Kościół św. Jana Bożego to ważny zabytek architektury, będący kościołem rektorskim Zakonu Szpitalnego Ojców Bonifratrów. Znajduje się on w malowniczej lokalizacji przy ul. Bonifraterskiej 12 w stolicy Polski.
Jest to miejsce o bogatej historii oraz znaczeniu duchowym, które przyciąga zarówno wiernych, jak i turystów zainteresowanych jego dziejami oraz architekturą.
Historia
W 1650 roku, Bogusław Leszczyński postanowił ufundować kościół oraz klasztor w swoim dziedzicznym miasteczku Leszno, położonym w pobliżu Warszawy. Dedykowane bonifratrom, czyli zakonowi bonifratrów, miejsce to miało za zadanie nie tylko pełnienie funkcji religijnych, ale także wsparcie dla chorych i potrzebujących. Pierwszym przeorem klasztoru został neapolitańczyk, ks. Modest Genoino, znany w Warszawie jako chirurg.
Fundacja okazała się skromna, a lokalizacja zbyt odległa od centrów miasta. Wspierająca ich działalność rodzina Morsztynów, w osobach Tobiasza – łowczego wielkiego koronnego oraz Jana Andrzeja – referendarza, miała kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju zakonu. W swoim testamencie z 1664 roku Tobiasz Morsztyn zapisał znaczną kwotę na rozwój fundacji, cytując:
„Widząc ojców bonifratellów warszawskich na bardzo szczupłej fundacyi i w niesposobnem miejscu, daleko od miasta na Lesznie zasadzonych, na przeniesienie ich, zmurowanie kościoła i fundacyją w nich tak suffagiorum za duszę moję, jako i sustencyi chorych i ubogich, do której ex reguła obligantur zapisuję i leguję pomienionym ojcom bonifratellom warszawskim 30 000 złot. pol.”
Plan przeniesienia obowiązujących zakonników dotyczył obszaru, który miał być przydzielony przez Jan Wielopolskiego, kasztelana wojnickiego, w rejonie aktualnego placu marsz. Józefa Piłsudskiego.
Budowa samego kościoła i towarzyszącego mu klasztoru została ukończona w 1673 roku. W 1713 roku król August II Mocny nabył pobliski pałac Morsztyna, zaczynając jednocześnie proces przyłączania sąsiednich terenów, w tym obszaru klasztoru. Przeznaczył na budowę nowego kościoła 12 000 talarów. Prace budowlane zaczęto w 1728 roku, a kilka lat później biskup poznański Jan Tarło dokonał uroczystego poświęcenia nowo powstającego kościoła oraz klasztoru.
W trakcie budowy powstał także szpital, który początkowo dysponował jedynie 8 łóżkami. Dopiero w 1760 roku August Czartoryski, wojewoda ruski, zainwestował w rozbudowę szpitala, zwiększając liczbę łóżek do 34, wprowadzając nowe pomieszczenia pomocnicze. August Czartoryski był jednym z kluczowych mecenatów dla rozwoju instytucji.
W testamencie architekta Jakuba Fontany, z dnia 20 marca 1773 roku, zapisana została suma 74 000 złp. przeznaczona na leki oraz utrzymanie chorych w szpitalu. Początkowo bracia zakonni, w tym prowincjał oraz przeor nie pełnili funkcji kapłańskich, a rolę tą sprawowali zakrystianin oraz kapelan. Z biegiem lat, ich zainteresowanie medycyną rosło. Były prowincjał zakonu, Paschal Stirzelheimer, zdobył doktorat z medycyny w Zamościu, co przedstawia dokumentacja historyczna. Jak pisze J. Bartoszewicz:
„Było to 23 marca 1765 r.; wszedł na katedrę Jan Nepomucen Awedyk doktor medycyny i professor zamojski i mówił długo o tem, jaki to powinien być doktor mianowicie według Hippokrata, potem wychwalał naukę i metodę księdza Paschala i jego zakonne prace. Potem zadał mu temata, wręczył oznaki nowej dostojności, i ogłosił Paschala doktorem.”
Podczas zaborów bonifratrzy stawiali opór władzom carskim, ryzykując represjami za wsparcie powstańców w 1831 i 1863 roku. Kościół, szpital oraz budynki klasztorne odegrały znaczącą rolę w czasie powstania warszawskiego, stanowiąc miejsca oporu i obrony przez oddziały z batalionów „Zośka”, „Parasol” i „Czata 49” aż do 25 sierpnia 1944 roku.
Po wojnie kościół został odbudowany; brakowało jednak rekonstrukcji szpitala. Wnętrze kościoła pozostało niemal bez zabytków – jedynie obraz św. Andrzeja z XVII wieku oraz wizerunek Najświętszej Marii Panny w ołtarzu głównym. Uznano także potrzebę upamiętnienia Armii Krajowej oraz o. Serafina Kloca, który odegrał istotną rolę w odbudowie świątyni poprzez liczne tablice memoratywne.
W 1965 roku całość wraz z klasztornym kompleksem wpisano do rejestru zabytków. W latach 1976–2013 kościół pełnił funkcję parafialną, będąc związanym z nieistniejącą już parafią pod wezwaniem św. Jana Bożego i św. Andrzeja Apostoła.
Galeria
Przypisy
- a b Wykaz zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (księga A) - stan na 30.06.2024 r. Woj. mazowieckie (Warszawa). [w:] Narodowy Instytut Dziedzictwa [on-line]. nid.pl. s. 24. [dostęp 28.07.2024 r.]
- Julian Bartoszewicz: Kościoły Warszawskie rzymsko-katolickie opisane pod względem historycznym, Warszawa 1855 r. str. 233-237.
- Z dniem 01.01.2014 r. Parafia została zniesiona Dekretem Nr 3945/A/2013 Metropolity Warszawskiego kard. Kazimierza Nycza.
Pozostałe obiekty w kategorii "Kościoły":
Kościół św. Karola Boromeusza w Warszawie (Wola) | Kościół św. Kazimierza w Warszawie | Kościół św. Klemensa Hofbauera w Warszawie | Kościół św. Michała Archanioła w Warszawie (Białołęka) | Kościół św. Patryka w Warszawie | Kościół św. Teresy od Dzieciątka Jezus i Męczenników Rzymskich w Warszawie | Kościół Świętych Apostołów Jana i Pawła w Warszawie | Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Warszawie | Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie | Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Józefa Oblubieńca w Warszawie | Kościół św. Benona w Warszawie | Kościół św. Augustyna w Warszawie | Kościół św. Elżbiety w Warszawie | Kościół św. Andrzeja Boboli w Warszawie (Saska Kępa) | Kościół Ofiarowania Pańskiego w Warszawie | Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Warszawie | Kościół Matki Bożej Królowej Polskich Męczenników w Warszawie | Kościół Matki Boskiej Zwycięskiej w Warszawie | Kościół Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Warszawie | Kościół Dzieciątka Jezus w Warszawie (Ochota)Oceń: Kościół św. Jana Bożego w Warszawie