Krzysztof Zanussi


Krzysztof Pius Zanussi, urodzony 17 czerwca 1939 roku w Warszawie, jest wybitnym polskim reżyserem, scenarzystą oraz producentem filmowym. Jego twórczość mocno związana jest z dwoma charakterystycznymi nurtami polskiego kina: kinem Młodej Kultury, a także kinem moralnego niepokoju. Jest komandorem Orderu Odrodzenia Polski oraz od 1992 roku profesorem sztuk filmowych.

Zanussi zyskał renomę intelektualisty, który sięga po unikalne, moralne i egzystencjalne tematy, co odzwierciedlają jego flagowe dzieła, takie jak: Struktura kryształu (1969), Iluminacja (1972), Barwy ochronne (1976), Spirala (1978), Constans (1980) oraz Imperatyw (1982). Jego działalność filmowa odbywała się nie tylko na rodzimym gruncie, ale także poza granicami kraju, w takich miejscach jak Republika Federalna Niemiec, Włochy oraz Rosja.

Krzysztof Zanussi był również producentem znanych filmów, takich jak Weisera (2000) w reżyserii Wojciecha Marczewskiego, Pręg (2003) Magdaleny Piekorz, a także Pokotu (2016) realizowanym przez Agnieszkę Holland.

Za swoje osiągnięcia filmowe Krzysztof Zanussi otrzymał między innymi Złotego Lwa w Wenecji za film Rok spokojnego słońca (1984). Dodatkowo, jest dwukrotnym laureatem Grand Prix Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, wyróżnionym za Barwy ochronne oraz Życie jako śmiertelną chorobę przenoszoną drogą płciową (2000).

Życiorys

Młodość i wykształcenie

Krzysztof Zanussi przyszedł na świat 17 czerwca 1939 roku w Warszawie jako jedynak Wandy Niewiadomskiej oraz Jerzego Zanussich. Jego ojciec, Włoch z zawodu inżynier budowlany, miał nadzieję, iż syn pójdzie w jego ślady. Mimo tych oczekiwań, Krzysztof wybrał inną ścieżkę. W początkowym etapie swoich studiów, zajął się fizyką na Uniwersytecie Warszawskim, jednak w 1959 roku postanowił porzucić ten kierunek, aby poświęcić się filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po zaledwie trzech latach zaniedbał i ten wybór, decydując się na drogę reżysera.

W 1966 roku ukończył studia reżyserskie w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi. Już w czasie nauki angażował się w amatorski ruch filmowy, a jego dorobek wzbogacił się, gdy 17 kwietnia 1992 roku otrzymał tytuł profesora sztuk filmowych w zakresie reżyserii.

Etiudy filmowe i pierwsze filmy telewizyjne (1961–1968)

W trakcie swoich studiów w łódzkiej szkole filmowej, Zanussi zrealizował osiem etiud. Wśród nich znalazły się takie tytuły jak: Ułana i dziewczynę, Parasol przy pogodzie, Łapać złodzieja, Holden (wszystkie z 1961), Samolot z Budapesztu (1962), Studentów (1963), Świadka (1964) oraz Śmierć prowincjała (1965). Ostatni z wymienionych filmów zdobył szczególne uznanie, przedstawiając w głęboki sposób relację między konserwatorem dzieł sztuki a zakonnikami żyjącymi na prowincji. Śmierć prowincjała odnosiła liczne sukcesy na festiwalach filmowych, w tym zdobyła Grand Prix Złoty Dukat podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Mannheim.

Po ukończeniu łódzkiej szkoły filmowej, reżyser nakręcił na zlecenie Telewizji Polskiej film Przemyśl (1966), przedstawiający tytułowe miasto na Podkarpaciu, oraz dwa inne utwory: oświatowy film o Marii Dąbrowskiej oraz moralitet zatytułowany Twarzą w twarz (1967), dotyczący urzędnika stającego przed moralnym dylematem. Przygotowując się do swojego debiutu pełnometrażowego, Zanussi stworzył komedię Zaliczenie (1968) z udziałem Daniela Olbrychskiego, przedstawiającą sprytnego studenta, który próbuje wyłudzić zaliczenie od swojego wykładowcy.

Kino Młodej Kultury (1969–1974)

Debiut reżyserski Zanussiego, film Struktura kryształu (1969), zainaugurował nowy rozdział w jego artystycznej karierze. Ten filmowy utwór odzwierciedlał wpływy dzieła Piękny Serge (1958) Claude’a Chabrola, przenosząc widza w świat dwóch naukowców – jednego z nich, zafascynowanego życiem miejskim, drugiego, który wybrał prosty, wiejski tryb życia. Struktura kryształu wyróżniała się ascetycznym podejściem, czarno-białą estetyką oraz stylowym wykorzystaniem naturalnych scenerii.

