Agnieszka Irena Holland to postać o wielkim znaczeniu w polskiej kinematografii. Urodziła się 28 listopada 1948 roku w Warszawie i jest uznawana za jedną z najważniejszych reżyserek filmowych i teatralnych oraz scenarzystek i aktorek w kraju. Jest przedstawicielką nurtu zwanego kinem moralnego niepokoju i nosi prestiżowy tytuł damy Orderu Odrodzenia Polski (II i IV Klasy). Od grudnia 2020 roku pełni funkcję przewodniczącej Europejskiej Akademii Filmowej.
Agnieszka jest córką Henryka Hollanda oraz Ireny Rybczyńskiej, a także starszą siostrą Magdaleny Łazarkiewicz, również reżyserki i scenarzystki. W latach 1966-1971 studiowała na Wydziale Filmowym i Telewizyjnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, angażując się w wydarzenia Praskiej Wiosny, co miało znaczący wpływ na jej późniejszą twórczość.
Międzynarodowe uznanie zdobyła dzięki dramatowi Aktorzy prowincjonalni (1978), a w Polsce wyróżniła się filmem Gorączka (1980), który odniósł sukces na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Po premierze Kobiety samotnej (1981), filmie krytycznym wobec ówczesnej rzeczywistości, Holland wyemigrowała do Francji, pozostając tam przez wiele lat, po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce.
W późniejszym okresie jej kariery Holland zrealizowała wiele pamiętnych filmów, takich jak Gorzkie żniwa (1985), który zdobył nominację do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, czy Europa, Europa (1990), który był nominowany za najlepszy scenariusz adaptowany. Jej filmografia obejmuje także Olivier, Olivier (1991) oraz Plac Waszyngtona (1997), które eksplorują mniej polityczne tematy.
Po powrocie do Polski w 2007 roku, Holland stworzyła W ciemności (2011) i Obywatel Jones (2019), które zdobyły Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. W 2023 roku jej film Zielona granica został uhonorowany Nagrodą Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji oraz Złotymi Lwami i Nagrodą Publiczności na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
W swoich filmach Agnieszka Holland szczególnie zwraca uwagę na jednostkowe doświadczenia osób marginalizowanych w kontekście historycznym. Często analizuje zbrodnie nazistowskie oraz komunistyczne, stawiając widza w obliczu trudnych tematów. Nie można pominąć jej licznych osiągnięć, w tym nagrody FIPRESCI Platinum Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sofii w 2020 roku oraz Platynowych Lwów w 2021 roku za całokształt twórczości.
Życiorys
Młodość i wykształcenie
Agnieszka Holland przyszła na świat 28 listopada 1948 roku w Warszawie. W jej rodzinie działał znany dziennikarz i socjolog żydowskiego pochodzenia, Henryk Holland, który po wojnie był oficerem Ludowego Wojska Polskiego oraz członkiem PZPR. Matka Agnieszki, Irena z domu Rybczyńska, była polską dziennikarką katolickiego wyznania i brała udział w powstaniu warszawskim, krytykując jednak jego wybuch. Wspomnienia Agnieszki z dzieciństwa wskazują na złożoność rodzinnej historii: na żalu po wojnie oraz na trudne relacje z rodzicielką. Po rozwodzie rodziców w 1959 roku Agnieszka pozostała z matką, która wyszła za mąż za dziennikarza Stanisława Brodzkiego. Śmierć Henryka, która miała miejsce w 1961 roku, była dla niej ogromnym wstrząsem.
Ukończywszy Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie, Agnieszka przystąpiła do kształcenia w zakresie reżyserii filmowej. Jej starania o dostanie się do łódzkiej szkoły filmowej nie przyniosły rezultatów, więc postanowiła spróbować szczęścia w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, gdzie studiowała w latach 1966–1971. W 1968 roku brała czynny udział w strajkach studenckich związanych z Praską Wiosną. Jej aresztowanie w 1970 roku przez czechosłowacką służbę bezpieczeństwa było nie tylko wyzwaniem, ale i punktem zwrotnym w dalszej karierze. Po powrocie do Polski współpracowała z Krzysztofem Zanussim jako asystentka na planie jego filmu Iluminacja (1970), co otworzyło jej drogę do dalszej kariery.
