwartału 2013 na 30 września 2014. W maju rozpoczęto również prace nad budową peronu pasażerskiego, a w lipcu zdemontowano łożysko do tarcz TBM.
Atrakcją był montaż oznakowania systemu informacji wizualnej, a w sierpniu 2013 roku na rondzie ONZ trwały prace związane z wschodnią jezdnią w ciągu al. Jana Pawła II. We wrześniu zasypano korpus stacji, realizując docelowe prace związane z układem jezdni oraz torów. W listopadzie 2013 roku wrócono do odbudowy infrastruktury tramwajowej oraz prowadzono dalsze prace przy budowie wejść na stację, montując schody ruchome i windy. W grudniu kontynuowano te prace, a także osiągnięto finalny stan rondo ONZ.
Od stycznia 2014 roku realizowano prace murarskie, a także tynkarskie, instalacyjne oraz wykończeniowe, a od marca również prace torowe. W kwietniu skonstruowano projekt docelowego rozkładu jezdni i torów tramwajowych w al. Jana Pawła II oraz zakończono roboty żelbetowe w komorze rozjazdów.
W czerwcu 2014 roku zakończono układanie torów i trzeciej szyny. W nocy z 25 na 26 czerwca 2014 roku testowano nowoczesne pociągi Siemens Inspiro na trasie Rondo Daszyńskiego – Rondo ONZ. W lipcu zakończono prace związane z montażem peronów, a także rozpoczęto montaż systemu informacji wizualnej, który został ukończony w wrześniu. Również w wrześniu miały miejsce ostatnie prace wykończeniowe związane z budową.
W ramach Dni Transportu Publicznego, które miały miejsce 21 września 2013, a także Dni Otwartych zorganizowanych 6 października 2013 roku i 27 kwietnia 2014 roku, mieszkańcy mieli możliwość zwiedzenia budowy stacji.
Odbiory techniczne i oddanie do użytku
30 września 2014 roku, wykonawca centralnego odcinka II linii metra zgłosił inwestycję do odbiorów technicznych. Od 13 do 30 października tego samego roku trwały odbiory wewnętrzne stacji. 29 października 2014 roku ogłoszono wyniki plebiscytu na lektora II linii metra, a 9 listopada miał miejsce Dzień Otwarty Metra, który umożliwił zwiedzanie wszystkich stacji centralnego odcinka M2, w tym stacji Rondo ONZ.
5 grudnia 2014 roku Państwowa Straż Pożarna wydała pozytywną opinię dotyczącą obiektu, zaś 27 lutego 2015 roku stacja uzyskała zgodę na eksploatację od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Ostatecznie 8 marca 2015 roku, dokładnie o godzinie 9:30, stacja została uruchomiona w ramach centralnego odcinka linii metra M2.
Lokalizacja
Położenie
Stacja C10 Rondo ONZ znajduje się w obrębie dzielnic Wola oraz Śródmieście, usytuowana wzdłuż ulic Prostej oraz Świętokrzyskiej, pod popularnym rondem ONZ. Głębokość peronu wynosi aż 14 metrów poniżej poziomu gruntu.
Do stacji prowadzi łącznie 11 wejść oraz 7 wind – na każdym z czterech narożników ronda umiejscowione są po dwa wejścia i jeden szyb windowy, natomiast na trzech wysepkach tramwajowych znajduje się po jednym wejściu i jednej windzie.
To miejsce stanowi drugi przystanek centralnego odcinka warszawskiej linii M2. Przystanek poprzedni, C9 Rondo Daszyńskiego, jest oddalony o około 930 m, natomiast następny – C11 Świętokrzyska – usytuowany jest w odległości 420 m od stacji oraz 500 m w kierunku północnym. Warto zauważyć, że odległości między osią stacji różnią się, a ich długości wynoszą odpowiednio 1092 m do stacji poprzedniej oraz 787 m do stacji następnej.
Otoczenie
Połączenia komunikacyjne
W okolicach stacji znajduje się ważny zespół przystankowy Rondo ONZ. Przystanki autobusowe usytuowane są po północnej stronie ul. Prostej, południowej stronie ul. Świętokrzyskiej, a także wschodniej stronie al. Jana Pawła II na północ od ronda oraz po zachodniej stronie tej samej alei na południe od ronda. Na południowo-zachodnim narożniku ronda ONZ znajduje się również stacja Veturilo.
Wygląd
Stacja metra ma imponujące wymiary: długość wynoszącą 157,6 m oraz szerokość 21,9 m, co czyni ją przestronną i komfortową dla pasażerów. Całkowita kubatura obiektu to 64 345 m³, a jego powierzchnia sięga 16 091 m².
Estetyka stacji opiera się na odcieniach szarości, co tworzy nowoczesne i jednocześnie stonowane otoczenie. Na ścianach, które znajdują się za torami, widnieją kolorowe nazwy stacji, które zostały zaprojektowane przez Wojciecha Fangora. Ponadto, peron o długości 120 m i szerokości 12 m jest ozdobiony rzędem betonowych słupów w kształcie kielichów, co wprowadza nowatorski element w architekturze.
W stacji znajduje się także owalny sufit z punktami świetlnymi, który imitując rozgwieżdżone niebo, dodaje niesamowitego nastroju. Przejścia podziemne prowadzą do pasażu handlowego, który jest integralną częścią tego miejsca. Do wygody pasażerów służy aż 8 ciągów schodów ruchomych: 2 z nich łączą peron z antresolami, a pozostałe 6 umożliwia przejście na powierzchnię miasta.
