Bolesław Leśmian


Bolesław Leśmian, którego pierwotne nazwisko brzmiało Bolesław Lesman, urodził się 22 stycznia 1877 roku w Warszawie, a zmarł 5 listopada 1937 roku w tym samym mieście. Był on nie tylko wybitnym polskim poetą, ale także prozaikiem oraz krytykiem literackim o żydowskich korzeniach.

Leśmian uznawany jest za jednego z najważniejszych przedstawicieli literatury okresu międzywojennego, a jego twórczość spotyka się z szerokim uznaniem w literaturoznawstwie. W wielu kręgach literackich stał się symbolem oryginalności i nowatorstwa, co potwierdza fakt, że nazywany był najbardziej nowatorską oraz najoryginalniejszą postacią polskiej literatury XX wieku.

Choć za życia bywał często określany jako epigon Młodej Polski, późniejsze analizy i interpretacje jego twórczości ukazały jego poetycki geniusz i niepowtarzalną indywidualność. W literaturze polskiej wprowadził nowy typ ballady. Z jego nazwiska wywodzi się również termin „leśmianizmy”, który odnosi się do specyficznej grupy neologizmów stworzonych przez tego twórcę.

W twórczości Leśmiana można znaleźć nie tylko baśnie pisane prozą, ale również erotyki, takie jak „W malinowym chruśniaku”, które silnie odzwierciedlają egzystencjalne dylematy oraz filozofię Henriego Bergsona. Jego literacki dorobek pozostaje inspiracją dla wielu twórców, a także dla badaczy literatury, czyniąc go postacią wyjątkową i niezapomnianą.

Życiorys

Bolesław Leśmian to postać o niezwykłej biografii, urodził się w Warszawie w rodzinie żydowskiej, która była inteligentnie zasymilowana. Choć oficjalna data jego narodzin to 22 stycznia 1877 roku, istnieją różnice w podawanych latach. Sam poeta w korespondencji wspomina rok 1878, a na jego nagrobku widnieje rok 1879, co wprowadza pewne zamieszanie.

Jego ojciec, Izaak Lesman, przyszedł na świat 4 grudnia 1847 roku w Warszawie. Pochodził z rodziny w branży księgarskiej, a sam przez wiele lat pracował w tym zawodzie, będąc potomkiem Bernarda Lesmana i Antoniego Eisenbauma. Matka Bolesława, Emma (Estera) z domu Sunderland, urodziła się 11 marca 1852 roku, w rodzinie, która między innymi posiadała fabrykę. Lesmanowie doczekali się trójki dzieci: Bolesława, Kazimierza i Aleksandry.

Niestety, matka Bolesława zmarła na gruźlicę 1 sierpnia 1887 roku i została pochowana na cmentarzu żydowskim przy ulicy Okopowej w Warszawie. Wkrótce po tym, 12 stycznia 1887 roku, jego ojciec zmienił swoje wyznanie na rzymskokatolickie, przyjmując chrzest i nowe imię Józef. Chrzest odbył się z pomocą Maurycego Nowickiego i Teofila Nowaczyńskiego. Kolejną żoną Izaaka Leśmana została Halina Dobrowolska.

Bolesław Leśmian młodość spędził w Kijowie, gdzie pod wpływem ojca ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Świętego Włodzimierza. W 1901 roku przeniósł się do Warszawy, a następnie wyjechał w podróż do Niemiec i Francji.

W stolicy, Leśmian wszedł w krąg modernistyczny i nawiązał współpracę z pismem „Chimera”, dzięki swemu znajomemu, Zenonowi Przesmyckiemu. W 1911 roku, wspólnie z Januszem Orlińskim, Kazimierzem Wroczyńskim oraz Wincentym Drabikiem, zorganizował Teatr Artystyczny, który funkcjonował przez cztery miesiące. W latach 1912–1914 przebywał ponownie we Francji, a w sezonie 1916/1917 kierował Teatrem Polskim w Łodzi.