Kariera filmowa
Polska: przed stanem wojennym (1975–1981)
W 1975 roku Holland kreśli swoją filmową opowieść poprzez pierwszy telewizyjny film krótkometrażowy Wieczór u Abdona, który skupia się na złożonej postaci intelektualisty. Rok później zrealizowała epizod w nowelowym filmie Obrazki z życia opartym na felietonach Jerzego Urbana. Holland przyciąga uwagę twórców, reżyserując film Zdjęcia próbne w 1976 roku, przedstawiający dziewczynę starającą się o rolę w wymarzonym filmie. Choć jej nazwisko nie pojawiło się na liście płac przy Człowieku z marmuru Wajdy, jej talent został dostrzegany.
W 1977 Holland przedstawiła film Coś za coś, w którym psycholożka prowadzi rozmowę z zrozpaczoną kobietą. Dwa lata później napisała scenariusz do uhonorowanego Złotymi Lwami filmu Bez znieczulenia (1978) w reżyserii Wajdy. Holland niebawem debiutuje jako reżyserka pełnometrażowa w filmie Aktorzy prowincjonalni (1978), obsadzając w nim Tadeusza Huka oraz Halina Łabonarska. Film zdobywa międzynarodową uwagę, wygrywając Nagrodę FIPRESCI na Festiwalu w Cannes.
Punktem kulminacyjnym jest Gorączka (1980), adaptacja Dziejów jednego pocisku Andrzeja Struga, ujawniająca dramatyczną pauperyzację członków Polskiej Partii Socjalistycznej w czasach rewolucji 1905 roku. Holland umiejętnie łączy dramat i historię, zdobywając nagrody za wyjątkowe kreacje m.in. Bogusława Lindy i Krzysztofa Zaleskiego.
Europa Zachodnia: na emigracji politycznej (1982–1990)
Po wprowadzeniu stanu wojennego Holland decyduje się na tymczasowe zamieszkanie w Francji oraz RFN. Współpracuje z Wajdą przy pisaniu scenariuszy do Dantona (1982) oraz Miłości w Niemczech (1983). Jej film Gorzkie żniwa (Bittere Ernte, 1985) spotyka się z ambiwalentnym przyjęciem, w którym belgijska studentka medycyny staje przed wyborami moralnymi w brutalnych realiach II wojny światowej. Mimo kontrowersji, film zyskuje szerokie uznanie i zostaje nominowany do Oscara.
W 1988 Holland prezentuje Zabić księdza, film poświęcony morderstwu księdza Jerzego Popiełuszki, którego wątkowi nadaje nowe znaczenie, skupiając się na postaci mordercy. Mimo trudności produkcyjnych, film wywołuje mieszane reakcje, jednak uznanie wśród krytyków nie ustaje. Jej scenariusz Korczak (1983) zdobywa zainteresowanie Wajdy, jednak realizacja nie następuje aż do 1989 roku, kiedy wywołuje falę kontrowersji i krytyki w związku z oskarżeniem o uproszczenie losów Korczaka.
Europa Zachodnia i USA: po zimnej wojnie (1990–2006)
Następne lata to czas twórczego rozwoju Holland, która nakręciła Europa, Europa (1990) w oparciu o autentyczną historię Solomona Perela, stawiając równocześnie pytania o zjawisko wojny i tożsamości. Przenosząc się do Francji, realizuje pięć różnych projektów, w tym telewizyjną adaptację Largo desolato (1991) oraz Oliviera, Oliviera (1991), które spotkały się z pozytywnym odbiorem. W Stanach Zjednoczonych, film Tajemniczy ogród (1993) odnosi sukces, ciesząc się uznaniem nie tylko wśród widzów, ale i krytyków.
Kolejne projekty, takie jak Całkowite zaćmienie (1995) oraz Plac Waszyngtona (1997), ukazały się w odmiennym świetle, przyciągając uwagę bardziej dramatycznymi aspektami. Holland również porusza temat misteriów religijności w Trzecim cudzie (1999) oraz decyduje się na eksplorację zjawisk społecznych w Strzał w serce (2001) i Julia wraca do domu (2001).
Polska, Czechy, USA: seriale telewizyjne i środkowoeuropejskie filmy kinowe (2007–2023)
W 2007 roku Holland w Polsce pracowała nad serialem Ekipa, który okazał się wyzwaniem ze względu na swoją kontrowersyjną fabułę i został zniesiony po pierwszym sezonie. Potem stworzyła Janosika. Prawdziwa historia (2009), który analizował narodowe mity. Jej film W ciemności (2011) o ratowaniu Żydów to ważny wkład w polskie kino, zdobywając liczne nagrody, w tym Złote Lwy.
