Warszawa Stadion to ważny przystanek kolejowy, znajdujący się w obrębie Warszawy, a dokładniej w dzielnicy Praga-Południe. Ten dworzec, usytuowany przy ulicy Sokolej, znajduje się w bliskim sąsiedztwie Stadionu Narodowego, co czyni go atrakcyjnym miejscem dla podróżnych.
Stacja ta jest obserwowana w kontekście Polskich Kolei Państwowych, a według klasyfikacji PKP, Warszawa Stadion ma status dworca aglomeracyjnego. Oznacza to, że jest istotnym ogniwem w systemie transportu publicznego w stolicy.
Ruch pasażerski
Na przystanku zatrzymują się pociągi, które umożliwiają pasażerom szybkie i wygodne przemieszczanie się w obrębie aglomeracji warszawskiej. Przyjrzyjmy się bliżej operatorom obsługującym ten ruch.
Koleje Mazowieckie
Przewoźnik | Trasa | ||
---|---|---|---|
Koleje Mazowieckie | R1 | Warszawa Wschodnia–Warszawa Zachodnia–Grodzisk Mazowiecki–Żyrardów–Skierniewice | |
Koleje Mazowieckie | R2 | Warszawa Zachodnia–Warszawa Wschodnia–Sulejówek Miłosna–Mińsk Maz.–Łuków | |
Koleje Mazowieckie | R3 | Warszawa Wschodnia–Warszawa Zachodnia–Błonie–Sochaczew–Łowicz Główny | |
Koleje Mazowieckie | R7 | Warszawa Zachodnia–Warszawa Wschodnia–Otwock–Dęblin | |
Koleje Mazowieckie | R8 | Warszawa Wschodnia–Warszawa Zachodnia–Piaseczno–Radom |
Szybka Kolej Miejska
Operator | Trasa | ||
---|---|---|---|
SKM | S1 | Otwock – Warszawa Śródmieście – Warszawa Zachodnia – Pruszków | |
SKM | S2 | Sulejówek Miłosna – Warszawa Śródmieście – Warszawa Zachodnia – Warszawa Lotnisko Chopina |
Opis
W 1955 roku zrealizowano przystanek, który był owocem pracy Arseniusza Romanowicza oraz Piotra Szymaniaka. Początkowo miejsce to miało obsługiwać nowo wybudowany Stadion Dziesięciolecia, co było związane z organizacją V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów oraz licznymi wydarzeniami masowymi. W okresie 1955–1958 zrealizowano budynek dworcowy, który integrował funkcje przystanku kolejowego oraz dworca dla autobusów podmiejskich. Ta konstrukcja była pionierskim przykładem w Warszawie w zakresie projektowania węzła przesiadkowego. Niecodzienny kształt budynku przyciągał uwagę zarówno polskich, jak i zagranicznych krytyków architektonicznych. Niektóre detale architektoniczne były interpretowane jako nawiązania do secesji.
Przebudowa stacji
Prace modernizacyjne przystanku oraz odcinka linii podmiejskiej nr 448 były realizowane w ramach projektu inwestycyjnego zatytułowanego „modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion, wraz z przebudową przystanku Warszawa Stadion oraz stacji Warszawa Wschodnia”.
Plan odmiany wyglądu przystanku był częścią szerszego planu rozwoju warszawskiej linii średnicowej, którego realizację powierzono firmie PÖRY Infra GmbH na podstawie umowy podpisanej 26 listopada 2008 roku. Przebudowa Warszawy Stadion była pierwszym krokiem w stronę realizacji tego ambitnego projektu. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz przetargowej miało miejsce 3 marca 2010 roku. Natomiast 2 lutego 2011 roku uzyskano pozwolenie na realizację budowy. Wykonawstwo przedsięwzięcia powierzono konsorcjum, w skład którego weszły: polski oddział Bilfinger Berger (Bilfinger Berger Budownictwo spółka akcyjna) oraz spółka Agat. Umowa, która charakteryzowała się wartością 64 195 486,68 zł brutto, została podpisana 14 lutego 2011 roku, a termin zakończenia prac wyznaczono na 31 października 2011 roku. Ostatecznie przystanek został oddany do użytku z siedmiomiesięcznym opóźnieniem, a konkretną datą było 5 maja 2012 roku.
Projekt obejmował:
- połączenie z przystankiem metra Stadion Narodowy,
- przebudowę nawierzchni torowej, łącznie z podtorzem i systemem odwodnienia,
- modernizację peronów, w tym:
- dostosowanie do aktualnych norm obsługi osób z niepełnosprawnościami,
- budowę zadaszeń nad peronami,
- reorganizację sieci trakcyjnej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym.
W wyniku przeprowadzonych prac, po remoncie przystanek Warszawa Stadion stał się pierwszym przystankiem na linii średnicowej z systemem monitoringu. Do tego miejsca można dotrzeć autobusami Zarządu Transportu Miejskiego, a także linią metra M2. W roku 2022 średnia wymiana pasażerska wyniosła 2100 osób dziennie.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Załącznik nr 1 do Regulaminu dostępu przez licencjonowanych przewoźników kolejowych do obiektu infrastruktury usługowej – stacji pasażerskiej Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu. [w:] Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna [on-line]. pkp.pl. [dostęp 23.02.2023 r.]
- Ponad 60 mln zł na modernizację przystanku Warszawa Stadion. [w:] www.plk-sa.pl: Komunikaty i wydarzenia [on-line]. PKP Polskie Linie Kolejowe, 14.02.2011 r. [dostęp 25.02.2011 r.]
- Jerzy S. Majewski. Piękne i zdewastowane. „Gazeta Wyborcza: Gazeta Stołeczna”. 121, s. 16, 25.05.2012 r. Agora.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Szczęśliwice (stacja postojowa) | Warszawa Targówek | Warszawa Ursus-Niedźwiadek | Warszawa Włochy (przystanek kolejowy) | Ulrychów (stacja metra) | Żoliborz (zajezdnia tramwajowa) | Warszawa Okęcie | Annopol (zajezdnia tramwajowa) | Warszawa Śródmieście WKD | Warszawa Służewiec | Warszawa Rakowiec | Warszawa Powązki | Warszawa Lotnisko Chopina | Warszawa Główna Towarowa | Warszawa Anin | Rondo Daszyńskiego (stacja metra) | Politechnika (stacja metra) | Młynów (stacja metra) | Młociny (stacja metra) | Kleszczowa (zajezdnia autobusowa)Oceń: Warszawa Stadion