Krzysztof Krauze


Krzysztof Krauze, urodzony 2 kwietnia 1953 roku w Warszawie, odszedł z tego świata 24 grudnia 2014 roku, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w polskiej kinematografii. Był nie tylko reżyserem, ale również utalentowanym scenarzystą i operatorem filmowym, a jego osiągnięcia zostały docenione także przez państwo, gdyż otrzymał tytuł komandora Orderu Odrodzenia Polski.

Karierę w świecie filmu rozpoczął od reżyserii krótkometrażowych dzieł, w tym Deklinacja z 1979 roku oraz zdjęć dokumentalnych takich jak Jest z 1984 roku. Jednak prawdziwą sławę zyskał dzięki filmom Dług (1999) i Plac Zbawiciela (2006), które obficie zdobywały nagrody i uznanie. W jego filmografii znajdują się także biografie postaci znaczących dla polskiej kultury, jak Nikifor Krynicki (w Moim Nikiforze z 2004 roku) oraz Bronisława Wajs, bardziej znana jako Papusza (zrealizowana w 2013 roku).

Krauze w swojej twórczości często współpracował z żoną, Joanną Kos-Krauze, z którą stworzył wspólnie niezwykle poruszające filmy, w tym Plac Zbawiciela oraz Papuszę. Po jego śmierci, Joanna dokończyła dzieło Ptaki śpiewają w Kigali (2017), które kontynuuje jego artystyczne dziedzictwo.

W filmach Krzysztofa Krauze często nawiązywał do fabularyzowanych wersji prawdziwych wydarzeń oraz biografii. Spośród jego dzieł wyłaniają się wartości chrześcijańskie, takie jak empatia, miłosierdzie oraz przebaczenie, które odgrywają kluczową rolę w narracji. Przez lata twórca zdobył wiele prestiżowych nagród, w tym nagrodę FIPRESCI na Krakowskim Festiwalu Filmowym za Deklinację, Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za Dług i Plac Zbawiciela, a także Kryształowego Globusa podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach za Mojego Nikifora.

Życiorys

Krzysztof Krauze przyszedł na świat 2 kwietnia 1953 roku w Warszawie, jako syn znanej aktorki Krystyny Karkowskiej oraz warszawskiego adwokata i dyrektora Caritas, który był również założycielem Komitetu do Walki z Gruźlicą. W 1976 roku ukończył nauki na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 1978–1983 miał przyjemność współpracować ze Studiem Małych Form Filmowych Se-Ma-For, a w kolejnych latach z Studiem Filmowym imienia K. Irzykowskiego, od 1983 do 1985 roku. W okresie stanu wojennego, z powodu trudności w kraju, osiedlił się w Wiedniu, gdzie podejmował różne prace, w tym jako sprzątacz i szatniarz, ale również był członkiem ekipy remontowej.

W latach 1985–1995 Krauze współpracował z Zespołem Filmowym „Tor”. Jego artystyczna kariera nabrała jeszcze większego znaczenia, gdy w 2001 roku został przyjęty do grona członków Europejskiej Akademii Filmowej, a w 2007 roku do Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2008 roku objął funkcję przewodniczącego Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Filmy krótkometrażowe i dokumenty

Symetrie (1977) to krótkometrażowy debiut fabularny Krauzego, po którym realizował takie produkcje jak Elementarz (1978) oraz Dwa listy (1979), choć z pewnym dystansem odnosił się do tych dzieł. Jego przełomowym sukcesem okazała się Deklinacja (1979), film badający złożoną relację między nadopiekuńczą matką a jej synem, który doświadczył braku samodzielności. Za ten film Krauze był wyróżniony Brązowym Lajkonikiem oraz nagrodą FIPRESCI na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Kiedy w 1981 roku w Polsce ogłoszono stan wojenny, Krauze osiedlił się w Austrii i Francji, gdzie pracował zarobkowo. Po powrocie do kraju w 1983 roku, nakręcił dokument Jest (1984), który przedstawiał pielgrzymkę społeczności wielopokoleniowej na Jasną Górę i ich zmagania w budowie kościoła w miejscu zamieszkania. Film ten, dystrybuowany nieoficjalnie, okazał się kluczowym dziełem drugiego obiegu wydawniczego.

