Jadwiga Kotnowska


Jadwiga Kotnowska, urodzona 18 sierpnia 1957 roku w Warszawie, to wybitna polska flecistka, która zdobyła uznanie w kraju i za granicą.

Jest pierwszą osobą w Polsce, która odnosiła sukcesy w ośmiu międzynarodowych konkursach muzycznych, co czyni ją wyjątkową postacią na polskiej scenie muzycznej.

Życiorys

Matka Jadwigi Kotnowskiej była uzdolnioną pianistką. W okresie dzieciństwa oraz młodości miała okazję grać zarówno na fortepianie, jak i na skrzypcach. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie miała zaszczyt uczyć się pod okiem Elżbiety Dastych-Szwarc, kontynuowała rozwój swoich umiejętności muzycznych.

Jadwiga doskonaliła swoje zdolności poprzez współpracę z wieloma znakomitymi artystami, takimi jak Aurèle Nicolet, Alain Marion oraz Jean-Pierre Rampal we Francji. Ta międzynarodowa i różnorodna edukacja znacząco wpłynęła na jej dalszą karierę muzyczną.

Nagrody i Konkursy

Jadwiga Kotnowska, znana ze swoich wyjątkowych osiągnięć artystycznych, zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia podczas swojej kariery.

  • W 1987 roku zdobyła pierwsze miejsce w prestiżowym konkursie na solistkę Orkiestry Symfonicznej „Gulbenkiana” w Lizbonie, Portugalia,
  • W 1985 roku zwyciężyła w konkursie na solistkę Królewskiej Filharmonii Flandryjskiej w Antwerpii, Belgia,
  • W 1983 roku zdobyła Złoty Medal oraz Grand Prix na Festiwalu w Bordeaux, Francja,
  • W 1980 roku zdobyła Trzecią Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. V. Bucchiego w Rzymie, Włochy,
  • W 1979 roku została uhonorowana Drugą nagrodą oraz nagrodą specjalną za interpretację Sonatiny Bouleza podczas Konkursu im. Królowej Zofii w Madrycie, Hiszpania,
  • Również w 1979 roku zdobyła Pierwszą nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Formii, Włochy,
  • W 1978 roku zdobyła Pierwszą nagrodę na konkursie im. E. Schaffer w Belveglio, Włochy,
  • W 1978 roku zdobyła Trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepszą interpretację muzyki francuskiej na XXXIV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Marii Canals w Barcelonie, Hiszpania,
  • W 1976 roku otrzymała Srebrny Medal na XXVII Konkursie im. G.B. Viottiego w Vercelli, Włochy.

Prawykonania

Jadwiga Kotnowska stała się inspiracją dla wielu twórców, którzy dedykują jej swoje kompozycje oraz organizują nowe koncerty. Przykłady jej wpływów można znaleźć wśród różnych dzieł, które zostały zaprezentowane podczas prestiżowych festiwali:

  • Krzysztof Knittel – Partita II (INUIT) na flet wraz z orkiestrą smyczkową i mediami elektronicznymi, której światowe prawykonanie miało miejsce podczas Festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu, z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia w 2013 roku,
  • Paul Klimashevsky – Ellington & Mingus Suite na flet, kontrabas, perkusję oraz orkiestrę smyczkową, zaprezentowana z orkiestrą Capella Bydgostiensis podczas Festiwalu „Klasyka i Jazz” w Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy w 2013 roku, przy akompaniamencie Vitolda Reka na kontrabasie oraz Piotra Biskupskiego na perkusji,
  • Dariusz Przybylski – Hommage à Josquin – Flute Concerto z orkiestrą smyczkową, perkusją oraz dźwiękami elektronicznymi, którego światowe prawykonanie miało miejsce w Sali G. Fitelberga podczas „Festiwalu Prawykonań” w Katowicach w 2009 roku z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia,
  • Piotr Wróbel – Jazz Concerto Grosso na flet, kontrabas i orkiestrę smyczkową, które zyskało uznanie w 2008 roku podczas „VI Festiwalu Muzyki Polskiej” w Warszawie, pod batutą J. Rogali, przy współudziale Vitolda Reka na kontrabasie,
  • Marta Ptaszyńska – Koncert Podwójny na flet, harfę oraz orkiestrę, którego prawykonanie miało miejsce z orkiestrą NOSPR-u w Sali G. Fitelberga w Katowicach pod dyrekcją K. Urbańskiego w 2008 roku,
  • Jerzy Maksymiuk – Muzyka na flet, harfę i smyczki, nagrana dla Polskiego Radia Program II z NOSPR-em w 2008 roku, w Sali G. Fitelberga, pod kierunkiem J. Maksymiuka;
  • Robert Kurdybacha – Koncert fletowy, którego światowe prawykonanie miało miejsce na festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” w Wrocławiu, z Orkiestrą Kameralną Wratislavia pod dyrekcją Jana Staniendy w 2006 roku,
  • Maciej Małecki – Koncert fletowy, zaprezentowany po raz pierwszy z orkiestrą AUKSO, pod dyrekcją Marka Mosia w czasie festiwalu VII Letnia Filharmonia w 2006 roku,
  • Henryk Mikołaj Górecki – Koncert fletowy, prawykonany w Sali G. Fitelberga z NOSPR-em w Katowicach podczas „Festiwalu Prawykonań” w 2005 roku,
  • Włodek Pawlik – prawykonanie utworu Puls 11/8, które miało miejsce na Zamku Królewskim w Warszawie, z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia w 2004 roku,
  • Henryk Mikołaj Górecki – Wariacje na flet i fortepian (M. Rutkowski przy fortepianie), które zostały znane po ich prawykonaniu na Zamku Królewskim w Warszawie w 2004 roku,
  • Witold Lutosławski – autorska wersja Koncertu Podwójnego, która miała premierę na Zamku Królewskim w Warszawie w 2004 roku, z A. Sikorzak-Olek i orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia,
  • Krzesimir Dębski – Koncert fletowy, który odbył się na Zamku Królewskim w Warszawie w 1998 roku pod batutą Jana Staniendy,
  • Festiwal „Warszawska Jesień” w 1997 roku,
  • Toshio Hosokawa – polskie prawykonanie utworu: Fragmente II,
  • John Tavener – polskie prawykonanie utworu: Song.

