Maria Gerson-Dąbrowska


Maria Józefa Gerson-Dąbrowska, urodzona 24 sierpnia 1869 roku w Warszawie, była niezwykle utalentowaną postacią w polskim świecie sztuki. Zmarła w tym samym mieście 21 stycznia 1942 roku, pozostawiając po sobie bogaty dorobek twórczy.

W ciągu swojego życia, Gerson-Dąbrowska zasłynęła jako malarka, rzeźbiarka, pisarka oraz historyczka sztuki. Jej prace obejmowały różnorodne dziedziny, co czyni ją osobą wszechstronną, cieszącą się szacunkiem wśród współczesnych jej artystów oraz krytyków.

Oprócz działalności artystycznej, była również publicystką i pedagogiem, przekazując swoją wiedzę i pasję kolejnym pokoleniom twórców.

Działalność zawodowa

Wykształcenie

Maria Gerson-Dąbrowska zdobyła swoje wykształcenie w gimnazjum K. Czarneckiej w Warszawie, gdzie ukończyła naukę w 1887 roku. Dodatkowo, uczestniczyła w kursie wychowania przedszkolnego. Uczyła się malarstwa oraz rysunku pod okiem ojca, a także miała zaszczyt uczyć się rzeźby od Hipolita Marczewskiego oraz Jana Wojdygi. W 1895 roku wyruszyła na studia do Paryża, gdzie szkoliła się w zakresie rzeźby pod okiem Denysa Puecha oraz malarstwa w renomowanej Académie Julian, gdzie uczyli ją William-Adolphe Bouguereau oraz Gabriel Ferrier w latach 1896–1898.

Twórczość artystyczna i pedagogiczna

Artystka zaczęła wystawiać swoje prace od 1891 roku w warszawskich salonach, takich jak Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych oraz Salonie Krywulta. Jej dzieła zyskały uznanie także na wystawach w Paryżu, Lwowie oraz Krakowie. Wśród jej najważniejszych realizacji znajduje się tablica pamiątkowa poświęcona Fryderykowi Chopinowi, stworzona na setną rocznicę jego urodzin, która jest umiejscowiona w Parku miejskim im. Adama Mickiewicza w Sanoku. W roku 1900, na Wystawie Powszechnej w Paryżu, uhonorowano ją brązowym medalem. Niestety, większość jej prac jest obecnie zaginiona, a wiele z nich znane jest jedynie z reprodukcji w prasie ilustrowanej z tamtego okresu. Twórczość rzeźbiarską artystki opisuje Ewa Micke-Broniarek w następujący sposób:

„Prace rzeźbiarskie Gersonówny cechuje dążenie do uchwycenia naturalnego ruchu postaci, w niektórych pobrzmiewa echa secesji: miękki, płynny modelunek, skłonność do dekoracyjnych układów fałd tkaniny lub bujnych kobiecych włosów, wreszcie liryczny, wyciszony nastrój całej kompozycji.”

Od 1904 roku Maria Gerson-Dąbrowska pracowała w szkole artystycznej A. Conti w Warszawie, zajmując się nauczaniem rzeźby oraz pełniła funkcję nauczycielki rysunku w szkołach średnich w stolicy.

Działalność społeczna

W okresie od 1888 do 1914 roku artystka aktywnie uczestniczyła w działalności tajnego koła oświaty ludowej, a następnie, między 1901 a 1939 rokiem, była zaangażowana w Związek Teatrów Ludowych, gdzie publikowała prace dotyczące sztuki oraz literatury scenicznej. Była także członkinią Stowarzyszenia Artystek Polskich od momentu jego założenia w 1889 roku.

Twórczość literacka, krytyczna i dziennikarska

Maria Gerson-Dąbrowska była autorką cenionych utworów skierowanych do dzieci i młodzieży, w tym dramatów, które często inscenizowała w teatrach szkolnych. W jej dorobku znajdują się m.in.: „Historia prawdziwa o Grzesiu z Sanoka” (na podstawie powieści J.I. Kraszewskiego, 1899), „Obrazki historyczne uscenizowane” (1911), „Baśń o królowej Róży. Fantazja w 3 odsłonach” (1924), „Obrazy żywe” (1920), „Ubiory teatralne” (1922), „Wielcy artyści. Ich życie i dzieła” (1924), „Polscy artyści. Ich życie i dzieła” (1927), „Burek i jego przyjaciele” (1908), „Nasi przyjaciele” (1936). W latach 1918–1938 współpracowała z prasą, zamieszczając artykuły oraz utwory literackie w takich tytułach jak „Kobieta Współczesna”, „Tygodnik Mód i Powieści”, „Echo Muzyczne” oraz „Teatr Ludowy”, jak również publikując prace w pismach dedykowanych dzieciom i młodzieży.