W successive filmach, takich jak Gorejący krzew (2013) oraz Dziecko Rosemary (2014), Holland bada różnorodne aspekty historii, pojawiając się w roli reżyserki i producentki. Jej najnowszy film Zielona granica (2022), związany z kryzysem migracyjnym, wzbudził spore kontrowersje i przyciągnął uwagę międzynarodowych krytyków. Jest to kolejny dowód na dynamiczne podejście Holland do współczesnych wyzwań.
Działalność pozafilmowa
Agnieszka Holland udzielała się jako reżyserka w świecie teatru; wyreżyserowała pięć sztuk, w tym Emigrantów Sławomira Mrożka oraz uznawany za klasykę Woyzecka Georga Büchnera. Jej prace w Teatrze Telewizji obejmowały wiele znaczących dzieł, prowadząc ją na szczyty teatralnej kariery. Holland jest również autorką tłumaczenia powieści Milana Kundery.
Poglądy
Holland otwarcie krytykuje rządy Prawa i Sprawiedliwości, odnotowując niebezpieczeństwa wynikające z polityki historycznej tej partii. Lata 2005–2007, jak i po 2015, były dla niej czasem obserwacji niekorzystnych zmian w polskiej kulturze i sztuce. Podkreśla znaczenie wolności słowa oraz krytykuje postawy elit politycznych, które zgrabnie ignorują wartości twórcze. Krytyka rządów Platformy Obywatelskiej dotyczyła technokratycznego stylu, który podobno zniechęcił obywateli.
Potrafi dostrzegać także pozytywne aspekty, takie jak przywiązanie do europejskiej jedności. Jest członkinią honorowego komitetu poparcia dla Bronisława Komorowskiego, podkreślając rolę sztuki w obronie praw kobiet oraz praw zwierząt. Holland, w swoich wypowiedziach, budzi kontrowersje, zwłaszcza podejmując temat fundamentalizmu i zgłaszając potrzebę przemiany w myśleniu o społecznych wyzwaniach, takich jak kryzys klimatyczny.
„Perspektywa komunistycznego kraju, który przynajmniej na papierze obiecuje sprawiedliwość, szczęśliwość i oferuje darmowe szkolnictwo czy opiekę zdrowotną dla wszystkich, okazała się bardzo kusząca. Potem przyszła druga wojna światowa…”
Styl filmowy
Agnieszka Holland to artystka, której twórczość jest głęboko osadzona w nurcie kina moralnego niepokoju. Inspiracje czerpie głównie z czechosłowackiej Nowej Fali, co definitywnie wpływa na sposób, w jaki przedstawia rzeczywistość w swoich filmach. W szczególności skupia się na losach jednostek w kontekście szerokich zjawisk politycznych.
W filmach fabularnych Holland, zdominowanych przez krytykę reżimów komunistycznych i nazistowskich, ukazuje dramaty ludzkich istnień. Z kolei jej produkcje telewizyjne, realizowane w Stanach Zjednoczonych, często zadają pytania o moralny stan Ameryki, odsłaniając wewnętrzne sprzeczności społeczeństwa.
Jednym z dominujących tematów, jakie można zauważyć w jej filmach, jest analiza postaw ludzi podczas II wojny światowej. Tego rodzaju produkcje, takie jak „Europa, Europa”, „Korczak” oraz „Gorzkie żniwa”, nie tylko stają się narzędziem edukacji, ale także mają za zadanie uświadamiać młodym widzom, niezależnie od ich pochodzenia, o skutkach eksploatacji i eksterminacji.
Do kolejnych istotnych motywów twórczości Holland należy tragiczna utrata niewinności przez dzieci, co przedstawia w filmach „Olivier, Olivier” oraz „Tajemniczy ogród”. David Thomson dostrzega w jej pracy szczególnie wyrafinowany styl opowiadania o wysiedleniach, w którym brak sentymentalizmu i dramatyzmu stosuje w połączeniu z magicznymi sposobami przedstawiania, co potęguje wyjątkowość projekcji.
