Rondo Ignacego Mościckiego w Warszawie


Rondo Ignacego Mościckiego w Warszawie, znane również jako Węzeł Marsa, stanowi istotny element infrastruktury drogowej na Gocławku w stolicy Polski. Węzeł ten ulokowany jest na skrzyżowaniu Trasy Siekierkowskiej z ulicami Płowiecką, Marsa oraz Ostrobramską.

Obszar ten pełni kluczową rolę w lokalnym systemie komunikacyjnym, łącząc różne ważne trasy, co przyczynia się do usprawnienia ruchu w tej części Warszawy. W efekcie, rondo to stało się punktem orientacyjnym i niezbędnym połączeniem dla mieszkańców Warszawy oraz podróżujących.

Opis węzła drogowego

W chwili obecnej, w ramach realizacji pierwszego etapu budowy, zakończono prace nad estakadami, które łączą Trasę Siekierkowską z ulicą Płowiecką oraz tę ostatnią z ulicą Ostrobramską. Te inwestycje mają na celu poprawę komunikacji w rejonie.

Projekt węzła „Marsa” przewiduje dalszy rozwój infrastruktury w ramach drugiej fazy, która obejmuje szereg kluczowych elementów:

  • stworzenie ronda, które połączy ulice: Marsa, Grochowską, Trasę Siekierkowską, Płowiecką oraz Ostrobramską, z planowanym uruchomieniem w jesieni 2010 roku,
  • wybudowanie estakady nad rondem, która połączy Trasę Siekierkowską,
  • przedłużenie ulicy Płowieckiej,
  • budowę tunelu pod rondem, który będzie łączył ulicę Płowiecką z Grochowską,
  • stworzenie tunelu pod rondem pomiędzy ulicą Marsa a Grochowską,
  • wybudowanie tunelu pod rondem między ulicą Grochowską a łącznicą prowadzącą do Ostrobramskiej,
  • budowę tunelu pod rondem między łącznicą – Trasą Siekierkowską a rondem oraz rondem a ulicą Płowiecką.

Dodatkowo, w ramach tego etapu planowane są:

  • montaż ekranów akustycznych,
  • budowa chodników oraz ścieżek rowerowych.

Budowa – faza II

Przetarg na budowę

15 października 2008 roku zakończono proces przetargowy na budowę węzła, w którym triumfowało konsorcjum złożone z kilku znaczących firm: Warbud S.A., która pełniła rolę lidera konsorcjum, wspierana przez Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „POL-AQUA” S.A. oraz EUROVIA POLSKA S.A. Obie te firmy zajmowały pozycję partnerów, a także EUROVIA Verkehrsbau UNION GmbH, która również wchodziła w skład tego zbioru.

Harmonogram prac

Budowa miała rozpocząć się wiosną 2009 roku, a złożona przez konsorcjum oferta na realizację prac przewidywała wynagrodzenie w wysokości 124.737.111,30 zł brutto.

Przeszkody

Realizacja inwestycji napotykała poważne trudności, zwłaszcza z powodu sprzeciwu właścicieli komisu Bogdan-Car, zlokalizowanego w okolicy skrzyżowania. Właściciele protestowali przeciwko zaproponowanej przez ratusz wycenie działki. W odpowiedzi na te opóźnienia urzędnicy postanowili zastosować tzw. specustawę drogową, co doprowadziło do konieczności opuszczenia terenu do końca października 2008 roku. Problemy związane z wyceną zgłaszane przez właściciela wpłynęły na wydłużenie całego procesu. Ostatecznie, 15 lutego 2009 roku, pod presją groźby egzekucji komorniczej, właściciel komisu, Bogdan Kaczmarczyk, zdecydował się przekazać miastu wymagany teren, uzyskując tym samym stosowne odszkodowanie.

Przypisy

  1. Komis już nie blokuje Trasy Siekierkowskiej. gazeta.pl, 16.02.2009 r. [dostęp 16.02.2009 r.]
  2. Warszawa: Teren autokomisu będzie przejęty siłą. gazeta.pl, 24.01.2009 r. [dostęp 24.01.2009 r.]
  3. Komis musi ustąpić rondu i wiaduktom. gazeta.pl, 15.10.2008 r. [dostęp 13.11.2008 r.]

Oceń: Rondo Ignacego Mościckiego w Warszawie

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:8