Koncerty i recitale

W 2009 roku miała miejsce światowa premiera dzieła „Hommage a Josquin” – Koncertu na flet, który został wykonany przez orkiestrę AUKSO pod kierownictwem Marka Mosia w Sali G. Fitelberga. Impreza ta odbyła się w ramach Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Również w marcu odbyło się kolejne światowe prawykonanie „Koncertu fletowego – Hommage a Josquin”, a artystka miała zaszczyt wystąpić razem z orkiestrą AUKSO. W lutym natomiast w Muzeum Hutnictwa Starożytnego zaprezentowała recital ze znanym pianistą Andrzejem Jungiewiczem.

Rok 2008 z kolei przyniósł wiele istotnych występów. W grudniu miała miejsce Filharmonia Narodowa, gdzie odbył się koncert jubileuszowy Międzynarodowego Festiwalu Jazz Jamboree, w którym udział wzięło Trio A. Jagodzińskiego i orkiestra AUKSO. W ramach VI Festiwalu Muzyki Polskiej w Warszawie Vitold Rek wykonał „Jazz Concerto Grosso” na flecie, kontrabasie i smyczkach, a wszystko to pod batutą J. Rogali. Jeszcze tego samego roku w Malezji artystka dała recitale w towarzystwie chińskiego pianisty Loo Bang Heana, w wielu prestiżowych miejscach.

W Lublinie odbył się recital z M. Grzybowskim, a w Warszawie artystka wystąpiła w Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Z kolei w maju, w Jordanii i Syrii, miała zaszczyt występować w teatrach z pianistą M. Grzybowskim. Maj był także czasem na światowe prawykonanie „Koncertu Podwójnego” na flet i harfę Marty Ptaszyńskiej w Katowicach, w którym towarzyszyła jej orkiestra NOSPR pod dyrekcją K. Urbańskiego.

W 2007 roku miała miejsce aż serie występów w Azji. Listopadowe tournée obejmowało Hongkong oraz Pakistan, gdzie artystka występowała z pianistą Andrzejem Jungiewiczem. Październik obfitował w jazzowe aranżacje A. Jagodzinskiego w Zamku Książąt Pomorskich. Sierpień był z kolei miesiącem, w którym odbył się recital w Belgii, a w czerwcu artystka występowała w Filharmonii Bałtyckiej.

W marcu zagrała koncert inaugurujący Festiwal Beethovena w Teatrze Wielkim w Warszawie, a w lutym wykonała „Cztery Pory Roku” Vivaldiego pod dyrekcją J. Staniendy. W styczniu artystka odbyła recital w Niemczech. W 2006 roku 16 grudnia wystąpiła w Filharmonii Bałtyckiej z połączonymi aranżacjami jazzowymi klasycznych utworów z udziałem Tria A. Jagodzińskiego.

Kolejny recital odbył się 15 grudnia w Filharmonii Śląskiej, gdzie miało miejsce pierwsze wykonanie Koncertu fletowego H. Otaka. Przełomowy dla artystki był również występ w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie zaprezentowano utwory A. Piazzolli i Bacha.

Tak znacząca kariera flecistki nie mogłaby odbyć się bez wielu premier i ważnych występów w rozmaitych miejscach. Od 2005 roku alert jej koncerty zdobywają coraz to większe uznanie, w tym także podczas Festiwalu Prawykonań w 2005 roku, gdzie premierowo wykonano Koncert Fletowy H. M. Góreckiego. Artystka nieustannie współpracuje z wieloma renomowanymi muzykami, w tym z Witoldem Lutosławskim i Janem Krenzem.

W 2004 roku miała miejsce premiera „Polskiej Muzyki XX wieku” z udziałem dzieł takich jak W. Lutosławskiego, A. Tansmana oraz K. Herdzina. W kolejnych latach artystka z zapałem kontynuuje swoje tournée po Europie, koncertując w wielu znakomitych salach.