W twórczości Holland kluczowe jest także wykorzystanie muzyki, którą postrzega jako fundamentalny element narracji:
Muzyka jest częścią opowiadania historii, kolejnym głosem w tkaninie narracyjnej, na pewno wzmacniającym emocje. Oznacza to, że nawet jeśli nie jest to muzyka melodramatyczna, zwłaszcza sentymentalna, emocjonalna czy słodka – jakakolwiek nie byłaby ta muzyka – to połączenie dźwięku i obrazu tworzy emocjonalną całość. Jeśli nie potrzebujesz emocji, to może nie potrzebujesz muzyki.
Życie prywatne, osobowość
W trakcie prac w słynnym Zespole Filmowym „X” Agnieszka Holland ujawniła swoje silne osobowość i charyzmę. Była znana z bezpośrednich uwag oraz odważnych stwierdzeń. Andrzej Wajda wspominał, że Agnieszka miała naturę agresywną, co szybko przyczyniło się do jej roli jako liderki zespołu. Z kolei Krzysztof Zanussi opisywał ją jako osobę o temperamentnym, wręcz wulkanicznym charakterze, ale z bardzo jasno zdefiniowanym, kartezjańskim umysłem.
W wyniku wydarzeń związanych z Praską Wiosną, Agnieszka zdecydowała się na związek małżeński z Laco Adamíkiem, starszym o kilka lat słowackim studentem. W Polsce na świat przyszła ich córka, Kasia Adamik. W życiu Holland pojawiły się nowe wyzwania, gdy wprowadzono stan wojenny, co spowodowało kryzys w ich małżeństwie. Laco Adamík postanowił zostać w Polsce z córeczką, podczas gdy Holland, aby umożliwić rodzinie wyjazd do Francji, wykorzystała podstęp. Wysłała do Polski zaświadczenie lekarskie, sugerujące zły stan zdrowia, co ostatecznie pozwoliło na ich wyjazd.
Jednakże Adamík nie zdołał odnaleźć się w nowej rzeczywistości francuskiej, co doprowadziło do rozwodu. Po zakończeniu ich związku wrócił do Polski, pozostawiając córkę, Kasię, pod opieką matki. Agnieszka Holland, mimo trudności, wspierała swoją córkę w działalności filmowej, dając jej pracę jako asystentce reżysera przy filmie Tajemniczy ogród. Ta współpraca z czasem przerodziła się w twórczą kooperację w kolejnych projektach filmowych. Warto zaznaczyć, że Holland była również producentką filmu Boisko bezdomnych (2008), który był debiutem reżyserskim Adamik.
Filmografia
Filmografia Agnieszki Holland jest bogata i zróżnicowana, odzwierciedlająca jej ogromny talent oraz wszechstronność jako reżyserki, scenarzystki i aktorki.
Twórczość filmowa | |||||
Rok | Tytuł | Reżyserka | Scenarzystka | Aktorka | Uwagi |
1972 | Iluminacja | _ | _ | _ | reżyseria: Krzysztof Zanussi |
1974 | Pozwólcie nam do woli fruwać nad ogrodem | _ | _ | _ | reżyseria: Stanisław Latałło |
1975 | Obrazki z życia | _ | _ | _ | nowela 3. Dziewczyna i „Akwarius” |
Wieczór u Abdona | _ | _ | _ | film telewizyjny inspirowany opowiadaniem Jarosława Iwaszkiewicza | |
1976 | Blizna | _ | _ | _ | reżyseria: Krzysztof Kieślowski |
Zdjęcia próbne | _ | _ | _ | występ w roli reżyserki Agnieszki | |
Niedzielne dzieci | _ | _ | _ | _ | |
1977 | Coś za coś | _ | _ | _ | _ |
1978 | Zwycięzcy | _ | _ | _ | reżyseria: Andrzej Zajączkowski |
Okruch lustra | _ | _ | _ | reżyseria: Andrzej Zajączkowski | |
Bez znieczulenia | _ | _ | _ | reżyseria: Andrzej Wajda | |
