Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z d. Klingsland, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiej sztuki. Urodziła się 26 kwietnia 1876 roku w Warszawie, a zmarła 16 maja 1967 roku w Paryżu. Była wybitną malarką, żydowskiego pochodzenia, która reprezentowała nurty modernistyczne, znajdując swoje miejsce w kręgach École de Paris oraz będąc członkinią Société Nationale des Beaux-Arts od 1912 roku.
Twórczość Meli Muter wyróżnia się wyjątkową ekspresją, ukazując jej silną osobowość oraz niezależność. W 1901 roku, urodzona w zaborze rosyjskim, podjęła decyzję o przeprowadzce do Paryża, gdzie osiedliła się na stałe. W stolicy Francji aktywnie uczestniczyła w życiu artystycznym zarówno polskiej, jak i międzynarodowej społeczności artystycznej.
Artystka była także osobą niezwykle podróżującą, poznając różnorodne zakątki Francji oraz Europy. Jej podróże obejmowały wiele fascynujących miejsc, takich jak Bretania, Pireneje i Prowansja. Z kolei w ramach swoich europejskich wojaży odwiedziła takie kraje jak Hiszpania, w tym Katalonię oraz Kraj Basków, a także Włochy i Niemcy.
Życiorys
Mela Muter, urodzona 26 kwietnia 1876 roku w Warszawie, była drugą z pięciorga dzieci Fabiana Klingslanda, majętnego żydowskiego kupca, oraz Zuzanny z Feigenblattów. W rodzinie Klingslandów przyszła na świat także jej starszy brat Julian, który niestety zginął tragicznie w wieku szesnastu lat. Oprócz Juliana, Mela miała również młodsze rodzeństwo: Gustawę, Cecylię i Zygmunta, który stał się uznawanym krytykiem sztuki, publicystą oraz dyplomatą, a swoją życiową drogę zakończył w 1951 roku w Stanach Zjednoczonych.
Zamożny dom Klingslandów był miejscem otwartości i wsparcia. Ojciec Meli aktywnie wspierał młodych polskich twórców, organizując spotkania z literatami takimi jak Władysław Reymont, Jan Kasprowicz czy Leopold Staff. Klingslandowie, wyznania mojżeszowego, wychowywali swoje dzieci w atmosferze akceptacji dla polskiej kultury, jak również rozwijali ich talenty artystyczne.
W 1892 roku Mela ukończyła maturę w Warszawie, a przez następne lata intensywnie zgłębiała sztukę. Uczyła się rysunku i gry na fortepianie pod okiem profesora J. Kleczyńskiego, a także spędziła kilka miesięcy w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego.
Na etapie dorosłego życia, 17 maja 1899 roku, Mela stanęła na ślubnym kobiercu z Michałem Mutermilchem, pisarzem i krytykiem sztuki, który był synem Szymona Mutermilcha i Rozalii z Halpernów. Po matczynej stronie Michał miał również powiązania z rodziną Kramsztyków, z których pochodził Roman Kramsztyk, znajomy rodziny. W 1900 roku na świat przyszedł ich syn Andrzej, a w 1901 roku rodzina przeniosła się do Paryża, gdzie Mela mogła dzielić czas między sztuką a życiem rodzinnym.
Po wielu latach, w 1919 roku Mela uzyskała rozwód religijny. W 1917 roku miała okazję poznać młodego intelektualistę Raymonda Lefebvre’a, który wprowadził ją do kręgów francuskiej lewicy, gdzie nawiązała przyjaźnie z osobami takimi jak Paul Vaillant-Couturier, Romain Rolland oraz Henri Barbusse. Niestety, w 1920 roku Lefebvre zginął w wypadku morskim na Morzu Barentsa, wracając z Moskwy, gdzie uczestniczył w II Kongresie Międzynarodówki Komunistycznej. Dodatkowo, w 1924 roku, Mela doświadczyła straty syna.
