Mela Muter


Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z d. Klingsland, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiej sztuki. Urodziła się 26 kwietnia 1876 roku w Warszawie, a zmarła 16 maja 1967 roku w Paryżu. Była wybitną malarką, żydowskiego pochodzenia, która reprezentowała nurty modernistyczne, znajdując swoje miejsce w kręgach École de Paris oraz będąc członkinią Société Nationale des Beaux-Arts od 1912 roku.

Twórczość Meli Muter wyróżnia się wyjątkową ekspresją, ukazując jej silną osobowość oraz niezależność. W 1901 roku, urodzona w zaborze rosyjskim, podjęła decyzję o przeprowadzce do Paryża, gdzie osiedliła się na stałe. W stolicy Francji aktywnie uczestniczyła w życiu artystycznym zarówno polskiej, jak i międzynarodowej społeczności artystycznej.

Artystka była także osobą niezwykle podróżującą, poznając różnorodne zakątki Francji oraz Europy. Jej podróże obejmowały wiele fascynujących miejsc, takich jak Bretania, Pireneje i Prowansja. Z kolei w ramach swoich europejskich wojaży odwiedziła takie kraje jak Hiszpania, w tym Katalonię oraz Kraj Basków, a także Włochy i Niemcy.

Życiorys

Mela Muter, urodzona 26 kwietnia 1876 roku w Warszawie, była drugą z pięciorga dzieci Fabiana Klingslanda, majętnego żydowskiego kupca, oraz Zuzanny z Feigenblattów. W rodzinie Klingslandów przyszła na świat także jej starszy brat Julian, który niestety zginął tragicznie w wieku szesnastu lat. Oprócz Juliana, Mela miała również młodsze rodzeństwo: Gustawę, Cecylię i Zygmunta, który stał się uznawanym krytykiem sztuki, publicystą oraz dyplomatą, a swoją życiową drogę zakończył w 1951 roku w Stanach Zjednoczonych.

Zamożny dom Klingslandów był miejscem otwartości i wsparcia. Ojciec Meli aktywnie wspierał młodych polskich twórców, organizując spotkania z literatami takimi jak Władysław Reymont, Jan Kasprowicz czy Leopold Staff. Klingslandowie, wyznania mojżeszowego, wychowywali swoje dzieci w atmosferze akceptacji dla polskiej kultury, jak również rozwijali ich talenty artystyczne.

W 1892 roku Mela ukończyła maturę w Warszawie, a przez następne lata intensywnie zgłębiała sztukę. Uczyła się rysunku i gry na fortepianie pod okiem profesora J. Kleczyńskiego, a także spędziła kilka miesięcy w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego.

Na etapie dorosłego życia, 17 maja 1899 roku, Mela stanęła na ślubnym kobiercu z Michałem Mutermilchem, pisarzem i krytykiem sztuki, który był synem Szymona Mutermilcha i Rozalii z Halpernów. Po matczynej stronie Michał miał również powiązania z rodziną Kramsztyków, z których pochodził Roman Kramsztyk, znajomy rodziny. W 1900 roku na świat przyszedł ich syn Andrzej, a w 1901 roku rodzina przeniosła się do Paryża, gdzie Mela mogła dzielić czas między sztuką a życiem rodzinnym.

Po wielu latach, w 1919 roku Mela uzyskała rozwód religijny. W 1917 roku miała okazję poznać młodego intelektualistę Raymonda Lefebvre’a, który wprowadził ją do kręgów francuskiej lewicy, gdzie nawiązała przyjaźnie z osobami takimi jak Paul Vaillant-Couturier, Romain Rolland oraz Henri Barbusse. Niestety, w 1920 roku Lefebvre zginął w wypadku morskim na Morzu Barentsa, wracając z Moskwy, gdzie uczestniczył w II Kongresie Międzynarodówki Komunistycznej. Dodatkowo, w 1924 roku, Mela doświadczyła straty syna.

W 1923 roku Mela zdecydowała się na przyjęcie katolicyzmu, a cztery lata później zdobyła francuskie obywatelstwo. W 1940 roku, obawiając się represji ze strony niemieckich okupantów wobec osób żydowskiego pochodzenia, opuściła Paryż i udała się na południe Francji, gdzie przeżyła wojnę w Awinionie, ucząc malarstwa i historii sztuki. Większość jej bliskich, z wyjątkiem brata Zygmunta, zmarła jeszcze przed wybuchem drugiej wojny lub zginęła w jej trakcie.

Po zakończeniu wojny Mela powróciła do Paryża, gdzie władze Awinionu udostępniły jej przestrzeń na pracownię, co pozwalało jej spędzać letnie miesiące w południowej Francji. W 1958 roku, w trudnych warunkach życia, odnalazł ją Bolesław Nawrocki junior, syn malarza Bolesława Nawrockiego, którego Mela poznała na początku XX wieku w Paryżu. Bolesław i jego żona Lina okazali jej pomoc w ostatnich latach życia. Prawdopodobnie portret Nawrockiego juniora jest ostatnim dziełem Meli Muter.