Aktorzy prowincjonalni | _ | _ | _ | _ | |
1980 | Gorączka | _ | _ | _ | adaptacja Dziejów jednego pocisku autorstwa Andrzeja Struga |
1981 | Kobieta samotna | _ | _ | _ | _ |
Mężczyzna niepotrzebny! | _ | _ | _ | reżyseria: Laco Adamík | |
1982 | Przesłuchanie | _ | _ | _ | reżyseria: Ryszard Bugajski |
1983 | Miłość w Niemczech | _ | _ | _ | reżyseria: Andrzej Wajda |
1985 | Kultura | _ | _ | _ | film dokumentalny |
Gorzkie żniwa | _ | _ | _ | _ | |
Czapski | _ | _ | _ | film dokumentalny | |
1987 | Anna | _ | _ | _ | reżyseria: Jerzy Bogajewicz |
1988 | Zabić księdza | _ | _ | _ | _ |
Biesy | _ | _ | _ | reżyseria: Andrzej Wajda | |
1990 | Europa, Europa | _ | _ | _ | _ |
Korczak | _ | _ | _ | reżyseria: Andrzej Wajda | |
1991 | Largo desolato | _ | _ | _ | _ |
Olivier, Olivier | _ | _ | _ | _ | |
1993 | Tajemniczy ogród | _ | _ | _ | _ |
1995 | Całkowite zaćmienie | _ | _ | _ | _ |
1997 | Plac Waszyngtona | _ | _ | _ | _ |
1999 | Trzeci cud | _ | _ | _ | _ |
2001 | Golden Dreams | _ | _ | _ | film dokumentalny na zamówienie Disneylandu |
Strzał w serce | _ | _ | _ | _ | |
Julia wraca do domu | _ | _ | _ | _ | |
2004–2008 | Prawo ulicy | _ | _ | _ | serial telewizyjny; odcinki: Moral Midgetry (odc. 8, seria 3), Corner Boys (odc. 8, seria 4), React Quotes (odc. 5, seria 5) |
2004–2009 | Dowody zbrodni | _ | _ | _ | serial telewizyjny; odcinki: Hubris, The Plan (odc. 11-12, seria 1), Justice (odc. 10, seria 5), Lotto Fever (odcinek 12, seria 6) |
2006 | Kopia mistrza | _ | _ | _ | _ |
Historia Gwen Araujo | _ | _ | _ | _ | |
2007 | Ekipa | _ | _ | _ | odcinki: 1–3, 9, 13–14; współpraca: odcinki 4–8, 10–12 |
2008 | Boisko bezdomnych | _ | _ | _ | producent, reżyseria: Kasia Adamik |
2009 | Janosik. Prawdziwa historia | _ | _ | _ | współreżyser: Kasia Adamik |
2010–2011 | Treme | _ | _ | _ | serial telewizyjny; odcinki: 1, 10 (seria 1), 2 (seria 2) |
2011 | W ciemności | _ | _ | _ | _ |
2011–2012 | Dochodzenie | _ | _ | _ | serial telewizyjny; seria 1 (odcinki: 6, 9), seria 2 (odcinki: 1) |
2013 | Gorejący krzew | _ | _ | _ | miniserial |
2014 | Dziecko Rosemary | _ | _ | _ | miniserial |
2015–2017 | House of Cards | _ | _ | _ | serial telewizyjny; seria 3 – odcinki 10–11, seria 5 – odcinki: 10–11 |
2016 | Pokot | _ | _ | _ | współreżyser: Kasia Adamik |
2018 | The First. Misja na Marsa | _ | _ | _ | serial telewizyjny; odcinki 1–2 |
1983 | _ | _ | _ | serial telewizyjny; odcinki 1–2; także producentka wykonawcza | |
2019 | Obywatel Jones | _ | _ | _ | _ |
2020 | Szarlatan | _ | _ | _ | film fabularny o Janie Mikolášku |
2023 | Zielona granica | _ | _ | _ | współscenarzyści: Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, Maciej Pisuk |
Nagrody za filmy
Agnieszka Holland, jako wybitna reżyserka, zyskała uznanie na światowej scenie filmowej, a jej prace były wielokrotnie nagradzane. Dzieła, które stworzyła, nie tylko urzekły publiczność, ale również były doceniane przez krytyków, co zaowocowało wieloma prestiżowymi wyróżnieniami. Poniżej prezentujemy listę znaczących nagród, które otrzymała w różnych latach za swoje filmy.
