Max Fishman, znany również jako Mieczysław Fischman lub Mietek Fiszman, to postać o bogatym dziedzictwie kulturowym. Urodził się 12 grudnia 1915 roku w Warszawie, a jego życie zakończyło się 24 września 1985 roku w Kiszyniowie.
Był polsko-mołdawskim kompozytorem, pianistą oraz pedagogiem, który posiadał żydowskie korzenie. Po 1939 roku jego droga życiowa poprowadziła go do ZSRR, gdzie kontynuował swoją artystyczną karierę.
Życiorys
Max Fishman przyszedł na świat 12 grudnia 1915 roku w Warszawie, w rodzinie o silnych tradycjach związanych z działalnością społeczną i biznesową. Jego ojciec, Szachna-Benisz Fiszman, był przedsiębiorcą oraz filantropem, natomiast matka, Esther z domu Bleiberg, była zaangażowana w rodzinne sprawy. Niestety, według różnych danych, Esther zginęła w warszawskim getcie lub w obozie zagłady w Treblince. Max wyrósł w rodzinie mającej sześciu starszych sióstr oraz jednego młodszego brata.
Już od wczesnych lat życia Max przejawiał niezwykłe zainteresowanie muzyką oraz kompozycją, co skłoniło go do podjęcia studiów pianistycznych w Konserwatorium im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod okiem znakomitych nauczycieli, takich jak Józef Turczyński oraz Antoni Marek. Jego talenty muzyczne dały mu możliwość koncertowania w Domu Sierot Janusza Korczaka, a także nauczania dzieci podczas letnich obozów dla najmłodszych, organizowanych przez Dom Sierot „Różyczka” w Wawerze Wawer.
Na początku II wojny światowej Max stał do walki jako żołnierz. W listopadzie 1939 roku opuścił Warszawę, towarzyszył mu bratankowi Pawłowi Gruenspanowi, który później stał się uznanym liderem orkiestry jazzowej oraz kompozytorem w Polsce. Po ich ucieczce do ZSRR, Max zmienił imię na Max Fishman, jednak pomimo polskiego obywatelstwa został zesłany do obozu w Aktiubińsku, gdzie pracował w kopalni. Po zakończeniu wojny został odznaczony medalem „Za ofiarną pracę w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej 1941–1945”. Niestety, w trakcie wojny zginęła niemal cała jego rodzina, a jego twórczość – wszystkie rękopisy i wczesne kompozycje – zostały na zawsze zniszczone.
W wrześniu 1944 roku Max odzyskał wolność i podjął studia w Konserwatorium w Saratowie, gdzie miał przyjemność uczyć się pod okiem Jewsieja Zingiera. Później kontynuował naukę w Mińsku, w klasie fortepianu Grigorija Pietrowa. Równocześnie słuchał wykładów z kompozycji prowadzonych przez Anatolija Bogatyriowa. W 1945 roku związał się małżeństwem z Lidią Axionova, również osobą związaną z muzyką. Od 1947 roku pełnił rolę akompaniatora w Konserwatorium w Mińsku.
W miarę upływu czasu, Max napotykał trudności w pracy, ponieważ w ZSRR trwała kampania przeciwko kosmopolityzmowi, która przyjęła antysemickie formy. Z tego powodu, Max i jego żona zdecydowali się na przeprowadzkę do Homla, aby uczyć w Szkole Muzycznej. Jednak po sześciu miesiącach pomoc ze strony Grzegorza Szyrmy umożliwiła im przeniesienie się do Konserwatorium w Kiszyniowie, gdzie Max uczył gry na fortepianie przez kolejne lata, prowadząc także zajęcia w szkole muzycznej w Calarasi oraz w pobliskiej wsi Karpineni.
Oprócz pracy pedagogicznej, Max Fishman był również aktywnym kompozytorem. Jego utwory wykonywały renomowane zespoły muzyczne w Mołdawii, a jego dzieła były prezentowane zarówno przez znanych artystów ZSRR, jak i europejskich oraz amerykańskich muzyków. Niektórzy z nich występowali w Polsce przed 1939 rokiem, w tym m.in. Ida Kamińska i Mojsze Wajnberg Mojsze Wajnberg. Utwory Maxa Fishmana odbyły światową premierę w różnych krajach, takich jak: Polska, Rosja, Białoruś, Rumunia, Ukraina, Niemcy, Izrael, Korea Południowa, Portugalia, Francja, Norwegia, Belgia oraz USA. Max Fishman przeszedł na emeryturę w Kiszyniowie, gdzie zmarł i spoczywa na Cmentarzu Świętego Łazarza.
Odznaczenia
- medal „Za ofiarną pracę w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej 1941–1945”,
- medal „Weteran pracy”,
- medal jubileuszowy „Trzydziestolecia zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej 1941–1945”,
- medal jubileuszowy „Czterdziestolecia zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej 1941–1945”.
Życie prywatne
Max Fishman był mężem LIDII AXIONOVY, która również była dyrygentem i profesorem. Mieli dwoje dzieci — synów Băno Axionova, aktora i reżysera, oraz Artura Aksenova, pianistę i pedagoga.
