Instytut Badawczy Dróg i Mostów


Instytut Badawczy Dróg i Mostów, znany również jako IBDiM, jest to polska jednostka badawcza, której powstanie miało miejsce w 1955 roku. Siedziba instytutu znajduje się w stolicy Polski, Warszawie, a dodatkowe filie usytuowane są w Kielcach oraz Żmigrodzie.

IBDiM działa pod nadzorem Ministra Infrastruktury i funkcjonuje zgodnie z regulacjami ustawy o instytutach badawczych. Jako jednostka naukowa o wysokiej kategorii „A”, przyznanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, instytut koncentruje swoje badania na zagadnieniach związanych z infrastrukturą komunikacyjną.

W instytucie pracuje około 200 pracowników, w tym naukowców, inżynierów oraz specjalistów w różnych obszarach. Od 2024 roku, dyrektorem naczelnym IBDiM jest Janusz Bohatkiewicz, który kieruje pracami instytutu oraz jego rozwijającymi się projektami badawczymi.

Historia

Instytut Badawczy Dróg i Mostów, znajdujący się w Warszawie, został utworzony 1 stycznia 1955 roku pod pierwotną nazwą Instytutu Budownictwa Drogowego (IBD). W 1959 roku jego nazwa została zmieniona na Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Drogowej (COBiRTD), a w 1974 roku przyjęto dzisiejszą nazwę IBDiM. Gdy instytut rozpoczynał swoją działalność, odnosił się do przedwojennych tradycji, które miały miejsce w latach 1929-1939, kiedy to działał przy Politechnice Warszawskiej Drogowy Instytut Badawczy.

Instytut Budownictwa Drogowego został utworzony na inicjatywę oraz dzięki staraniom Aleksandra Gajkowicza (1897–1971), dyrektora Departamentu Dróg Kołowych w Ministerstwie Komunikacji, który później pełnił funkcję dyrektora generalnego Centralnego Zarządu Dróg Publicznych oraz wiceministra komunikacji. Powstanie tej instytucji odbyło się z myślą o kompleksowym zajęciu się rozwojem krajowej techniki drogowej, co Instytut zdołał zrealizować z dużym zaangażowaniem.

W szczególności osiągnięcia Instytutu w zakresie stabilizacji gruntów i głębokiego fundamentowania przyniosły rewolucyjne zmiany w metodach budowy dróg oraz mostów w Polsce. Te działania zostały docenione poprzez liczne wyróżnienia, w tym nagrody za innowacyjne metody stabilizacji gruntów oraz wprowadzenie do budownictwa pali o dużych średnicach.

Pod koniec lat 60. i na początku 70. XX wieku pojawiły się nowe wyzwania związane z przygotowaniem budowy autostrad, zwiększeniem ruchu drogowego oraz realizacją dużych obiektów inżynierskich. W tym kontekście Instytut prowadził prace naukowe, badawcze oraz konsultacje, wspierając kluczowe inwestycje komunikacyjne w Polsce. Przykładem takich projektów jest budowa Trasy Łazienkowskiej w Warszawie, autostrady Gliwice – Kraków, katowickiej drogi szybkiego ruchu, Centralnej Magistrali Kolejowej oraz modernizacja linii kolejowej na Śląsku.

IBDiM zajmował się badaniami dróg, mostów, fundamentów oraz maszyn wykorzystywanych w robót drogowych. Opracowywał nowatorskie materiały oraz technologie, a także pełnił nadzory naukowe i organizował konsultacje. Sporządzał ekspertyzy, wskazujące kierunki projektowania, a także metody budowy i eksploatacji obiektów komunikacyjnych. Dzięki współpracy z biurami projektowymi oraz wykonawcami, instytut wprowadzał nowoczesne rozwiązania do praktyki budownictwa komunikacyjnego, co przyczyniło się do znaczącej poprawy stanu infrastruktury.