Podczas realizacji systematycznych produkcji, które były reakcją na rosnące zainteresowanie kinem młodej kultury, Zanussi pracował nad filmem górskim Góry o zmierzchu (1970), do którego zaangażował Maję Komorowską. W tym samym roku, Komorowska zagrała również w filmie Życie rodzinne, partnerując doświadczonemu Olbrychskiemu w roli architekta, który odwiedza rozpadający się dom swoje rodziny, w którym Komorowska odgrywała rolę jego siostry. Życie rodzinne zdobyło uznanie w postaci Złotej Kaczki na festiwalu zorganizowanym przez czasopismo „Film”. Jednakże, nie brakowało też krytyków, którzy wyrażali swoje wątpliwości, jak Maryla Hopfinger, która pytając o zasadność zagadnienia miejsca ojca w życiu syna, wskazywała na ton filmowej narracji.

Na temat dylematów przekazanych w Życiu rodzinnym, reżyser nawiązał również w swoim kolejnym filmie Rola (Die Rolle, 1971), w którym ponownie zaprosił do współpracy Kreczmara i Olbrychskiego w rolach ojca i syna. W filmie telewizyjnym Za ścianą (1971) wystąpiła ponownie Komorowska, wcielając się w naukowca borykającego się z wykluczeniem społecznym.

Za najbardziej rozpoznawalny film epoki Kina Młodej Kultury uznawana jest Iluminacja (1972), w której główny bohater, odgrywany przez Stanisława Latałłę, poszukuje sensu istnienia w świecie pełnym niepewności. Zanussi konsekwentnie balansował między wymiarem duchowym a naukowym, czym tworzył napięcie dramatyczne w narracji swoich dzieł. Iluminacja, zrealizowana według formuły eseju, łączyła w sobie elementy fikcji oraz dokumentu, co przyniosło laurem Grand Prix, nagrodę FIPRESCI oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego na festiwalu w Locarno.

Kino moralnego niepokoju (1976–1980)

Barwy ochronne (1976) to film, który zdefiniował dzieła Zanussiego w nurcie kina moralnego niepokoju. Skupiał się na uczciwej krytyce obozu naukowego dla językoznawców oraz groteskowym przedstawieniu postaci, które wkrótce stały się symbolami korupcji i zakłamania. Film opierał się na pojedynku pojawiającego się w życiu doktora Jarosława Kruszyńskiego (Piotra Garlickiego) i jego cynicznego nauczyciela Jakuba Szelestowskiego (Zapasiewicz). Barwy ochronne zdobyły uznanie, zdobywając Grand Prix podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, mimo nieprzyjemnych okoliczności przyznania nagrody. Wiceminister kultury Janusz Wilhelmi, pragnąc uhonorować Zanussiego, przyjechał po niego śmigłowcem, podczas gdy reżyser postawił na solidarność z Andrzejem Wajdą, odmawiając udziału w ceremonii.

Po powrocie do Polski, Zanussi stworzył Spiralę (1978), będącą opowieścią o człowieku opanowanym przez myśli samobójcze, co podkreślało kruchość życiowego biegu człowieka. Ta produkcja została rozpoznana na Festiwalu Filmowym w Cannes, co tylko potwierdziło jego międzynarodową renomę. Spiralę porównywano do utworu Louisa Malle’a Błędny ognik (Le Feu follet, 1963).

Następnie przyszedł czas na film Drogi pośród nocy (1979), będący refleksją nad konformizmem. W 1980 roku, w atmosferze narastających zmian społecznych, Zanussi nakręcił dwa znaczące filmy. Constans, ekscytująca opowieść o relacji matki i syna, zdobyła szerokie uznanie międzynarodowe, kiedy to David Paul i Sylvia Glover opisali ją jako dzieło zgłębiające frapujące tematy konsekwencji międzyludzkich stosunków. Równocześnie nieco gorzej przyjęta została komedia Kontrakt, która ukazywała kulisy nowej, socjalistycznej elity. Krytycy zwrócili uwagę na nieadekwatność przekazu w kontekście oburzeń i braku spójności w zwrocie fabularnym.

Na emigracji (1981–1988)

Okres emigracji Zanussiego w latach 80. przyniósł wiele twórczych poszukiwań. Filmy takie jak Pokuszenie (Die Versuchung, 1981) oraz Z dalekiego kraju (Da un paese lontano, 1981) ukazały się na międzynarodowych rynkach filmowych. Ten ostatni opowiadał historię Karola Wojtyły przed jego papieską nominatą Janem Pawłem II, stając się istotnym dokumentem. W produkcji Sinobrody (Blaubart, 1982), wyreżyserowanej na podstawie opowiadania Maxa Frischa, Zanussi przedstawia złożoną relację między lekarzem a prostytutką.

