Henryk T. Czarnecki


Henryk Tadeusz Czarnecki, urodzony 6 kwietnia 1936 roku w Warszawie, to postać niezwykle istotna w polskiej kinematografii. W swojej karierze pełnił wiele ról, będąc zarówno reżyserem, jak i scenarzystą, a także aktorem filmowym.

Jego twórczość odzwierciedla bogactwo polskiego filmu, a każdy projekt, w którym uczestniczył, wnosił coś unikalnego do kultury filmowej.

Filmografia

Reżyseria

Henryk T. Czarnecki ma za sobą bogaty dorobek reżyserski, w którego skład wchodzą takie dzieła jak:

  • Uśmiech a la Tyrmand (1957),
  • 500 zł miesięcznie (1957),
  • Kultura polityczna Polaków (1971),
  • A jeśli będzie jesień (1976),
  • O nim (1977),
  • Lekcja pierwsza (1987).

II reżyser

W roli drugiego reżysera Czarnecki zrealizował dwa istotne filmy:

  • Hubal (1973),
  • Moja wojna, moja miłość (1975).

Asystent reżysera

W 1960 roku pełnił funkcję asystenta reżysera przy produkcji filmowej:

  • Krzyżacy (1960) – nie występuje w napisach czołowych.

Współpraca reżyserska

Współpraca z innymi reżyserami zaowocowała następującymi tytułami:

  • Rachunek sumienia (1964),
  • Bumerang (1966),
  • Książę sezonu (1970),
  • Egzamin (1971),
  • Ballada o ścinaniu drzewa (1972).

Współpraca

W 1985 roku Czarnecki współpracował przy projekcie:

  • Wśród przyjaciół (1985).

Scenariusz

Jako scenarzysta Czarnecki jest autorem:

  • 500 zł miesięcznie (1957),
  • Jan Promiński (1977).

Obsada

W filmie:

  • Murmurando (1981) – literat Stanisław Tadeusz Jezierski.

Materiały zdjęciowe

W 1977 roku, w filmie:

  • Jan Promiński (1977).

Scenopis i dialogi

Czarnecki jest również autorem scenariusza oraz dialogów do filmu:

  • A jeśli będzie jesień (1976).

Praca w teatrze

Asystent reżysera

Henryk T. Czarnecki rozpoczął swoją karierę w teatrze, pełniąc rolę asystenta reżysera. Już w 1959 roku, w Teatrze Powszechnym w Warszawie, miał okazję pracować przy kilku znaczących spektaklach. Do tych przedstawień należały:

  • „Hamlet” – dzieło Williama Szekspira,
  • „Pod mlecznym dachem” – inscenizacja,
  • „Król w kraju rozkoszy” – sztuka,

Wszystkie z tych produkcji miały miejsce w 1959 roku, a ich realizacja wpłynęła znacząco na rozwój artystyczny Czarneckiego i jego wizję teatralną.

Reżyser teatralny

W kolejnych latach jego działalność przekształciła się w działalność reżyserską. Czarnecki zyskał uznanie jako reżyser teatralny, pracując w różnych teatrach. Poniżej znajduje się lista niektórych jego najważniejszych realizacji:

  • „Życie współczesne” – Teatr im. Stefana Jaracza Olsztyn-Elbląg, gdzie pełnił funkcję adaptatora, reżysera oraz scenografa (1966),
  • „Moniza Clavier” – również w Teatrze im. Stefana Jaracza Olsztyn-Elbląg (1968),
  • „Sie kochamy” – Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1968),
  • „Chleb, krew, pieśń” – Teatr Ziemi Mazowieckiej w Warszawie (1969),
  • „Jadzia wdowa” – Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) w Szczecinie (1970),
  • „Wódko, wódeczko” – Teatr Ziemi Łódzkiej w Łodzi (1972),
  • „Motyle są wolne” – Teatr Polski w Bydgoszczy (1982),
  • „Kobieta bez skazy” – również w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (1982),
  • „Chrobre pieśni” – Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (1985),
  • „Kondukt” – ponownie w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (1985),
  • „Dama kameliowa” – Teatr Zagłębia w Sosnowcu (1986).

Jego wielokrotne doświadczenie w reżyserii pozwoliło mu na stworzenie charakterystycznego stylu, który łączył nowoczesne podejście z tradycyjnymi elementami teatru.

Scenariusz

Kolejnym ważnym etapem kariery Czarneckiego było pisanie scenariuszy. W 1977 roku stworzył tekst do spektaklu „…Państwo Ulianoff przybyli do Krakowa…” w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Pomysł na tę sztukę pokazuje jego zdolności twórcze oraz umiejętność przekładania rzeczywistości na język teatralny.

Inscenizacja

Czarnecki nie tylko reżyserował, lecz także zajmował się inscenizacjami. W 1969 roku wystawiał „Chleb, krew, pieśń” w Teatrze Ziemi Mazowieckiej, a w 1985 roku w Teatrze im. Aleksandra Fredry przedstawiał „Chrobre pieśni”. Jego podejście do inscenizacji charakteryzowało się dbałością o detale i głębokim zrozumieniem tekstu dramatycznego, co przynosiło satysfakcjonujące rezultaty artystyczne.

Życie prywatne

Henryk T. Czarnecki jest osobą o bogatej historiach rodzinnych, która z pewnością zasługuje na uwagę. Jest synem Henryka Karola Czarneckiego oraz Bronisławy Czarneckiej, znanej z domu Foltman. W swojej rodzinie ma dwójkę dzieci: Ryszarda Czarneckiego oraz Karolinę Henrykę Czarnecką, która również realizuje się jako naukowiec.

Warto również wspomnieć o jego życiu osobistym. Henryk T. Czarnecki był żonaty z kilkoma osobami, w tym z profesorem Marią Bielińską-Czarnecką. Jego związki z Elżbietą Łyczywek-Czarnecką oraz Elżbietą Kraszewską-Czarnecką również wpływają na jego biografię.

Przypisy

  1. „Hamlet”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  2. „Król w kraju rozkoszy”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  3. „Życie współczesne”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  4. „Chleb, krew, pieśń”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  5. „Jadzia wdowa”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  6. „Motyle są wolne”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  7. „Kobieta bez skazy”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  8. „Dama kameliowa”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  9. „...Państwo Ulianoff przybyli do Krakowa..”. 27.12.2015 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  10. Chrobre pieśni, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 27.12.2015 r.]
  11. Kondukt, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 27.12.2015 r.]
  12. KrzysztofK. Kowalski KrzysztofK., Jak to z „Krzyżakami” było [online], Tygodnik Ciechanowski, 09.01.2005 r. [dostęp 27.12.2015 r.]
  13. PiotrP. Bojarski PiotrP., „W 90 proc. składa się z wazeliny”. Sylwetka Ryszarda Czarneckiego [online], Wyborcza.pl, 15.04.2014 r. [dostęp 15.04.2014 r.]
  14. Wódko, wódeczko, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 27.12.2015 r.]

Oceń: Henryk T. Czarnecki

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:14