Stanisław Paweł Prauss, urodzony 28 listopada 1903 roku w Warszawie, a zmarły 12 listopada 1997 roku w Londynie, był **wybitnym polskim konstruktorem lotniczym**. Jego życie zawodowe związane było z lotnictwem, gdzie pełnił szereg istotnych funkcji, w tym jako pilot turystyczny. Należał do kluczowych postaci w polskim lotnictwie i aktywnie działał w Aeroklubie Warszawskim, co znacząco wpłynęło na jego rozwój zawodowy i osobisty.
Interesującym aspektem biografii Praussa jest jego pokrewieństwo z Tadeuszem Praussem, który pełnił funkcję pułkownika oraz dowódcy Lotnictwa Armii Modlin. Tadeusz Prauss, niestety, zginął w 1940 roku w Charkowie, co podkreśla tragiczne wątki związane z historią jego rodziny oraz burzliwe czasy, w których przyszło im żyć.
Stanisław Prauss to postać, która w znaczący sposób wpisała się w karty polskiego lotnictwa, pozostawiając po sobie trwały ślad.
Życiorys
Stanisław Prauss, syn Tadeusza oraz Janiny Pauliny Stefanii z Gąsiorowskich, dorastał w rodzinie o ewangelicko-reformowanej tradycji. Jego dziadek pełnił funkcję prezesa konsystorza tego wyznania. W 1909 roku rodzina zdecydowała się na przeprowadzkę z Zakopanego do Krakowa, aby umożliwić dzieciom kształcenie w lokalnych szkołach. Na początku Stanisław uczył się w domu, a w 1913 roku podjął naukę w czwartej klasie szkoły powszechnej. Już w 1914 roku kontynuował edukację w II Wyższej Szkole Realnej w Krakowie.
Po zakończeniu I wojny światowej, w połowie 1919 roku, Praussowie przeprowadzili się do Warszawy, jednak Stanisław pozostał na krakowskiej uczelni aż do czerwca 1921 roku, kiedy to z sukcesem zdał maturę.
W 1921 roku rozpoczął studia na Wydziale Matematycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 1922 przeniósł się na Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej, a w 1923 roku na Wydział Mechaniczny.
Studia na Politechnice Warszawskiej zakończył w 1928 roku. Już na etapie nauki rozpoczął prace projektowe związane z budową swojego samolotu (PS-1) w ramach działalności Sekcji Lotniczej przy Kole Mechaników Studentów Politechniki. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w wytwórni lotniczej PZL, gdzie na stanowisku szefa zespołu zajmował się projektowaniem samolotów aż do wybuchu II wojny światowej. W jego osobistym posiadaniu znajdowały się dwa samoloty PZL.5.
W czasie zatrudnienia w PZL, brał udział w pracach konstrukcyjnych nad różnymi projektami samolotów, w tym:
- PZL.4 (współpraca z Zygmuntem Brunerem),
- PZL.13 (koncepcja),
- PZL.16 (prototyp),
- PZL.23 Karaś,
- PZL.46 Sum,
- PZL Łosoś (koncepcja).
Po wybuchu II wojny światowej, wskutek zagrożeń, został ewakuowany z personelem wytwórni. Przez Rumunię, Jugosławię i Francję dotarł do Wielkiej Brytanii pod koniec października 1939 roku. W styczniu 1940 roku rozpoczął pracę w zakładach Westland Aircraft, początkowo jako kreślarz, a później jako inżynier. Uczestniczył przy budowie samolotów Westland Lysander, Westland Whirlwind oraz Westland Welkin.
W grudniu 1942 roku wziął udział w Kongresie Lotnictwa w Londynie, który został zorganizowany przez Komisję Lotniczą Stowarzyszenia Techników Polskich w Wielkiej Brytanii. W maju 1943 roku przeniósł się do Londynu i podjął pracę w Referacie Przemysłowym Wydziału Studiów Technicznych Inspektoratu Lotnictwa. Jego zadania obejmowały przygotowanie materiałów dotyczących następnej konferencji pokojowej, skupiającej się na stratach polskiego przemysłu lotniczego oraz planach odbudowy i rozwoju tego przemysłu po zakończeniu działań wojennych.
Po wojnie, Prauss nie zdecydował się na powrót do komunistycznej Polski i pozostał na emigracji w Wielkiej Brytanii. We wrześniu 1946 roku podjął pracę w zakładach de Havilland (które w 1963 roku przekształciły się w Hawker Siddeley), gdzie zajmował się projektowaniem odrzutowych myśliwców: DH Venom oraz Sea Vixen, a także pasażerskich samolotów DH Comet, HS Trident i A-300. Stanisław przeszedł na emeryturę 27 listopada 1970 roku.
Po zakończeniu życia, został pochowany w Warszawie, na cmentarzu ewangelickim przy ul. Żytniej, w rodzinnym grobie Gąsiorowskich oraz Praussów (kwatera P-1-1).
Przypisy
- Stanisław Prauss. Ogrody wspomnień. [dostęp 20.03.2021 r.]
- Prauss 2019, s. 519.
- Prauss 2019, s. 428-433.
- Prauss 2019, s. 423.
- Prauss 2019, s. 413, 424.
- Prauss 2019, s. 397.
- Prauss 2019, s. 80.
- Prauss 2019, s. 66.
- Prauss 2019, s. 44.
- Prauss 2019, s. 27.
- Skrzydlata Polska i 51-52'1971, s. 11.
- Album dziesięciolecia 1930, s. 297.
- Album dziesięciolecia 1930, s. 231.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Grzegorz Socha | Józef Witkowski (inżynier) | Zygmunt Stępiński (1908–1982) | Zygmunt Szczotkowski | Zdzisław Celarski | Lech Kłosiewicz | Tadeusz Hennel | Stefan Rogowicz | Roman Januszkiewicz | Antoni Jawornicki | Aleksander Bantkie-Stężyński | Stefan Mirowski | Olgierd Jagiełło | Roman Stefański | Jerzy Drzewiecki | Wanda Janicka | Maciej Gintowt | Stanisław Weiss | Gustaw Landau-Gutenteger | Paweł Hoser (architekt)Oceń: Stanisław Prauss