W jego filmie Imperatyw (1982) pojawia się kontynuacja tematów z Iluminacji. Bohater, matematyk poszukujący sensu istnienia, wchodzi w skomplikowane relacje z otoczeniem. Omawiane w tym filmie wymiany myśli wywołały interesujące opinie, a Richard Grenier z „The New York Times” zwrócił uwagę na jego aspekty mistycyzmu i filozofii. Sukcesem okazał się też Rok spokojnego słońca (1984) – melodramat osadzony w realiach powojennych, w który wkładano wątki esencjonalnych wartości i dylematów moralnych. Dzieło zdobyło Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, co umożliwiło mu późniejszą dystrybucję w Polsce.

Praca nad Paradygmatem, obrazem badającym moralność i granice zła (1985), spotkała się z kontrowersjami w odbiorze. W kolejny film Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest (Wherever You Are, 1988) Zanussi podjął temat bierności wobec zbrojeń w kontekście II wojny światowej, rozszerzając perspektywę wyzysku i dehumanizacji.

Powrót do Polski (po 1989)

W wyniku historycznych zmian w 1989 roku, Zanussi powrócił na stałe do Polski. Jego kolejna produkcja, Stan posiadania, ukazała skomplikowaną relację między dawnym opozycjonistą, granym przez Artura Żmijewskiego, a cyniczną cenzorką ( Krystyna Janda). Film ten przyciągnął uwagę jury ekumenicznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Moskwie, poruszając kwestie dotyczące etyki i współżycia w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej.

Pozostałe projekty po lat 90. obejmowały film Życie za życie. Maksymilian Kolbe (1990) oraz Dotknięcie ręki (1993), który koncentrował się na twórczym natchnieniu. W późniejszych latach Zanussi stworzył Cwał (1995), rozgrywający się w czasach stalinowskich i przyjmujący formę komediodramatu. Obraz ten zdobył uznanie dzięki odzwierciedleniu trudnych realiów tamtego okresu. Reżyser podkreślał w nim swoje osobiste zmagania i odniesienia autobiograficzne.

Dalszą pracą była seria Opowieści weekendowe (1996–2000), przyjęta jako kontrapunkt dla dzieł Krzysztofa Kieślowskiego. Zanussi wrócił też do formuły hagiograficznej w filmie Brata naszego Boga (1997), będącym adaptacją sztuki Wojtyły. Jednak największym sukcesem po 1989 roku okazał się film Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000), opowiadający o rozgoryczonym i chorym profesorze, który zmaga się ze swoim losem, kierując gniew przeciwko młodszej parze. Krytycy przyjęli ten film z uznaniem, jednak z trudem wszedł on na szersze rynki zagraniczne.

Działalność pozareżyserska

Zanussi to nie tylko reżyser, ale także ceniony wykładowca, który współpracował z Wydziałem Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, Collegium Civitas w Warszawie, a także Wydziałem Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Biorąc czynny udział w krajowej akademickiej społeczności, został członkiem Wydziału VI Twórczości Artystycznej Polskiej Akademii Umiejętności oraz przewodniczącym Rady Programowej Akademii Multi Art w Krakowie.

Dwa filmy dokumentalne, Strukturę człowieka (1989, reż. Grażyna Banaszkiewicz) oraz Niepokój (2004, reż. Krzysztof Tchórzewski), oddają cześć osobie króla kina moralnego niepokoju, Krzysztofa Zanussiego, i emblematyzującego jego szeroki wpływ na polską kinematografię.

Styl filmowy

W ocenie Doroty Narewskiej, dzieła Krzysztofa Zanussiego przenikają do tematyki duchowości, będącej fundamentalnym elementem egzystencji rozumnej istoty ludzkiej, która nieustannie dąży do odkrycia prawdy. Halina Orczak-Moraczewska zauważa, że zbiorowym bohaterem filmów reżysera jest człowiek zmagający się z wyborem pomiędzy wartościami a pokusami ich negacji. Właściwość ta manifestuje się poprzez moralną wrażliwość, poczucie kompromisu pomiędzy marzeniem o wolności a praktyką życiową, która często tę wolność ogranicza.

Howard Feinstein poszerza rozważania, wskazując na trzy typowe starcia, które ujawniają się w filmach Zanussiego. Są to: ostateczne zmaganie pomiędzy determinizmem a wolną wolą, konflikt pomiędzy empiryzmem, a wiarą katolicką oraz napięcie między samoświadomością człowieka a niewidzialnym wpływem społecznego otoczenia. Z kolei Magdalena Nawisielska interpretuje kino reżysera jako psychoanalityczną przestrzeń, w której jego bohaterowie stają do walki z uwierającym brakiem, będącym efektem nieobecności wartości takich jak ojciec czy Bóg.

