Stanisław Janicki, znany również jako przedstawiciel herbu Rola, to postać wyjątkowa w polskiej inżynierii. Urodził się 28 marca 1836 roku w Warszawie, a swoje życie zakończył w tym samym miejscu 10 lipca 1888 roku. Był nie tylko inżynierem budowlanym, ale także hydrologiem i wynalazcą, co czyni go jednym z ważniejszych pionierów w swojej dziedzinie.
W ciągu swojej kariery Janicki nadzorował budowę kluczowych projektów, w tym infrastruktury kolei warszawsko-petersburskiej oraz portu w Fiume, współczesnej Rijeki. Jego współpraca przy tworzeniu takich budowli jak most Kierbedzia w Warszawie oraz Kanał Sueski podkreśla znaczenie jego osiągnięć w inżynierii cywilnej.
Jednak jego największym wkładem była unikalna koncepcja uspławniania rzek, którą opracował, dostrzegając istotny związek między stopniem regulacji rzek a rodzajem gruntu. Jego teorie nie tylko wzbogaciły wiedzę w tej dziedzinie, ale także potwierdziły się w praktyce.
Warto również wspomnieć o jego wynalazku z 1871 roku - doku pływającego, który służył do naprawy statków. To innowacyjne podejście podkreślało jego zmysł wynalazczy oraz wpływ na rozwój technologii w Polsce.
Rodzina
Stanisław Janicki pochodził z szlacheckiego rodu Janickich, który nosił herb Rola oraz wyznawał wiarę ewangelicką. Był synem Stanisława Janickiego, uznanego matematyka i profesora Szkoły Politechnicznej w Warszawie, a ponadto również publicysty i autora pionierskiej rozprawy naukowej w języku polskim dotyczącej maszyn parowych. Jego matką była Helena z Malczów, siostra Konstantego Bogumiła Malcza (1799–1839) oraz Jana Fryderyka Wilhelma Malcza (1795–1852). Pod wpływem żony, Stanisław Janicki senior przeszedł na kalwinizm, a dzieci wychowywane były w tym wyznaniu.
W życiu osobistym Stanisław ożenił się po raz pierwszy z Emilią z domu Pelizzaro, córką spolonizowanego kupca Pawła Pelizzaro. Z tego związku urodził się ich syn, Konstanty Janicki, który był znanym zoologiem.
Życiorys i dokonania
Stanisław Janicki rozpoczął swoją edukację w Warszawie, gdzie ukończył gimnazjum realne. W tym czasie zdobywał praktyczne umiejętności, pracując w warsztacie stolarskim, a później w Fabryce Machin Towarzystwa Żeglugi Parowej na Solcu, będącej częścią Banku Polskiego. W latach 1854–1856 kontynuował naukę na wydziale inżynierii politechniki w Hanowerze w Niemczech. Po zakończeniu studiów w 1856 roku został zatrudniony w paryskiej fabryce parowozów oraz mostów żelaznych pod kierownictwem Goüin et Cie. Tam współpracował z uznawanym inżynierem, Aleksandrem Lavalleyem.
Firma, w której pracował, zaangażowana była w dostarczanie elementów do żelaznego mostu na Wiśle, który został zaprojektowany przez Stanisława Kierbedzia. W latach 1860–1864 zajmowała się realizacją tego projektu w Warszawie, a Janicki, pełniąc funkcję zastępcy kierownika budowy, reprezentował firmę na placu budowy u boku inżyniera Cottarda. W międzyczasie aktywnie uczestniczył w życiu społecznym stolicy, współpracując z „Gazetą Polską” oraz zaangażował się w działalność Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności z polecenia Józefa Kraszewskiego.
W latach 1859–1869 blisko współpracował z Ferdynandem Lessepsem przy monumentalnym projekcie budowy Kanału Sueskiego, który stanowił kluczowe połączenie między basenem Morza Śródziemnego a Oceanu Indyjskim. Janicki nadzorował prace na północnym odcinku kanału, od Port Saidu do Ismailii, współpracując z innymi Polakami, takimi jak kierownik robót Mieczysław Geniusz. Po zakończeniu budowy kanału, Janicki, obok Lessepesa, został odznaczony za swoje osiągnięcia przez cesarzową Eugenie, otrzymując Krzyż Kawalerski Orderu Legii Honorowej.
W 1870 roku wspólnie z inżynierami Cottardem i Champouillonem założył przedsiębiorstwo zajmujące się robót publicznych oraz budową kolei, operujące pod nazwą Enterprise generale des chemins de fer et des travaux publics. W 1871 roku, w trakcie pobytu w Anglii, pracował nad implementacją swojego projektu doku pływającego, który niestety nie doszedł do skutku z powodu braku funduszy, lecz w tym samym roku uzyskał patent w Anglii, a rok później w Ameryce.
Janicki brał również udział w projektach takich jak kanał morski w Petersburgu oraz wodociągi w Odessie, które zrealizowane zostały przez inne firmy budowlane. Zyskał zaufanie rządu austriackiego, który powierzył mu kierownictwo robót portowych w Fiume. Po zakończeniu tych prac, w 1879 roku, przyjął zaszczytne stanowisko kierownika robót związanych z kanalizacją rzeki Moskwy. Jego innowacyjne metody, w tym zastosowanie jazów ruchomych oraz francuskiego systemu przeciągania statków, okazały się istotne dla poprawy żeglugi.
