Marymont (stacja metra)


Marymont to przystanek osobowy, która pełni ważną rolę w komunikacji w stolicy Polski. Jest to stacja linii M1 metra w Warszawie, znajdująca się w strategicznym miejscu przy zbiegu kilku kluczowych ulic.

Przystanek usytuowany jest przy zbiegu ulic: Słowackiego, Popiełuszki oraz ul. Armii Krajowej, co sprawia, że korzystanie z metra w tym rejonie jest niezwykle wygodne.

Warto zwrócić uwagę na znaczenie Marymontu jako jednego z kluczowych węzłów komunikacyjnych, który umożliwia szybkie przemieszczenie się po mieście zarówno mieszkańcom, jak i turystom.

Opis stacji

Marymont to stacja dwukondygnacyjna, składająca się z peronu oraz galerii, podobnie jak na stacji Dworzec Gdański. Peron, który jest typu wyspa, ma szerokość 10 metrów oraz długość 120 metrów. W jej obrębie znajdują się publiczne toalety, bankomat oraz różnorodne punkty handlowo-usługowe, które ułatwiają codzienne korzystanie z tej infrastruktury. Wnętrze stacji wykończone jest granitowymi i stalowymi elementami, a także szkłem oraz aluminium, z dominującymi kolorami srebrnym i niebieskim.

Stacja usytuowana jest przy skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Popiełuszki, tuż obok hali Marymonckiej. Wyjścia prowadzące z głowicy północnej kierują pasażerów w stronę alei Armii Krajowej, gdzie dostępne są również windy ułatwiające przejazd osobom z niepełnosprawnościami.

Projekt stacji został stworzony przez Biuro Projektów AiB, z głównym projektantem Zdzisławem Kostrzewą, a wnętrza zaprojektowała Agencja 3A, w której skład wchodzili Agnieszka Sadkowska oraz Mirosław Duchowski. Uroczyste oddanie stacji do użytku miało miejsce 29 grudnia 2006 roku.

Dane techniczne

Stacja Marymont charakteryzuje się wyjątkowymi danymi technicznymi, które są istotne dla jej funkcjonowania.

  • długość stacji wynosi 156 m,
  • szerokość stacji to 21 m,
  • zagłębienie stacji osiąga 13,2 m poniżej poziomu terenu.

Terminy

Budowa stacji Marymont była kluczowym projektem w historii rozwoju warszawskiego metra. Oto ważne daty, które związane są z tym przedsięwzięciem:

  • rozpoczęcie budowy miało miejsce 9 kwietnia 2005 r.,
  • zakończenie budowy nastąpiło 21 listopada 2006 r.,
  • stacja została oddana do ruchu pasażerskiego 29 grudnia 2006 r.,
  • pełne oddanie stacji do użytku, co wiązało się z likwidacją ruchu wahadłowego, miało miejsce 20 marca 2008 r.,
  • całkowity koszt budowy stacji oraz tuneli wyniósł 56 889 723 zł.

Inne informacje

W kwietniu 2007 roku przy stacji rozpoczęto funkcjonowanie innowacyjnego parkingu, który był pierwszy w Warszawie oraz w całym kraju, noszącego nazwę „Parkuj i Jedź”.

Przypisy

  1. Marymont [A19] (po) • Województwo mazowieckie (PL) / Atlas Kolejowy Europy Środkowej [online], www.atlaskolejowy.net [dostęp 06.07.2024 r.]
  2. 5 lat „Parkuj i Jedź”. [w:] Urząd m.st. Warszawy [on-line]. um.warszawa.pl, 11.04.2022 r. [dostęp 09.01.2023 r.]
  3. „Historia budowy metra” na stronie Metra Warszawskiego

Oceń: Marymont (stacja metra)

Średnia ocena:4.91 Liczba ocen:16