Ostatnia podróż Meli zakończyła się w Paryżu, gdzie zmarła 16 maja 1967 roku, odnajdując spokój na Cmentarzu Bagneux.

Twórczość

Mela Muter była artystką, której wczesna twórczość była głęboko zakorzeniona w symbolizmie oraz w stylu, który reprezentowała Szkoła Pont-Aven, a w szczególności tacy mistrzowie jak Paul Gauguin i Józef Ślewiński. Znaczną inspirację czerpała z prac Jamesa McNeilla Whistlera, co widać w jej unikalnym podejściu do kompozycji.

Charakterystycznym elementem jej malarstwa była używana technika szerokich płaskich plam, które często podkreślała ciemnym konturem. Z biegiem lat, jej styl zbliżył się do wpływów takich artystów jak Vincent Van Gogh oraz Paul Cézanne, a także Edouard Vuillard, zwłaszcza w kontekście portretów.

Muter nieustannie obserwowała i dostosowywała się do ewolucji paryskiej sceny artystycznej, co zainspirowało ją do eksperymentowania z kubizmem i fowizmem. Ostatecznie, jej prace przybrały formę ekspresjonistyczną, w której dominowały obrazy o chropowatej fakturze i intensywnych kolorach, często o monumentalnym charakterze. Każdy z jej obrazów odzwierciedlał indywidualny styl, który był wyraźnie rozpoznawalny dla widzów.

Warto zaznaczyć, że Muter nie ograniczała się tylko do portretów czy pejzaży; tworzyła także kompozycje figuralne i martwe natury, a jej warsztat obejmował różnorakie techniki. Przygotowywała dzieła olejne, akwarele, rysunki oraz grafiki. Poza działalnością artystyczną angażowała się również w edukację w dziedzinie malarstwa i rysunku, przekazując swoją wiedzę innym.

W dodatku, jej różnorodna twórczość obejmowała także ilustracje prasowe, co pokazuje jej wszechstronność jako artystki i pedagog.

Najważniejsze wystawy

Mela Muter zadebiutowała w 1902 roku na paryskim Salonie Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych, znanym jako Salon de la Société nationale. Wystawy odbywały się tam także w kolejnych latach, co przyczyniło się do jej coraz większej popularności.

W okresie przed drugą wojną światową artystka brała udział w licznych cyklicznych wystawach paryskich, takich jak Salon d’Automne, Salon des Indépendants oraz Salon des Tuileries. Poniżej przedstawiamy istotne wystawy, w których uczestniczyła:

  • 1902 – Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych,
  • 1911 – Barcelona, Galeria de Arte Contemporanea, kierowana przez Josepa Dalmau,
  • 1913 – Girona, Galeria Athenea,
  • 1918 – Paryż, Galerie Chéron,
  • 1923 – Warszawa, Zachęta,
  • 1924 i 1927 – Paryż, Galerie Billiet,
  • 1925 – Paryż, Galerie Au Sacre du Printemps,
  • 1926 i 1928 – Paryż, Galerie Druet,
  • 1933 – Wenecja, XVIII Biennale, Pawilon Sztuki Polskiej,
  • 1937 – Paryż, Wystawa Powszechna,
  • 1948 – Awinion, Galerie Noceda oraz Paryż, Galerie des Beaux-Arts,
  • 1952 – Lyon, Galerie Bellecour,
  • 1953 – Paryż, Cercle Volney,
  • 1955 – Marsylia, Galerie Carle Vernet,
  • 1965 – Kolonia, Galerie Gmurzyńska,
  • 1966 – Paryż, Galerie Jean-Claude Bellier,
  • 1966 – Oslo, Kunstnerforbundet,
  • 1966 – San Francisco, The Maxwell Galleries,
  • 1967 – Nowy Jork, Hammer Galleries.

Nie można zapomnieć o wystawach pośmiertnych, które również przyczyniły się do upamiętnienia jej twórczości:

  • 1968 – Awinion, Musée Calvet,
  • 1977 – Genewa, Musée du Petit Palais,
  • 1993 – Pont-Aven, Muzeum Pont-Aven,
  • 1994–1995 – Warszawa, Muzeum Narodowe, Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich,
  • 2002 – Radziejowice, Pałac w Radziejowicach,
  • 2010 – Toruń, Muzeum Uniwersyteckie,
  • 2017 – Warszawa, Cosmopolitan,
  • 2018–2019 – Girona, Muzeum Sztuki.

W kolekcjach muzealnych i prywatnych

W Polsce znajduje się wiele znanych dzieł Meli Muter, które można podziwiać w różnych muzeach. Oto niektóre z najważniejszych:

  • Muzeum Narodowe w Warszawie, które posiada prace takie jak „Le Pont Neuf zimą” (ok. 1918), „Widok portu w Collioure„, „Portret Jeana Daniela Maublanca„, „Pejzaż miejski” (ok. 1920), „Stary sprzedawca zabawek” (ok. 1905), „Panorama miasta” (akwarela, lata 20. XX wieku) oraz „Rybaczki” (akwarela, lata 20. XX wieku),
  • Muzeum Narodowe w Lublinie, gdzie można zobaczyć „Snopki siana” (ok. 1938) oraz „Rodan” (ok. 1945),
  • Muzeum Śląskie, które dysponuje „Portretem mężczyzny„,
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku,
  • Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy.

