Ludomir Różycki


Ludomir Różycki, urodzony 18 września 1883 roku w Warszawie, a zmarły 1 stycznia 1953 roku w Katowicach, był znanym polskim kompozytorem. Jego twórczość nawiązywała do ruchu Młodej Polski, odzwierciedlając ducha epoki w polskiej muzyce.

Różycki jest uznawany za jednego z kluczowych przedstawicieli tego nurtu, co czyni go postacią wyjątkową w historii polskiego świata muzycznego.

Życiorys

Pochodzący z muzykalnej rodziny z Żytomierza, Ludomir Różycki miał zaszczyt być częścią wyjątkowego dziedzictwa artystycznego. Jego ojciec, Aleksander Różycki h. Poraj, był profesorem w Konserwatorium Warszawskim, a jego matka, Anna z Mańkowskich herbu Jastrzębiec, również wykazywała niezwykłe talenty muzyczne. Warto wspomnieć, że jego pradziadkiem był generał Karol Różycki, co dodatkowo podkreśla bogate tło rodzinne artysty.

W młodym wieku Różycki rozpoczął studia muzyczne, ucząc się pod okiem znakomitych pedagogów takich jak Gustaw Roguski i Michał Biernacki. Jego kształcenie obejmowało również naukę fortepianu u Aleksandra Michałowskiego oraz kompozycji u Zygmunta Noskowskiego. Ukończył Konserwatorium Warszawskie w 1904 roku z odznaczeniem, a następnie kontynuował edukację w Berlinie, gdzie przez trzy lata uczęszczał do Meisterschule w Królewskiej Akademii Muzycznej, studiując pod kierunkiem Engelberta Humperdincka.

W 1905 roku, wraz z kolegami takimi jak Karol Szymanowski, Grzegorz Fitelberg i Apolinary Szeluta, Różycki powołał do życia „Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich”. Grupa ta miała na celu wydawanie i propagowanie nowej muzyki, a wielu jej członków zyskało później miano „Młodej Polski w muzyce”. W latach 1907-1911 Różycki obejmował stanowisko dyrygenta operowego oraz profesora fortepianu w Lwowie, a następnie spędził czas w Paryżu i Berlinie aż do 1918 roku.

Po powrocie do Polski, przez następne dziesięć lat poświęcił się wyłącznie kompozycji, by w 1930 roku zostać profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Oprócz działalności pedagogicznej, Różycki prowadził intensywną działalność publicystyczną oraz organizacyjną, zakładając Sekcję Współczesnych Kompozytorów Polskich.

Podczas II wojny światowej przebywał w Warszawie, a po wojnie pracował jako dziekan Wydziału Teorii, Kompozycji i Dyrygentury w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W 1952 roku uhonorowany został Nagrodą Państwową I stopnia za swoje osiągnięcia kompozytorskie. Po zakończeniu wojny mieszkał w Zachełmiu koło Jeleniej Góry, gdzie skupił się na rekonstrukcji utworów, które uległy zniszczeniu w wyniku działań wojennych.

Zmarł w Katowicach, a jego prochy spoczywają w Alei Zasłużonych na cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie (kwatera A 24-tuje-17), pozostawiając po sobie trwały ślad w polskiej kulturze muzycznej.

Twórczość

„Styl twórczości Ludomira Różyckiego charakteryzuje się złożonością i brakiem jednolitego języka artystycznego. Muzyka ta cechuje się różnorodnością, a wśród jej najważniejszych właściwości można wyróżnić:

  • płynność i wyrazistość melodyki, zazwyczaj diatonicznej,
  • plastyczność w charakterystyce muzycznej,
  • dominację faktury homofonicznej,
  • efektowną i bogatą instrumentację,
  • harmonikę osadzoną w systemie funkcyjnym oraz inspiracje z zakresu impresjonizmu.

Różycki często czerpał inspiracje z tematów literackich oraz plastycznych. W jego twórczości z łatwością dostrzegalne są elementy stylu neoromantycznego połączone z motywami polskiej muzyki ludowej. Wyjątkowe miejsce zajmują w nim poematy symfoniczne.

