Ulica Spacerowa w Warszawie


Ulica Spacerowa to jedno z wielu urokliwych miejsc w Warszawie, które łączy dzielnice o bogatej historii i charakterze. Przebiega ona przez Śródmieście oraz Mokotów, stając się ważnym elementem miejskiej architektury.

Ta malownicza ulica biegnie od ulicy Belwederskiej aż do ulicy Klonowej, co czyni ją interesującym miejscem na spacer oraz odkrywanie warszawskich zakątków.

Historia

Nazwa ulicy Spacerowej w Warszawie została formalnie nadana w wyniku uchwały Rady Miejskiej w dniu 27 września 1926 roku. Ulica, która jest blisko związana z terenami sprzyjającymi spacerom, znajduje się pomiędzy ulicami Parkową i Klonową.

Początkowo jej przebieg zaczynał się przy ulicy Zawrotnej, gdzie krzyżowała się ona z ulicami: Humańską, Słoneczną oraz Kujawską. Ulica kończyła się po około 50 metrach, na skrzyżowaniu z ulicą Parkową, gdzie znajdowały się także tory kolei wilanowskiej, obok zabudowań ogrodów i stajni belwederskich. W tych stajniach od około 1930 roku mieszkał Edward Śmigły-Rydz.

28 sierpnia 1935 roku zlikwidowano odcinek kolei wilanowskiej, który przylegał do ulicy Spacerowej, pomiędzy placem Unii Lubelskiej a stacją Belweder. Stację końcową przesunięto na ulicę Belwederską.

W okresie pomiędzy 1935 a 1945 rokiem ulica Spacerowa została przedłużona w kierunku północnym o 140 metrów, łącząc teren ogrodów położonych wokół stajni belwederskich z ulicą Klonową w miejscu jej załamania. Zachodnia część ogrodów stała się publicznie dostępnym zielonym skwerem, któremu na mocy uchwały Rady m.st. Warszawy z dnia 16 października 2000 roku nadano nazwę skwer Tarasa Szewczenki.

Od 15 kwietnia 1946 roku, cała długość ulicy, od Zawrotnej do Klonowej, była obsługiwana przez komunikację autobusową.W latach 1954–1955, po wschodniej stronie ulicy, wzniesiono klasycystyczny gmach ambasady Związku Radzieckiego. W 1956 roku rozpoczęto prace związane z przebudową ulicy, co miało na celu uruchomienie trasy tramwajowej do Wilanowa.

W dniu 22 maja 1956 roku, ogłoszono plany połączenia nowej linii tramwajowej, która miała biec wzdłuż ulicy Spacerowej, z istniejącą linią przebiegającą ulicą Puławską poprzez ulicę Skolimowską, a także odcinek przedwojennej ulicy Parkowej między Chocimską i Spacerową.

Latem 1956 roku rozpoczęto przebudowę jezdni ulicy Spacerowej oraz budowę torów tramwajowych. Plan budowy torowiska wzdłuż ulicy Skolimowskiej został w sierpniu tego samego roku porzucony, a zdecydowano o wybudowaniu nowego łącznika z ulicą Puławską. 10 września 1955 roku zajezdnia tramwajowa „Mokotów” została wyłączona z eksploatacji, co umożliwiło prace budowlane.

20 lipca 1957 roku oddano do użytku linię tramwajową, która przebiegała wzdłuż ulicy Spacerowej, na odcinku między późniejszą ulicą Belwederską a ulicą Goworka, co stanowiło kontynuację trasy wzdłuż ulicy Nowoparkowej. Dzień wcześniej, 19 lipca, wprowadzono zamknięcie ruchu pociągów kolei wilanowskiej między stacjami Belweder i Wilanów.

Pomimo rozwinięcia linii tramwajowej, brakujący odcinek jezdni pomiędzy ulicami Belwederską i Zawrotną nie został zbudowany, co zmusiło ruch drogowy do korzystania z ulicy Zawrotnej. W dniu 11 listopada 1973 roku, w związku z budową Wisłostrady, postanowiono o likwidacji trasy tramwajowej, która została otwarta 16 lat wcześniej.

Po zamknięciu linii tramwajowej, przeprowadzono w latach 1973–1976 kompleksową przebudowę ulicy, w ramach której wybudowano brakujący odcinek jezdni pomiędzy ulicami Belwederską a Zawrotną. Ulicę poszerzono w rejonie Belwederskiej i Goworka, tworząc dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w kierunku północnym i dwoma w kierunku południowym, natomiast pomiędzy Goworka a Klonową pozostawiono odcinek jednojezdniowy. Ulica została przekazana do użytku 28 października 1976 roku.

W 2001 roku na północno-zachodnim rogu skrzyżowania z ulicą Belwederską otwarto hotel Hyatt Regency Warsaw.