Po zakończeniu I wojny światowej, w 1918 roku, zdecydował się na przeprowadzkę do Hrubieszowa, gdzie pracował jako rejent. W 1922 roku przeniósł się do Zamościa, zakładając własną kancelarię notarialną. Sytuacja finansowa pogorszyła się w 1929 roku, kiedy to jeden z pracowników kancelarii Leśmiana zdefraudował znaczną kwotę, od 30 do 200 tys. zł, co zmusiło poetę do sprzedaży biżuterii żony oraz skorzystania z pomocy Dory Lebenthal, która upłynniła swoje mieszkanie i gabinet lekarski.

W 1933 roku Leśmian został członkiem Polskiej Akademii Literatury. Dwa lata później, w 1935 roku, wraz z rodziną przeniósł się z powrotem do Warszawy.

Niestety, poeta zmagał się z problemami zdrowotnymi, szczególnie z chorobami serca. Zmarł 5 listopada 1937 roku w swoim mieszkaniu na ul. Marszałkowskiej 17. Jego ostatnim miejscem spoczynku stał się cmentarz Powązkowski, gdzie został pochowany w grobie siostry Aleksandry, zmarłej w 1921 roku w wieku zaledwie 34 lat.

Bolesław Leśmian, o wzroście około 155 cm, miał nałóg palenia, regularnie konsumując 75 papierosów dziennie, co przyczyniło się do jego tragicznego losu.

Życie prywatne i rodzina

W życiu prywatnym Bolesława Leśmiana jego uczucia i relacje odgrywały istotną rolę. Jego pierwsze zauroczenie dotyczyło malarki, Celiny Sunderland, która była spokrewniona z poetą. Związek ten był potrafił połączyć talenty artystyczne, gdyż jej ojciec, Seweryn, był bratem matki Leśmiana, a matka Celiny, Gustawa, siostrą jego ojca, Józefa.

W Paryżu artysta spotkał drugą miłość swojego życia, malarkę Zofię Chylińską, z którą wiosną 1905 roku wziął ślub. Ich współpraca artystyczna i wspólna pasja tworzyły silny fundament ich związku.

W późniejszych latach Leśmian był emocjonalnie związany z Dorą Lebenthal, dla której stworzył cykl erotyków pt. W malinowym chruśniaku, co świadczy o jego twórczej wrażliwości i złożonej osobowości. W rodzinie artysty znajdowało się wiele uzdolnionych osób – jego stryjecznym bratem był znany poeta Jan Brzechwa, a wujem Antoni Lange, dzięki któremu poetę mogą być spolszczone formy nazwiska Leśmiana.

Warto również wspomnieć o jego wnuczce, Wandy „Duni” Leśmianównie. Gillian Hills, brytyjsko-francuska aktorka i piosenkarka, znana była z ról w takich filmach jak Powiększenie (1966, reż. Michelangelo Antonioni) oraz Mechaniczna pomarańcza (1971, reż. Stanley Kubrick).

Twórczość

Bolesław Leśmian, choć żył w czasach XX-lecia międzywojennego, wykroczył poza ograniczenia historii, a jego twórczość znalazła swoje miejsce w głębokich wymiarach filozoficznych, metafizycznych oraz psychologicznych. Nie bez znaczenia są inspiracje z epok takich jak barok, romantyzm oraz Młoda Polska. W romantyzmie dostrzec można były szczególnie bliskie mu motywy, które odnosiły się do mistycyzmu, duchowości i zjawisk paranormalnych, łącząc te elementy z Naturą i Bogiem. Używał w swojej twórczości ironii oraz paradoksów, unowocześniając tradycję ballady.

W jego poezji można odnaleźć odrodzenie świata fantastycznego, co można interpretować jako bunt przeciwko banalności i konformizmowi mieszczańskiego stylu życia. Leśmian, zafascynowany filozofią Nietzschego, sprzeciwiał się apatyczności i przeciętności, a jego ideał stanowił wolny i niezależny indywidualista z czasów renesansu.