W 1923 roku Mela zdecydowała się na przyjęcie katolicyzmu, a cztery lata później zdobyła francuskie obywatelstwo. W 1940 roku, obawiając się represji ze strony niemieckich okupantów wobec osób żydowskiego pochodzenia, opuściła Paryż i udała się na południe Francji, gdzie przeżyła wojnę w Awinionie, ucząc malarstwa i historii sztuki. Większość jej bliskich, z wyjątkiem brata Zygmunta, zmarła jeszcze przed wybuchem drugiej wojny lub zginęła w jej trakcie.
Po zakończeniu wojny Mela powróciła do Paryża, gdzie władze Awinionu udostępniły jej przestrzeń na pracownię, co pozwalało jej spędzać letnie miesiące w południowej Francji. W 1958 roku, w trudnych warunkach życia, odnalazł ją Bolesław Nawrocki junior, syn malarza Bolesława Nawrockiego, którego Mela poznała na początku XX wieku w Paryżu. Bolesław i jego żona Lina okazali jej pomoc w ostatnich latach życia. Prawdopodobnie portret Nawrockiego juniora jest ostatnim dziełem Meli Muter.
Ostatnia podróż Meli zakończyła się w Paryżu, gdzie zmarła 16 maja 1967 roku, odnajdując spokój na Cmentarzu Bagneux.
Twórczość
Mela Muter była artystką, której wczesna twórczość była głęboko zakorzeniona w symbolizmie oraz w stylu, który reprezentowała Szkoła Pont-Aven, a w szczególności tacy mistrzowie jak Paul Gauguin i Józef Ślewiński. Znaczną inspirację czerpała z prac Jamesa McNeilla Whistlera, co widać w jej unikalnym podejściu do kompozycji.
Charakterystycznym elementem jej malarstwa była używana technika szerokich płaskich plam, które często podkreślała ciemnym konturem. Z biegiem lat, jej styl zbliżył się do wpływów takich artystów jak Vincent Van Gogh oraz Paul Cézanne, a także Edouard Vuillard, zwłaszcza w kontekście portretów.
Muter nieustannie obserwowała i dostosowywała się do ewolucji paryskiej sceny artystycznej, co zainspirowało ją do eksperymentowania z kubizmem i fowizmem. Ostatecznie, jej prace przybrały formę ekspresjonistyczną, w której dominowały obrazy o chropowatej fakturze i intensywnych kolorach, często o monumentalnym charakterze. Każdy z jej obrazów odzwierciedlał indywidualny styl, który był wyraźnie rozpoznawalny dla widzów.
Warto zaznaczyć, że Muter nie ograniczała się tylko do portretów czy pejzaży; tworzyła także kompozycje figuralne i martwe natury, a jej warsztat obejmował różnorakie techniki. Przygotowywała dzieła olejne, akwarele, rysunki oraz grafiki. Poza działalnością artystyczną angażowała się również w edukację w dziedzinie malarstwa i rysunku, przekazując swoją wiedzę innym.
W dodatku, jej różnorodna twórczość obejmowała także ilustracje prasowe, co pokazuje jej wszechstronność jako artystki i pedagog.
Najważniejsze wystawy
Mela Muter zadebiutowała w 1902 roku na paryskim Salonie Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych, znanym jako Salon de la Société nationale. Wystawy odbywały się tam także w kolejnych latach, co przyczyniło się do jej coraz większej popularności.