W wielu jego kompozycjach, takich jak Stańczyk, Anhelli, Bolesław Śmiały, Pan Twardowski oraz Mona Lisa Gioconda, można zauważyć wykorzystanie mocnych kontrastów oraz efektów kolorystycznych. W dziełach fortepianowych, do których należą preludia, nokturny, impromptus, Legenda i Balladyna, artysta odwołuje się do dorobku F. Chopina, J. Brahmsa oraz P. Czajkowskiego.

W jego pierwszych operach, takich jak Bolesław Śmiały oraz Meduza, wpływ muzyki R. Wagnera jest wyraźnie odczuwalny, natomiast w dziele Eros i Psyche można dostrzec inspiracje operą werystyczną oraz niemieckim modernizmem.

Ważniejsze kompozycje

Wśród dzieł Ludomira Różyckiego znajduje się wiele znakomitych kompozycji, które pokazują jego wszechstronność oraz bogactwo twórcze. Oto wybór najważniejszych z nich, które można podzielić na kilka grup w zależności od instrumentacji i formy artystycznej.

  • Stańczyk op. 1, scherzo symfoniczne na orkiestrę (1903−04),
  • Preludia op. 2 na fortepian (1904),
  • Dwa preludia i dwa nokturny op. 3 na fortepian (1904),
  • Gra fal op. 4 na fortepian (1904),
  • Dwie melodie op. 5 na skrzypce lub wiolonczelę i fortepian (1904−09),
  • 4 Impromptus op. 6 na fortepian (1904),
  • Osiem pieśni do słów Tadeusza Micińskiego op. 9 na głos i fortepian (1904),
  • Ballada op. 18 na fortepian i orkiestrę (1904),
  • Fantazja op. 11 na fortepian (1905),
  • 3 Morceaux op. 15 na fortepian (1905),
  • Contes d’une horloge op. 26 na fortepian (1905),
  • Air, Mirage, Un Rève op. 28 na fortepian (1905),
  • Bolesław Śmiały op. 8, poemat symfoniczny na orkiestrę (1906),
  • Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 10 (1906),
  • Cztery pieśni z cyklu Orfan op. 12 na głos i fortepian (1906),
  • Sześć pieśni op. 14 na głos i fortepian (1906),
  • Sześć pieśni do słów Tadeusza Micińskiego op. 16 na głos i fortepian (1906),
  • Bolesław Śmiały op. 20, opera (1906-08),
  • Trzy pieśni op. 19 na głos i fortepian (1908),
  • Meduza op. 27, opera fantastyczna (1908−11),
  • Anhelli op. 22, poemat symfoniczny na orkiestrę (1909),
  • Trzy pieśni do słów Cypriana Kamila Norwida op. 23 na głos i fortepian (1909),
  • Balladyna op. 25, poemat na fortepian (1909),
  • Dwa nokturny op. 30 na skrzypce i fortepian (1909),
  • Rapsodia op. 33 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1909−13),
  • Król Kofetua op. 24, poemat symfoniczny na orkiestrę (1910),
  • Mona Lisa Gioconda op. 29 [lub 31], preludium symfoniczne na orkiestrę (1911),
  • Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 (1913−16),
  • Eros i Psyche op. 40, opera fantastyczna (1914−16),
  • Laguna op. 36 na fortepian (1915),
  • Tańce polskie op. 37 na fortepian (1915),
  • 9 Esquisses op. 39 na fortepian (1915),
  • 4 Intermezzi op. 42 na fortepian (1915−18),
  • Kwartet smyczkowy d-moll op. 49 (1915),
  • Koncert fortepianowy nr 1 g-moll op. 43 (1917−18),
  • Pan Twardowski op. 45, balet (1919−20),
  • Fantasiestücke op. 46 na fortepian (1919),
  • Casanova op. 47, opera (1921−22),
  • Italia op. 50 na fortepian (1923),
  • Trzy erotyki op. 51 na głos i fortepian (1923),
  • Trzy pieśni op. 48 na chór mieszany a cappella (1924),
  • Cztery utwory op. 52 na fortepian (1924),
  • Sześć utworów charakterystycznych op. 58 na fortepian (1924),
  • Beatrix Cenci op. 53, opera tragiczna (1925−26),
  • Diabelski młyn, opera satyryczna (1928−30),
  • Suita taneczna w 4 częściach na orkiestrę (1931−32),
  • Lili chce śpiewać, operetka (1932),
  • Słowik op. 55 na fortepian (ok. 1933),
  • Pani Walewska, opera historyczna (1933−40),
  • Apollo i dziewczyna, balet (1937),
  • Pietà (Na zgliszczach Warszawy), fragment dramatyczny na orkiestrę (1940−43),
  • Koncert fortepianowy nr 2 (1941−42),
  • Dzwony, poemat na głos i orkiestrę (1942−48),
  • Ballada op. 60 na głos i fortepian (1942),
  • Koncert skrzypcowy op. 70 [niedokończony] (1944),
  • Polonez uroczysty na orkiestrę (1945−46),
  • Warszawa wyzwolona, poemat symfoniczny na orkiestrę (1950).