Nieobce były mu również wpływy symbolizmu; w jego utworach symbolika wykorzystywana była do wyrażania głębszych idei filozoficznych. Dlatego też poezja Leśmiana często określana jest jako filozoficzna, szczególnie osadzona w koncepcjach Henriego Bergsona.

Przez wiele lat pozostawał niedoceniany, a jego dystans względem społeczeństwa czasami przybierał formę agresji. Frustracja, która go dotykała, przejawiała się w jego niechęci do codziennych spraw. W mgnieniu oka uciekał w świat poezji, co doprowadziło do powstania zbioru „Oddaleńcy”, w którym podmiot liryczny wyraża głos rozczarowanych jednostek, które przez swoją indywidualność oraz wrażliwość nie potrafią przystosować się do monotonii życia mieszczańskiego.

Jednak Leśmian nie ograniczał się do całkowitego odrzucenia rzeczywistości; przedstawiał również ideał prymitywnego człowieka, który posiadał pożądane przez niego cechy twórcze. Jego życie oraz refleksje były bezpośrednio związane z żywiołami i metafizyką. Jako osoba głęboko związana z naturą, intuicyjnie słuchał swojego wnętrza, co przywodziło na myśl idee Bergsona oraz Giambattisty Vico.

Sen był dla Leśmiana jednym z kluczowych sposobów na istnienie w poetyckim świecie oraz formą kontaktu z rzeczywistością. W kwestii Boga podejmował próby zrozumienia swojej wiary poprzez pryzmat pojmowanych relacji między Naturą, Bogiem i Człowiekiem. Można wyróżnić w jego twórczości dwie główne ścieżki: antropologiczną, badającą mit religijny, oraz egzystencjalną. W pierwszej z nich dążył do ukazania podobieństw między Bogiem a człowiekiem. Na drugiej analizował konflikt pomiędzy życiem ziemskim a metafizyką, w której Bóg nie był już odzwierciedleniem człowieka, lecz jego przeciwnikiem, co rodziło sytuacje tragiczne i pełne niepewności.

Wielokrotnie w swoich poematach, Bolesław Leśmian nadawał Boskim cechom Naturę, postrzeganą jako potężną, władczą i wieczną. Tego rodzaju panteistyczne podejście pojawia się w wielu jego dziełach poświęconych przyrodzie. Jego twórczość można śmiało określić jako wezwanie do miłości – spierał się z Boskością, poruszając istotne egzystencjalne kwestie, jednak ostatecznie stawał po stronie miłości i erotyzmu.

Ludowość była integralną częścią metafizyki Leśmiana, w której znajdowały swoje miejsce rozważania na temat powrotu do natury i pierwotności. Jego dzieła stanowiły swoiste studium archetypowych natur ludzkich. Realizując ideę pierwotnego mikrokosmosu, odkrywał relacje między naturą a człowiekiem, jednostką a zbiorowością oraz sztuką a metafizyką. Wiersze Leśmiana, pełne melodyjności, były tworzone z zachowaniem rygorystycznych zasad konstrukcji sylabotonicznej.

Na koniec warto dodać, że Bolesław Leśmian był twórcą wielu neologizmów, co znacząco wzbogaciło polski język poetycki. W młodości pisał także wiersze w języku rosyjskim. Ryszard Matuszewski zauważył, że już w latach 1906-1907, Leśmian publikuje dwa cykle wierszy w rosyjskich czasopismach symbolistów, co potwierdza jego indywidualność i mistrzostwo warsztatowe, które ukazują się w jego twórczości zarówno w języku polskim, jak i rosyjskim.

Odznaczenia

Bolesław Leśmian, jako wybitny twórca literacki, został uhonorowany Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Otrzymał to odznaczenie za swoje znaczące osiągnięcia w dziedzinie literatury, co miało miejsce w dniu 11 listopada 1935 roku.