Filmy fabularne

Pierwsze filmy (1988–1999)

Nowy Jork, czwarta rano (1988) był pełnometrażowym debiutem Krauzego, do którego scenariusz stworzył wspólnie z Andrzejem Rozesłańcem i Janem Tomczakiem. Opowiadał on historię młodych zakochanych, którzy marzyli o nielegalnym uczynieniu sobie fortuny i wyjeździe do Stanów Zjednoczonych. Film zdobył uznanie i nagrodę za najlepszy debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, pomimo krytycznych uwag Tadeusza Lubelskiego, który wskazywał na jego populistyczne przesłanie.

„Współczesny film znużył się już dydaktyką. Nastąpił zmierzch wiary w ideologię, naukę. Minęły czasy, gdy mówiono z ekranu maksymami filozoficznymi, a ludzie pokornie tego słuchali. Koniec mentorstwa, lekcji wychowawczej. […] Jeżeli reżyser adresuje dzisiaj film do masowej widowni, musi odpowiedzieć sobie na trzy pytania: Czy jest w moim filmie coś, co chciałaby obejrzeć młodzież? Czy opowiadam zdarzenia poprzez młodych, plebejskich bohaterów? Czy opowiadam w konwencji, którą akceptuje młodzież?”

Niestety, jego debiut okazał się dla niego ogromnym wyzwaniem. W późniejszych latach Krauze, nawiązując do rozmowy z Krzysztofem Kieślowskim, stwierdził, że odczuwał obawy, iż mógłby złamać się psychicznie, co też sprawiło, że przez osiem lat nie stanął za kamerą. W pierwszej połowie lat 90. zaangażował się głównie w filmy dokumentalne, w tym Naukę na całe życie (1993) oraz Departament IV (1996).

Na podstawie doświadczeń z filmów dokumentalnych powstał Gry uliczne (1996), zrealizowany w formie political fiction, który zwrócił uwagę na temat śmierci Stanisława Pyjasa. Scenariusz powstał przy współpracy z dziennikarzem Jerzym Morawskim, a w rolach głównych wystąpili debiutujący Redbad Klynstra oraz Robert Gonera. Film nagrodzono na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, pomimo że po siedmiu latach prawda ujawniona w produkcji straciła na znaczeniu.

Współpraca z Joanną Kos-Krauze (po 1999)

Po Długu Krauze zajął się reżyserią miniserialu telewizyjnego Wielkie rzeczy. Dzięki inspiracji jego żony, Joannie Kos-Krauze, skupił się na temacie malarza Nikifora Krynickiego, co zaowocowało filmem Moim Nikiforem (2004). Główną rolę zagrała Krystyna Feldman, a Krauze skupił się na postaci Mariana Włosińskiego, człowieka, który poświęcił swoje życie dla opieki nad utalentowanym malarzem. Film zdobył uznanie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach.

Kolejnym ambitnym projektem był Plac Zbawiciela (2006), oparty na historii porzuconej przez męża kobiety. Obsada filmu, w tym Jowita Budnik oraz Arkadiusz Janiczek, otrzymała wysokie oceny od krytyków, w tym Tadeusza Sobolewskiego oraz Kazimierę Szczuka. Film zdobył również Złote Lwy, a w 2009 roku Krauze był przewodniczącym jury 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.

Produkcją Papusza (2013) udało się przybliżyć losy romskiej poetki Bronisławy Wajs, występującej w kontekście ostracyzmu. Film ukazał waleczność Wajs w obliczu tradycji, co zostało zauważone w recenzjach. Niestety, podczas pracy nad ostatnim filmem Ptaki śpiewają w Kigali (2017), Krzysztof Krauze zmarł, a dzieło dokończyła jego żona.

Niezrealizowane projekty

W ostatnich latach życia Krauze myślał o realizacji filmu biograficznego o Czesławie Niemenie, co zasugerowała mu wdowa po wokaliście, Małgorzata Niemen. Rozważał także nakręcenie filmu pt. Maestro, inspirowanego książką Marcina Kąckiego, odnoszącą się do skandalu molestowania w chórze Polskie Słowiki. Niestety, śmierć reżysera uniemożliwiła realizację tych projektów.