Po zakończeniu wszystkich zadań Janicki przez długi czas pełnił funkcję dyrektora żeglugi parowej na rzece Moskwie oraz w kolejnych latach działał w rejonie Zagłębia Donieckiego. Jego wkład w rozwój miejscowych kopalń oraz działalność jako jeden z założycieli Towarzystwa kopalń rud żelaznych w Krzywym Rogu dowodzi jego znaczącego wpływu w branży.
Stanisław Janicki, bazując na swojej praktyce inżynierskiej, w 1879 roku stworzył również własną teorię spławiania rzek. Publikacje na temat ulepszenia żeglugi rzecznej, wydane w różnych językach, w tym w 1882 roku w polskim „Przeglądzie Technicznym”, spotkały się z międzynarodowym zainteresowaniem. Jego prace były również publikowane w Stanach Zjednoczonych.
W 1883 roku Janicki powrócił do Warszawy, gdzie angażował się w życie społeczne, wydawnicze i dobroczynne. Inicjował tworzenie polskich czasopism takich jak „Zdrowie” oraz „Inżynieria i Budownictwo”. Aktywnie uczestniczył w pracach komitetu kanalizacyjnego, starając się rozwiązywać spory między inżynierami oraz wprowadzać innowacyjne pomysły kanałów kanalizacyjnych, w tym projektów brytyjskiego inżyniera Josepha Lindleya, modyfikując je lokalnie. Swoje poglądy na ten temat prezentował w „Gazecie Polskiej”.
W 1887 roku Janicki otrzymał propozycję objęcia prac przy budowie Kanału Panamskiego, jednak stanowczo ją odrzucił. Wkrótce przed swoją śmiercią z rąk greckiego rządu przyjął propozycję nadzoru nad robót budowlanych przy Kanale Korynckim, ale niestety ze względu na problemy zdrowotne nie mógł jej przyjąć. Udzielał się również w życiu kościelnym, pełniąc funkcję prezesa Synodu ewangelicko-reformowanego w latach 1884 i 1885.
Stanisław Janicki zmarł w Warszawie w 1888 roku i został pochowany na cmentarzu ewangelicko-reformowanym (kwatera C-1-7).
Publikacje
Stanisław Janicki, w swoim dorobku naukowym, dokonał publikacji dotyczących innowacji w zakresie inżynierii wodnej.
Wśród jego najważniejszych prac znajdują się:
- w kwestii ulepszenia warunków żeglowności rzek (1882),
- memoir on a new kind of movable dam (1883).
Przypisy
- Kazimierz Bem: Słownik biograficzny duchownych ewangelicko-reformowanych. Pastorzy i diakonisy Jednoty Małopolskiej i Jednoty Warszawskiej 1815-1939. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2015, s. 212. ISBN 978-83-7507-187-0.
- Włodzimierz Kalicki: Wpływowy Kanał. [w:] Wyborcza.pl [on-line]. 03.02.2011 r. [dostęp 21.02.2014 r.]
- Bolesław Orłowski: Pierwszy most żelazny na Wiśle w Warszawie. [w:] Inżynier Budownictwa > Dawno, dawno temu [on-line]. pzitb-kielce-szkolenia.pl, 01.04.2007 r. [dostęp 21.02.2014 r.]
- Bolesław Orłowski: Polacy światu. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1987, s. 173–175. ISBN 83-10-08854-X.
- Bolesław Orłowski: Nie tylko szablą i piórem. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1985, s. 200. ISBN 83-206-0509-1.
- Maciej Iłowiecki: Dzieje nauki polskiej. Warszawa: Interpress, 1981. ISBN 83-223-1876-6.
- Bolesław Orłowski: Janicki Stanisław (1836–1888). [w:] Inżynierowie polscy XIX i XX wieku, 100 najwybitniejszych polskich twórców techniki (red. Józef Piłatowicz) [on-line]. Polskie Towarzystwo Historii Techniki, 2001. s. 96–98. [dostęp 21.02.2014 r.]
- Feliks Kucharzewski. O trzech inżynierach polskich XIX wieku słynnych na obczyźnie. Janicki. „Przegląd Techniczny”, s. 80–82, 1919. Warszawa.
- Stanisław Janicki. W kwestii ulepszenia warunków żeglowności rzek. „Przegląd Techniczny tom 15 oraz tom 16”, s. 89–113, 49–78, 1882. Warszawa.
- Stanisław Janicki: Memoir on a New Kind of Movable Dam. Waszyngton: 1883.
- [kopia dyplomu nadania orderu]. [w:] Dossier : LH/1352/4 [on-line]. Archives Nationales. [dostęp 18.05.2021 r.]
- Eugeniusz Szulc: Cmentarze ewangelickie w Warszawie: Cmentarz Ewangelicko-Augsburski. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1989, s. 268. ISBN 83-03-02835-9.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Kazimierz Mikołaj Gutkowski | Leonid Kacejko | Marek Gromiec | Marek Malarski | Aleksander Jan Woyde | Henryk Jerzy Marconi | Leszek Kazimierz Klajnert | Wacław Kłyszewski | Jerzy Pustoła | Zbigniew Wacławek | Kazimierz Jackowski (inżynier) | Bolesław Handelsman-Targowski | Roman Sigalin | Stanisław Piwowar | Jerzy Zdanowski (elektronik) | Jerzy Knabe | Stanisław Zawadzki (architekt) | Witold Ławrynowicz | Helena Syrkus | Maria TawryczewskaOceń: Stanisław Janicki (inżynier)