Upamiętnienie

W 1990 roku powstał film fabularny przedstawiający życie Bolesława Leśmiana, noszący tytuł Leśmian, który został wyreżyserowany przez Leszka Barona. W kreację postaci tego wybitnego poety wcielił się utalentowany aktor Piotr Bajor.

Z okazji obchodów 140. rocznicy urodzin Leśmiana w 2017 roku, Zamość ogłosił Rok Bolesława Leśmiana. To wydarzenie zaowocowało ogólnopolskim konkursem leśmianowskim, w którym nagrody zdobyli młodzi poeci, tacy jak Dawid Jung oraz Paweł Bień.

Poeta ten jest również patronem wielu ulic w różnych miastach Polski, co świadczy o jego znaczeniu i wpływie na polską kulturę oraz literaturę.

Dzieła

Bolesław Leśmian, jeden z największych poetów polskich, pozostawił po sobie bogaty zbiór dzieł. Jego twórczość obejmuje różnorodne zbiory wierszy, które zachwycają głębią emocji oraz unikalnym stylem. Wśród najważniejszych kolekcji można wymienić:

  • Sad rozstajny (1912),
  • Łąka (1920),
  • Napój cienisty (1936),
  • Dziejba leśna (1938) – wydanie pośmiertne,
  • Poezje wybrane (1974),
  • Poezje zebrane (1993, 1995, 2000).

Leśmian jest również autorem baśni pisanych prozą, w których możemy znaleźć:

  • Klechdy sezamowe (1913),
  • Przygody Sindbada Żeglarza (1913),
  • Klechdy polskie (1956).

Nie można zapomnieć o jego dramacie mimicznym „Skrzypek opętany” oraz o licznych esejach i szkicach literackich, które wzbogacają jego twórczość. Warto wspomnieć, że Leśmian zajął się także przekładami, w tym niezwykłymi opowieściami Edgara Allana Poe.

Jego zbiory zostały wydane w wielu tomach, jak na przykład „Z pism…” (t. 1-3 1959-65). W 2011 roku ukazała się pozycja „Satyr i Nimfa, Bajka o złotym grzebyku”, którą przygotowali Dariusz Pachocki oraz Artur Truszkowski, wydana przez Wydawnictwo KUL w Lublinie, ISBN 978-83-7702-199-6.

Kompletne zbiory Leśmiana obejmują także „Dzieła wszystkie”, które wydano przez PIW, w tym:

  • T. 1 – 2010: Poezje zebrane,
  • T. 2 – 2012: Szkice literackie,
  • T. 3 – 2012: Baśnie i inne utwory prozą,
  • T. 4 – 2012: Utwory dramatyczne. Listy.

Warto zwrócić uwagę na „Pochmiel księżycowy”, który zawiera wiersze rosyjskie w polskiej wersji Jerzego Ficowskiego, wydany przez Czytelnik w Warszawie w 1987 roku, ISBN 83-07-01674-6. Tytuł oryginalny to „Łunnoje pochmielje”.

Inne znaczące publikacje to „Zdziczenie obyczajów pośmiertnych”, opracowane przez Dariusza Pachockiego i wydane przez Wydawnictwo KUL w Lublinie w 2014 roku, ISBN 978-83-7702-854-4, a także „Skrzypek opętany”, wydany w 2016 roku, również opracowany przez Pachockiego, ISBN 978-83-8061-333-1.

Leśmian w piosenkach

Bolesław Leśmian, będący jednym z najbardziej uznawanych polskich poetów, zaistniał również w muzyce dzięki różnorodnym artystom, którzy interpretowali jego twórczość w swoich utworach. W stuleciach jego popularności nie zabrakło adaptacji tekstów na scenach oraz w studiach nagraniowych.