Na wschodniej głowicy stacji, w pawilonie handlowym, usytuowano Punkt Obsługi Pasażerów ZTM. Jego kolorystyka to szaro-czerwona z dodatkami czerni, co tworzy eleganckie wrażenie. Punkt wyposażono w trzy stanowiska, w tym jedno z obniżonym blatem, aby zapewnić dostępność dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowym plusem jest obecność kącika dla dzieci, co czyni go przyjaznym miejscem dla całych rodzin.
Liczba pasażerów
W dniu 8 marca 2015 roku, kiedy uruchomiono linię M2, korzystanie z przejazdów było całkowicie bezpłatne. Szacuje się, że w tym krótkim dniu, gdy stacje zaczęły funkcjonować, z całej linii skorzystało około 233 tysiące pasażerów. W kolejnych dniach, monitorując ruch na każdej z stacji, zebrano dane, które pokazały, że frekwencja na Rondo ONZ jest porównywalna do tej, jaką osiąga stacja Stadion Narodowy.
Po mniej niż trzech miesiącach od uruchomienia linii M2, końcem maja 2015 roku, liczba pasażerów na tej trasie zaczęła się stabilizować. Jednakże, w ostatnim tygodniu maja, odnotowano znaczny przypływ podróżnych, co miało związek z finałem Ligi Europy, który odbył się 27 maja na wspomnianym Stadionie Narodowym. Na początku czerwca 2015 roku stacja Rondo ONZ znalazła się w grupie najmniej popularnych na całym odcinku, stając się drugą najmniej uczęszczaną stacją w tym okresie.
Przypisy
- Witold Urbanowicz: II linia metra przewiozła ponad 7,6 mln pasażerów. transport-publiczny.pl, 02.06.2015 r. [dostęp 28.10.2015 r.]
- Witold Urbanowicz: Pasażerowie uczą się metra. Dw. Wileński najpopularniejszy. transport-publiczny.pl, 20.03.2015 r. [dostęp 21.03.2015 r.]
- Witold Urbanowicz: Po otwarciu II linii więcej pasażerów na I linii. transport-publiczny.pl, 10.03.2015 r. [dostęp 21.03.2015 r.]
- Punkty Obsługi Pasażera. „iZTM”. marzec 2015 wydanie specjalne, s. 29. Warszawa: Zarząd Transportu Miejskiego.
- a b Zarząd Transportu Miejskiego: Gdzie są POP-y na II linii metra?. ztm.waw.pl, [dostęp 12.03.2015 r.]
- Zarząd Transportu Miejskiego: Metro Rondo ONZ – linia M2. ztm.waw.pl. [dostęp 12.03.2015 r.]
- AGP Metro Polska: FAQ – najczęściej zadawane pytania. budowametra.pl. [dostęp 06.02.2015 r.]
- AGP Metro Polska: Zmiana terminu realizacji kontraktu. budowametra.pl, 10.05.2013 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- Uchwała nr LI/1516/2013 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 07.03.2013 r. w sprawie nadania nazw stacjom metra. edziennik.mazowieckie.pl, 19.03.2013 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- Metro Warszawskie: Dzień Otwarty na stacji Rondo ONZ. metro.waw.pl, 30.04.2014 r. [dostęp 01.03.2016 r.]
- Witold Urbanowicz: Metro: Rondo ONZ w trakcie odbiorów. Testują pociągi z pełnym obciążeniem. transport-publiczny.pl, 15.10.2014 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- AGP Metro Polska: Ruchome schody na stacjach metra. budowametra.pl, 22.11.2013 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- Metro Warszawskie: Dni Transportu Publicznego z Metrem Warszawskim. metro.waw.pl, 24.09.2013 r. [dostęp 01.03.2016 r.]
- Metro Warszawskie: Kolejny dzień otwarty na budowie centralnego odcinka II linii metra za nami. metro.waw.pl, 10.10.2013 r. [dostęp 01.03.2016 r.]
- Witold Urbanowicz: Trwają testy Inspiro na II linii metra. transport-publiczny.pl, 28.06.2014 r. [dostęp 07.02.2015 r.]
- AGP Metro Polska: Oznaczenia i robocze nazwy stacji. budowametra.pl, 01.02.2010 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- AGP Metro Polska: Spotkanie podmiotów zaangażowanych w budowę centralnego odcinka II linii metra. budowametra.pl, 17.12.2009 r. [dostęp 03.03.2015 r.]
- AGP Metro Polska: Znamy już biura projektowe odpowiedzialne za projekty stacji i tuneli. budowametra.pl, 24.11.2009 r. [dostęp 03.03.2015 r.]
- AGP Metro Polska: Podpisaliśmy umowę na budowę centralnego odcinka drugiej linii metra. budowametra.pl, 28.10.2009 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- a b c Stanisław Pęski, Andrzej Chołdzyński: Wielobranżowy Projekt Koncepcyjny dla zaprojektowania i budowy odcinka centralnego II linii metra w Warszawie. siskom.waw.pl, 09.2008 r. [dostęp 07.02.2015 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Targówek Mieszkaniowy (stacja metra) | Służew (stacja metra) | Stadion Narodowy (stacja metra) | Szwedzka (stacja metra) | Warszawa Młynów | Warszawa Zacisze Wilno | Ursynów (stacja metra) | Warszawa Aleje Jerozolimskie | Warszawa Choszczówka | Warszawa Falenica | Kondratowicza (stacja metra) | Ratusz Arsenał | Dworzec Wileński (stacja metra) | Dworzec Gdański (stacja metra) | Centrum Nauki Kopernik (stacja metra) | Bródno (stacja metra) | Pole Mokotowskie (stacja metra) | Natolin (stacja metra) | Imielin (stacja metra) | Chrzanów (stacja metra)Oceń: Rondo ONZ (stacja metra)