Wojciech Karolak


Wojciech Krzysztof Karolak to postać, która znacząco wpisała się w historię polskiego jazzu. Urodził się 28 maja 1939 roku w Warszawie, a swoje życie zakończył tragicznie 23 czerwca 2021 roku.

Był nie tylko uznawanym muzykiem jazzowym, ale również wszechstronnym artystą. Jego kariera obejmowała wiele ról, w tym pianisty, kompozytora oraz saksofonisty altowego i tenorowego. Wyróżniał się także jako aranżer oraz wirtuoz gry na organach Hammonda, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w polskiej muzyce rozrywkowej.

Życiorys

Wojciech Karolak, znany muzyk jazzowy, przyszedł na świat w Warszawie jako syn profesora Akademii Sztuk Pięknych, Jerzego Karolaka i Marii, córki Józefa Orwida. Jego kariera muzyczna zainaugurowała się w 1958 roku, gdy dołączył do zespołu Jazz Believers jako saksofonista. W grupie tej wspólnie występowali także Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda.

W latach 1959-1960 Muzyk miał przyjemność grać na saksofonie w zespole The Wreckers, kierowanym przez Andrzeja Trzaskowskiego. Od 1961 roku poświęcił się grze na fortepianie w zespole Andrzeja Kurylewicza. Karolak nawiązał również współpracę ze Swingtetem Jerzego Matuszkiewicza, w którym pełnił rolę aranżera i kompozytora, współpracując z Studiem M-2 oraz Big Bandem Polskiego Radia.

W 1962 roku założył The Karolak Trio, pracując wspólnie z Andrzejem Dąbrowskim i wydając swoją pierwszą autorską płytę. Od 1963 roku współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim w Polish Jazz Quartet. W 1964 roku, jako pianista zespołu, wystąpił w specjalnym odcinku niemieckiego programu telewizyjnego Jazz – gehört und gesehen, который był prezentacją osiągnięć twórców polskiej sceny jazzowej.

Rok 1966 oznaczał dla niego wyjazd do Szwecji, gdzie mógł zdobywać doświadczenie, grając w lokalnych klubach i restauracjach. W 1973 roku stał się właścicielem syntezatorów organowych Hammonda-B3, a w latach 1973-1978 kontynuował współpracę z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim w zespole Mainstream. W zimie 1976 roku uczestniczył w warsztatach jazzowych „Radost ’76”, które zostały uwiecznione w przykuwającym uwagę filmie dokumentalnym, „Gramy Standard” w reżyserii Andrzeja Wasylewskiego.

W latach 80. XX wieku, współpracując z Tomaszem Szukalskim oraz Czesławem Bartkowskim, stworzył formację Time Killers, której album zyskał miano najlepszej płyty jazzowej dekady według krytyków „Jazz Forum”. Wojciech Karolak przez wiele lat współpracował z Januszem Muniakiem, tworząc m.in. niezwykle cenioną płytę pod tytułem Spotkanie.

W 1988 roku artysta brał udział w nagraniu płyty Obywatela GC wydanej pod tytułem Tak! Tak!, na której grał na organach Hammonda. Od lat 90. XX wieku regularnie współpracował z Jarosławem Śmietaną, z którym zrealizował kilka albumów. Udzielał się też w projektach jazzowych Piotra Barona oraz Zbigniewa Lewandowskiego, a także w gospelowym przedsięwzięciu Magdy Piskorczyk, W hołdzie Mahalii Jackson. Występował również jako członek zespołu Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.

Wojciech eksperymentował także jako kompozytor muzyki filmowej, pisząc utwory, do których wykorzystano w filmie Konopielka w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, opracowując unikalny motyw oddający charakter barokowej, polifonicznej muzyki organowej. Jego prace obejmowały również tworzenie muzyki do tekstów żony. W 2007 roku zagrał w filmie Ryś w roli Boogiewoogiewicza.

Wojciech Karolak został uhonorowany Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w 2007 roku. Zmarł 23 czerwca 2021 roku. Jego ostatnia droga została uwieńczona ceremoniałem pogrzebowym, który odbył się 2 lipca 2021 na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Jego żoną była Maria Czubaszek.

Dyskografia

Wojciech Karolak to niezwykle utalentowany muzyk, który swoją twórczość związał z wieloma znakomitymi projektami muzycznymi. Jego dyskografia zawiera wiele interesujących albumów, które zasługują na uwagę.

  • Polish Jazz Quartet (1965, PN Muza XL 0246),
  • Urbaniak’s Orchestra – z Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak i Andrzejem Dąbrowskim (1968),
  • Podróż na południe – z Michałem Urbaniakiem i Czesławem Bartkowskim (1973),
  • Easy! (1975, Polskie Nagrania Muza – SX 1069),
  • Time Killers (1985, Helicon HR 1012),
  • Spotkanie Janusz Muniak, Wojciech Karolak, Kazimierz Jonkisz (1999, Cracovia Music Productions Records – CMPR 0002 CD),
  • Tribute to Eric Clapton – organy Hammond B3 w utworach Layla, Tears in Heaven, Ain’t That Loving You, To nic złego,
  • Obywatel G.C. – Tak! Tak!,
  • Nick Cave i przyjaciele – W moich ramionach,
  • Dżem – Pamięci Pawła Bergera,
  • Piątek wieczorem – ze Sławkiem Wierzcholskim (2004) – złota płyta,
  • Jarek Śmietana & Wojtek Karolak – What’s Going On? (2007).