Nagrody filmowe | |||
Rok | Tytuł filmu | Organizator | Przyznana nagroda |
1977 | Zdjęcia próbne | Lubuskie Lato Filmowe | Nagroda ZSMP za znaczące walory ideowo-wychowawcze |
1977 | Niedzielne dzieci | Festiwal Polskiej Twórczości Telewizyjnej | Nagroda „Gazety Olsztyńskiej” |
1979 | Aktorzy prowincjonalni | Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” | Grand Prix „Wielki Jantar” |
1980 | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes | Nagroda FIPRESCI | |
1981 | Gorączka | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Złote Lwy Gdańskie |
1988 | Kobieta samotna | Nagroda Specjalna Jury | |
1990 | Europa, Europa | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Viareggio | Nagroda za reżyserię |
1992 | Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych | Nagroda Amerykańskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych | |
Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej w Hollywood | Złoty Glob za film nieanglojęzyczny | ||
2011 | W ciemności | Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce | Złote Zęby dla najbardziej interesującego filmu fabularnego |
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mar del Plata | Nagroda Publiczności | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Saint Louis | Nagroda Publiczności | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valladolid | Nagroda Publiczności | ||
2012 | Batumi International Art House Film Festival | Grand Prix | |
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Złote Lwy | ||
Nagroda za reżyserię | |||
2014 | Gorejący krzew | Czeska Akademia Sztuki Filmowej i Telewizyjnej | Najlepszy film |
Najlepszy reżyser | |||
Nagroda Publiczności | |||
Nagroda Czeskich Krytyków Filmowych | Najlepszy film | ||
Najlepszy reżyser | |||
2017 | Pokot | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie | Srebrny Niedźwiedź – Nagroda im. Alfreda Bauera |
Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce | Nagroda Specjalna Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego Festiwalu | ||
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda za reżyserię | ||
Lubuskie Lato Filmowe | Brązowe Grono | ||
Fantasia International Film Festival w Montrealu | Nagroda Główna | ||
Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda Jury Młodzieżowego | ||
2019 | Obywatel Jones | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Złoty Kangur (nagroda australijskich dystrybutorów) |
Złote Lwy | |||
2021 | Szarlatan | Czeska Akademia Sztuki Filmowej i Telewizyjnej | Najlepszy film |
Najlepszy reżyser | |||
2021 | Obywatel Jones, Szarlatan | Fundacja Jerzego Turowicza | Nagroda im. Jerzego Turowicza |
2023 | Zielona granica | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji | Nagroda Specjalna Jury |
Nagrody honorowe i inne
W ciągu swojej kariery Agnieszka Holland zdobyła wiele prestiżowych nagród i odznaczeń, które podkreślają jej znaczenie w świecie kinematografii oraz kultury. Zostały one przyznane przez różne instytucje w Polsce oraz za granicą.
Nagrody honorowe, odznaczenia oraz upamiętnienia | |||
Rok | Instytucja | Nagroda | Uzasadnienie |
1993 | Krajowa Fundacja Kultury Żydowskiej w USA | Żydowska Nagroda za Osiągnięcia Kulturalne | b.d. |
1997 | Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce | Nagroda „Skrzydeł” | „za szczególne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej poza Polską, za rozwinięcie skrzydeł w świecie” |
1998 | Miasto Łódź | Gwiazda Agnieszki Holland w Alei Gwiazd | b.d. |
1999 | Festiwal Filmowy w Las Vegas | Nagroda za całokształt twórczości | b.d. |
2001 | Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej | Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski | „za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w pracy twórczej” |
2003 | Camerimage | Nagroda Atlasa | za promowanie polskiej kultury za granicą |
2004 | IX Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach | Odcisk dłoni na Promenadzie Gwiazd | b.d. |
2007 | Festiwal „Lato z Muzami” w Nowogardzie | Nagroda Specjalna | b.d. |
2007 | Festiwal Filmów-Spotkań NieZwykłych | Tytuł Reżyserki NieZwykłej 2007 | b.d. |
2008 | Prezydent Gdańska | Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska „Neptun” | b.d. |
Akademia Telewizyjna | Super Wiktor 2007 | za całokształt osiągnięć | |
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego | Złoty Medal „Gloria Artis – Zasłużony Kulturze” | b.d. | |
2009 | Kino Charlie w Łodzi | Złoty Glan | b.d. |
2011 | Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej | Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski | za „wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej” |