Od lat 90. XX wieku Instytut systematycznie zwiększał swoje możliwości badawcze, inwestując w nowoczesną aparaturę do laboratorium, co znacząco wpłynęło na skuteczniejszą diagnostykę dróg i obiektów mostowych. Wyniki jego badań umożliwiły bardziej racjonalne wykorzystanie funduszy przeznaczonych na nowe inwestycje oraz modernizację istniejącej infrastruktury.

W 2014 roku na terenie IBDiM zainaugurowano Pontiseum – ekspozycję fragmentów konstrukcji pierwszych stałych mostów w Warszawie, które zostały wydobyte z dna Wisły.

Struktura

Instytut Badawczy Dróg i Mostów prowadzi różnorodne prace badawcze oraz wdrożeniowe, które realizowane są w ramach dziesięciu zakładów, w tym:

  • Zakład Betonu,
  • Zakład Diagnostyki Nawierzchni,
  • Zakład Ekonomiki,
  • Zakład Geotechniki,
  • Zakład Fundamentowania,
  • Zakład Mostów,
  • Zakład Systemów Zarządzania i Telematyki,
  • Zakład Technologii Nawierzchni,
  • Ośrodek Badań Mostów, Betonów i Kruszyw, Filia „Wrocław”,
  • Ośrodek Badań Mostów, Filia „Kielce”.

Na terenie instytutu funkcjonuje również czternastu akredytowanych laboratoriów, wśród których znajdują się:

  • Laboratorium Betonu,
  • Laboratorium Diagnostyki Nawierzchni,
  • Laboratorium Geotechniki,
  • Laboratorium Badań Pali,
  • Pracownia Lepiszczy Bitumicznych,
  • Pracownia Technologii Nawierzchni,
  • Pracownia Chemii i Ochrony Środowiska,
  • Laboratorium Badań Konstrukcji Mostowych,
  • Zespół Diagnostyki i Napraw Mostów,
  • Zespół Testów Zderzeniowych i Meteorologii Drogowej,
  • Pracownia Mostów i Urządzeń Odwadniających,
  • Pracownia Betonów i Kruszyw,
  • Zespół Zabezpieczeń Antykorozyjnych Mostów,
  • Laboratorium Badań Materiałów i Konstrukcji Mostowych TK-2.

Działalność

Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM) koncentruje swoje wysiłki na prowadzeniu badań naukowych oraz prac rozwojowych związanych z budową i utrzymaniem różnorodnych obiektów komunikacyjnych. Skupia się zwłaszcza na drogach i mostach drogowych, mostach kolejowych oraz konstrukcjach podziemnych. Główne obszary działalności obejmują następujące zagadnienia:

  • zasady projektowania oraz utrzymania infrastruktury drogowej,
  • materiały, wyroby i technologie używane w budownictwie komunikacyjnym,
  • ocenę stanu technicznego dróg i obiektów inżynierskich,
  • geotechnikę,
  • analizy ekonomiczne,
  • inżynierię i bezpieczeństwo ruchu,
  • systemy zarządzania drogami,
  • telematykę komunikacyjną, bazy danych o drogach oraz obiektach inżynierskich.

Ponadto, IBDiM ma na swoim koncie prace związane z opracowywaniem norm, wytycznych i specyfikacji technicznych. Instytut wydaje Krajowe Oceny Techniczne, rekomendacje techniczne oraz certyfikaty, w tym Europejskie Oceny Techniczne (EOT), świadectwa kwalifikacji i publikacje specjalistyczne. Organizuje również różnorodne konferencje oraz szkolenia.

Współpraca międzynarodowa

Insytut intensywnie współpracuje z instytucjami naukowymi oraz organizacjami zarządzającymi w Unii Europejskiej, uczestnicząc w wielu przedsięwzięciach badawczych oraz normalizacyjnych. Jego celem jest dostosowanie polskiej infrastruktury do europejskich standardów technologicznych, środowiskowych i społecznych, jak również promowanie osiągnięć polskich naukowców na międzynarodowej scenie.