Dzieła (wybór)
Max Fishman stworzył imponujący dorobek muzyczny, który obejmuje wiele różnorodnych kompozycji. Do jego najważniejszych dzieł zaliczają się:
- cztery koncerty fortepianowe,
- dwa tria na fortepian, skrzypce i wiolonczelę z lat 1954–1958,
- dziesięć miniatur na fortepian, stworzonych w 1955 roku,
- wariacje na fortepian,
- pięć preludiów na fortepian z 1956 roku,
- „Mazurek. Wspomnienia Polski” na fortepian z 1956 roku,
- kantata „Chwała młodym orłom”, która była dedykowana młodym bojownikom przeciwko nazizmowi, z tekstem S. Varelopulusa z 1959 roku,
- suita na wielką orkiestrę symfoniczną z 1961 roku,
- utwór na obój i orkiestrę symfoniczną (powstały do 1961),
- fantazja na małą orkiestrę symfoniczną,
- capriccio e-moll na fortepian z 1961 roku,
- sonatina na klarnet i fortepian B z 1963 roku,
- sonatina na fortepian w 3 częściach z 1963 roku,
- romans (opracowanie na puzon i fortepiano) z 1963 roku,
- pięć preludiów na fortepian, tematy takie jak Wspomnienie, Idzie wiosna, Estrada Echa, Na jeziorze, W Majówkę,
- uwertura jazzowa z 1964 roku,
- utwór koncertowy na skrzypce i fortepian z 1964 roku,
- scherzino na klarnet i fortepian w B z 1964 roku,
- scherzo (opracowanie na puzon i fortepian) z 1964 roku,
- chór „Jesień” (Co robisz, las…?) z tekstem Mihai Eminescu z 1964 roku,
- cztery studia na fortepian z 1968 roku,
- sonatina na fortepian d-moll w 3 częściach z 1968 roku,
- preludium w e-moll na fortepian z 1968 roku,
- dziesięć utworów na fortepian z mołdawską tematyką z 1969 roku,
- kanon na chór, oparty na pieśni ludowej mołdawskiej, z 1973 roku,
- cykl fortepianów polifonicznych Kanony z 1976 roku,
- sonata na skrzypce i fortepian w d-moll,
- cztery etiudy,
- dziesięć miniatur na fortepian o tematyce mołdawskiej (miniatury: Taniec, Wariacje, Olandra, Kanon, Młodość, Wariacje, Komiks, Wariacje, Pieśń, Tańcz Joc),
- scherzino G-dur na fortepian,
- humoreska na skrzypce i fortepian,
- chór „Żniwa” do słów Vasile Alecsandri.
Opublikowane dzieła
- Max Fishman: La vânătoare. Kiszyniów: Editura de stat a Moldovei, 1956,
- Max Fishman: Capriccio, Scherzino. B: Wybrane dzieła kompozytorów mołdawskich. Kiszyniów: Cartea Moldovenasca, 1961, s. 2. 150-172,
- Max Fishman: Sonatina Es-dur na klarnet w B. Kiszyniów: Cartea Moldovenasca, 1963,
- Max Fishman: Sonatina d-moll na fortepian. Kiszyniów: Cartea Moldovenasca, 1968,
- Max Fishman: Preludium i cztery etiudy na fortepian. TsGARM, F. 3050, op. 2, D. 309.
Źródła
W zbiorze źródeł dotyczących Maxa Fishmana, możemy znaleźć wiele wartościowych materiałów naukowych oraz artykułów, które przybliżają jego twórczość i znaczenie w świecie muzyki.