We Francji można znaleźć około 30 obrazów Meli Muter, z czego ważniejsze z nich to:

  • Musée national d’art modern – Centre Pompidou, które posiada 7 prac, w tym „Fillette bretonne” (ok. 1909-1910), „Les deux soeurs” (ok. 1911), „Cuisinière épluchant des légumes” (1920) oraz „Portrait de Maurice Parijanine” (ok. 1920–1921),
  • Centre national des arts plastiques, zawierające 6 prac, między innymi „Portrait de Monsieur Rozycki„, „Famille„, „Paysage méditerranéen” oraz „Les fatigués” (ok. 1910),
  • Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, w którym znajdują się 4 prace, m.in. „Les Soudanais” (ok. 1919) oraz „Fruits d’été” (ok. 1938).
  • Fonds d’art contemporain – Paris Collections z 2 pracami,
  • Musée d’arts de Nantes (2 prace, w tym „Portrait de Luc Benoist” (ok. 1967)),
  • Musée des beaux-arts w Bordeaux.

W muzeach i galeriach poza Polską znajdują się również obrazy Meli Muter w takich krajach jak Hiszpania (np. „La Santa Família” w Girona Art Museum z 1909 roku), Ukraina oraz Izrael. Warto zaznaczyć obecność kolekcji prywatnych, w tym dużych zbiorów w Villa la Fleur w Konstancinie-Jeziornie oraz setek obrazów i rysunków w kolekcji Nawrockich, które są przechowywane w depozycie Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, które niestety nie jest dostępne dla zwiedzających.

Warto dodać, że archiwum Meli Muter znajduje się w Archiwum Emigracji w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu.

Mela Muter Research Center

W listopadzie 2022 roku zainaugurowano działalność Mela Muter Research Center, które ma na celu nie tylko prowadzenie badań, ale również popularyzację wiedzy dotyczącej życia oraz dorobku artystycznego Meli Muter.

Przypisy

  1. Ewa Bobrowska, Rachel Mazuy, Mela Muter-Raymond Lefebvre: une correspondance amoureuse entre guerre et révolution (1917-printemps 1920) [w:] Raymond Lefebvre. La révolution et la mort, red. Rachel Mazuy, Denis Pernot, Editions Universitaire de Dijon, Dijon 2023, s. 99-119.
  2. Sylwia Zientek: Tylko one. Polska sztuka bez mężczyzn. Agora, 2023, s. 217. ISBN 978-83-268-4396-9.
  3. Musée national d’art moderne – Centre Pompidou [online], Navigart.fr, 09.05.2023 r. [dostęp 22.05.2023 r.]
  4. Musée d’arts de Nantes [online], Navigart.fr, 09.05.2023 r. [dostęp 22.05.2023 r.]
  5. Collections en ligne | Musée d’Art Moderne de Paris [online], mam.paris.fr [dostęp 22.05.2023 r.]
  6. Videomuseum - Réseau des collections publiques d’art moderne et contemporain [online], videomuseum.fr [dostęp 22.05.2023 r.]
  7. | Cnap [online], cnap.fr [dostęp 22.05.2023 r.]
  8. Bagneux | Polskie groby historyczne we Francji [online], tombeauxpolonais.eu [dostęp 12.06.2023 r.]
  9. Karolina Prewęcka, Mela Muter. Gorączka życia, Warszawa 2019.
  10. Ewa Bobrowska, Wielka dama malarstwa: Mela Muter (1876 – 1967) [w:] Polacy w Paryżu. Historia i współczesność, red. Janusz Gmitruk, Zbigniew Judycki, Tadeusz Skoczek, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Warszawa 2022, s. 11-16.
  11. Mela Muter. Malarstwo. Peinture, [katalog wystawy], red. Mirosław A. Supruniuk, Tow. Przyjaciół Archiwum Emigracji: Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń 2010.
  12. Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884-1960, Neriton, Warszawa 2005.
  13. Barbara Brus-Malinowska, Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich. Mela Muter (Maria Melania Mutermilch) (1876-1967), [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1995.
  14. Joanna Pollakówna: Malarstwo polskie: między wojnami, 1918–1939. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Auriga”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe w Warszawie, 1982, s. 361. ISBN 83-221-0191-0.
  15. Plaça Mela Mutermilch · 17001 Girona, Prowincja Girona, Hiszpania [online], Plaça Mela Mutermilch · 17001 Girona, Prowincja Girona, Hiszpania [dostęp 23.01.2022 r.]
  16. m, Research Center - Mela Muter [online], melamuter.com [dostęp 28.03.2023 r.]

Oceń: Mela Muter

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:25