Styl filmowy

Łukasz Maciejewski w artykule opublikowanym w „Polityce” podkreśla, że styl reżyserski Krzysztofa Krauzego jest znacznie różny od tempa pracy Woody’ego Allena. Krauze spędza wiele lat na przygotowywaniu każdego projektu, skrupulatnie dopracowując wszelkie detale i angażując ekipę w ciągłe dyskusje. W tym czasie powstają różne wersje scenariuszy, które stanowią fundament jego filmów.

Marcin Mindykowski z „Kina” zwraca uwagę na fundamentalne cechy twórczości Krauzego, wskazując na „wiarę w rzeczywistość i wiarę w człowieka”.

„Za tą pierwszą stało trafne rozpoznanie – poczynione na długo przed falą popularności literatury faktu – że wydarzenia zaczerpnięte z realnego życia mają w sobie potencjał angażujących i bliskich widzowi opowieści, a przy tym niosą trudną do uzyskania w czystej fikcji prawdę i wiarygodność. Z kolei wiara w człowieka – choć wyznawana przez reżysera bez naiwności i złudzeń – sprawiła, że tworzył kino nie tylko uważne i wrażliwe społecznie, ale po prostu głęboko humanistyczne.”

Mindykowski zauważa, że najważniejsze dzieła Krzysztofa Krauzego były głęboko osadzone w wrażliwości twórców takich jak Bohumil Hrabal oraz Franz Kafka. Oferowały one zarówno fabularyzowane interpretacje opartych na faktach historii, jak i biografie rzeczywistych postaci. W tych filmach istotną rolę odgrywają chrześcijańskie wartośći, takie jak: miłosierdzie, empatia, solidarność, przebaczenie oraz możliwość odkupienia win.

Sebastian Jagielski zauważa, że twórczość Krauzego, podobnie jak jego ostatniej żony, plasuje się w nurtach realizmu społecznego, które można związać z dziełami Mike’a Leigha.

Poglądy

Krzysztof Krauze był zwolennikiem istotnych zmian politycznych, które miały miejsce w Polsce po roku 1989. Jednocześnie pozostawał zaniepokojony dalekosiężnymi konsekwencjami tych zmian. W swoim wystąpieniu z 2009 roku stwierdził: „«„Solidarność”» rozumiałem jako emanację tolerancji i demokracji. Byłem zdziwiony, gdy po 1989 r. pod tym szyldem wypłynęła skrajna prawica”. Słowa te odzwierciedlają jego krytyczne podejście do polityki reprezentowanej przez solidarnościową prawicę.

Krauze był sceptyczny wobec polityki wiecowej, zauważając, że „Człowiek, który sięga po tubę, zaczyna kierować się reakcjami tłumu. […] A gdy już nadchodzi czas budowania państwa i tworzenia prawa, wiecowa psychologia przestaje się sprawdzać. Potrzeba wtedy ciszy, spokoju, subtelności”. Jego refleksje podkreślają znaczenie subtelności i głębokiego zrozumienia przy zarządzaniu sprawami publicznymi.

W 2009 roku Krauze przyłączył się do bojkotu Telewizji Polskiej, której prezesem był wówczas Piotr Farfał, postrzegany przez wielu jako osoba o kontrowersyjnych poglądach. Równocześnie aktywnie protestował przeciwko próbom marginalizacji mediów publicznych przez rządząca w owym czasie Platformę Obywatelską. W swoich wypowiedziach twierdził, że „telewizja w istocie rzeczy jest dla przeciętnego widza przewodnikiem, może rozładowywać napięcia, zapobiegać konfliktom”.

W 2011 roku Krauze był również jednym z sygnatariuszy listu adresowanego do nowego prezesa TVP, Juliusza Brauna, w którym protestował przeciwko zwolnieniu dyrektora TVP Kultura Krzysztofa Koehlera. Jego zaangażowanie w te kwestie pokazuje nie tylko jego pasję do mediów, ale również głębokie zrozumienie znaczenia kultury w społeczeństwie.

Życie prywatne, choroba, śmierć

Krzysztof Krauze był osobą o burzliwym życiu osobistym. Jego pierwsze małżeństwo, z Ewą Koźniewską, mającą wykształcenie w dziedzinie fizyki, zostało zawarte w 1974 roku, jednak zakończyło się po zaledwie dziewięciu miesiącach. Następnie, w latach 1979–1983, był związany z aktorką Ewą Sałacką, która była jego drugą żoną. Kolejnym istotnym etapem w jego życiu prywatnym było małżeństwo z Małgorzatą Szurmiej, córką dyrektora Teatru Żydowskiego w Warszawie, które trwało od 1983 do 1999 roku, i z którym to związkiem powitał na świat córkę Sarę Karolinę. W 2005 roku poślubił Joannę Kos-Krauze, również reżyserkę i scenarzystkę.