Życie prywatne

Maria Gerson-Dąbrowska była córką znakomitego malarza Wojciecha Gersona oraz Natalii z Frydrychów. W rodzinie artystycznej wyrastała w towarzystwie swojej siostry Jadwigi Gerson-Bobińskiej, co miało istotny wpływ na jej rozwój twórczy.

Od 9 czerwca 1903 roku Maria była żoną pisarza oraz nauczyciela, Ignacego Dąbrowskiego (1869–1932). Ich związek sprzyjał zarówno życiu rodzinnemu, jak i artystycznemu, a Maria zatonęła w realizacji wielu twórczych projektów.

Wśród jej najważniejszych dzieł znajduje się rzeźba portretowa Ignacego, którą wykonała na jego pomniku nagrobnym, znajdującym się na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. Tam też spoczywa, w kwaterze 39-4-17,18, co symbolizuje duże znaczenie, jakie miała w jego życiu i twórczości.

Dzieła – malarstwo i rzeźba

Maria Gerson-Dąbrowska to artystka, której prace zachowały się do naszych czasów, przyciągając uwagę miłośników sztuki na wielu płaszczyznach. Wśród jej dzieł różnorodne materiały i techniki mówią o szerokim zasięgu twórczości. Wszystkie przytoczone prace poniżej przynależą do zbiorów znanych muzeów oraz salonów.

Pośród zachowanych dzieł wyróżniają się:

  • medal z okazji 50-lecia śmierci Fryderyka Chopina, 1899, Muzeum Narodowe w Warszawie,
  • portret Juliusza Słowackiego, 1894, popiersie wykonane z terakoty, Muzeum Narodowe w Warszawie.

Niektóre prace przetrwały jedynie w formie reprodukcji lub fotografii, znajdowanej w różnego rodzaju wydawnictwach. Wśród nich znajdują się:

  • w ucieczce do Egiptu (lub Ucieczka do Egiptu, gips, TZSP w Warszawie, 1898 oraz 1907) – nagrodzona listem pochwalnym w konkursie TZSP 1898 oraz uznana na wystawie Société des artistes français,
  • portret (pastel przedstawiający kobietę w fotelu, Salon Krywulta, 1899),
  • melancholia (rzeźba, Salon Krywulta – Wystawa Artystek, 1900),
  • epitafium Jana Pankiewicza (kościół popijarski w Warszawie, 1901),
  • madonna (Salon Krywulta – Wystawa Inaugurująca, 1900, pokazywana również w TZSP w 1900 i 1907).

Wiele dzieł zostało pokazanych również w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Salonie Krywulta. Obecnie znane są niemal wyłącznie z tytułów:

  • biust prof. Siwińskiego (rzeźba, Salon Krywulta, 1892),
  • biust Czesława Makowskiego (płaskorzeźba, Salon Krywulta, 1892),
  • biust Czesława Makowskiego (rzeźba, Salon Krywulta, 1892),
  • głowa mężczyzny (terakota, TZSP w Warszawie, 1892, praca wylosowana przez Edwarda Chrzanowskiego),
  • merkury (Salon Krywulta, 1892),
  • portret chłopca (popiersie, TZSP w Warszawie, 1893),
  • rany (popiersie, TZSP w Warszawie, 1893),
  • popiersie starca (popiersie, TZSP w Warszawie, 1893),
  • strzelec (popiersie, TZSP w Warszawie, 1893),
  • głowa Etiopki (TZSP w Warszawie, 1893),
  • góralki (TZSP w Warszawie, 1893),
  • baba Jędza (głowa kobiety, terakota, TZSP w Warszawie, 1894),
  • ammeris (głowa kobiety, terakota, TZSP w Warszawie, 1894),
  • uśpiona (gips, TZSP w Warszawie, 1894),
  • prorok (popiersie, terakota, TZSP w Warszawie, 1895),
  • fantazja (głowa kobiety, terakota, TZSP w Warszawie, 1895),
  • głowa kobiety (studium, terakota, TZSP w Warszawie, 1895),
  • pocałunek (terakota, TZSP w Warszawie, 1896),
  • mefistofeles (terakota, TZSP w Warszawie, 1896),
  • popiersie (terakota, TZSP w Warszawie, 1896),
  • projekt na nagrobek (gips, TZSP w Warszawie, 1896),
  • statua kobiety (gips, TZSP w Warszawie, 1896),
  • dziewczyna z kwiatkiem (gips, TZSP w Warszawie, 1896),
  • biust Adama Mickiewicza (TZSP w Warszawie, 1897),
  • portret Siwińskiego (medal, gips, TZSP w Warszawie, 1897),
  • cztery rzeźby pod kloszem (gips, TZSP w Warszawie, 1898),
  • św. Salomea (gips, TZSP w Warszawie, 1898),
  • portret Mickiewicza (gips, TZSP w Warszawie, 1898),
  • studium (gips, TZSP w Warszawie, 1898),
  • królewna (terakota, TZSP w Warszawie, 1899),
  • medale Chopina (Salon Krywulta, 1899),
  • głowa męska (rzeźba, Salon Krywulta),
  • portret Zygmunta Dąbrowskiego (TZSP w Warszawie, 1901),
  • medalion (TZSP w Warszawie, 1901),
  • dzieci (TZSP w Warszawie, 1903),
  • studium (TZSP w Warszawie, 1903),
  • średniowieczna (TZSP w Warszawie, 1904),
  • portret p. M. D. (TZSP w Warszawie, 1904),
  • mieszczka krakowska (TZSP w Warszawie, 1904),
  • portret p. J. K. (TZSP w Warszawie, 1907),
  • portret p. J. D. (TZSP w Warszawie, 1907),
  • studium (TZSP w Warszawie, 1907),
  • pieczątka (TZSP w Warszawie, 1907),
  • popielniczka (TZSP w Warszawie, 1907),
  • marleau [?] (TZSP w Warszawie, 1907).

Przypisy

  1. MariaM. Gerson-Dąbrowska MariaM., Obrazki historyczne uscenizowane [online], polona.pl [dostęp 27.03.2018 r.]
  2. MariaM. Gerson-Dąbrowska MariaM., Obrazy żywe [online], polona.pl [dostęp 27.03.2018 r.]
  3. MariaM. Gerson-Dąbrowska MariaM., Burek i jego przyjaciele [online], polona.pl [dostęp 27.03.2018 r.]
  4. Historya prawdziwa o Grzesiu z Sanoka : z powieści J. I. Kraszewskiego. mbc.cyfrowemazowsze.pl. [dostęp 08.02.2020 r.]
  5. Cmentarz Stare Powązki: IGNACY DĄBROWSKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 09.07.2017 r.]
  6. Cmentarz Powązkowski w Warszawie. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1994, s. 176. ISBN 83-03-00758-0.
  7. Stefan Stefański, Sanok i okolice. Przewodnik turystyczny, Sanok 1991, s. 48.
  8. a b c d e f g h Micke-Broniarek 1991 ↓.
  9. a b c d e f g h Szańkowska 1975 ↓.
  10. a b Wiercińska 1969 ↓.
  11. a b Płażewska 1966 ↓.
  12. Ś. p. Ignacy Dąbrowski. „Kurier Warszawski”, s. 5, 11, Nr 36 z 05.02.1932 r.
  13. S. Czarnowski. Z Sanoka. „Krakowski Miesięcznik Artystyczny”. Nr 6, s. 73, 01.07.1911 r.
  14. M.P. z 1931 r. nr 260, poz. 346 „za zasługi na polu pracy pedagogicznej”.
  15. Cmentarz Powązkowski w Warszawie. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1994, s. 176. ISBN 83-03-00758-0.
  16. a b c StanisławS. Łoza StanisławS. (red.), Czy wiesz kto to jest?, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe : na zam. Zrzeszenia Księgarstwa, 1983, s. 133.
  17. Grajewski 1972 ↓.

Oceń: Maria Gerson-Dąbrowska

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:20