W okresie przed drugą wojną światową artystka brała udział w licznych cyklicznych wystawach paryskich, takich jak Salon d’Automne, Salon des Indépendants oraz Salon des Tuileries. Poniżej przedstawiamy istotne wystawy, w których uczestniczyła:
- 1902 – Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych,
- 1911 – Barcelona, Galeria de Arte Contemporanea, kierowana przez Josepa Dalmau,
- 1913 – Girona, Galeria Athenea,
- 1918 – Paryż, Galerie Chéron,
- 1923 – Warszawa, Zachęta,
- 1924 i 1927 – Paryż, Galerie Billiet,
- 1925 – Paryż, Galerie Au Sacre du Printemps,
- 1926 i 1928 – Paryż, Galerie Druet,
- 1933 – Wenecja, XVIII Biennale, Pawilon Sztuki Polskiej,
- 1937 – Paryż, Wystawa Powszechna,
- 1948 – Awinion, Galerie Noceda oraz Paryż, Galerie des Beaux-Arts,
- 1952 – Lyon, Galerie Bellecour,
- 1953 – Paryż, Cercle Volney,
- 1955 – Marsylia, Galerie Carle Vernet,
- 1965 – Kolonia, Galerie Gmurzyńska,
- 1966 – Paryż, Galerie Jean-Claude Bellier,
- 1966 – Oslo, Kunstnerforbundet,
- 1966 – San Francisco, The Maxwell Galleries,
- 1967 – Nowy Jork, Hammer Galleries.
Nie można zapomnieć o wystawach pośmiertnych, które również przyczyniły się do upamiętnienia jej twórczości:
- 1968 – Awinion, Musée Calvet,
- 1977 – Genewa, Musée du Petit Palais,
- 1993 – Pont-Aven, Muzeum Pont-Aven,
- 1994–1995 – Warszawa, Muzeum Narodowe, Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich,
- 2002 – Radziejowice, Pałac w Radziejowicach,
- 2010 – Toruń, Muzeum Uniwersyteckie,
- 2017 – Warszawa, Cosmopolitan,
- 2018–2019 – Girona, Muzeum Sztuki.
W kolekcjach muzealnych i prywatnych
W Polsce znajduje się wiele znanych dzieł Meli Muter, które można podziwiać w różnych muzeach. Oto niektóre z najważniejszych:
- Muzeum Narodowe w Warszawie, które posiada prace takie jak „Le Pont Neuf zimą” (ok. 1918), „Widok portu w Collioure„, „Portret Jeana Daniela Maublanca„, „Pejzaż miejski” (ok. 1920), „Stary sprzedawca zabawek” (ok. 1905), „Panorama miasta” (akwarela, lata 20. XX wieku) oraz „Rybaczki” (akwarela, lata 20. XX wieku),
- Muzeum Narodowe w Lublinie, gdzie można zobaczyć „Snopki siana” (ok. 1938) oraz „Rodan” (ok. 1945),
- Muzeum Śląskie, które dysponuje „Portretem mężczyzny„,
- Muzeum Narodowe w Gdańsku,
- Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy.
We Francji można znaleźć około 30 obrazów Meli Muter, z czego ważniejsze z nich to:
- Musée national d’art modern – Centre Pompidou, które posiada 7 prac, w tym „Fillette bretonne” (ok. 1909-1910), „Les deux soeurs” (ok. 1911), „Cuisinière épluchant des légumes” (1920) oraz „Portrait de Maurice Parijanine” (ok. 1920–1921),
- Centre national des arts plastiques, zawierające 6 prac, między innymi „Portrait de Monsieur Rozycki„, „Famille„, „Paysage méditerranéen” oraz „Les fatigués” (ok. 1910),
- Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, w którym znajdują się 4 prace, m.in. „Les Soudanais” (ok. 1919) oraz „Fruits d’été” (ok. 1938).
- Fonds d’art contemporain – Paris Collections z 2 pracami,
- Musée d’arts de Nantes (2 prace, w tym „Portrait de Luc Benoist” (ok. 1967)),
- Musée des beaux-arts w Bordeaux.