Jakub Majmurek, dokładając swój głos do oceny twórczości Zanussiego, zwraca uwagę, iż „wszystkie najlepsze filmy” reżysera umiejscowione są w świecie polskiej inteligencji okresu PRL, co czyni je autentycznymi i refleksyjnymi. Majmurek podkreśla, że reżyser doskonale rozumiał to środowisko i jego złożone problemy. Jednakże jego twórczość po 1989 roku, według analizy Majmurka, często charakteryzuje się sztywnością i brakiem twórczych poszukiwań. Filmy te, mimo że poprawne warsztatowo, niejednokrotnie wydają się akademickie, co prowadzi do wrażenia, że brakuje im eksperymentów formalnych i językowych.

Wiktor Rusin z kolei krytykuje późniejsze filmy Zanussiego, zarzucając im pozorowanie moralnych dylematów. Jego zdaniem, wszystkie postawione pytania są jedynie iluzoryczne, a dramaty są wyrażane z perspektywy opartej na aspiracjach etycznych i estetycznych, które promują konformizm współczesnego moralnego inteligenta.

Poglądy

Krzysztof Zanussi ujawnił swoje poglądy, określając się jako konserwatysta i wierzący katolik. Wielokrotnie krytykował świeckość cywilizacji zachodnioeuropejskiej, przewidując jej bliski upadek. Równocześnie obawiał się populistycznych rządów w Polsce, Włoszech oraz na Węgrzech, które w jego oczach były „oznakami pewnej niedojrzałości społecznej”. Z niepokojem obserwował także proces demontażu studiów filmowych na rzecz centralizacji produkcji filmowej w 2019 roku, według niego jako pomysł „PRL-owski” zaproponowany przez Piotra Glińskiego.

Zanussi z rozczarowaniem odnosił się do rządów Prawa i Sprawiedliwości po 2015 roku, zauważając, że „bezideowość” Platformy Obywatelskiej została zastąpiona „fałszywą ideowością”. Był zwolennikiem demokracji przedstawicielskiej, twierdząc, że jest ona pragmatycznie lepsza niż dyktatura, a władza „nie powinna spoczywać w rękach jednej partii czy ludzi”. Świadomy był również, że zmierzch cywilizacji zachodniej jest skutkiem „ilości upokorzeń, które na przestrzeni wieków zafundowaliśmy ludziom z innych kontynentów […]. Odwet jest przecież naturalną potrzebą człowieka. Myślę, że możemy się go spodziewać”.

Reżyser sprzeciwiał się także drugiej fali feminizmu, stwierdzając: „Jestem za tym dobrym feminizmem, który kazał paniom domagać się praw wyborczych, możliwości kształcenia itd.… Ale przeciw temu złemu, który ma je dziś uczynić identycznymi jak mężczyźni – w karierowiczostwie, bezwzględności, wulgarności”. Dodatkowo był w bliskich kontaktach z rosyjskimi przedstawicielami kultury, fascynując się tamtejszym społeczeństwem, które „w przeciwieństwie do polskiego znacznie szybciej krzepnie w nowych warunkach”. Mimo tego, grono intelektualistów, w tym on sam, protestowało przeciwko uwięzieniu przez Rosjan ukraińskiego reżysera Ołeha Sencowa, krytykując agresywność Kremla w polityce zagranicznej.

Zanussi podkreślał swoje przywiązanie do sceptycyzmu, który „pozwala mi bronić wartości”, w przeciwnym razie „nie pozwala mi ich zbyt łatwo zaakceptować, ponieważ zawsze dostrzega w człowieku jego różne oblicza”. Otwarcie gardził humanistami, uznając fundusze przeznaczane na nauki humanistyczne za zmarnowane: „w humanistyce kompletna niedorajda, najbardziej popychana, z największymi pieniędzmi, nie zajdzie bardzo daleko”. Ta postawa przetoczyła się przez jego twórczość filmową, w której przedstawiciele nauk ścisłych są ukazywani jako dostojnicy, podczas gdy humaniści – jako groteskowe postacie.

Filmoznawca Sebastian Jagielski wskazywał, że w wywiadach i filmach Zanussi zdaje się posługiwać retoryką homofobiczną. W wywiadzie z 1998 roku dla „Kina” przyrównał homoseksualizm do pedofilii. Jagielski odnotował, że w wielu pracach reżysera homoseksualizm kojarzony jest z demoralizacją, sadomasochizmem czy zniewieściałymi „ciotami”. W 2006 roku Małgorzata Sadowska oraz Bartosz Żurawiecki opublikowali artykuł krytykujący homofobiczne wątki w filmach Zanussiego, na co reżyser odpowiedział groźbą pozwu sądowego, a później żartował, że stał się w mediach „dyżurnym homofobem”.