  • 1967: Ewa Demarczyk wykonuje piosenki skomponowane przez Zygmunta Koniecznego, w tym tekst „Garbus”,
  • 1972: Magda Umer odnosi sukces z utworem „Strój”,
  • 1973: Czesław Niemen wydaje album „Marionetki”, zawierający tekst „Com uczynił”,
  • 1984: Marek Grechuta i Krystyna Janda biorą udział w projekcie „W malinowym chruśniaku”, gdzie prezentują teksty wszystkich piosenek,
  • 1986: Zespół Bez Jacka wykonuje tekst „Zwiewność”,
  • 1986: Magda Umer po raz kolejny sięga po twórczość Leśmiana z utworem „Mrok na schodach”,
  • 1991: Grzegorz Turnau w albumie „Naprawdę nie dzieje się nic” przedstawia teksty takich utworów jak „Jakieś inne słowa” oraz „We śnie”,
  • 1992: Stare Dobre Małżeństwo wykonuje utwór „Boże, pełen w niebie chwały”, a także „Ciało me, wklęte w korowód istnienia” oraz „W zakątku cmentarza”,
  • 1995: Magda Umer znowu przywołuje poezję Leśmiana w utworach „Łąka”, „Śni się liściom nieskończoność” i „Szli tędy ludzie”,
  • 1995: Innym z wydawnictw Magdy Umer jest „Koncert jesienny”, w którym znajdują się „Strój”, „Dąb” oraz „Ballada bezludna”,
  • 1997: Grzegorz Turnau powraca z albumem „Tutaj jestem”, w którym szczególną uwagę zwraca utwór „Szli tędy ludzie”,
  • 1997: Anna Maria Jopek śpiewa „Dłoń zanurzasz we śnie”,
  • 1998: Zespół Stare Dobre Małżeństwo podkreśla utwór „W nicość śniąca się droga” oraz „Panna Anna”,
  • 2001: Hanna Banaszak wprowadza w życie utwór „Urszula Kochanowska” w piosence „Zanim będziesz u brzegu”,
  • 2002: Grzegorz Turnau komponuje do tekstu „Szukaj przygody”,
  • 2002: Stanisław Sojka w swoim dziele „Soykanova” przedstawia utwór „Gdybym…”,
  • 2006: Płyta „Cisza jak ta” prezentuje teksty takie jak „Płacz” oraz „Jak niewiele ma znaków”,
  • 2008: Lubelska Federacja Bardów nagrywa „Klechdy Lubelskie”, w której znajdują się „Po ciemku” oraz „Tajemnica”,
  • 2008: Żywiołak łączy różne inspiracje w utworze „Świdryga i Midryga”,
  • 2008: Zespół Żywiołak nagrywa także „Karczma”,
  • 2009: Pustki z utworem „Kalambury” zgłębiają tekst „Wiedza”,
  • 2012: Adam Strug nagrywa piosenkę „Adieu”, prezentując różne teksty, w tym „Księżycowy”, „Tajemnica”, „Tam na rzece” oraz „We śnie”,
  • 2014: Adam Strug i Stanisław Sojka tworzą wspólny projekt „Strug.Leśmian.Soyka”, przedstawiając różne teksty utworów,
  • 2014: Magdalena Kumorek wprowadza słuchaczy do utworu „Śmiercie”,
  • 2016: Żywiołak powraca z utworem „Skrzeble”,
  • 2017: Mimochodem publikuje „Bolesława Leśmiana pieśni wybrane”, z tekstami takimi jak „W głąb podwórza”, „Szmer wioseł”, „Po co tyle świec nade mną”, „Warkocze”, „Karczma”,
  • 2017: Daria Zawiałow interpretacja „Malinowego Chruśniaka” nawiązuje do „W malinowym chruśniaku”,
  • 2019: Żywiołak wydaje tekst „Ballada dziadowska” w utworze „Dziadyga”,
  • 2019: Zespół SUSZ z Suwałk prezentuje płytę „Romans”, która zawiera 8 piosenek oparte na wierszach Leśmiana,
  • 2020: Zespół Trupięgi z Sulęcina wprowadza „lesman BOSO”, z 10 utworami stworzonymi do poezji Leśmiana,
  • 2022: Projekt Leśmian wydaje płytę „Wszechlśnienie”,
  • 2023: Avi w utworze „Leśmian” zabiera słuchaczy w wewnętrzną podróż.

