Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie


Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie to jedno z najstarszych muzeów tego typu w Polsce, które zostało założone w roku 1888. Jest to instytucja działająca w ramach samorządu województwa, a jej głównym celem jest kultywowanie oraz popularyzacja wiedzy na temat kultury i tradycji narodowych.

Muzeum mieści się w zabytkowym budynku Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, usytuowanym przy ul. Kredytowej 1. To wyjątkowe miejsce nie tylko gromadzi cenne eksponaty, ale także organizuje różnorodne wystawy oraz wydarzenia kulturalne, które przyciągają wielu miłośników sztuki i historii.

Opis

Muzeum Etnograficzne w Warszawie ma swoje korzenie w inicjatywie mecenasa Jana Maurycego Kamińskiego oraz Jana Karłowicza, którzy byli pomysłodawcami jego powstania i zorganizowali komitet mający na celu jego utworzenie. W 1888 roku utworzono placówkę działającą przy warszawskim ogrodzie zoologicznym, która gromadziła zbiory związane z etnografią. Z kolei w 1896 roku, w wyniku działań Grona Miłośników Etnografii, zbiory te zostały przeniesione do Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, które mieściło się przy Krakowskim Przedmieściu 66.

W 1921 roku nad zbiorem zaczął czuwać muzeolog oraz specjalista w dziedzinie etnografii Europy, Eugeniusz Frankowski. Pod jego kierownictwem placówka zyskała nowoczesny charakter, prowadząc działalność naukową oraz organizując wystawy. Zbiory muzealne, które w 1922 roku liczyły 8954 eksponaty, szybko się powiększały, osiągając liczbę około 30 000 obiektów w 1939 roku. Wśród nich wyróżniono trzy główne grupy: zbiory z dawnych terenów Polski, w tym cenne ludowe stroje oraz tkaniny, kolekcję huculską z 3000 okazami, a także zbiory ze Słowiańszczyzny i innych krajów, które stanowiły ponad połowę całości zasobów.

Wiele cennych eksponatów zostało pozyskanych z prywatnych kolekcji polskich etnografów, takich jak Leopold Janikowski, Jan Kubary czy Bronisław Piłsudski. W muzeum znajdują się również unikatowe zbiory indochińskie, które pochodzą od Ignacego Zaremby Belakowicza, a także artefakty z Chin, Japonii, Bliskiego Wschodu, Australii i innych regionów. Przed wybuchem II wojny światowej, Biblioteka Muzeum Etnograficznego klasyfikowała się w czołówce najbogatszych bibliotek etnograficznych w Polsce, jednakże zbiory znajdujące się w Muzeum Przemysłu i Rolnictwa uległy zniszczeniu w trakcie obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku.

Po wojnie, w 1946 roku, rozpoczęły się działania mające na celu reaktywację muzeum. Działało ono początkowo pod nazwą Muzeum Kultur Ludowych, a jego tymczasową siedzibą został zabytkowy XVIII-wieczny pałac Brühla na Młocinach przy ul. Muzealnej. W 1949 roku miała miejsce pierwsza wystawa w powojennej historii Muzeum, nosząca tytuł „Polski strój ludowy”. W 1959 roku muzeum przeniosło się do zniszczonego XIX-wiecznego gmachu Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, znajdującego się u skrzyżowania ulic Kredytowej i Mazowieckiej. Odbudowa tego obiektu, sfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Sztuki (MKiS), zaplanowana była na lata 1962–1972, a 15 grudnia 1973 roku miało miejsce uroczyste otwarcie muzeum w nowej lokalizacji. Koordynatorem prac był dr Kazimierz Pietkiewicz, który pełnił funkcję dyrektora od 1969 roku.

W trakcie kadencji dr Jana Witolda Suligi, muzeum uzyskało status narodowej instytucji kultury w 1992 roku, a decyzją MKiS zostało wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku. Od 2009 roku Muzeum wydaje naukowe czasopismo „Etnografia Nowa”, które jest periodykiem antropologicznym. W obrębie Muzeum mieści się Biblioteka z czytelnią, w której zbiory liczą około 30 tys. woluminów, w tym starodruki i materiały kartograficzne oraz czasopisma. Istnieje tu także Dział Dokumentacji Archiwalnej i Fotograficzno-Filmowej, zawierający ponad 120 tys. rękopisów, fotografii, negatywów, plakatów oraz rycin.