Każdy z wymienionych albumów pokazuje różnorodność stylów i współpracy, które kształtowały karierę Karolaka. Jego wkład w polską scenę jazzową oraz współprace z innymi znakomitymi artystami są nie do przecenienia.

Kompozycje

Filmografia

Wojciech Karolak ma na swoim koncie wiele znaczących dzieł filmowych, które przyczyniły się do polskiej kultury muzycznej. Zestawienie jego prac wygląda następująco:

  • 1981: Filip z konopi – pełnił rolę dyrygenta oraz stworzył muzykę,
  • 1981: Konopielka – przygotował muzykę do tego filmu,
  • 1983: Bardzo spokojna wieś – również w tym dziele stworzył muzykę,
  • 1983: Szczęśliwy brzeg – odpowiedzialny za wykonanie muzyki,
  • 1984: Miłość z listy przebojów – zajął się tworzeniem muzyki ilustracyjnej oraz był dyrygentem,
  • 1985: Przyłbice i kaptury – był wykonawcą muzyki,
  • 1991: Niech żyje miłość – ponownie zaprezentował swoje umiejętności jako wykonawca muzyki.

Spektakle teatralne

Oprócz filmów, Karolak zasłynął również w teatrze. Jego wkład w spektakle teatralne to:

  • Dekameron – w tej produkcji zrealizował muzykę,
  • musical Drakula (libretto Ryszard Marek Groński, Antoni Marianowicz) – w przypadku tego musicalu, muzyka przypisana jest jego autorstwu,
  • Ubu król – również w tej sztuce stworzył muzykę,

Piosenki

Karolak jest także autorem wielu inspirujących piosenek, a oto niektóre z nich:

  • „Ballada o spełnionych dniach” (sł. M. Czubaszek),
  • „Była sobie para” (sł. J. Kleyny, M. Czubaszek),
  • „Każdy as bierze raz” (sł. M. Czubaszek),
  • „Krótki metraż” (sł. M. Czubaszek),
  • „Lubię nas” (sł. A. Osiecka),
  • „Miłość jest jak niedziela” (sł. M. Czubaszek),
  • „Nie mów mi prawdy, kochanie” (sł. A. Kreczmar),
  • „Wyszłam za mąż – zaraz wracam” (sł. M. Czubaszek).

Utwory instrumentalne

Wśród dorobku Wojciecha Karolaka, wyróżniają się liczne utwory instrumentalne, które zachwycają swoją jazzową finezją i innowacyjnością.

  • „Easy” – temat jazzowy,
  • „Good Times, Bad Times” – temat jazzowy,
  • „Moovin’ South” – temat jazzowy,
  • „Od początku przez środek do końca” – suita,
  • „Seven For Five” – temat jazzowy,
  • „Uwertura makabryczna”.

Nagrody i wyróżnienia

Wojciech Karolak jest uznawanym artystą, którego osiągnięcia w dziedzinie muzyki zostały docenione na wiele sposób. Jego twórczość przyniosła mu szereg znaczących wyróżnień, które świadczą o jego wpływie na scenę muzyczną.

  • W 2007 roku otrzymał nominację do nagrody im. Mateusza Święcickiego za całokształt swojej twórczości,
  • W 2016 roku zdobył Polską Nagrodę Filmową Orzeł za muzykę do filmu „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy”.

Przypisy

  1. Jarek Śmietana & Wojtek Karolak „What Is Going On?” [online], highfidelity.pl [dostęp 29.03.2024 r.]
  2. Wojciech Karolak nie żyje. Muzyk miał 82 lata [online], Onet Kultura, 23.06.2021 r. [dostęp 12.07.2021 r.]
  3. Pogrzeb Wojciecha Karolaka. interia.pl, 02.07.2021 r.
  4. Wojciech Karolak. culture.pl. [dostęp 23.06.2021 r.]
  5. Mietek Jurecki – Oficjalna strona artysty – Biografia, część 1. [dostęp 14.10.2020 r.]
  6. Gramy Standard!. filmpolski.pl, 11.02.2017 r. [dostęp 14.10.2020 r.]
  7. Ninateka: Jazz in Poland. Janusz Majewski. ninateka.pl. [dostęp 08.07.2020 r.]
  8. Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. gov.pl. [dostęp 20.06.2020 r.]
  9. Złote płyty CD przyznane w 2005 roku [online], ZPAV [dostęp 17.08.2020 r.]

Oceń: Wojciech Karolak

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:16