Przypisy

  1. MariaM. Antosik-Piela, Bolesław Leśmian, [w:] POLIN Wirtualny Sztetl [online] [dostęp 24.11.2024 r.]
  2. FranciszekF. Czekierda, Leśmian – kochanek muz i kobiet [online], pisarze.pl, 17.05.2022 r. [dostęp 24.11.2024 r.]
  3. Wszystkie wystąpienia ulicy Bolesława Leśmiana w Polsce [online], mapa.livecity.pl [dostęp 08.09.2023 r.]
  4. Piotr Łopuszański, Śladami pisarzy. „Stolica”, s. 36, lipiec 2019 r.
  5. Leśmian – niedoceniany wielki poeta nicości [online], dzieje.pl [dostęp 21.08.2020 r.]
  6. Bolesław Leśmian (pierwotnie Lesman) [online], www.biogramy.pl [dostęp 21.08.2020 r.]
  7. Cmentarz Stare Powązki: Aleksandra Leśmianówna, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 19.12.2019 r.]
  8. Leśmian. filmpolski.pl. [dostęp 12.10.2017 r.]
  9. Zgon Bolesława Leśmiana. „Gazeta Lwowska”, s. 3, nr 254 z 07.11.1937 r.
  10. Włodzimierz Bolecki, Wstęp [w:] B. Leśmian, Zwiedzam wszechświat, Warszawa 2001 r., s. 5–6.
  11. Adam Redzik: Seweryn Salomon Sunderland. W: Polski Słownik Biograficzny, T. 45. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2008 r., s. 621-622.
  12. Katarzyna Wajda, Wszystkie kobiety Leśmiana.
  13. Kędziora, 2005 r., s. 35–36.
  14. Kędziora, 2005 r., s. 16.
  15. JacekJ. Kopciński, Przeszłość to dziś: literatura, język, kultura: III klasa liceum i technikum, Warszawa: Stentor, 2004 r., s. 68.
  16. MagdaM. Umer, Kobiety Bolesława Leśmiana, „Moja Garbatka”, 1/2 (22/23), 2007–2008 r., s. 313–314.
  17. Ryszard Matuszewski, Wstęp [do:] Bolesław Leśmian, Wybór poezji, wybrał i wstępem opatrzył R. Matuszewski, PIW, Warszawa 1987 r.
  18. Edgar AllanE.A. Poe, Opowieści nadzwyczajne, przekł. i słowo wstępne Bolesława Leśmiana, t. 1, Warszawa [1913 r.] [online], polona.pl [dostęp 27.03.2018 r.]
  19. Edgar AllanE.A. Poe, Opowieści nadzwyczajne, przekł. i słowo wstępne Bolesława Leśmiana, t. 2, Warszawa [1913 r.] [online], polona.pl [dostęp 27.03.2018 r.]
  20. B.B. Leśmian, Sad rozstajny, Warszawa 1912 r. [online], polona.pl [dostęp 29.03.2018 r.]
  21. B.B. Leśmian, Łąka, Warszawa 1920 r. [online], polona.pl [dostęp 29.03.2018 r.]
  22. B.B. Leśmian, Napój cienisty, Warszawa 1936 r. [online], polona.pl [dostęp 29.03.2018 r.]
  23. B.B. Leśmian, Dziejba leśna, Warszawa 1938 r. [online], polona.pl [dostęp 29.03.2018 r.]
  24. Zespół SUSZ [online], susz.eu [dostęp 29.01.2024 r.]
  25. Więcej niż romans. SUSZ gra Leśmiana [online], pogodnesuwalki.pl, 24.02.2021 r. [dostęp 29.01.2024 r.]

Oceń: Bolesław Leśmian

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:10