Jerzy Drzewiecki


Jerzy Drzewiecki, urodzony 7 sierpnia 1902 roku w Warszawie, jest postacią, która zapisała się w historii jako wyjątkowy polski inżynier oraz konstruktor lotniczy. Zmarł on 15 maja 1990 roku w Ottawie, pozostawiając po sobie znaczący dorobek w dziedzinie lotnictwa.

Jego wkład w rozwój technologii lotniczych był nieoceniony, a jako pilot doświadczalny, miał możliwość testowania i udoskonalania innowacyjnych projektów. Pasja i zaangażowanie Drzewieckiego w lotnictwo przyczyniły się do znacznych osiągnięć w tej dziedzinie, a jego osiągnięcia wciąż są doceniane przez współczesnych inżynierów.

Życiorys

Jerzy Drzewiecki przyszedł na świat w rodzinie o medycznych tradycjach, jako syn doktora medycyny, homeopaty Józefa (1860–1907) oraz Jadwigi Alfonsyny z Jankowskich herbu Jastrzębiec (1879–1949). Jego jedyną siostrą była Jadwiga, zamężna Englicht (1904–1944). W 1912 roku rozpoczął naukę w szkole prowadzonej przez H. Rygiera w Grodzisku Mazowieckim, a od 1914 roku uczęszczał do szkoły Wojciecha Górskiego w Warszawie. W 1915 roku kontynuował swoje edukację w gimnazjum im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie.

Warto zaznaczyć, że od 12 lipca do 4 grudnia 1920 roku, Jerzy brał aktywny udział w wojnie polsko-bolszewickiej, walcząc ochotniczo w 8 pułku artylerii polowej. To w tym czasie nawiązał bliską przyjaźń ze Stanisławem Wigurą.

Rok 1921 był przełomowy w życiu Drzewieckiego, ponieważ zdawszy wówczas egzamin dojrzałości, 1 października rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej wraz z m.in. Stanisławem Nowkuńskim, Stanisławem Praussem, Stanisławem Rogalskim oraz Stanisławem Wigurą.

W 1924 roku Jerzy skonstruował swój pierwszy szybowiec, oznaczony jako JD-1 (SL-2 „Czarny Kot”), który w 1925 roku uczestniczył w II Wszechpolskim Konkursie Szybowcowym na Oksywiu. Dwa lata później przeszedł szkolenie pilotażowe w wojsku, które to przedsięwzięcie zainicjował Włodzimierz Zagórski. W 1926 roku Jerzy stworzył swój pierwszy samolot – płatowiec turystyczny JD-2.

Pracując w Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Politechniki Warszawskiej, która w późniejszym etapie przekształciła się w spółkę Doświadczalne Warsztaty Lotnicze, Jerzy brał aktywny udział w konstrukcji pierwszych samolotów RWD wspólnie ze Stanisławem Wigurą oraz Stanisławem Rogalskim. Jako pilot doświadczalny przeprowadzał próby lotów na samolotach JD-2 oraz RWD-1, docierając do modelu RWD-7. Niestety, w trakcie prób z RWD-6 uległ poważnemu wypadkowi, co zmusiło go do zakończenia kariery oblatywacza.

Podczas II wojny światowej Jerzy Drzewiecki przebywał w Wielkiej Brytanii, gdzie służył w Air Transport Auxiliary (ATA). Po wojnie, nie decydując się na powrót do Polski, która znalazła się pod wpływem Związku Radzieckiego, w 1947 roku emigrował do Kanady. Niestety, w tym nowym kraju nie udało mu się znaleźć zatrudnienia w przemyśle lotniczym, dlatego pracował jako kreślarz. W 1950 roku ożenił się z Józefą Śmiałowską, z którą doczekał się trzech córek: Marty, Anny oraz Ewy.

Wybrane konstrukcje

W zbiorze konstrukcji Jerzego Drzewieckiego znajdują się między innymi:

  • JD-1 (SL-2) – szybowiec,
  • JD-2,
  • RWD-4,
  • RWD-7,
  • RWD-8,
  • RWD-9,
  • RWD-10,
  • RWD-11.

Ordery i odznaczenia

Jerzy Drzewiecki był nosicielem wielu odznaczeń, które świadczą o jego wyjątkowych osiągnięciach i zasługach.

  • Złoty Krzyż Zasługi przyznany 9 listopada 1932,
  • Srebrny Krzyż Zasługi z Mieczami.

Przypisy

  1. a b Jerzy Drzewiecki [online], rwd-dwl.net [dostęp 14.07.2021 r.]
  2. Kulczyński 2018, s. 28.
  3. Stanisław Łoza (red.): Czy wiesz kto to jest? Uzupełnienia i sprostowania. Warszawa: 1939, s. 63. [dostęp 14.07.2021 r.]
  4. M.P. z 1932 r. nr 259, poz. 297 „za zasługi na polu organizacyjnem i konstrukcyjnem polskiego lotnictwa sportowego”.

Oceń: Jerzy Drzewiecki

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:24