2012 | Ambasada Stanów Zjednoczonych w Polsce | Nagroda Wolności im. Jana Karskiego | za „wyjątkowy polityczny i społeczny wkład na rzecz demokracji i praw człowieka” |
Festiwal Filmowy „Febiofest” w Pradze | Nagroda za wkład w światową kinematografię | b.d. | |
2013 | Fundacja im. Izabeli Jarugi-Nowackiej | Okulary Równości | dla osób „zasłużonych dla inicjatyw przeciwdziałającym nierównościom społecznym” |
Polska Akademia Nauk im. Tadeusza Kotarbińskiego | Medal Polskiej Akademii Nauk | b.d. | |
Redakcja „Tygodnika Powszechnego” | Medal świętego Jerzego | za „duchowy niepokój i szukanie dla niego artystycznego wyrazu – jak w serialu Gorejący krzew, poświęconemu historii Jana Palacha oraz za odwagę stawiania metafizycznych pytań i powagę w traktowaniu etycznych kwestii” | |
2014 | Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda za całokształt twórczości artystycznej | b.d. |
2014 | Ministerstwo Spraw Zagranicznych Czech | Nagroda „Gratias Agit” | za „zasługi w szerzeniu dobrego imienia państwa czeskiego” |
Kołobrzeski Festiwal Filmowy „Sensacyjne Lato Filmów” | Kołobrzeska Nagroda Filmowa „Latarnik” | dla „reżysera, który wykorzystując reguły kina gatunkowego tworzy ważne artystycznie, a jednocześnie lubiane przez publiczność filmy” | |
Culture.pl | Nagroda Culture.pl Superbrands | za aktywne upowszechnianie kultury polskiej za granicą | |
2015 | Tygodnik „Polityka” | Kreator Kultury | za „łączenie wybitnie autorskiego spojrzenia na film z trudnymi regułami kina rozrywkowego. Za otwartość, odwagę tworzenia ambitnej sztuki i bezkompromisowość wyrażania w życiu publicznym niepopularnych idei. Za to, że swoją twórczością nie pozwala nam zapomnieć o historii i paradoksach Europy Wschodniej” |
Fundacja Kościuszkowska | Pioneer Award | b.d. | |
Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych | Nagroda Specjalna | b.d. | |
2016 | Uniwersytet Brandeis w Waltham | Doktorat honoris causa | b.d. |
2017 | Waszyngtoński Festiwal Filmów Żydowskich | Nagroda Wizjonerów | za „odkrywcze i wnikliwe przedstawienie różnorodności losów Żydów w sztuce filmowej” |
Festiwal Off Camera w Krakowie | Nagroda „Pod Prąd” | za „szczególne osiągnięcia w rozwoju kina niezależnego” | |
Wydział Filmu i Telewizji Akademii Sztuk Scenicznych (FAMU) w Pradze | Doktorat honoris causa | b.d. | |
Konfederacja Lewiatan i Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi | Nagroda za Odważne Myślenie | ||
2018 | Uniwersytet Rzymski „La Sapienza” | Tytuł Doctora Honoris Causa | _ |
2019 | 17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Tofifest” w Toruniu | Złoty Anioł | za niepokorność twórczą |
Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą | Nagroda Uniwersytetu | b.d. | |
Prezydent Ukrainy | Order Księżnej Olgi III stopnia | za „wybitne zasługi m.in. w działalności państwowej, społecznej, naukowej, kulturalnej i oświatowej” | |
2020 | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Sofii | FIPRESCI Platinum Award | b.d. |
2021 | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Platynowe Lwy | Za całokształt twórczości |
Prezydent Słowacji | Medal Prezydenta Republiki Słowackiej | b.d. | |
2022 | Polska Akademia Umiejętności | członek czynny | |
2023 | Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi | Tytuł Doctora Honoris Causa | _ |
Miasto Katowice, Uniwersytet Śląski, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego | Nagroda im. Kazimierza Kutza | za „film Zielona granica, który przywraca tożsamość osobom zmarłym i zaginionym na polsko-białoruskim pograniczu, niosąc wiarę w to, że humanitarny świat nie umarł w Polsce i uświadamiając nam, że niesienie pomocy jest zawsze legalne” | |
2024 | „Gazeta Wyborcza” | Człowiek Roku | W uznaniu jej dorobku artystycznego i „obywatelskiej odwagi” |
Prezydent Czech | Medal Za Zasługi I Stopnia | za „zasługi dla państwa w dziedzinie kultury” | |
Uniwersytet Marie-Curie Skłodowskiej | Tytuł Doctora Honoris Causa | za „poszukiwanie prawdy i stawianie niewygodnych pytań, pokazywanie w filmach wieloznaczności świata, za odsłanianie skomplikowanych ludzkich relacji i emocji, łączenie poetyki i sztuki filmowej z bezkompromisową postawą obywatelską, za odwagę mówienia pełnym głosem o sprawach trudnych, za wrażliwość na drugiego człowieka i przywracanie mu godności oraz za mądrość i pozostawanie w nieustannym twórczym ruchu” |
Przypisy
- ŁukaszŁ. Adamski, „Pokot”. Pochwała ekoterroryzmu? Zaskakująco jednowymiarowy film Holland. RECENZJA [online], wPolityce.pl, 24.02.2017 r. [dostęp 2020-02-28 r.]