W 2006 roku zdiagnozowano u niego raka prostaty, jednak Krauze nie przywiązywał do tego zbyt dużej wagi, bagatelizując powagę choroby. Dopiero po 2009 roku, gdy rak dał przerzuty do kości, zaczynał z większą szczerością otwierać się na temat swoich zaniedbań, mówiąc: „To nie jest tak, że ja tego raka dostałem w genach albo żyłem w jakimś zatrutym środowisku, tylko po prostu paliłem papierosy. Nie piłem wody z ołowiem, tylko piłem wino. To jest mój styl życia, to ja to wybrałem”. W wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” deklarował swoje przemyślenia na temat eutanazji, stwierdzając, że: „Śmierć to czasami jedyne lekarstwo na życie. Chcę mieć do niego prawo”.

Krzysztof Krauze zmarł 24 grudnia 2014 roku, po ośmioletniej walce z nowotworem. Został pochowany na cmentarzu rzymskokatolickim w Kazimierzu Dolnym, co było bezpośrednim ukoronowaniem jego życiowej drogi, pełnej twórczości oraz osobistych zawirowań.

Filmografia

Krzysztof Krauze jest wybitnym reżyserem i scenarzystą, którego dorobek filmowy obejmuje wiele znaczących dzieł w polskiej kinematografii. Poniżej znajduje się zestawienie jego filmów przedstawione w formie tabeli.

RokTytuł filmuReżyserScenarzystaUwagi
1976Pierwsze krokiBrakBraketiuda szkolna
1977SymetrieBrakBrakfilm animowany
1978ElementarzBrakBrakfilm animowany
1979Dwa listyBrakBrakfilm animowany
DeklinacjaBrakBrakfilm krótkometrażowy
1980Praktyczne wskazówki dla zbieraczy motyliBrakBrakfilm krótkometrażowy
1981Dzień kobietBrakBrakfilm krótkometrażowy
1984JestBrakBrakfilm dokumentalny
RobactwoBrakBrakfilm dokumentalny
1988Nowy Jork, czwarta ranoBrakBrakBrak
1993Nauka na całe życieBrakBrakfilm dokumentalny
1994Spadł, umarł, utonąłBrakBrakfilm dokumentalny
Ogrody Tadeusza ReichtsteinaBrakBrakfilm dokumentalny
1996Gry uliczneBrakBrakBrak
Departament IVBrakBrakfilm dokumentalny
1997Stan zapalnyBrakBrakfilm dokumentalny
1999DługBrakBrakBrak
2000Wielkie rzeczyBrakBrakminiserial
2004Mój NikiforBrakBrakBrak
2006Plac ZbawicielaBrakBrakwspółreżyser Joanna Kos-Krauze
2013PapuszaBrakBrakwspółreżyser Joanna Kos-Krauze
2017Ptaki śpiewają w KigaliBrakBrakwspółreżyser Joanna Kos-Krauze

Nagrody

W dorobku Krzysztofa Krauze znajdują się liczne osiągnięcia i zdobyte nagrody, które świadczą o jego znakomitych umiejętnościach reżyserskich. Poniżej przedstawiamy szczegółową tabelę dokumentującą nagrody, które zdobył w swojej karierze.