IBDiM wykorzystuje i rozwija swoje doświadczenia w ramach międzynarodowych projektów badawczych, które są częścią m.in. programów ramowych Komisji Europejskiej, akcji COST, programu EUREKA oraz projektu CONNECT. Współprace te obejmują badania nad nowymi materiałami, technologiami i zastosowaniem surowców wtórnych. Dodatkowo, skutecznie harmonizują metody badawcze, sprzęt laboratoryjny oraz transfer wiedzy na poziomie europejskim i globalnym, koncentrując się także na bezpieczeństwie ruchu drogowego.

Przynależność Instytutu do Forum Europejskich Drogowych Instytutów Badawczych, Forum Europejskich Instytutów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Laboratoriów Badawczych Materiałów i Konstrukcji Budowlanych, a także członkostwo w Europejskich Platformach Technologicznych – ERTRAC i ERRAC, potwierdzają jego znaczenie na arenie międzynarodowej. Eksperci IBDiM są aktywni w pracach stowarzyszeń międzynarodowych i pełnią istotne funkcje w organizacjach drogowych. Instytut prowadzi szereg projektów w ramach 5., 6. i 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej oraz akcji COST, programu EUREKA i „HORYZONT 2020”.

Działalność edukacyjna

IBDiM angażuje się w rozbudowaną działalność edukacyjną, organizując liczne seminaria, konferencje i szkolenia, które umożliwiają specjalistom z branży drogowej podnoszenie swoich kwalifikacji oraz zapoznanie się z nowinkami technologicznymi. Współpracując z Wydziałem Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, oferował studia podyplomowe „Eksploatacja Dróg”. Szczególną uwagę należy zwrócić na kursy dotyczące antykorozji mostów stalowych, które spełniają wymagania zawarte w normach PN – EN ISO 9001 i mogą być zaliczone jako część doszkalania zawodowego pracowników.

Instytut dostosowuje swoją ofertę do potrzeb przedstawicieli administracji drogowej, ministerstw, firm budowlanych oraz studentów.

Wydawnictwa

W ramach swojej działalności, IBDiM prowadzi szeroką działalność wydawniczą, oferując szereg publikacji, w tym:

  • kwartalnik [ROADS AND BRIDGES – DROGI I MOSTY] (dawniej „Drogi i Mosty” ), który znajduje się w bazie Web of Science – Emerging Sources Citation Index (ESCI),
  • monografie naukowe publikowane w ramach Serii „S” – Studia i materiały,
  • zalecenia oraz instrukcje wydawane w ramach Serii „I” – Informacje, Instrukcje.

Biblioteka

Biblioteka IBDiM gromadzi bogate zbiory związane z budownictwem drogowym i mostowym, inżynierią lądową, technologią materiałów drogowych, geotechniką oraz inżynierią ruchu. W jej zasobach znajduje się około 9000 woluminów wydawnictw zwartych oraz szeroka kolekcja polskich i zagranicznych czasopism fachowych.

Przypisy

  1. Janusz Bohatkiewicz powołany na stanowisko dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. gov.pl. [dostęp 28.02.2024 r.]
  2. Dz.U. z 2024 r. poz. 534.
  3. Pontiseum w IBDiM. ibdim.edu.pl, 24.06.2014 r. [dostęp 07.06.2017 r.]
  4. Elżbieta Janiszewska: Historia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. www.ibdim.edu.pl. [dostęp 08.12.2017 r.]
  5. Elżbieta Janiszewska: Zakłady Naukowe. www.ibdim.edu.pl. [dostęp 08.12.2017 r.]
  6. Robert Marczuk: Laboratoria akredytowane. www.ibdim.edu.pl. [dostęp 08.12.2017 r.]
  7. Elżbieta Janiszewska: Współpraca międzynarodowa. www.ibdim.edu.pl. [dostęp 08.12.2017 r.]
  8. Robert Marczuk: Dział Wydawnictw i Informacji. www.ibdim.edu.pl. [dostęp 08.12.2017 r.]

Oceń: Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:11