Jan Ryszard Werner, znany również jako Karol i Irving, urodził się 10 stycznia 1904 roku w Warszawie, a zmarł 7 kwietnia 1966 roku w Łodzi. Był to wybitny polski inżynier, który przyczynił się do rozwoju technologii silnikowej oraz pełnił funkcje akademickie jako profesor.
W 1922 roku Jan Werner rozpoczął swoją edukację na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, gdzie stał się członkiem Korporacji Akademickiej Sarmatia. W 1928 roku, po pomyślnym uzyskaniu dyplomu inżyniera mechanika, podjął pracę w warszawskiej fabryce silników Perkun SA jako konstruktor. Z biegiem czasu awansował na kierownika biura konstrukcyjnego, gdzie zajmował się stworzeniem serii silników przemysłowych oraz tych przeznaczonych do kutrów rybackich.
W 1934 roku Werner przeniósł się do Biura Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii w Warszawie, gdzie współpracował nad projektami silników PZInż.405 przeznaczonego do samochodu Lux-Sport oraz PZInż.705 do ciężarówki PZInż 703. Jego kariera została jednak przerwana przez niemiecką okupację.
W czasie II wojny światowej powrócił do pracy w fabryce Perkun. Był członkiem Armii Krajowej (AK), brał udział w produkcji broni oraz miotaczy ognia podczas powstania warszawskiego. Po wojnie objął stanowisko profesora Politechniki Łódzkiej i prowadził Katedrę Cieplnych Maszyn Tłokowych. Wspólnie z Jerzym Wernerem oraz Mieczysławem Dębickim skonstruował samochód ciężarowy Star 20, korzystając z doświadczeń zdobytych przy projektowaniu PZInż 703. Dominował także w pracach nad silnikiem S42 do Stara 20 oraz jego odmianami.
Werner był kontynuacją swojej kariery jako kierownik Centralnego Biura Badań i Konstrukcji Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego w Łodzi. Jego innowacje obejmowały projektowanie silników przemysłowych, w tym rodziny S-60, oraz wiele silników, które ostatecznie nie trafiły do produkcji, tak jak silnik wysokoprężny do FSO Warszawa z 1956 roku. W 1958 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego, a także pełnił funkcje dziekana i prorektora na Politechnice Łódzkiej. Dodatkowo był członkiem Komitetu Budowy Maszyn Polskiej Akademii Nauk.
W swojej karierze opublikował prace naukowe, w tym dostrzeganą jako kluczową książkę pt. "Silniki spalinowe małej i średniej mocy" wydaną po raz pierwszy w 1957 roku przez Państwowe Wydawnictwa Techniczne, z kolejnymi edycjami w latach 1964 i 1983.
Jan Werner był ojcem Krystyny Anny Poklewskiej, która również stała się profesorem Uniwersytetu Łódzkiego. Jego życie zakończyło się w Łodzi, a jego prochy spoczywają na Cmentarzu Ewangelicko-Augsburskim w Warszawie, w rzędzie 9, miejscu 12.
Przypisy
- Cmentarz Ewangelicko-Augsburski: KONSTANTY WERNER, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 20.03.2020 r.]
- a b c d e f g h i j Jan Tarczyński. Sylwetka miesiąca. Prof. inż. Jan Werner (1904-1966). „Młody Technik”. 1/1983. s. 5.
- informacje na stronie Powstańczych Biogramów
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Jan Rutkiewicz (urbanista) | Stefan Ołdak | Wacław Krzyżanowski (architekt) | Edward Szwarcsztajn | Mieczysław Madejski | Anna Trykozko | Louis-Christophe Zaleski-Zamenhof | Witold Pleskacz | Marek Roman | Krzysztof Silicki | Czesław Zakaszewski | Józef Więckowski | Piotr Szymaniak | Robert Rowiński (1935–2020) | Witold Rychter | Wiktor Rudnicki | Leonard Schmidtner | Marek Dietrich | Andrzej Strachocki | Julian GinsbertOceń: Jan Werner (inżynier)