Pomiędzy 23 a 25 sierpnia 2013 roku, w trakcie remontu nawierzchni ulicy, jeden pas ruchu na jezdni prowadzącej w kierunku północnym został zamieniony na pas rowerowy, podczas gdy dla ruchu samochodowego pozostawiono po dwa pasy w każdym kierunku.

W marcu 2022 roku podpisano umowę na budowę linii tramwajowej do Wilanowa, jak również na odbudowę torowiska wzdłuż ulicy Spacerowej między ulicami Belwederską a Goworka. W sierpniu 2022 roku rozpoczęto prace budowlane. 13 maja 2024 roku otwarto przebudowane jezdnie ulicy, w tym zachodnia jezdnia z dwoma pasami ruchu oraz wschodnia, która została zwężona do jednego pasa. Odbudowana linia tramwajowa została oddana do użytku 14 maja 2024 roku.

Ważniejsze obiekty

Ulica Spacerowa w Warszawie to miejsce, które tętni życiem i posiada wiele ważnych obiektów, które przyciągają zarówno turystów, jak i mieszkańców. Wśród nich można wymienić:

Te obiekty nie tylko podkreślają charakter ulicy, ale także są świadectwem jej historycznego i kulturowego znaczenia w stolicy Polski.

Przypisy

  1. Na Spacerowej w dwóch kierunkach. Duże zmiany w ruchu na Mokotowie. rdc.pl, 13.05.2024 r. [dostęp 14.05.2024 r.]
  2. Witold Urbanowicz: Warszawa: Tramwaj dotarł na Sielce. Tory na Gagarina otwarte. transport-publiczny.pl, 14.05.2024 r. [dostęp 14.05.2024 r.]
  3. Ulica Spacerowa. Urząd Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy. [dostęp 15.04.2024 r.]
  4. Kolej wilanowska. Trasbus.com – Historia warszawskiej komunikacji miejskiej. [dostęp 12.04.2024 r.]
  5. Linia tramwajowa zwykła 33 BIS. Trasbus.com – Historia warszawskiej komunikacji miejskiej. [dostęp 11.04.2023 r.]
  6. Michał Szymański: Tajemnicze miasto. Spacery po Warszawie. Część IX: Dzielnica Mokotów: Sielce, Sadyba, Stegny, Służew. Warszawa: Wydawnictwo CM, 2018, s. 30. ISBN 978-83-66022-56-0.
  7. Dariusz Walczak: Tramwaje powojennej Warszawy 1945-1975. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2018, s. 93. ISBN 978-83-63652-30-2.
  8. a b Dariusz Walczak: Tramwaje powojennej Warszawy 1945-1975. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2018, s. 71. ISBN 978-83-63652-30-2.
  9. Warszawa: Jest umowa na budowę tramwaju do Wilanowa. transport-publiczny.pl, 29.03.2022 r. [dostęp 15.04.2024 r.]
  10. Warszawa: Startuje budowa tramwaju do Wilanowa. Bez tramwajów na Puławskiej. transport-publiczny.pl, 25.08.2022 r. [dostęp 15.04.2024 r.]
  11. SAMI na Spacerowej, nowy asfalt na Modlińskiej. tvn24.pl, 21.08.2013 r. [dostęp 15.04.2024 r.]
  12. Uchwała Nr XXVIII/364/2000 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 16 października 2000 r. w sprawie nadania nazwy skwerowi w Dzielnicy Mokotów Gminy Warszawa-Centrum.
  13. Plan Miasta Stołecznego Warszawy w skali 1:2500. Biuro Pomiarów Działu Regulacji i Pomiarów Zarządu Miejskiego w m.st. Warszawie, 1936, s. 1.
  14. Ortofotomapa Zniszczonej Warszawy. Warszawskie Przedsiębiorstwo Geodezyjne S.A., 01.06.1945 r.
  15. Krzysztof Jabłoński i in.: Warszawa: portret miasta. Warszawa: Arkady, 1984, s. strony nienumerowane (Kronika odbudowy, budowy i rozbudowy 1945−1982), ISBN 83-213-2993-4.
  16. Uchwała nr 28 Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 24 listopada 1961 r. w sprawie zmiany nazw ulicom. „Dziennik Urzędowy Rady Narodowej m.st. Warszawy”. nr 22, poz. 96, s. 1-8, 24.11.1961 r.
  17. Warszawskie tramwaje elektryczne 1908−2008. Tom IV. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008, s. 51. ISBN 978-83-923702-08.
  18. Uchwała Rady Miejskiej z dnia 27 września 1926 r. w sprawie nazw ulic w Cytadeli i w mieście. „Dziennik Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy”. nr 67/68, s. 1-3, 20.10.1926 r.

Oceń: Ulica Spacerowa w Warszawie

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:20