- TadeuszT. Sobolewski, „Obywatel Jones” to nie film historyczny o piekle lat 30. To paląco aktualna rzecz wychylona w przyszłość [online], Gazeta Wyborcza, 23.10.2019 r. [dostęp 2020-02-28 r.]
- PiotrP. Kozłowski, "Zielona granica" Agnieszki Holland w konkursie głównym festiwalu w Wenecji [online], dziennik.pl, 26.07.2023 r. [dostęp 2023-08-17 r.]
- Zielona granica ze specjalną nagrodą w Wenecji [online], Polsat News, 09.09.2023 r. [dostęp 2023-09-09 r.]
- JakubJ. Popielecki, Czarne i białe – Recenzja filmu Zielona granica (2023) [online], Filmweb, 2023 [dostęp 2023-09-09 r.]
- Green Border [online], Rotten Tomatoes [dostęp 2023-09-22 r.]
- Green Border [online], Metacritic [dostęp 2023-09-22 r.]
- David Ansen: The Heart Has Its Reasons. Newsweek, 14.03.1993 r. [dostęp 2020-02-21 r.]
- Gordana P.G.P. Crnkovic, AgnieszkaA. Holland, Interview with Agnieszka Holland, „Film Quarterly”, 52 (2), 1998, s. 7, DOI: 10.1525/fq.1998.52.2.04a00020, ISSN 0015-1386 [dostęp 2020-02-16 r.]
- Agnieszka Holland otrzymała Czeskiego Lwa za film „Szarlatan” [online], tvp.info, 07.03.2021 r. [dostęp 2021-05-20 r.]
- Agneska Holland pierwszą przewodniczącą Europejskiej Akademii Filmowej, TVN24, 07.12.2013 r.
- PeterP. Bradshaw, Green Border review – gripping story of refugees’ fight for survival in the forest, „The Guardian”, 05.09.2023 r. [dostęp 2023-09-09 r.]
- KarolK. Barzowski, Szarlatan. Agnieszka Holland trzyma poziom! [online], Film.org.pl, 29.02.2020 r. [dostęp 2020-11-19 r.]
- AdamA. Kruk, Zabić znachora – recenzja filmu Szarlatan (2020) [online], Filmweb, 2020 [dostęp 2020-11-19 r.]
- DawidD. Dudko, Niejasne decyzje o publicznych pieniądzach na kino. W tle 228 mln zł [online], Onet Kultura, 12.06.2023 r. [dostęp 2023-06-15 r.]
- Grodź 2023 ↓, s. 5.
- Grodź 2023 ↓, s. 6.
- Grodź 2023 ↓, s. 7.
- Olivier, Olivier [online], FilmPolski [dostęp 2020-02-21 r.]
- Gorączka [online], Akademia Polskiego Filmu [dostęp 2020-02-15 r.]
- Agnieszka Holland w bazie filmpolski.pl
- Janion 2012 ↓, akap. 6.27.
- Janion 2012 ↓, akap. 6.28.
- Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska „Neptuny”. gdansk.pl. 05.07.2016 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Antoni Bogusławski | Ludomir Różycki | Wanda Chotomska | Robert Gliński | Andrzej Kieruzalski | Jan Wołek | Jerzy Dargiel | Wojciech Chmielewski (pisarz) | Agnieszka Wosińska | Jerzy Radziwiłowicz | Georges Wod | Jarosław Marek Rymkiewicz | Krzysztof Krauze | Bohdan Urbankowski | Wanda Zalewska-Zdun | Anna Przedpełska-Trzeciakowska | Het Kwiatkowska | Henryk Jerzy Chmielewski | Bogdan Baer | Henryk JurkowskiOceń: Agnieszka Holland