Ordery i odznaczenia

W życiu Ludomira Różyckiego, nagrody i odznaczenia odgrywały istotną rolę, świadcząc o jego wkładzie w rozwój kraju i działalność na polu kultury oraz nauki.

  • Order Sztandaru Pracy I klasy, przyznany 22 lipca 1949 roku,
  • Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, wyróżniony 17 stycznia 1951 roku,
  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany 7 listopada 1925 roku,
  • Złoty Krzyż Zasługi, otrzymany dwukrotnie: 5 maja 1931 roku oraz 18 stycznia 1946 roku,
  • Złoty Wawrzyn Akademicki, nadany 7 listopada 1936 roku,
  • Krzyż Komandorski Orderu Korony Rumunii, odznaczenie z Królestwa Rumunii, przyznane w 1923 roku.

Przypisy

  1. a b Różycki, Ludomir [online], Polska Biblioteka Muzyczna [dostęp 07.06.2024 r.]
  2. Uchwała Prezydium Rządu w sprawie przyznania nagród za osiągnięcia w dziedzinie nauki, postępu technicznego, literatury i sztuki za rok 1952. „Trybuna Ludu”. Rok V, Nr 203 (1265), s. 6, 23.07.1952 r. Warszawa: KC PZPR. [dostęp 01.08.2024 r.]
  3. Modernizm kontra postmodernic, czyli „Eros i Psyche” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej [online], Kultura Liberalna, 24.10.2017 r. [dostęp 09.07.2019 r.]
  4. Ludomir Różycki, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 09.03.2010 r.]
  5. Marcin Kamiński, Ludomir Różycki. Opowieść o życiu i twórczości, Bydgoszcz, 1987, s. 13.
  6. Dziennik Polski, rok VIII, nr 176, s. 2.
  7. Juliusz Jerzy Malczewski: Cmentarz komunalny (dawny wojskowy) na Powązkach. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1975, s. 16.
  8. M.P. z 1950 r. nr 6, poz. 58 „za zasługi położone dla Narodu i Państwa w dziedzinie przemysłu, rolnictwa, komunikacji, budownictwa, handlu państwowego, oświaty, nauki, kultury i sztuki”.
  9. M.P. z 1951 r. nr 8, poz. 120 „w związku z jubileuszem 50-lecia pracy kompozytorskiej”.
  10. M.P. z 1925 r. nr 262, poz. 1083 „za wybitną twórczość artystyczną”.
  11. M.P. z 1931 r. nr 107, poz. 156 „za działalność kompozytorską”.
  12. M.P. z 1946 r. nr 30, poz. 58 „w uznaniu zasług dla pożytku Rzeczypospolitej Polskiej w dziele pracy organizacyjnej przy utworzeniu administracji państwowej i samorządu, uruchomieniu uczelni i odbudowie demokratycznej państwowości polskiej na ziemiach Województwa Śląsko-Dąbrowskiego”.
  13. M.P. z 1936 r. nr 261, poz. 460 „za wybitne zasługi dla polskiej sztuki w ogóle”.
  14. Kronika. „Gazeta Lwowska”, s. 4, Nr 145 z 29.06.1923 r.

Oceń: Ludomir Różycki

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:18