Publikacje książkowe

Krzysztof Zanussi, znany polski reżyser i scenarzysta, ma na swoim koncie wiele ważnych publikacji książkowych, które poruszają tematykę filmu i sztuki. Oto niektóre z nich:

  • O montażu w filmie amatorskim (1968),
  • Nowele filmowe (Warszawa 1976),
  • Scenariusze filmowe (Warszawa 1978),
  • Rozmowy o filmie amatorskim (Warszawa 1978),
  • Kontrakt (Warszawa 1980),
  • Scenariusze filmowe II (Warszawa 1985),
  • Scenariusze filmowe III (Warszawa 1992),
  • Opowieści weekendowe. Cykl nowel telewizyjnych (Wrocław 1997),
  • Pora umierać. Wspomnienia, refleksje, anegdoty (Warszawa 1997),
  • Scenariusze filmowe IV (Warszawa 1998),
  • Między jarmarkiem a salonem (Warszawa 1999),
  • „Wielbłąd i ucho igielne” (Zamość 2001),
  • Bigos nie zginie! … w rodzinnej Europie (Warszawa 2003),
  • Strategie życia, czyli jak zjeść ciastko i je mieć (Poznań 2015).

Nagrody i wyróżnienia

Krzysztof Zanussi, wybitny reżyser i scenarzysta, zdobył wiele prestiżowych nagród w trakcie swojej kariery filmowej. Jego twórczość była wielokrotnie nagradzana na licznych festiwalach i przez różne instytucje kulturalne. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące jego osiągnięć oraz wyróżnień.

