Galeria Raster


Galeria Raster to prywatna instytucja sztuki, która od 2001 roku działa na polskiej scenie artystycznej, z siedzibą w sercu Warszawy. Jej założycielami są znani historycy sztuki, Łukasz Gorczyca oraz Michał Kaczyński.

Galeria specjalizuje się w sztuce współczesnej, prezentując prace zarówno uznanych artystów, jak i młodych twórców. Jej misją jest promowanie różnorodnych form artystycznych oraz stymulowanie dialogu wewnętrznego w środowisku artystycznym.

Historia

Galeryjny świat Rastru ma znaczącą historię, która sięga kwietnia 2001 roku, kiedy to galeria funkcjonowała w zaledwie niewielkiej przestrzeni przy ul. Marszałkowskiej. Z czasem, od września 2003 roku, siedzibą stało się mieszkanie na ul. Hożej 42/8, gdzie galeria zaczęła działać jako Świetlica Sztuki Raster. W 2011 roku przeniosła się do nowej lokalizacji przy ul. Wspólnej 63. Rastr uczestniczy w Warsaw Gallery Weekend od 2011 roku, co znacznie wzbogaca jego program artystyczny.

Początki – Naświetlarnia i magazyn „Raster”

Galeria była efektem współpracy Łukasza Gorczycy oraz Michała Kaczyńskiego, powiązując w sobie działania magazynu artystycznego „Raster” oraz garażowej przestrzeni wystawienniczej Naświetlarnia. Magazyn „Raster” zadebiutował w 1995 roku, publikując łącznie 7 numerów do 1997 roku. W tym samym roku zaczęła też funkcjonować jego wersja online, która w listopadzie 2000 roku otrzymała własną domenę. W sieci „Raster” przedstawiał krytyczne recenzje wystaw oraz analizował różnorodne wydarzenia artystyczne. Publikacje zawierały teksty krytyków, relacje z wystaw, oraz obszerne fotoreportaże z aktualnych wydarzeń, a także reprodukcje dzieł związanych z redakcją.

Marszałkowska

Na początku działalności nowo otwartej galerii wystawiali członkowie Grupy Ładnie, tacy jak Rafał Bujnowski, Marcin Maciejowski, Wilhelm Sasnal, Sławomir Elsner, Magisters, Zbigniew Rogalski, Aneta Grzeszykowska, Jan Smaga, Zbigniew Libera, Agata Bogacka, Twożywo, Grupa Azorro i wielu innych artystów. Pierwsza wystawa, która zainaugurowała działalność galerii na Marszałkowskiej, nosiła tytuł „Życie codzienne w Polsce w latach 1999–2001” i ukazywała prace Wilhelma Sasnala. Następnie, latem 2002 roku, odbyła się wystawa „Rowelucja”, zorganizowana w ramach projektu na rzecz rozwoju ruchu rowerowego w Warszawie, współtworzonego przez wiele środowisk.

Hoża

W okresie działalności w kamienicy na Hożej galeria współuczestniczyła w działalności redakcji pisma „Lampa” oraz wydawnictwa Lampa i Iskra Boża, co nadało jej charakter interdyscyplinarny. Wystawy były tam połączone z różnorodnymi wydarzeniami, takimi jak wieczory literackie, debaty i koncerty. W 2004 roku miała miejsce wystawa „Interkosmos”, która składała się z fotografii, filmów oraz instalacji Erika Bindera, zadając istotne pytanie o istnienie życia na Ziemi. Rok później, w 2005 roku, zorganizowano projekt „Broniewski”, wokół postaci Władysława Broniewskiego, angażując mnożące się grupy artystów i muzyków w długofalowe rozważania na temat relacji sztuki i władzy.

Wraz z upływem lat, galeria rozszerzała swoją działalność międzynarodową, uczestnicząc w prestiżowych targach sztuki w Kolonii, Bazylei, Paryżu, Londynie, Wiedniu oraz Miami, a jej artyści po raz coraz częściej prezentowali swoje prace za granicą. W 2009 roku wydano Antologię „Macie swoich krytyków”, która dokumentuje działalność magazynu „Raster” z lat 1997–2004, oferując wybór tekstów z art-zina oraz internetowego tygodnika.

