Stanisław Prauss


Stanisław Paweł Prauss, urodzony 28 listopada 1903 roku w Warszawie, a zmarły 12 listopada 1997 roku w Londynie, był **wybitnym polskim konstruktorem lotniczym**. Jego życie zawodowe związane było z lotnictwem, gdzie pełnił szereg istotnych funkcji, w tym jako pilot turystyczny. Należał do kluczowych postaci w polskim lotnictwie i aktywnie działał w Aeroklubie Warszawskim, co znacząco wpłynęło na jego rozwój zawodowy i osobisty.

Interesującym aspektem biografii Praussa jest jego pokrewieństwo z Tadeuszem Praussem, który pełnił funkcję pułkownika oraz dowódcy Lotnictwa Armii Modlin. Tadeusz Prauss, niestety, zginął w 1940 roku w Charkowie, co podkreśla tragiczne wątki związane z historią jego rodziny oraz burzliwe czasy, w których przyszło im żyć.

Stanisław Prauss to postać, która w znaczący sposób wpisała się w karty polskiego lotnictwa, pozostawiając po sobie trwały ślad.

Życiorys

Stanisław Prauss, syn Tadeusza oraz Janiny Pauliny Stefanii z Gąsiorowskich, dorastał w rodzinie o ewangelicko-reformowanej tradycji. Jego dziadek pełnił funkcję prezesa konsystorza tego wyznania. W 1909 roku rodzina zdecydowała się na przeprowadzkę z Zakopanego do Krakowa, aby umożliwić dzieciom kształcenie w lokalnych szkołach. Na początku Stanisław uczył się w domu, a w 1913 roku podjął naukę w czwartej klasie szkoły powszechnej. Już w 1914 roku kontynuował edukację w II Wyższej Szkole Realnej w Krakowie.

Po zakończeniu I wojny światowej, w połowie 1919 roku, Praussowie przeprowadzili się do Warszawy, jednak Stanisław pozostał na krakowskiej uczelni aż do czerwca 1921 roku, kiedy to z sukcesem zdał maturę.

W 1921 roku rozpoczął studia na Wydziale Matematycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 1922 przeniósł się na Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej, a w 1923 roku na Wydział Mechaniczny.

Studia na Politechnice Warszawskiej zakończył w 1928 roku. Już na etapie nauki rozpoczął prace projektowe związane z budową swojego samolotu (PS-1) w ramach działalności Sekcji Lotniczej przy Kole Mechaników Studentów Politechniki. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w wytwórni lotniczej PZL, gdzie na stanowisku szefa zespołu zajmował się projektowaniem samolotów aż do wybuchu II wojny światowej. W jego osobistym posiadaniu znajdowały się dwa samoloty PZL.5.

W czasie zatrudnienia w PZL, brał udział w pracach konstrukcyjnych nad różnymi projektami samolotów, w tym:

  • PZL.4 (współpraca z Zygmuntem Brunerem),
  • PZL.13 (koncepcja),
  • PZL.16 (prototyp),
  • PZL.23 Karaś,
  • PZL.46 Sum,
  • PZL Łosoś (koncepcja).

Po wybuchu II wojny światowej, wskutek zagrożeń, został ewakuowany z personelem wytwórni. Przez Rumunię, Jugosławię i Francję dotarł do Wielkiej Brytanii pod koniec października 1939 roku. W styczniu 1940 roku rozpoczął pracę w zakładach Westland Aircraft, początkowo jako kreślarz, a później jako inżynier. Uczestniczył przy budowie samolotów Westland Lysander, Westland Whirlwind oraz Westland Welkin.

W grudniu 1942 roku wziął udział w Kongresie Lotnictwa w Londynie, który został zorganizowany przez Komisję Lotniczą Stowarzyszenia Techników Polskich w Wielkiej Brytanii. W maju 1943 roku przeniósł się do Londynu i podjął pracę w Referacie Przemysłowym Wydziału Studiów Technicznych Inspektoratu Lotnictwa. Jego zadania obejmowały przygotowanie materiałów dotyczących następnej konferencji pokojowej, skupiającej się na stratach polskiego przemysłu lotniczego oraz planach odbudowy i rozwoju tego przemysłu po zakończeniu działań wojennych.

Po wojnie, Prauss nie zdecydował się na powrót do komunistycznej Polski i pozostał na emigracji w Wielkiej Brytanii. We wrześniu 1946 roku podjął pracę w zakładach de Havilland (które w 1963 roku przekształciły się w Hawker Siddeley), gdzie zajmował się projektowaniem odrzutowych myśliwców: DH Venom oraz Sea Vixen, a także pasażerskich samolotów DH Comet, HS Trident i A-300. Stanisław przeszedł na emeryturę 27 listopada 1970 roku.

Po zakończeniu życia, został pochowany w Warszawie, na cmentarzu ewangelickim przy ul. Żytniej, w rodzinnym grobie Gąsiorowskich oraz Praussów (kwatera P-1-1).

Przypisy

  1. Stanisław Prauss. Ogrody wspomnień. [dostęp 20.03.2021 r.]
  2. Prauss 2019, s. 519.
  3. Prauss 2019, s. 428-433.
  4. Prauss 2019, s. 423.
  5. Prauss 2019, s. 413, 424.
  6. Prauss 2019, s. 397.
  7. Prauss 2019, s. 80.
  8. Prauss 2019, s. 66.
  9. Prauss 2019, s. 44.
  10. Prauss 2019, s. 27.
  11. Skrzydlata Polska i 51-52'1971, s. 11.
  12. Album dziesięciolecia 1930, s. 297.
  13. Album dziesięciolecia 1930, s. 231.

Oceń: Stanisław Prauss

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:13