Stanisław Miedza-Tomaszewski


Stanisław Władysław Miedza-Tomaszewski, znany również pod różnymi pseudonimami, takimi jak „Bartoszek”, „Malarz”, „Miedza”, czy „Wiśniewski”, to postać o bogatej biografii. Urodził się 20 stycznia 1913 roku w Warszawie i zmarł 15 grudnia 2000 roku w tym samym mieście. Był nie tylko utalentowanym artystą, lecz także osobą aktywną w ważnych wydarzeniach historycznych.

Stanisław Miedza-Tomaszewski zajmował się różnymi dziedzinami sztuki, stając się uznawanym rysownikiem, plastykem, grafikiem oraz architektem wnętrz. Jego twórczość jest bogata i różnorodna, a jego prace wyróżniają się unikalnym stylem. Oprócz kariery artystycznej, Miedza-Tomaszewski był żołnierzem Armii Krajowej, co podkreśla jego zaangażowanie w walkę o wolność Polski w trudnym czasie II wojny światowej.

W kontekście rodziny, był on bratem znanego fotografa Jerzego Tomaszewskiego. Co ciekawe, Stanisław Miedza-Tomaszewski pełnił rolę ojca chrzestnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, co podkreśla jego wpływ na polskie życie społeczne oraz polityczne w późniejszych latach.

Życiorys

Stanisław Miedza-Tomaszewski, artysta o niezwykłej biografii, w latach 1935–1939 studiował architekturę wnętrz uWojciecha Jastrzębowskiegooraz malarstwo u Karola Tichego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w czerwcu 1939 roku uzyskał dyplom. W okresie niemieckiej okupacji, aktywnie pracował w Departamencie Informacji, dokumentując niewyobrażalne zbrodnie dokonywane przez Niemców na ziemiach polskich. Bardzo podobnie jak jego brat, Miedza-Tomaszewski angażował się w wykonanie odbitek z zdjęć przynoszonych do wywołania w jego miejscu pracy. Zgromadzona dokumentacja owych zbrodni wkrótce została przekazana do Londynu, gdzie stanowiła istotny dowód w procesach norymberskich.

W obliczu trudnych realiów czasów wojny, we współpracy zJózefem Walaszczykiemprzemycał żywność, leki oraz dokumenty, ratując Żydów w warszawskim getcie. W wyniku aresztowania przez gestapo we wrześniu 1941, został umieszczony w więzieniu na Pawiaku, gdzie doświadczył brutalnych tortur. Obawiając się, że nie wytrzyma dalszego przesłuchania, poprosił o dostarczenie trucizny, jednak władze konspiracyjne odmówiły. W efekcie, postanowiono o jego odbiciu.

Pewnego dnia został wezwany do dentystycznego ambulatorium, gdzie celowo zarażono go tyfusem, co umożliwiło jego przeniesienie do szpitala zakaźnego. Tam udawał nagły atak wyrostka robaczkowego, co doprowadziło do transportu do szpitala na Woli, w którym również działała konspiracyjna komórka. Prof. Józef Grzybowski oraz dr Leon Manteuffel-Szoege przeprowadzili pozorowaną operację, a Miedza-Tomaszewski został zamieniony z wcześniej zmarłym mężczyzną. Poświadczyli, iż mimo udanej operacji pacjent zmarł, co pozwoliło mu przetrwać w ukryciu przez resztę okupacji. Ten niezwykły epizod stanowił inspirację dla scenariusza filmu „Umarłem, aby żyć”.

Przed i po aresztowaniu aż do roku 1946, Miedza-Tomaszewski był kluczowym projektantem Grobów Pańskich wkościele św. Anny w Warszawie, kierując się aktualną sytuacją kraju. Projektował nie tylko Groby Pańskie, ale także żłóbki bożonarodzeniowe w tym kościele, prowadząc swoją działalność artystyczną również podczas stanu wojennego oraz do końca lat 80-tych.

W czasach powstania warszawskiego Miedza-Tomaszewski zaangażował się w Akcję N, tworząc plakaty i znaczki dla podziemia. Był pomysłodawcą winiety dla konspiracyjnego Biuletynu Informacyjnego oraz okładek i rysunków do wydawnictw przygotowanych przez Tajne Wojskowe Zakłady Wydawnicze. W tym okresie projektował dywersyjne banknoty, z których najbardziej znana pięciomarkówka, na pozór identyczna z oryginałem, nosiła napis: „5 marek odszkodowania otrzyma twoja rodzina, gdy zginiesz na froncie wschodnim”.

Jako wuj Lecha oraz Jarosława Kaczyńskich, wniósł ich kandydatury na casting do głównych ról w filmie „O dwóch takich, co ukradli księżyc”, który miał swoją premierę w 1962 roku. Po wojnie Miedza-Tomaszewski objął posadę wykładowcy na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a także brał udział w socrealistycznej przebudowie wnętrz Hotelu Bristol w latach 1952–1954. W skład zespołu projektowego wchodzili tacy artyści jak Kazimierz Biernacki, Jerzy Świdliński oraz Zenon Różewicz, niestety, wystrój zdobyty w ich twórczości zniknął podczas gruntownej renowacji hotelu w latach 80-tych.

Miedza-Tomaszewski był autorem albumu „Plakaty powstańczej Warszawy”, wydanego w 1989, oraz książki „Benefis konspiratora”. W roku 1959, jako współautor, przyczynił się do obudowy komputera AKAT-1, konstrukcji Jacka Karpińskiego.

Warto zaznaczyć, że Stanisław Miedza-Tomaszewski był ojcem chrzestnym prezydenta RPLecha Kaczyńskiego oraz mężem Ireny, siostry Jadwigi Kaczyńskiej. Spoczywa na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 92-2-9).

Przypisy

  1. a b c Stanisław Tomaszewski ps. Miedza [online], muzeumkarykatury.pl [dostęp 10.02.2020 r.]
  2. Komputer AKAT-1. domzpomyslem.pl. [dostęp 26.11.2018 r.]
  3. Tranzystorowy analizator równań różniczkowych AKAT-1 (pierwszy na świecie). fbc.pionier.net.pl. [dostęp 26.11.2018 r.]
  4. Cmentarz Stare Powązki: Aleksander Jasiewicz, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 25.10.2019 r.]
  5. JózefJ. Walaszczyk JózefJ., Przywracanie pamięci, Warszawa: Fundacja Ośrodka KARTA, 2009, s. 49 [dostęp 02.01.2020 r.] [zarchiwizowane 24.01.2021 r.]
  6. Anna Poppek: Obrączki. Opowieść o rodzinie Marii i Lecha Kaczyńskich. Warszawa: G+J Gruner+Jahr Polska, 2010, s. 57–58. ISBN 978-83-623-43-08-9.
  7. MartaM. Leśniakowska MartaM., „Architektura w Warszawie”, Warszawa 1998, 2000, 2005 s. 55.

Oceń: Stanisław Miedza-Tomaszewski

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:7