Wspólna

Kiedy w 2011 roku galeria przeniosła się do lokalu po byłym salonie jubilerskim ORNO, pierwsza wystawa, jaką zaprezentowała, to „Dilo Prirody” autorstwa Evy Kotatkovej. W ramach swojego rozwoju, galeria uruchomiła Raster Editions, oferując artystyczne wydania oraz limitowane edycje prac, skierowane do kolekcjonerów i nowych pasjonatów sztuki. Realizowane tam wystawy stanowią nie tylko platformę dla aktualnych prac artystów związanych z galerią, ale także prezentują historyczne materiały oraz unikalne oferty dzieł znanych twórców z międzynarodowej sceny artystycznej.

Artyści reprezentowani przez Galerię Raster

Galeria Raster ma zaszczyt reprezentować różnorodnych artystów, którzy przyczyniają się do wzbogacenia polskiej sceny artystycznej. Wśród nich znajdują się uznane nazwiska, które dynamicznie wpływają na krajobraz sztuki współczesnej. Oto kluczowi artyści:

Każdy z tych artystów wnosi swoją unikalną perspektywę i bogate doświadczenie, które współtworzy niepowtarzalny klimat galerii. Dzięki ich twórczości, Galeria Raster pozostaje jednym z ważniejszych miejsc na artystycznej mapie Polski.

Raster Editions

Raster Editions to unikalna księgarnia, która oferuje zarówno wydania artystyczne, jak i limitowane edycje, dostosowane do potrzeb kolekcjonerów oraz osób, które dopiero odkrywają świat sztuki współczesnej. Specjalizuje się w fotografii, grafice oraz różnych obiektach artystycznych, które dostępne są w przystępnych cenach i w niskich nakładach. Oprócz sprzedaży publikacji, projekt ten obejmuje także organizację starannie zaplanowanych wystaw. Na tych wydarzeniach prezentowane są najnowsze dzieła artystów, którzy współpracują z galerią, a także prace związane z wydawanymi książkami, ważne materiały historyczne oraz specjalne propozycje od renomowanych międzynarodowych twórców. Raster daje szerszy kontekst dla sztuki współczesnej, ułatwiając jej przyswajanie i umożliwiając jej dotarcie do domowych bibliotek oraz kolekcji.

Wybrane książki

  • Antologia „Słynne pismo we wtorek” (wyd. Raster 2002),
  • „Michał Budny” (2003),
  • Maciej Sieńczyk, „Hydriola” (wyd. Raster i Lampa i Iskra Boża, 2005),
  • Zbigniew Rogalski, „Private spring” (wyd. Raster i Kunstverein Göttingen, 2005),
  • Waldemar Baraniewski, Marek Czapelski, „Architektura Rastra i okolic” (wyd. Raster 2007),
  • Zbigniew Rogalski, „Studium węgla” (wyd. Raster, Galeria Arsenał, 2010),
  • „D.O.M. POLSKI. Tło historyczne. Aktualne problemy. Perspektywy rozwoju.”, red (wyd. Raster i BWA Zielona Góra, 2010),
  • „Aneta Grzeszykowska LOVE BOOK”, (wyd. Raster, 2011),
  • Michał Budny „SANDPAPER” (wyd. Raster, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, 2011),
  • „Fotografie”, red. Łukasz Gorczyca, Michał Kaczyński i Zbigniew Libera, (wyd. Raster, 2012),
  • „Schody”, red. Łukasz Gorczyca, Michał Kaczyński, (wyd. Raster i Nowy Teatr, 2013).

Seria Warszawa

Seria „Warszawa” jest dedykowana rozległej tematyce przestrzeni miejskiej stolicy. Publikacje w tej serii charakteryzują się ograniczonym nakładem i ręcznie wykonanymi oprawami płóciennymi.

