Alina Bolechowska


Alina Bolechowska była wybitną postacią w dziedzinie polskiej muzyki operowej. Urodziła się 12 listopada 1924 roku w Warszawie, a swoją karierę związała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie zyskała uznanie jako sopran.

Oprócz występów na scenie, Alina Bolechowska pełniła również rolę pedagoga wokalnego w Akademii Muzycznej w Warszawie, która obecnie nosi nazwę Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej wkład w rozwój młodych talentów był nieoceniony.

Śmierć artystki miała miejsce 16 października 2002 roku, ale jej dziedzictwo muzyczne oraz wpływ na polską scenę operową pozostają aktualne do dziś.

Życiorys

Alina Bolechowska rozpoczęła swoje edukacyjne zmagania w zakresie śpiewu w 1941 roku w Konserwatorium Warszawskim, gdzie kształciła się pod okiem profesora Stanisława Kazury. Jej debiut artystyczny miał miejsce w 1946 roku na Scenie Muzyczno-Operowej, gdzie kreowała główną rolę Madame Butterfly w operze Giacomo Pucciniego, podczas przedstawienia prowadzonego przez dyrygenta Olgierda Straszyńskiego. Po tym występie została solistką tejże sceny, co otworzyło przed nią wiele interesujących możliwości artystycznych.

Następnie Bolechowska występowała w Operze Warszawskiej, która obecnie funkcjonuje jako Teatr Muzyczny „Roma”, a także w Teatrze Wielkim, znanym dzisiaj jako Teatr Wielki – Opera Narodowa. W tych miejscach mogła zaprezentować swoje umiejętności w rolach oraz repertuarze sopranowym, zarówno w wykonaniach lirycznych, jak i spintowych. W 1950 roku zdobyła III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Bachowskim, który odbywał się w Lipsku, co stanowiło istotny krok w jej karierze.

Od 1979 do 1987 roku pełniła funkcję konsultanta wokalnego oraz opiekuna artystycznego solistów w Teatrze Wielkim. Równocześnie, w latach 1972–2000 była wykładowcą w Akademii Muzycznej w Warszawie, obecnie znanej jako Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadziła zajęcia dotyczące śpiewu operowego i dzieliła się swoją wiedzą oraz doświadczeniem z młodymi artystami.

Jej życie osobiste również miało swoje wyraźne akcenty, gdyż mężem Aliny był Witold Gruca. Ciekawostką jest fakt, że para wzięła ślub dwukrotnie, co świadczy o ich silnej więzi. Artystka spoczywa na cmentarzu Bródnowskim, w kwaterze 18B, w rzędzie II, w grobie 14, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w świadomości miłośników muzyki.

Role

Alina Bolechowska zyskała uznanie dzięki różnorodnym rolom w operach, w których wykazuje wyjątkowy talent oraz wszechstronność. Oto niektóre z jej najważniejszych kreacji:

  • Madame Butterfly – partia tytułowa w operze G. Pucciniego,
  • Mimi – Cyganeria G. Pucciniego,
  • Małgorzata – Faust Ch. Gounoda,
  • Tatiana – Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego,
  • Jolanta – partia tytułowa w operze P. Czajkowskiego,
  • Violetta – Traviata G. Verdiego,
  • Gilda – Rigoletto G. Verdiego,
  • Elza – Lohengrin R. Wagnera,
  • Micaela – Carmen G. Bizeta,
  • Donna Anna – Don Giovanni W.A. Mozarta,
  • Hanna – Straszny dwór S. Moniuszki,
  • Halka – partia tytułowa w operze S. Moniuszki,
  • Hrabina – partia tytułowa w operze S. Moniuszki,
  • Roksana – Król Roger K. Szymanowskiego,
  • Antonia – Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha,
  • Ifigenia – Ifigenia w Taurydzie Ch.W. Glucka,
  • Kleopatra – Juliusz Cezar G.F. Haendla,
  • Anna Page – Wesołe kumoszki z Windsoru O. Nicolaia,
  • Goplana – Goplana W. Żeleńskiego,
  • Lią – Brat marnotrawny C. Debussy’ego,
  • Marzenka – Sprzedana narzeczona B. Smetany,
  • Ksenia – Borys Godunow M. Musorgskiego.