RokTytuł filmuInstytucjaNagroda
1967Śmierć prowincjałaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w MannheimZłoty Dukat
Festiwal Etiud PWSFTviTNagroda Dyskusyjnych Klubów Filmowych
Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w WenecjiLew św. Marka w kategorii filmów fabularnych krótkiego metrażu
1968Festiwal Etiud Studenckich WGIK w MoskwieNagroda za najlepszy film zagraniczny
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w ValladolidZłota Aurelia
1969Krzysztof PendereckiKrakowski Festiwal FilmowySrebrny Lajkonik
Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Animowanych w LipskuSrebrny Gołąb
Struktura kryształuPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w ŁodziNagroda imienia Andrzeja Munka
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w KolomboII nagroda
1970Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mar del PlataNagroda za scenariusz
Nagroda Federacji Argentyńskich Klubów Filmowych
Nagroda krytyków filmowych Argentyny za debiut reżyserski
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w PanamieNagroda specjalna
Klub Krytyki Filmowej Stowarzyszenia Dziennikarzy PolskichSyrenka Warszawska
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w ValladolidPremio Cidad de Valladolid
1971Za ścianąMiędzynarodowy Festiwal Filmów Autorskich w San RemoGrand Prix
Życie rodzinneMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w ChicagoSrebrny Hugo
1972Czasopismo „Film”Złota Kaczka za najlepszy polski film
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w ValladolidII Nagroda „Premio de San Gregorio”
Premio Cidad de Valladolid
Lubuskie Lato FilmoweNagroda Koordynacyjnej Rady Artystycznej Kin Studyjnych
Nagroda za scenariusz
1973Międzynarodowy Festiwal Filmowy w KolomboII nagroda
Góry o zmierzchuFestiwal Filmów Górskich i Podróżniczych w TrydencieTrofeum Narodów
IluminacjaKoszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”Grand Prix „Wielki Jantar”
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w LocarnoGrand Prix
Nagroda FIPRESCI
Nagroda jury ekumenicznego
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w MannheimWyróżnienie
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w RawennieGrand Prix
1974Festiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda Specjalna Jury
Lubuskie Lato FilmoweNagroda Koordynacyjnej Rady Artystycznej Kin Studyjnych
Klub Krytyki Filmowej Stowarzyszenia Dziennikarzy PolskichSyrenka Warszawska
1975Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Figueira da FozZłoty Medal
Bilans kwartalnyMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w BerlinieNagroda Międzynarodowej Katolickiej Organizacji Filmowej
1976Lubuskie Lato FilmoweZłote Grono
IluminacjaCzasopismo „Film”Nagroda za najlepszy film o tematyce współczesnej
1977Barwy ochronneMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w TeheranieZłoty Koziorożec za reżyserię
Festiwal Polskich Filmów FabularnychZłote Lwy Gdańskie
Nagroda za reżyserię
1978Międzynarodowy Festiwal Filmowy w RotterdamieNagroda dziennikarzy
SpiralaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w CannesNagroda Jury Ekumenicznego
Festiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda dziennikarzy
Lubuskie Lato FilmoweNagroda Koordynacyjnej Rady Artystycznej Kin Studyjnych
1979Międzynarodowy Festiwal Filmowy w PanamieNagroda za reżyserię
Nagroda za scenariusz
Czasopismo „Film”Złota Kamera za najlepszy film o tematyce współczesnej
1980KontraktMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w WenecjiWyróżnienie Katolickiego Biura Filmowego
Wyróżnienie UNICEF
ConstansMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w CannesNagroda Specjalna Jury
Nagroda Jury Ekumenicznego
Festiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda Specjalna Jury
1981Międzynarodowy Festiwal Filmowy w PanamieWielka Nagroda
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w KartagenieNagroda za scenariusz
1982ImperatywMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w WenecjiNagroda Specjalna Jury
1983Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Figueira da FozGrand Prix
1984Rok spokojnego słońcaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w WenecjiZłoty Lew
Nagroda Związku Włoskich Dziennikarzy Filmowych dla filmu zagranicznego
1989Stan posiadaniaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w MoskwieNagroda jury ekumenicznego
1990Komitet KinematografiiNagroda Szefa Kinematografii (Przewodniczącego Komitetu Kinematografii) za twórczość filmową w dziedzinie filmu fabularnego
Festiwal Filmowy w StrasburguNagroda jury
1993Dotknięcie rękiNagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma
1996CwałFestiwal Polskich Filmów FabularnychZłoty Klakier
Nagroda Specjalna Jury
Nagroda redakcji „Gościa Niedzielnego”
Nagroda Dziennikarzy
Nagroda „100° Fahrenheita”
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w TokioNagroda Specjalna Jury
1997Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Złoty Rycerz” w RosjiSrebrny Rycerz
1999Brat naszego BogaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w TeheranieNagroda za scenariusz
2000Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciowąFestiwal Polskich Filmów FabularnychZłote Lwy Gdańskie
Nagroda Dziennikarzy
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w MoskwieNagroda Główna
2001Wine Country Film Festival w KaliforniiNajlepszy reżyser w konkursie międzynarodowym
Polska Akademia FilmowaOrzeł za najlepszy film
Orzeł za najlepszą reżyserię
Orzeł dla najlepszego producenta
Orzeł za najlepszy scenariusz
Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Złoty Rycerz” w RosjiNagroda Specjalna Jury
Tarnowska Nagroda FilmowaNagroda Jury Młodzieżowego
Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej „Prowincjonalia”Nagroda Główna „Jańcio Wodnik”
Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma
Czasopismo „Film”Złota Kaczka za najlepszy polski film
2002SuplementMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w MoskwieNagroda FIPRESCI
2005Persona non grataFestiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda Jury
2006Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma
2014Obce ciałoMiędzynarodowy Festiwal Kina Prawosławnego „Pokrow” w KijowieNagroda Główna w konkursie filmów fabularnych
2018EterFestiwal Filmów Polskich w Los AngelesHollywood Eagle Award
RokInstytucjaNagrodaUzasadnienie
1971Ministerstwo Kultury i SztukiNagroda Ministra Kultury i Sztuki III stopniab.d.
1977Lubuskie Lato FilmoweZłote Gronoza „twórczość w oparciu o konsekwentnie podejmowaną analizę postaw moralnych człowieka we współczesnym świecie”
1978Towarzystwo Krzewienia Kultury ŚwieckiejNagroda za lata 1976–1977b.d.
1982Katolickie Centrum Filmowe „La Novicella” w RzymieNagroda Katolickiego Centrum Filmowegob.d.
1984Polska Rzeczpospolita LudowaNagroda Państwowa I stopniaza osiągnięcia w dziedzinie filmu kinowego i telewizyjnego
1987Włoskie Stowarzyszenie Autorów Teatralnych i Filmowychnagroda „Lumière”za całokształt twórczości w dziedzinie filmowej
1991Komitet KinematografiiNagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii dla producentów filmowychb.d.
1997_Medal im. Vittorio de Sikiza sacrum w sztuce filmowej
1998Międzynarodowa Grupa Lektury w San MiniatoNagroda Ostatnich Lat XX Wiekub.d.
2001Minister Kultury i Dziedzictwa NarodowegoNagroda w dziedzinie filmub.d.
2001Przegląd „Febiofest” w PradzeNagroda za całokształt twórczościb.d.
2002Festiwal Premii Internazionali E. Flaiano w Pesarze we WłoszechNagroda za całokształt twórczościb.d.
2002Międzynarodowy Festiwal Filmowy w JerozolimieNagroda za całokształt twórczościb.d.
2003Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Federacji RosyjskiejDyplomza „wybitne zasługi w dziele wzajemnego zrozumienia i zbliżenia społeczeństw Polski i Rosji”
2003Festiwal Filmowy Palic w Suboticynagroda im. Aleksandra Lifkiza wkład w rozwój kina europejskiego
2003Fundacja Ente dello Spettacolonagroda im. Roberta Bressonab.d.
2006Festiwal Filmowy na wyspie IschiaKoralowy Klaps za całokształt twórczościb.d.
2006Festiwal Filmowy w TaorminieTaormina Arte Award for Cinematic Excellence 2006b.d.
2007Batumi International Art-House Film FestivalNagroda za całokształt twórczościb.d.
2007Uniwersytet Nawarry w PampelunieNagroda im. Luki Brajnoviciaza całokształt twórczości artystycznej
2007Ińskie Lato Filmowe w IńskuZłota Rybka za całokształt twórczościb.d.
2009Międzynarodowy Festiwal im. Andrieja Tarkowskiego „Zwierciadło” w IwanowieNagrodaza „wybitny wkład w kinematografię”
2009Lato Filmów w WarszawiePióro Mistrzacałokształt twórczości scenariopisarskiej
2009Międzynarodowy Festiwal Filmowy w SewastopoluNagroda Specjalnaza „wkład w rozwój światowej kinematografii”
2009Federacja RosyjskaBałtycka Gwiazdaza zasługi w umacnianiu kontaktów i więzi kulturalnych państw regionu Morza Bałtyckiego
2009Klub Inteligencji KatolickiejNagroda „Pontifici”b.d.
2010Festiwal Grand OFF w WarszawieGrand OFF za całokształt twórczościb.d.
2010Festiwal Reżyserii Filmowej w ŚwidnicyKryształowy Dzik za całokształt twórczościb.d.
2010Papieska Rada ds. KulturyMedal Per Artem ad Deumb.d.
2011Kino Charlie w ŁodziZłoty Glan za całokształt twórczościb.d.
2012Międzynarodowy Festiwal Filmowy w GoaNagroda za całokształt twórczościb.d.
2013Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Tofifest” w ToruniuZłoty Anioł za całokształt twórczościb.d.
2014Zamojski Festiwal Filmowy „Spotkania z historią”Grand Prixza szczególne zasługi dla polskiej kinematografii historycznej
2014Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Transilvania” w Klużu-NapoceNagroda za całokształt twórczościb.d.
2015Akademia Telewizyjna„SuperWiktor” za całokształt twórczościb.d.
201512. Festiwal Filmów – Spotkań NieZwykłych w SandomierzuKorona Sandomierskab.d.
2016Sanktuarium w ŁęgowieCzłowiek Pojednania i Pokojub.d.
2017Prezydent GdańskaFestiwal Solidarity of Artsb.d.
2017Festiwal Filmu Polskiego w AmeryceNagroda Specjalna „Skrzydła”za dokonania w dziedzinie sztuki filmowej poza Polską
2018Instytut Polski w MoskwieCzłowiek Dialogudla twórców i działaczy kultury zaangażowanych w dialog polsko-rosyjski
2019Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w GdyniPlatynowe Lwy za całokształt twórczościb.d.
2019Wojewoda kujawsko-pomorskiNagroda„w uznaniu zasług dla kultury polskiej”
2019Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Listapad” w MińskuNagroda Prezydenta Republiki Białorusiza „zachowanie i promowanie duchowych tradycji w kinematografii”
2019Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Bałtyckie debiuty” w SwietłogorskuNagrodaza „wkład w rozwój kina”
2019Wojewoda kujawsko-pomorskistatuetka „Tańczącej pary kujawsko-pomorskiej”„w uznaniu zasług dla kultury polskiej”
2019Festiwal „Kino Pavasaris” w WilnieNagroda Honorowab.d.
2019Tarnowska Nagroda FilmowaNagroda za całokształt i wkład w polską kinematografięb.d.
2019Polska Akademia FilmowaOrzeł za osiągnięcia życiab.d.
2019Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”Wybitny Polak_
2020Stowarzyszenie Autorów Zdjęć FilmowychNagroda Specjalnab.d.
2023CamerimageNagroda za całokształt twórczościb.d.
2024Nagroda „Divinis et humanis”Nagrodaza „wybitne osiągnięcia w przestrzeni kultury, sztuki, nauki, spraw społecznych oraz humanistycznych i religijnych, za wiedzę, fantazję, wyobraźnię i postawę przekraczającą to, co zwykłe, oczywiste i powszechne, za łączenie spraw «boskich i ziemskich»”