W Muzeum, od 2012 roku, funkcjonuje również Muzeum dla Dzieci, które wzbogaca ofertę edukacyjną placówki.

Dyrektorzy

W historii Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie zauważalną rolę odgrywali dyrektorzy, którzy kierowali instytucją przez lata. Zapewniając ciągłość działania oraz rozwój muzeum, ich kadencje miały kluczowe znaczenie dla jego sukcesów.

Nazwisko i imięCzas trwania pełnionej funkcji
Stanisław Ciszewski, Jan Karłowiczod 1888
Eugeniusz Frankowski1921 – do 31 marca 1939
Tadeusz Dziekoński (1910–1980)od 1 kwietnia 1939
Jan Żołna-Manugiewicz (1904–1988)1 października 1946 – 30 listopada 1955
Ksawery Piwocki31 stycznia 1956 – 31 stycznia 1968
Kazimierz Pietkiewicz (1910–1983)od 1 kwietnia 1969 – 1 lipca 1974
Jan Krzysztof Makulski (1938-1989)1 marca 1974 – do 1989
Jan Witold Suliga1990–2006
Małgorzata Orlewiczp.o. dyrektora 2006 – 2008
Adam Czyżewski2008–2020
Tadeusz Zającp.o. dyrektora 2020
Robert Zydel2021−2023
Magdalena Wróblewskap.o. dyrektora 2023−2024, dyrektor od 15 maja 2024

Ich wkład w kulturę i działalność muzealną jest nieoceniony, a wiele postaci, które piastowały to stanowisko, pozostawiło trwały ślad w historii instytucji.

Wystawy stałe

W Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie można zwiedzać wyjątkowe wystawy stałe, które prezentują różnorodność kultur oraz tradycji. Oto niektóre z nich:

  • Zwykłe – Niezwykłe: Ta fascynująca wystawa została zorganizowana na jubileusz 120-lecia muzeum w 2008 roku. Skupia się na interesujących kolekcjach zgromadzonych przez instytucję.
  • Czas Świętowania w kulturach Polski i Europy: Przygotowana z okazji 125-lecia muzeum w 2013 roku. To największa ekspozycja w historii tej instytucji, która ukazuje bogactwo tradycji związanych z obchodami świąt. Wystawa prezentuje różnorodne stroje, rekwizyty oraz obiekty użytkowe i dekoracyjne, a także religijne, które są ściśle związane z kulturowymi rytuałami. Wystawie towarzyszą nowoczesne multimedia, które wzbogacają doświadczenie zwiedzających.
  • Porządek rzeczy. Magazyn Piotra B. Szackiego: Ta innowacyjna wystawa ma formę magazynu muzealnego. Zawiera zbiory związane w głównej mierze z rzemieślnictwem, w tym narzędzia do pozyskiwania oraz obróbki żywności, a także elementy hodowli. Obiekty zostały zorganizowane według unikalnej klasyfikacji, opracowanej przez zmarłego pracownika muzeum i etnografa, Piotra B. Szackiego, co dodaje wystawie osobistego akcentu.

Wszystkie te wystawy oferują nie tylko обучение, ale także atrakcyjną formę interakcji z bogatym dziedzictwem kulturowym, które jest kluczowym elementem działalności muzeum.

Działy i pracownie

W Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie funkcjonuje wiele działów, które odpowiadają za różnorodne aspekty działalności tej instytucji. Każdy z nich ma do odegrania istotną rolę w zarządzaniu muzeum oraz w ich codziennych obowiązkach.

  • Dział Organizacyjny,
  • Główna Księgowa,
  • Kuratorium Etnograficzne,
  • Dział Przechowywania i Konserwacji Zbiorów,
  • Dział Inwentaryzacji,
  • Dział Edukacji,
  • Dział Informacji Naukowej,
  • Dział Komunikacji i Marketingu,
  • Dział Techniczny,
  • Dział Finansowo-Kadrowy,
  • Samodzielne Stanowisko ds. Obsługi Prawnej.

