Feliks Adam Walerian Krzesiński herbu Nieczuja (ros. Фе́ликс Кшеси́нский) urodził się 17 lutego 1823 roku w Warszawie, a zmarł 16 lipca 1905 roku w Krasnowie, niedaleko Sankt Petersburga. Był on nie tylko znakomitym tancerzem baletowym, lecz także utalentowanym choreografem oraz nauczycielem tańca.
W latach 1845–1851 pełnił funkcję pierwszego tancerza charakterystycznego w Teatrze Wielkim w Warszawie, co znacząco wpłynęło na jego rozwój artystyczny. Po 1851 roku związał swoją karierę z carskim baletem w Sankt Petersburgu, gdzie zyskał jeszcze większe uznanie.
Krzesiński był znanym mazurzystą, co oznacza, że był niezrównanym wykonawcą mazura, zarówno na scenie warszawskiej, jak i petersburskiej. Jego umiejętności taneczne oraz charyzma przyciągały tłumy widzów, a jego styl stał się wzorem do naśladowania dla wielu tancerzy. Dodatkowo, był ojcem znanej rosyjskiej primabaleriny „assoluta” Matyldy Krzesińskiej, co tylko potwierdza jego wpływ na sztukę taneczną w ówczesnych czasach.
Pochodzenie
Feliks Krzesiński przyszedł na świat w Warszawie jako syn uznanego śpiewaka tenorowego, aktora oraz nauczyciela śpiewu i kompozytora, Jana Felicjana Krzesińskiego, który żył w latach 1770–1847. Jego matką była Felicja z Deręgowskich, a rodzina Krzesińskich miała liczne powiązania artystyczne.
Warto zauważyć, że Feliks był bratem znanej tancerki, Matyldy Krzesińskiej, która żyła w XIX wieku i przeżyła do około roku 1900. Również jego brat, Stanisław Tertulian Krzesiński, osiągnął sukces jako aktor i dyrektor teatru, a jego życie datuje się na lata 1810–1902.
Decyzja o nauce w szkole baletowej Warszawskich Teatrów Rządowych miała miejsce w 1831 roku. Już w 1835 roku, jako utalentowany uczeń, miał okazję wystąpić w prestiżowym pas de trois podczas zjazdu monarchów w Kaliszu. Po tym sukcesie, Feliks Krzesiński brał udział w przedstawieniach szkolnych i tańczył w rolach takich jak Lubin w „Fletrowersie zaczarowanym” oraz Arlekina w „Gabinecie figur mechanicznych”, które odbywały się na deskach Teatru Rozmaitości.
Kariera artystyczna
W Warszawie
3 grudnia 1838 roku, Feliks Krzesiński rozpoczął swoją przygodę z baletem, dołączając do Warszawskich Teatrów Rządowych. Jego pierwsze role były niewielkie i z reguły charakterystyczne. Występował jako Giermek w „Weselu Gamasza”, a także jako Młynarczyk w „Figlach wieśniaczych”. Jednakże, prawdziwy zwrot w jego karierze miał miejsce w latach 1843-1844. 21 marca 1843 roku, odniósł wielki sukces, prezentując taniec Camprubi, mający na celu parodystyczne ukazanie popularnych wówczas hiszpańskich artystów, takich jak panna Manueli oraz pan Camprubi. W tej produkcji partnerował mu późniejszy sławny tancerz klasyczny Aleksander Tarnowski.
Kolejnym ważnym momentem w jego karierze było objęcie głównej roli Roberta podczas premiery baletu „Robert i Bertrand, czyli Dwaj złodzieje” 9 czerwca 1844 roku. Jego znakomite występy w Teatrze Wielkim przyczyniły się do jego rosnącej sławy. Spośród licznych kreacji, na szczególną uwagę zasługiwały takie role jak Radiag-beja w „Rozbójniku morskim”, Pierwszy Drużba w „Weselu w Ojcowie”, a także Hilarion w „Giselle”. Krzesiński odznaczał się doskonałym zrozumieniem tańca charakterystycznego oraz grą mimiczna. „Jego występy były pełne życia, ognia i głębokiej wiedzy o tańcu” – zauważył Jan Tomasz Seweryn Jasiński.
W 1851 roku, podczas gościnnych występów warszawskiego baletu w Petersburgu, zwrócił na siebie uwagę dyrekcji tamtejszych teatrów, co skutkowało propozycją zaangażowania na scenie petersburskiej.
W Sankt Petersburgu
Na własne życzenie, 3 grudnia 1852 roku, Krzesiński zakończył swoje związki z teatrami warszawskimi. Już 27 stycznia 1853 roku zadebiutował jako solista w balecie petersburskim, gdzie pozostał aż do 1898 roku. Swoją rolą nie ograniczał się jedynie do występów, ale także sporadycznie zajmował się choreografią, wystawiając chociażby „Wesele w Ojcowie”, a także przygotowując tańce do „Halki” Stanisława Moniuszki. W krótkim czasie zdobył sympatię rosyjskiej publiczności oraz stał się nauczycielem tańców narodowych, szczególnie w środowiskach arystokratycznych i mieszczańskich.
