Mieczysław Daab


Mieczysław Feliks Daab, urodzony 19 sierpnia 1908 roku w Warszawie, a zmarły 22 sierpnia 1980 roku w tym samym mieście, to postać oficerów Wojska Polskiego. Jego kariera wojskowa obejmowała funkcję kapitana dyplomowanego oraz obserwatora, co miało kluczowe znaczenie w kontekście działań II Rzeczypospolitej oraz późniejszych formacji Polskich Sił Powietrznych.

W swojej pracy Daab odznaczał się dużym zaangażowaniem, a jego doświadczenie w lotnictwie wojskowym przyczyniło się do rozwijania polskich zdolności obronnych w trudnych czasach. Pasjonował się lotnictwem, co w połączeniu z jego wiedzą i umiejętnościami sprawiło, że został cenionym członkiem społeczności wojskowej.

Życiorys

Mieczysław Daab był synem ewangelików, Jana i Stanisławy, oraz dalszym kuzynem Adolfa Daaba. Swoje wykształcenie rozpoczął w Prywatnym Męskim Gimnazjum im. Mikołaja Reja, które było częścią Zboru Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie. Następnie kontynuował naukę w Męskim Gimnazjum Tadeusza Sadkowskiego. Po ukończeniu tych placówek, w dniu 4 sierpnia 1934 roku, zrealizował swoje marzenie, kończąc Szkołę Podchorążych Artylerii w Toruniu, gdzie został mianowany podporucznikiem ze starszeństwem od 15 sierpnia 1934 roku, zajmując 84. lokatę w korpusie oficerów artylerii. Jego pierwszym przydziałem była 4 dywizjon artylerii konnej, stacjonujący w Suwałkach.

W późniejszym czasie, Mieczysław awansował na stopień porucznika, co miało miejsce 19 marca 1938 roku, z 73. lokatą w korpusie oficerów lotnictwa, w grupie liniowej. W marcu 1939 roku pełnił służbę w 4 pułku lotniczym w Toruniu, gdzie był starszym obserwatorem 42 eskadry liniowej. W trakcie kampanii wrześniowej 1939 roku, Daab brał udział w działaniach wojennych jako obserwator w 42 eskadrze rozpoznawczej, wykonując aż 3 loty bojowe.

Po zakończeniu walk w Polsce, został skierowany do Rumunii, a w październiku 1939 roku ewakuowany drogą morską do Marsylii. Tam otrzymał przydział do bazy lotniczej Bron, położonej w okolicy Lyonu, gdzie kontynuował swoją służbę w eskadrze bojowej. W czerwcu 1940 roku, Daab został przeniesiony do Anglii, gdzie dołączył do 301 dywizjonu bombowego Ziemi Pomorskiej. W trakcie swojego czwartego lotu nad Holandią, został postrzelony, a po wylądowaniu w Anglii, doszło do jego rannej sytuacji. W jedenastym locie nad Francją spotkało go nieszczęście – został zestrzelony i po kilku dniach wędrówki i ucieczki, został wydany Gestapo, a następnie osadzony w więzieniu w Dijon. Jego dalsze losy prowadziły go do Stalagu Luft III w Żaganiu, gdzie przebywał aż do 1 stycznia 1945 roku.

W wyniku ewakuacji pieszej dotarł do Luckenwalde, gdzie w końcu doczekał się wyzwolenia. Po tym, został przetransportowany samolotem do Anglii, gdzie jego zasługi bojowe zostały docenione, mianując go kapitanem ze starszeństwem od 1 września 1942 roku. Po zakończeniu wojny, w 1946 roku, ukończył VII Kurs Wyższej Szkoły Lotniczej w Weston-super-Mare. Zdemobilizowany w 1948 roku, znalazł zatrudnienie w Anglii aż do swojej emerytury, a w trakcie tych lat poślubił kpt. pil. Annę Leską, polską pilotkę, która służyła w czasie wojny w ATA.

W 1977 roku, Mieczysław zdecydował się wrócić do Polski z żoną. Jego życie zakończyło się 22 sierpnia 1980 roku, kiedy to zmarł w Warszawie. Spoczywa na cmentarzu ewangelicko-augsburskim w Warszawie, w alei 59, miejsce 17.

Ordery i odznaczenia

Mieczysław Daab jest osobą, która została wyróżniona licznymi odznaczeniami za swoje zasługi oraz odwagę. Jego osiągnięcia są nie tylko powodem do dumy, ale i świadectwem poświęcenia, jakie wniósł w swojej karierze. Wśród przyznanych mu odznaczeń można wymienić:

  • krzyż Walecznych – czterokrotne nadanie,
  • medal Lotniczy – trzykrotne przyznanie,
  • Air Crew Europe Star.

Przypisy

  1. śp. Mieczysław Daab
  2. Rybka i Stepan 2006, s. 782.
  3. Rybka i Stepan 2006, s. 218.
  4. Grzeczkowski 1982, s. 54.

Oceń: Mieczysław Daab

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:12