Tytuły honoris causa

Krzysztof Zanussi, znany polski reżyser i scenarzysta, został uhonorowany tytułami doktora honoris causa przez szereg renomowanych uczelni. Oto lista jego wyróżnień:

Te prestiżowe wyróżnienia świadczą o jego znaczącym wkładzie w sztukę filmową oraz zdobytym uznaniu w środowisku akademickim.

Ordery i odznaczenia

Krzysztof Zanussi, znany polski reżyser i scenarzysta, został uhonorowany wieloma prestiżowymi odznaczeniami, które świadczą o jego wpływie na kulturę i sztukę. Oto kluczowe nagrody i odznaczenia, które otrzymał w trakcie swojej kariery:

  • Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1999),
  • Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005),
  • Oficer Orderu Zasługi Republiki Włoskiej (2005, Włochy),
  • Krzyż Komandorski Orderu „Za zasługi dla Litwy” (2006, Litwa),
  • Order Księcia Jarosława Mądrego V Stopnia (2009, Ukraina),
  • Komandor Orderu Sztuki i Literatury (2012, Francja),
  • Odznaka Honorowa Krzyż Pamięci Szlaku Nadziei (2022).

Te odznaczenia podkreślają jego międzynarodowe uznanie oraz wkład w rozwój sztuki filmowej.

Przypisy

  1. JacekJ. Szczerba, Nie kwestionuję pytań Zanussiego. Śmieszy mnie sposób ich „opakowania” i nie chodzi jedynie o perukę [online], Gazeta Wyborcza, 11.04.2023 r. [dostęp 17.04.2023 r.]
  2. AndrzejA. Luter, „Liczba doskonała”. Ten film trzeba przetrawić, przemyśleć, przeżyć, „Więź”, 16.04.2023 r. [dostęp 17.04.2023 r.]
  3. JanekJ. Brzozowski, Liczba doskonała. Płaszczaki Zanussiego [recenzja] [online], film.org.pl, 15.04.2023 r. [dostęp 17.04.2023 r.]
  4. MichałM. Zacharzewski, Dotknięcie ręki [online], Z dala od polityki, 03.09.2018 r. [dostęp 26.10.2020 r.] (pol.).
  5. TomaszT. Gardziński, To byłby udany film, gdyby tylko Zanussi zaufał widzowi. Eter – recenzja [online], rozrywka.blog, 03.12.2018 r. [dostęp 26.10.2020 r.] (pol.).
  6. EwaE. Ciszewska, MartaM. Kasprzak, Zagraniczna twórczość Krzysztofa Zanussiego w okresie PRL-u: Konteksty i konsekwencje współpracy z niemieckimi producentami telewizyjnymi, „Kwartalnik Filmowy”, 103, 2018, s. 150.
  7. MarcinM. Malecko, Wrażliwość w służbie etyki. O aktorskich kreacjach Mai Komorowskiej w filmach Krzysztofa Zanussiego, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne” (19), 2017, s. 76–77.
  8. BarbaraB. Gruszka-Zych, W niebie nie pójdę do dentysty [online], Portal rodzina.wiara.pl, 11.05.2016 r.
  9. MarekM. Haltof, The Representation of Stalinism in Polish Cinema, „Canadian Slavonic Papers / Revue Canadienne des Slavistes”, 42 (1/2), 2000, s. 58.
  10. RichardR. Grenier, Film: 'Imperative,' a Religious Quest, „The New York Times”, 29.03.1985 r.
  11. DavidD. Paul, SylviaS. Glover, The Difficulty of Moral Choice: Zanussi’s Contract and The Constant Factor, „Film Quarterly”, 2, 37, 1983, s. 20.
  12. DavidD. Paul, SylviaS. Glover, The Difficulty of Moral Choice: Zanussi’s Contract and The Constant Factor, „Film Quarterly”, 2, 37, 1983, s. 21.
  13. Charles S.Ch.S. Kraszewski, Of Whores and Heiresses: Polish Women, German Men and Stereotypes in Heinrich Böll’s „Der Zug war pünktlich” and Krzysztof Zanussi’s „Drogi pośród nocy”, „Comparative Literature Studies”, 40 (3), 2003, s. 306–307.
  14. TadeuszT. Lubelski, Historia kina polskiego 1895–2014, Kraków: Universitas, 2015, s. 445.
  15. TadeuszT. Lubelski, Historia kina polskiego 1895–2014, Kraków: Universitas, 2015, s. 703.
  16. TadeuszT. Lubelski, Historia kina polskiego 1895–2014, Kraków: Universitas, 2015, s. 704.
  17. JakubJ. Grygiel, Węże 2015 rozdane. Obce ciało bezkonkurencyjne [online], rozrywka.blog, 02.04.2015 r. [dostęp 26.10.2020 r.] (pol.).
  18. PeterP. Cowie, Made in Poland: The metaphysical cinema of Krzysztof Zanussi, „Film Comment”, 16 (5), 1980, s. 34–39.
  19. MarekM. Radziwon, Barwy ochronne nie wyblakły, „Kwartalnik Filmowy” (18), 1997, s. 140.
  20. Prof. Krzysztof Zanussi, [online], Uniwersytet Śląski, 06.10.2019 r. [dostęp 31.10.2020 r.]
  21. KrystynaD., Krzysztof Zanussi odebrał statuetkę Człowieka Pojednania i Pokoju 2016, Dziennik Bałtycki.

Oceń: Krzysztof Zanussi

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:12