- Tamara Melnik, profesor nadzwyczajny, doktor w dziedzinie sztuk: Kompozytor i profesor Max Fishman w Ministerstwie Kultury Republiki Mołdowy. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. W: Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice, 2011, nr. 1–2(12–13), str. 85-90. ISSN 1857-2251,
- Victoria Tcacenco, profesor nadzwyczajny, doktor w dziedzinie sztuk: Uwertura Maxa Fishmana w kontekście zawodowej muzyki europejskiej i trzeciej warstwy interakcji, Ministerstwo Kultury Republiki Mołdowy. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. W: Anuar Ştiinţific: Muzică, Teatru, Arte Plastice, 2012, nr. 3, str. 238 – 244. ISSN 1857-2251,
- Tamara Melnik, profesor nadzwyczajny, doktor w dziedzinie sztuk: Koncert na fortepian i orkiestrę Es-dur M. Fishmana w kontekście tradycji romantyzmu, Ministerstwo Kultury Republiki Mołdowy. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. W: Anuar Ştiinţific: Muzică, Teatru, Arte Plastice, 2012, nr. 4, str. 59 – 64. ISSN 1857-2251,
- Tamara Melnik, profesor nadzwyczajny, doktor w dziedzinie sztuk: Badanie twórczości kompozytora z Republiki Mołdowy w kontekście działalności naukowo-metodycznej Katedry Fortepianu Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych w latach 50-60 XX wieku (na podstawie dokumentów z Narodowego Archiwum Republiki Mołdowy), Ministerstwo Kultury Republiki Mołdowy. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Studiul Artelor şi Culturologie: historia, teoria, praktyka – 2014, nr.1, str. 177 – 183. ISSN 2345-1408,
- Pleșcan Irina, prorektor, Instytut Sztuk w Tyraspolu: Trio fortepianowe M. Fishmana jako dźwiękowy dokument swojej epoki, Ministerstwo Kultury Republiki Mołdowy. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Studiul Artelor і Culturologie: historia, teoria, praktyka – nr. 2 (25), 2015, str. 66 – 76. ISSN 2345-1408,
- Ilana Elizarova: Bez prawa do twórczości. Z okazji 100-lecia kompozytora, pianisty, nauczyciela Maxa Fishmana w Jewish World (gazeta rosyjskojęzycznej Ameryki) 01/09/2015,
- Olga Bulytshevskaia, dziennikarka i krytyczka sztuki: Muzyka ożywia życie. Z okazji 100-lecia urodzin kompozytora Maxa Fishmana na portalu informacyjno-analitycznym AVA.MD, 4 listopada 2015,
- Hasin Aba: Słownik muzyczny. Część 2. Max Fishman,
- Wybitne postacie kulturalne i artystyczne Mołdawii w Encyklopedii cyfrowej,
- Yan Toporovsky: Wybrał życie w piekle (Он выбрал жизнь в аду, gazeta „Наш голос”. 1990, nr 19.),
- Serghei Pojar, krytyk muzyczny i dziennikarz: „Nie złamany przez los. Z okazji 90-lecia kompozytora, pianisty, nauczyciela Maxa Fishmana” (“Не сломленный судьбой: К 90-летию композитора и пианиста Макса Фишмана”, газeta “Еврейское местечко”, nr 46 (115), grudzień 2005 r.)
Przypisy
- Max Fishman: Concert pour piano et orchestre symphonique. Rita Namorado – piano, Nicolas Kruger – direction, Orchestre Nationale de Chambre et Orchestre Téléradio Moldova. Salle d'Orgue, Chisinau, Moldavie, 2018 r.
- Виктория Михай: В поисках добра и истины. Аксёновы. AVA 04.12.2017 r.
- Ла вынетоаре Пентру пиан. Фишман, Макс Шахнович. Кишинев Едитура де стат а Молдовей 1956 r.
- Гроб Шахна-Бенисза Фишмана w bazie danych Cmentarza Żydowskiego przy ul. Okopowej w Warszawie
- Fishman Мax Humoresque for violin and piano Biblioteca Naţională a Republicii Moldova
- Фишман, Макс Шахнович: Сонатина для кларнета и фортепиано. Кишинев Картя молдовеняскэ 1963 r.
- Фишман, Макс Шахнович: Сонатина для кларнета и фортепиано Российская Государственная Библиотека
- Фишман, Макс Шахнович: Сонатина для фортепиано. Кишинев Картя молдовеняскэ 1968 r.
- Tamara Melnik, docent, PhD w dziedzinie sztuk: Studying the composer's creation of the Republic of Moldova in the context of scientific and methodological activities of the complementary piano department of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts in the 50s-60s of the 20th century (based on the documents from the National Archive of the Republic of Moldova). Studiul artelor și culturologie: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (21), 2014 r.
- Larisa Balaban, docent, PhD w dziedzinie sztuk: Works by the Composers of the Republic of Moldova from the Library of the Symphony Orchestra of the S. Lunchevici National Philharmonic Ministerul Culturii al Republicii Moldova. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Studiul Artelor şi Culturologie: istorie, teorie, practică - NR. 2 (25), 2015 r.
- Ida Merżan: Aby nie uległo zapomnieniu. Rzecz o Domu Sierot Krochmalna 92. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1987 r. ISBN 83-10-08896-5.
- Józef Turczyński
- Holocaust Survivors and Victims Database
- Сочинения композиторов Республики Молдова в библиотеке симфонического оркестра национальной филармонии им. С. Лункевича
- Фишман Макс Шахнович
- Концерт - À Redescoberta da Música Moldava, 12.11.2019 r.
- Ольга Беженару, Вероника Каждан: The first professor of choral conducting in Moldova. To the 100th anniversary of the birth of L.V. Axionova
- Макс Шахнович Фишман: Ла вынетоаре: Пентру пиан. Российская Государственная Библиотека
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Henryk T. Czarnecki | Gustaw Ehrenberg | Adam Tadeusz Wieniawski | Ryszard Kierczyński | Jan Franciszek Drewaczyński | Izabela Czartoryska | Stefania Staszewska | Andrzej Bielski (aktor) | Jerzy Szyndler | Miriam Orleska | Mela Muter | Patricia Kazadi | Krzysztof Jabłoński (fotograf) | Maria Bakka | Stanisław Swen Czachorowski | Zdzisław Maklakiewicz | Wojciech Kurpik | Małgorzata Socha | Stanisław Przespolewski | Stanisław MiszczykOceń: Max Fishman