W muzeach i galeriach poza Polską znajdują się również obrazy Meli Muter w takich krajach jak Hiszpania (np. „La Santa Família” w Girona Art Museum z 1909 roku), Ukraina oraz Izrael. Warto zaznaczyć obecność kolekcji prywatnych, w tym dużych zbiorów w Villa la Fleur w Konstancinie-Jeziornie oraz setek obrazów i rysunków w kolekcji Nawrockich, które są przechowywane w depozycie Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, które niestety nie jest dostępne dla zwiedzających.
Warto dodać, że archiwum Meli Muter znajduje się w Archiwum Emigracji w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu.
Mela Muter Research Center
W listopadzie 2022 roku zainaugurowano działalność Mela Muter Research Center, które ma na celu nie tylko prowadzenie badań, ale również popularyzację wiedzy dotyczącej życia oraz dorobku artystycznego Meli Muter.
Przypisy
- Ewa Bobrowska, Rachel Mazuy, Mela Muter-Raymond Lefebvre: une correspondance amoureuse entre guerre et révolution (1917-printemps 1920) [w:] Raymond Lefebvre. La révolution et la mort, red. Rachel Mazuy, Denis Pernot, Editions Universitaire de Dijon, Dijon 2023, s. 99-119.
- Sylwia Zientek: Tylko one. Polska sztuka bez mężczyzn. Agora, 2023, s. 217. ISBN 978-83-268-4396-9.
- Musée national d’art moderne – Centre Pompidou [online], Navigart.fr, 09.05.2023 r. [dostęp 22.05.2023 r.]
- Musée d’arts de Nantes [online], Navigart.fr, 09.05.2023 r. [dostęp 22.05.2023 r.]
- Collections en ligne | Musée d’Art Moderne de Paris [online], mam.paris.fr [dostęp 22.05.2023 r.]
- Videomuseum - Réseau des collections publiques d’art moderne et contemporain [online], videomuseum.fr [dostęp 22.05.2023 r.]
- | Cnap [online], cnap.fr [dostęp 22.05.2023 r.]
- Bagneux | Polskie groby historyczne we Francji [online], tombeauxpolonais.eu [dostęp 12.06.2023 r.]
- Karolina Prewęcka, Mela Muter. Gorączka życia, Warszawa 2019.
- Ewa Bobrowska, Wielka dama malarstwa: Mela Muter (1876 – 1967) [w:] Polacy w Paryżu. Historia i współczesność, red. Janusz Gmitruk, Zbigniew Judycki, Tadeusz Skoczek, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Warszawa 2022, s. 11-16.
- Mela Muter. Malarstwo. Peinture, [katalog wystawy], red. Mirosław A. Supruniuk, Tow. Przyjaciół Archiwum Emigracji: Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń 2010.
- Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884-1960, Neriton, Warszawa 2005.
- Barbara Brus-Malinowska, Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich. Mela Muter (Maria Melania Mutermilch) (1876-1967), [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1995.
- Joanna Pollakówna: Malarstwo polskie: między wojnami, 1918–1939. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Auriga”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe w Warszawie, 1982, s. 361. ISBN 83-221-0191-0.
- Plaça Mela Mutermilch · 17001 Girona, Prowincja Girona, Hiszpania [online], Plaça Mela Mutermilch · 17001 Girona, Prowincja Girona, Hiszpania [dostęp 23.01.2022 r.]
- m, Research Center - Mela Muter [online], melamuter.com [dostęp 28.03.2023 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Max Fishman | Henryk T. Czarnecki | Gustaw Ehrenberg | Adam Tadeusz Wieniawski | Ryszard Kierczyński | Jan Franciszek Drewaczyński | Izabela Czartoryska | Stefania Staszewska | Andrzej Bielski (aktor) | Jerzy Szyndler | Patricia Kazadi | Krzysztof Jabłoński (fotograf) | Maria Bakka | Stanisław Swen Czachorowski | Zdzisław Maklakiewicz | Wojciech Kurpik | Małgorzata Socha | Stanisław Przespolewski | Stanisław Miszczyk | Władysława IzdebskaOceń: Mela Muter