Każdy z wymienionych segmentów ma specyficzne zadania i odpowiedzialności, co przyczynia się do sprawnego funkcjonowania muzeum oraz jego zaangażowania w promowanie kultury i edukacji etnograficznej.

Kolekcje

Zabytki kultury karpackiej w zbiorach PME w Warszawie: Słowacja

Kolekcja zgromadzona w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie obejmuje 196 eksponatów, z czego 29 najstarszych datuje się na XIX wiek. W jej skład wchodzi szereg interesujących przedmiotów:

  • 35 pisanek pochodzących z takich miejscowości jak Czadca, Vel’ká Čausa, Martin, Lewocza, Veľký Grób, Poprad oraz Domaniża,
  • 15 ozdób choinkowych z Czadcy i Martina, w tym 2 rzeźbiarskie szopki z Podvysokiej, autorstwa Antona Kadury,
  • 11 naczyń ceramicznych (bez precyzyjnego wskazania lokalizacji ich pochodzenia) oraz 1 kropielniczka ceramiczna z rejonu Martina,
  • 22 obrazy malowane na szkle, w tym 19 z XIX wieku o tematyce religijnej, pozyskane na Podhalu, oraz współczesna praca „Kolędnicy” autorstwa Zuzany Vanousovej z 2000 roku z Czadcy,
  • 1 drzeworyt (brak szczegółowych informacji),
  • 1 rzeźba z końca XIX ws.; wizerunek Madonny z klasztoru Zlatá Hora – znane miejsce pielgrzymkowe w Czechach,
  • 7 dewocjonaliów, w tym współczesny obrazek Matki Boskiej Frywałdzkiej oraz różaniec z produkcji przemysłowej,
  • przedmioty drewniane: łyżnik i czerpak z regionu słowacko-podhalańskiego,
  • kolekcja strojów, która obejmuje 6 kompletów strojów kobiecych i 1 męski, oraz wiele pojedynczych elementów, jak pas bacowski z Liptowa czy korale zwane „dmuchanymi”.

Dokładne opisy tych cennych zabytków można znaleźć w programie Musnet – zarówno w katalogu elektronicznym, jak i kartkowym w siedzibie PME w Warszawie.

Zabytki kultury karpackiej w zbiorach PME w Warszawie: Czechy

W zbiorach PME znajdują się 80 eksponatów z Czech, z czego aż 75 pochodzi z obszarów karpackich. Kolekcja ta słynie przede wszystkim ze strojów, w tym praktycznie pełnego stroju kobiecego i męskiego Jacków jabłonkowskich, które zostały współcześnie odtworzone przez rzemieślników lub wykonane w pracowni konserwatorskiej muzeum na podstawie oryginałów przechowywanych w Muzeum w Cieszynie.

Muzeum zachowuje również dużą kolekcję mosiężnych i posrebrzanych zapinek oraz guzików – charakterystycznych dla tych strojów – jest ich aż 18 sztuk. Dodatkowo w zbiorach znajduje się pełny strój kobiecy z regionu południowo-morawskiego. Kolekcja obejmuje także niektóre zdublowane elementy, jak halek pochodzący z tego samego okresu.

Nie można zapomnieć o obrazach, które odzwierciedlają karpacką kulturę w Czechach. Wśród nich jest malowana na szkle „Pieta” z XIX wieku oraz „Ecce Homo” z 1909 roku. Muzeum posiada także starodawny obraz wotywny na płótnie, datowany na XIX wiek, którego pochodzenie nie jest do końca ustalone. W 2017 roku zakupiono nowe eksponaty, w tym 8 pisanek oraz rzeźbę autorstwa Jana Brlicy Juniora, która cechuje się nowoczesnym stylem.

Podobnie jak w przypadku słowackich zbiorów, opisy unikalnych eksponatów dotyczących kultury karpackiej z Czech są dostępne w programie Musnet, zarówno w katalogu elektronicznym, jak i kartkowym w siedzibie PME w Warszawie.


Oceń: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:7