RokFilmFestiwal/organizatorNagroda
1979Dwa listyKonfrontacje „Młodzi za i przed Kamerą” w BiałymstokuNagroda
1980Praktyczne wskazówki dla zbieraczy motyliNagroda Dziennikarzy
DeklinacjaKrakowski Festiwal FilmowyNagroda FIPRESCI
Brązowy Lajkonik
1984Jest„Kultura”Nagroda
Komitet Kultury NiezależnejNagroda Kulturalna „Solidarności”
Młode Kino Polskie w GdańskuII Nagroda w kategorii filmu krótkiego
1986RobactwoIII Nagroda w kategorii filmu krótkiego
1988Nowy Jork, czwarta ranoIII Nagroda w kategorii filmów fabularnych
Przyjaciele Chińskich RęcznikówNagroda
Festiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda za debiut reżyserski
1996Gry uliczneNagroda Specjalna Jury
miesięcznik „Machina”Machiner za najlepszy film polski
1997Tarnowska Nagroda FilmowaGrand Prix
Nagroda Publiczności
1999DługFestiwal Polskich Filmów FabularnychZłote Lwy
Nagroda Publiczności
Klub Krytyki Filmowej Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma w kategorii filmu fabularnego
Festiwal „Najnowsze Kino Polskie” we WrocławiuNagroda Główna
2000Wielkie rzeczyStowarzyszenie Filmowców PolskichNagroda za „twórcze przedstawienie współczesności”
DługLubuskie Lato FilmoweNagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego
miesięcznik „Machina”Machiner w kategorii film masowy
Polskie Nagrody FilmoweOrzeł za najlepszy film
Orzeł za najlepszą reżyserię
Orzeł za najlepszy scenariusz
tygodnik „Polityka”Paszport „Polityki”
Tarnowska Nagroda FilmowaNagroda Jury Młodzieżowego
Nagroda Publiczności
Nagroda Specjalna „Srebrna Statuetka Leliwity”
Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej „Prowincjonalia”Nagroda Główna „Jańcio Wodnik” za najlepszy film fabularny
Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma w kategorii filmu polskiego
2001Międzynarodowy Festiwal Filmowy w FiladelfiiNagroda za reżyserię
2005Mój NikiforPanorama of European Cinema Film FestivalNagroda FIPRESCI
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w ChicagoGrand Prix „Złoty Hugo”
Festiwal Filmowy w DenverNagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych WarachNagroda Główna „Kryształowy Globus”
Wyróżnienie Specjalne „Don Kichot”, nagroda FICC
Nagroda „Kryształowy Glob” za reżyserię
Multimedia Festiwal Filmów Optymistycznych „Happy End” we WrocławiuNagroda w kategorii fabuła
2006Festiwal Filmów Polskich w Los AngelesNagroda „Hollywood Eagle Award”
Plac ZbawicielaFestiwal Polskich Filmów FabularnychZłote Lwy
Nagroda Dziennikarzy
Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej
Nagroda Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za „szczególną wrażliwość społeczną”
2007Polskie Nagrody FilmoweOrzeł za najlepszy film
Orzeł za najlepszą reżyserię
TVP KulturaNagroda w kategorii film
China Golden Rooster & Hundred Flowers Film FestivalNagroda za najlepszą reżyserię
Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma w kategorii filmu polskiego
Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej „Prowincjonalia”Nagroda Główna „Jańcio Wodnik” za najlepszy film fabularny
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w ValladolidSrebrny Kłos
Tarnowska Nagroda FilmowaNagroda Publiczności
Nagroda dziennikarzy radiowych
2008Seattle Polish Film FestivalNagroda dla najlepszego dramatu
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w TrieścieNagroda Główna
2009International Images Film Festival for WomenNagroda za scenariusz
2013PapuszaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w ValladolidNagroda Jury Młodzieżowego
Nagroda za reżyserię
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w SalonikachNagroda w sekcji „Open Horizons”
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych WarachWyróżnienie Specjalne Jury
Festiwal Polskich Filmów FabularnychZłote Kociaki
Nagroda Festiwali i Przeglądów Filmu Polskiego za Granicą
Festiwal Filmu Polskiego w AmeryceNagroda Krytyków Chicagowskich
2014Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych w WaterlooNagroda za reżyserię
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w UrugwajuNagroda FIPRESCI
Nagroda Jury Młodzieżowego
Nagroda Publiczności
Nagroda SIGNIS
Tarnowska Nagroda FilmowaGrand Prix
Nagroda Jury Młodzieżowego
Istanbul Film FestivalNagroda Specjalna Jury
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w PuneNagroda dla najlepszego filmu
Nagroda za reżyserię
Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie WielkopolskimGrand Prix Komeda
The New York Polish Film FestivalNagroda Publiczności
Lubuskie Lato FilmoweZłote Grono
Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego „Off Camera”Wyróżnienie Specjalne w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych
Kozzi Gangsta Festiwal w KargowieNagroda dla najlepszego filmu
TVP KulturaGwarancja Kultury
2016Ptaki śpiewają w KigaliMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w LocarnoNagroda „First Look” dla filmu polskiego w fazie postprodukcji
2017Central and Eastern European Film Festival „CinEast” w LuksemburguGrand Prix
Festiwal Polskich Filmów FabularnychSrebrne Lwy
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago„Srebrny Hugo” za reżyserię
2018The New York Polish Film FestivalNagroda „Ponad Granicami” im. Krzysztofa Kieślowskiego