  • „Warszawa Fantastyczna”, Paweł Dunin-Wąsowicz, Raster, Warszawa 2010, ISBN 978-83-916439-8-3,
  • Czesław Olszewski. „Warszawa Nowoczesna”, red. Łukasz Gor­czyca, Piotr Jamski, Michał Kaczyński, Marta Leśniakowska, Raster, Instytut Sztuki PAN i Stowarzyszenie Liber Pro Arte, Warszawa 2012, ISBN 978-83-932884-2-7,
  • Mister Warszawy. „Architek­tura miesz­kaniowa lat 60. XX wieku”, red. Łukasz Gorczyca i Marek Czapelski, Raster, Warszawa 2012, ISBN 978-83-932884-6-5,
  • „Pałac w Warszawie”, Waldemar Baraniewski, Raster, Warszawa 2014, ISBN 978-83-938244-3-4,
  • „Ruiny Warszawy”, opr. Łukasz Gorczyca i Michał Kaczyński, Raster, Warszawa 2016, ISBN 978-83-946849-0-7,
  • „Warszawa Gutta”, Błażej Pindor, Raster i Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Warszawa 2018, ISBN 978-83-946849-7-6.

Płyty

  • 19 Wiosen, „Pożegnanie ze światem”,
  • Ballady i Romanse, „Ballady i Romanse”,
  • Mister D., „Społeczeństwo jest niemiłe”.

Teczki Raster Editions

Teczki Raster Editions stanowią kolekcjonerską serię wydawniczą, która towarzyszy programowi wystaw i wydarzeń organizowanych w księgarni Raster. Dzięki współpracy z różnorodnymi artystami powstają unikalne obiekty łączące elementy sztuki graficznej i edytorskiej. Każda publikacja jest odrębnym projektem artystycznym, ale wszystkie charakteryzują się wspólną formą – autorską teczką, sygnowaną przez twórcę, wydaną w limitowanym nakładzie 100 egzemplarzy.

  • Billy Gallery, „On important things”,
  • Bartek Materka, „Rear window”,
  • Rafał Bujnowski, „Krzyże”,
  • Michał Kaczyński, „Szczęśliwice”,
  • Honza Zamojski, „Anakonda. Font specimen”,
  • Aneta Grzeszykowska, „Katalog lalek”.

Villa Raster

Od 2006 roku Galeria Raster inicjuje cykl wydarzeń pod nazwą Villa, które trwają kilka dni i mają na celu skupienie artystów z różnych zakątków świata.

W ramach tych wydarzeń, twórcy mają okazję do współpracy oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami i ideami artystycznymi. Pierwszy międzynarodowy festiwal artystyczny z tego cyklu miał miejsce na przełomie sierpnia i września 2006 roku, w malowniczej willi na warszawskiej Ochocie.

Wydarzenie to obejmowało wystawy młodych twórców представiających dorobek z 10 europejskich i amerykańskich galerii sztuki współczesnej, a także różnorodne perfomanse, koncerty rodzimych i brytyjskich zespołów niezależnych. W programie znalazły się spektakle berlińskich teatrów tańca, projekcje filmowe oraz imprezy muzyczne.

Dodatkowo, uczestnicy mogli brać udział w wykładach i spotkaniach z artystami, co jeszcze bardziej wzbogaciło to niezwykłe doświadczenie. Festiwalowi towarzyszyła także publikacja albumowa, która dokumentowała odbywające się wydarzenia. W kolejnych latach zrealizowano edycje Villa w Reykjaviku oraz Tokio.

Przypisy

  1. Biegiem po galeriach, czyli "Gdzie jest sztuka?" | obieg.pl [online], archive.is, 04.05.2013 r. [dostęp 24.11.2024 r.]
  2. Raster: Macie swoich krytyków. [dostęp 08.03.2013 r.]
  3. Raster Editions. [dostęp 26.01.2013 r.]
  4. Galeria Raster w nowej siedzibie przy ul. Wspólnej w Warszawie. gazeta.pl, 23.09.2011 r. [dostęp 24.04.2012 r.]
  5. http://raster.art.pl/galeria/info/archiwum_wystawy/kalendarium_od_2001.htm [dostęp 27.04.2012 r.]
  6. http://raster.art.pl/interkosmos/ [dostęp 27.04.2012 r.]
  7. http://raster.art.pl/broniewski/ [dostęp 27.04.2012 r.]
  8. http://raster.art.pl/galeria/wystawy/targisztuki.htm [dostęp 27.04.2012 r.]
  9. Raster Świetlica Sztuki. [dostęp 12.02.2013 r.]
  10. Galeria „Raster”. Culture.pl, 01.08.2006 r. [dostęp 04.02.2013 r.]
  11. Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, Kraków, 2006 r. s. 639-640.

Oceń: Galeria Raster

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:25