Rok 1999 charakteryzował się zaproszeniem do Berliner Philharmoniker, gdzie wystąpiła jako solistka wykonując „Cztery Pory Roku” Vivaldiego. Rok 1998 przyniósł światowe prawykonanie koncertu fletowego Krzesimira Dębskiego na Zamku Królewskim w Warszawie.

Rok 1997 to nowe wyzwania i prawykonanie utworów takich jak „Fragmente II” T. Hosokawy, a także podróże do Azji i koncerty w Emiratach. Na każdym etapie swojej kariery artystka dąży do zdobywania nowych doświadczeń oraz realizacji wspaniałych projektów muzycznych.

Jako pierwsza polska flecistka W 1995 roku wykonała i zarejestrowała „Concerto Cantata” H. M. Góreckiego. Artystka jest bardzo aktywna na międzynarodowej scenie muzycznej, w 1994 roku odnosząc sukcesy w Włoszech oraz w Holandii, a także podejmując współpracę z wieloma uznawanymi muzykami.

Nie można pominąć jej debiutu na festiwalu muzyki współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, gdzie zaprezentowano dzieło Roberta Kurdybachy. Rok 1991 to inauguracja I Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, gdzie zagrała z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej pod batutą Karola Teutscha.

Artystka od samego początku swojej kariery stawiała na rozgłos i współpracę z najlepszymi. Tournées koncertowe po Holandii oraz współprace z orkiestrami, takimi jak „Camerata Bocherini”, na stałe wpisały się w jej dorobek artystyczny od roku 1989. W 1988 roku wzięła udział w Festiwalu Warszawska Jesień, gdzie po raz pierwszy wykonała utwory na flecie i taśmę.

Nieustanna pasja oraz intensywna praca nad rozwijaniem swoich umiejętności i repertuaru przyniosły efekty. Artystka, od połowy lat osiemdziesiątych, wciąż zyskuje uznanie w kraju i za granicą, przyczyniając się do promocji polskiej muzyki współczesnej na międzynarodowej scenie.

Udział w wybranych festiwalach

Jadwiga Kotnowska miała zaszczyt uczestniczyć w wielu znaczących festiwalach muzycznych, które przyciągają utalentowanych artystów z całego świata. Wśród nich wyróżniają się:

  • Kuhmo Chamber Music Festival, Finlandia,
  • Bergen Festival – Grieg Hall,
  • Warszawska Jesień,
  • Festiwal Prawykonań w Katowicach,
  • Festiwal Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie,
  • Festiwal Mozartowski w Warszawie.

Ważniejsze sale koncertowe

Na świecie znajduje się wiele znakomitych sal koncertowych, które przyciągają miłośników muzyki klasycznej oraz wymagających melomanów. Poniżej przedstawiamy ważniejsze lokale, w których odbywają się wyjątkowe koncerty.

  • Filharmonia Berlińska,
  • Lincoln Center w Nowym Jorku,
  • Tivoli Hall w Kopenhadze,
  • Grieg Hall w Bergen,
  • Palau de Musica w Barcelonie,
  • Teatro Real w Madrycie,
  • Purcell Room w Londynie,
  • De Doelen w Rotterdamie,
  • Wielka Sala Koncertowa Moskiewskiego Konserwatorium.

Wybrana dyskografia

Jadwiga Kotnowska ma na swoim koncie wiele znaczących nagrań, które są dowodem jej talentu i wkładu w muzykę klasyczną. Przedstawiamy wybrane pozycje z jej dyskografii:

  • 2004 – album wydany w wytwórni „Scotstown Music”,
  • 1994 – płyta stworzona dla firmy Tonpress: Cztery Pory Roku Vivaldiego oraz Koncert S. Mercadantego – album, który zdobył nominację do prestiżowej nagrody „Fryderyki” w roku 1995,
  • 1993 – wydanie dla wytwórni Quantum: Flute et Harpe en Recital – nagranie z towarzyszeniem harfy, w wykonaniu Joanny Kozielskiej, zarejestrowane w Paryżu.

Działalność dydaktyczna

Jadwiga Kotnowska jest znaną postacią w świecie muzyki, która prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jej działalność dydaktyczna nie ogranicza się jedynie do Polski, gdyż regularnie organizuje kursy mistrzowskie w różnych krajach, takich jak USA, Finlandia, Francja, a także w prestiżowym Royal College of Music w Londynie.

Przypisy

  1. a b Jadwiga Kotnowska: za flet nie należy się zabierać zbyt wcześnie - Dwójka [online], www.polskieradio.pl [dostęp 30.10.2024 r.]
  2. Kotnowska, Jadwiga [online], Polska Biblioteka Muzyczna [dostęp 06.06.2024 r.]
  3. Biogram Jadwigi Kotnowskiej w bazie Polskiego Centrum Informacji Muzycznej
  4. Autorska wersja Koncertu Podwójnego na flet, harfę i smyczki W. Lutosławskiego

Oceń: Jadwiga Kotnowska

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:5