Odznaczenia, wyróżnienia

Krzysztof Krauze został uhonorowany licznymi wyróżnieniami, które podkreślają jego wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej. W 1997 roku, redakcja dziennika „Życie” nadała mu tytuł „Człowieka Roku”, co stanowiło ważne uznanie dla jego pracy jako reżysera.

Kolejnym znaczącym wyróżnieniem była nagroda „Wielkiego FeFe”, którą zdobył w 2005 roku na 12. Festiwalu Filmowym „FeFe Felliniada” w Warszawie. W 2010 roku otrzymał „Koronę Sandomierską” oraz tytuł Reżysera NieZwykłego podczas Festiwalu Filmów-Spotkań NieZwykłych w Sandomierzu.

W 2011 roku Krzysztof Krauze został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. To prestiżowe odznaczenie podkreśla znaczenie jego wkładu w rozwój kultury i sztuki filmowej w Polsce.

Jego osiągnięcia zostały również docenione pośmiertnie. W 2015 roku, prezydent Bronisław Komorowski przyznał mu Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w promowaniu polskiej sztuki filmowej na świecie oraz za jego osiągnięcia artystyczne. Warto wspomnieć, że wśród jego wyróżnień znajduje się także nagroda Złotego Glana, którą otrzymał w kinie „Charlie” w Łodzi w 2013 roku.

Przypisy

  1. Mindykowski 2017, s. 22.
  2. Mindykowski 2017, s. 23-25.
  3. Wejbert-Wąsiewicz 2016, s. 124-125.
  4. Wejbert-Wąsiewicz 2016, s. 135.
  5. Pierwsza rocznica śmierci Krzysztofa Krauze [online], Polski Instytut Sztuki Filmowej, 23.12.2015 r. [dostęp 27.08.2020 r.]
  6. Dziś pogrzeb Krzysztofa Krauzego. Reżyser spocznie w Kazimierzu Dolnym [online], TVN24, 07.01.2015 r. [dostęp 03.09.2020 r.]
  7. Zmarł Krzysztof Krauze. Przegrał walkę z nowotworem [online], TVP Info, 24.12.2014 r. [dostęp 24.12.2014 r.]
  8. Krauze nakręci film o Niemenie. „To jest temat, który chcemy robić”, „Gazeta Wyborcza”, 10.09.2013 r. [dostęp 24.09.2022 r.]
  9. Gry uliczne [online], Telewizja Polska, 21.06.2015 r. [dostęp 27.08.2020 r.]
  10. „Mój Nikifor” zwycięzcą w Karlowych Warach [online], RMF24, 09.07.2005 r. [dostęp 02.08.2020 r.]
  11. „Złote Lwy” dla filmu „Plac Zbawiciela” [online], RMF24, 16.09.2006 r. [dostęp 02.08.2020 r.]
  12. Krauze o radach nadzorczych TVP i PR: to dziwne twory [online], Dziennik Gazeta Prawna, 31.07.2009 r. [dostęp 10.08.2020 r.]
  13. TVP to piramida korporacyjnego strachu [online], TVN24, 22.09.2009 r. [dostęp 10.08.2020 r.]
  14. Osobistości świata kultury pytają Brauna o zmiany kadrowe w TVP Kultura [online], dzieje.pl [dostęp 10.08.2020 r.]
  15. Krzysztof Krauze w bazie filmpolski.pl
  16. Lubelski 2007, s. 196-197.
  17. Lubelski 2007, s. 198-200.
  18. Lubelski 2007, s. 202-203.
  19. Lubelski 2007, s. 201.
  20. Lubelski 2007, s. 203-204.
  21. Lubelski 2007, s. 204.
  22. Lubelski 2007, s. 206.
  23. Lubelski 2007, s. 207-208.
  24. Lubelski 2007, s. 208.

Oceń: Krzysztof Krauze

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:7