Wprowadził polskie tańce na balowe parkiety w Petersburgu, a jego działalność była postrzegana jako misja. Z dumą odnosił się do faktu, że, mimo trudnej sytuacji politycznej, rosyjska biurokracja entuzjastycznie oklaskiwała jego taneczne talent w Polską. W 1854 roku gościł również w Moskwie, gdzie zaprezentował swój popisowy taniec Roberta oraz mazura w tradycyjnym polskim stroju. W 1862 roku wystąpił gościnnie w Paryżu, wywołując wielki entuzjazm swoim pasem mazurowym, wykonywanym w duecie z Marią Petipą, solistką petersburskiego baletu.
5 czerwca 1872 roku, ożenił się z Julią Ledé, owdowiałą Polką, był tancerką baletową. Okazał się wzorowym ojczymem dla jej pięciorga dzieci, a jedno z ich wspólnego potomstwa, Matylda, stała się jedną z najznakomitszych primabalerin baletu petersburskiego, obok swojego brata Józefa i siostry Julii.
Feliks Krzesiński zdobył wiele uznania w Rosji, ciesząc się poważaniem czterech kolejnych cesarzy, w tym Mikołaja II, który długo opiekował się jego córką Matyldą. W swojej karierze obchodził trzy ważne jubileusze: 25 stycznia 1873 roku – trzydziestopięciolecia, 15 stycznia 1888 roku – pięćdziesięciolecia, gdzie zagrał w polskim teatrze w rolę Cześnika w „Zemście” Aleksandra Fredry, pod dyrekcją Józefa Teksla, oraz 20 lutego 1898 roku, żegnając się z teatrem po sześćdziesięcioletniej karierze. 27 maja 1895 roku otrzymał honorowe obywatelstwo Sankt Petersburga.
Kontakty z krajem
Feliks Krzesiński utrzymywał regularne kontakty z Warszawą, odwiedzając swoją rodzinę podczas urlopów oraz pokazując dzieciom niezwykłe miasto, z którym był związany. Mimo jego przywiązania do stolicy Polski, na warszawskiej scenie wystąpił zaledwie trzykrotnie: po raz pierwszy 27 czerwca 1880 roku w spektaklu Wesele w Ojcowie, a następnie 2 i 8 czerwca 1895 roku w pas de deux mazurowym w drugim akcie Pana TwardowskiegoAdolfa Sonnenfelda (w towarzystwie córki Matyldy).
Artysta zmarł na zawał serca w miejscowości Krasnow niedaleko Petersburga. Zgodnie z jego ostatnią wolą, dzięki staraniom Matyldy Krzesińskiej, jego ciało zostało przewiezione do Warszawy i pochowane na cmentarzu Powązkach. Jego grób, który pozostaje w opłakanym stanie, zachował się do dzisiaj (kwatera 11, rząd III, miejsce 30), a znajduje się on tuż obok miejsca spoczynku Stanisława Moniuszki.
Krzesiński został pochowany obok swojego ojca, Jana Krzesińskiego, a także z prochami matki, Felicji z Deręgowskich Krzesińskiej, która zmarła w 1870 roku i również została przetransportowana z Petersburga.
Przypisy
- Polski Petersburg [online], www.polskipetersburg.pl [dostęp 19.09.2017 r.]
- Józef Teksel, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 19.09.2017 r.]
- a b Feliks Krzesiński, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 19.09.2017 r.]
- Bogna, MOJE CMENTARZE...: Feliks i Jan Krzesiński [online], MOJE CMENTARZE ..., 17.11.2012 r. [dostęp 19.09.2017 r.]
- a b c d Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973, s. 344.
- J. O. Księżna Romanowska-Krasińska / Matylda Krzesińska: Wspomnienia. Romans z carem Mikołajem i lata następne..., przekład Danuta Kułakowska. Warszawa: Wydawnictwo Philip Wilson, 1996, s. 104–105, ISBN 83-85840-66-4.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Wojciech Skowroński | Małgorzata Kalicińska | Kazimierz Dębnicki | Edmund Fetting | Zofia Petersowa | Wiesław Stradomski | Andrzej W. Sawicki | Stanisław Poznański (1909–1996) | Antoni Buszek | Marcin Mentel | Adam Biedrzycki | Andrzej Płocki | Zofia Zielińska-Porayska | Adam Pawlikowski | Magdalena Ficowska-Łuszczek | Zuzanna Cembrowska | Wiesław Ochman | Osip Mandelsztam | Wanda Jakubowska | Juliusz Wilczur-GarzteckiOceń: Feliks Krzesiński