Jej występy w tych produkcjach pozostawiają widzów w zachwycie, co wielokrotnie potwierdzało jej miejsce w historii opery.

Uczniowie

Wśród najważniejszych uczniów Aliny Bolechowskiej wyróżniają się osoby, które osiągnęły znaczące sukcesy w swoich dziedzinach. Do grona tych wybitnych wychowanków należąEwa Podleś, sławna śpiewaczka operowa, oraz Dariusz Niemirowicz, uznawany za jednego z najlepszych specjalistów w swoim fachu.

Odznaczenia i nagrody

Alina Bolechowska otrzymała szereg zaszczytnych odznaczeń, które uznają jej wkład w rozwój i działalność społeczną. Oto niektóre z tych prestiżowych wyróżnień:

  • 1956 – Złoty Krzyż Zasługi,
  • 1959 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • 1974 – Medal 30-lecia Polski Ludowej,
  • 1974 – Złota Odznaka Honorowa za zasługi dla Warszawy,
  • 1989 – Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski.

Nagrania

Alina Bolechowska to utalentowana artystka, której prace można znaleźć na wielu znakomitych nagraniach. Oto niektóre z nich:

  • – Georges Bizet: Carmen (montaż muzyczny) z udziałem Krystyny Szczepańskiej, Bogdana Paprockiego, Andrzeja Hiolskiego oraz Aliny Bolechowskiej w partii Micaeli, razem z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Semkowa, a także wydanie przez Polskie Nagrania, PNCD 213;
  • – Śpiewnik domowy I, śpiewnik autorstwa Stanisława Moniuszki, w wykonaniu Bożeny Betley, Aliny Bolechowskiej, Mariana Fołtyn, Jadwigi Romańskiej, Haliny Szymulskiej, oraz Hanny Rumowskiej-Machnikowskiej, obejmujący 19 pieśni; Polskie Nagrania/Warner Music Poland, MR01287007;
  • – Miłość to niebo na ziemi, Najpiękniejsze arie i duety operetkowe, z Lesławem Wacławikiem, Zdzisławem Nikodemem, Kazimierzem Pustelakiem oraz Jerzym Sergiuszem Adamczewskim, Polskie Nagrania/Warner Music Poland, MR02191798;
  • – Kolędy klasycznie w wykonaniu Aliny Bolechowskiej, Krystyny Szostek-Radkowej oraz Kazimierza Pustelaka, Polskie Nagrania/Warner Music Poland, MR03491350;
  • – Królewna Śnieżka, wiązanka melodyi z tegoż filmu, wykonana przez Alinę Bolechowską oraz Chór Czejanda, Muza nr 1044;
  • – Wiązanka kolęd, nagrana przez Alinę Bolechowską, Michała Szopolskiego oraz orkiestrę symfoniczną pod batutą Olgierda Straszyńskiego, Odeon N46001;
  • – Alina Bolechowska i Orkiestra Salonowa Konrada Bryzka nagrali: Tak wspomnień żal cz.1 / Tak wspomnień żal cz.2, Muza 1174;
  • – Alina Bolechowska i Orkiestra Salonowa Konrada Bryzka: Wyśniony świat / Estrelita, Muza 1175.

Te nagrania pokazują wszechstronność oraz talent Aliny Bolechowskiej jako artystki, a jej głos niezmiennie zachwyca słuchaczy.

Przypisy

  1. a b Groby znanych polskich homoseksualistów. Zostali wyoutowani po śmierci. Niezapomniani [online], www.se.pl [dostęp 19.07.2023 r.]
  2. Prize winners since 1950. Bach-Archiv Leipzig [online], bachwettbewerbleipzig.de [dostęp 27.05.2020 r.]
  3. Scena Muzyczno-Operowa, wchodząca w skład Miejskich Teatrów Dramatycznych mieściła się przy ulicy Marszałkowskiej w Warszawie, obecnie mieści się tam Teatr Rozmaitości.
  4. Zastąpiła chorą Helenę Lipowską, za namową basa Kazimierza Poredy oraz dyrygenta Olgierda Straszyńskiego.

Oceń: Alina Bolechowska

Średnia ocena:4.9 Liczba ocen:23