Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie


Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny to niezwykle ważny obiekt sakralny, usytuowany przy al. „Solidarności” 80, która wcześniej nosiła nazwę ul. Leszno 32. Kościół ten znajduje się w malowniczej dzielnicy Śródmieście w Warszawie.

Jego lokalizacja na tak zwanym nowym trakcie miejskim sprawia, że stanowi on nie tylko miejsce kultu, ale również historyczną część przestrzeni miejskiej.

Warto zwrócić uwagę na architekturę tego kościoła, która wpisuje się w szerszy kontekst urbanistyczny warszawskiego Śródmieścia. Dodatkowo, sama aleja, przy której się znajduje, znana jest jako al. „Solidarności”, dodaje mu znaczenia i charakteru, będąc świadkiem wielu istotnych wydarzeń w historii miasta.

Historia

Świątynia, o której mowa, została wzniesiona w latach 1682–1732, pełniąc rolę kościoła przylegającego do klasztoru karmelitów trzewiczkowych. W procesie nabywania gruntów w miasteczku Leszno kościelny prowincjał o. Marcin Charzewicz, dzięki pośrednictwu o. dra teologii Marcina Behma, uzyskał od ppłk Jana Weretyckiego i jego małżonki posiadłość za sumę 2000 złotych. Dnia 2 września 1682 biskup poznański Stefan Wierzbowski udzielił karmelitom zgody na wzniesienie krzyża oraz na odprawianie nabożeństw, co praktycznie oznaczało pozwolenie na budowę zarówno kościoła, jak i klasztoru. Również bracia Leszczyńscy, właściciele Leszna, wyrazili aprobatę, w tym Bogusław – opat czerwiński i proboszcz płocki, a także Rafał – ojciec przyszłego króla Stanisława Leszczyńskiego.

Pierwsze nabożeństwo zostało odprawione 8 września 1682 w kaplicy, która została urządzona w nowo nabytej posiadłości „przed cudownym obrazem w srebrnych ramach, nieznanego autora, przedstawiającym Matkę Boską”. W późniejszym czasie obraz ten trafił do ołtarza głównego świątyni.

Kiedy więc niczego nie brakowało dla wydania kanonicznej erekcyi kościoła, kiedy księża już siedzieli w domostwie, a w kaplicy codziennie odbywało się nabożeństwo, kiedy fabrykę już rozpoczęto, karmelici zgłosili się do biskupa, który z ramienia swego wyznaczył na ten cel księdza officyjała. Był nim podówczas Mikołaj Stanisław Święcicki opat trzemeszyński, dziekan poznański, scholastyk warszawski i proboszcz krakowski. Złożyli zakonnicy przed nim wszystkie swoje dowody. Officyjał zastrzegłszy prawo parafialne, wydał im erekcyją na dniu 6 kwietnia 1683 roku. W skutku tego zaraz odbyła się na Lesznie procesyja, przez którą wprowadzono księży karmelitów do owego klasztoru i kaplicy. Uroczystość ta odbyła się rano o dziesiątej; szedł na niej ksiądz Behm z erekcyją, a towarzyszyli temu uproszeni na świadków pan kasztelan podlaski Marcin Oborski i pan Sebastyjan Gilbaszewski sąsiad karmelitów, insygator koronny.

Kościół został poświęcony 27 kwietnia 1732 roku przez legata papieskiego w Polsce, Camillo Paolucciego. Cztery ołtarze boczne poświęcone były świętym: Józefowi, Wojciechowi, Eliaszowi oraz Magdalenie de’ Pazzi. Obrazy do ołtarzy namalował Szymon Czechowicz.

W trakcie wojny północnej klasztor został zajęty przez Szwedów, a z jego murów 28 lipca 1704 wyruszyło poselstwo do przybywającego wówczas do Warszawy nowo wybranego króla Stanisława Leszczyńskiego. W 1818 roku władze autonomiczne przejęły część klasztoru, zamieniając go na więzienie. W 1822 roku osadzono tutaj m.in. Waleriana Łukasińskiego oraz innych członków Towarzystwa Patriotycznego. Wśród więzionych byli również Ignacy Prądzyński, Maurycy Mochnacki i Piotr Wysocki.

Rok 1853 przyniósł restaurację kościoła; dobudowano także kaplicę oraz zegar na wieży, której renowacja kosztowała przeszło 22 000 złp. Warto zaznaczyć, że rząd przeznaczył na ten cel jedynie 500 rubli srebrnych. W latach 1940–1942 kościół pozostawał jednym z dwóch czynnych miejsc kultu w obrębie warszawskiego getta (drugim był kościół Wszystkich Świętych). Po wojnie, w wyniku walk, kościół oraz pozostałe budynki klasztorne zostały zniszczone w 45%. Odbudowę świątyni przeprowadzono w latach 1951–1956, jednak zabudowania klasztorne nie zostały wznowione, pozostawiony został jedynie jeden piętrowy aneks.

W kościele znajduje się kopia obrazu Matki Boskiej Białynickiej, którego oryginał był w zamku w Lachowiczach podczas trzymiesięcznej obrony przed wojskami moskiewskimi w roku 1660, co porównywano do obrony Jasnej Góry z 1655 roku. Warszawski obraz, znany od 1641 roku, zaginął w trakcie powstania warszawskiego, a obecny wizerunek jest tylko jego kopią.

W 1968 roku powstały 25-głosowe organy, a w latach 1984–1985 wzniesiono plebanię. W 2009 roku kościół przeszedł częściowy remont elewacji, podczas którego odtworzono barokową kolorystykę fasady, która zyskała purpurowy odcień.

Przesunięcie budynku w 1962 roku

Po zakończeniu budowy trasy W-Z, przystąpiono do dalszych prac w zakresie poszerzenia alei gen. K. Świerczewskiego, którą od 1991 roku znane jest jako aleja. „Solidarności“. W wyniku tych zmian, front kościoła, który dotychczas pełnił swoją funkcję w dotychczasowej lokalizacji, znalazłby się na środku nowopowstałej jezdni.

Aby uniknąć konsekwencji związanych z rozbiórką i kosztami prac rekonstrukcyjnych, podjęto decyzję o przesunięciu kościoła. Nocą z 30 listopada na 1 grudnia 1962 roku, świątynia została przetransportowana o 21 metrów w kierunku północnym. Warto zaznaczyć, że było to wydarzenie wyjątkowe, ponieważ stanowiło ono pierwsze w Europie oraz trzecie na całym świecie przesunięcie obiektu sakralnego.

Miejsce, w którym stawał dawniej kościół, jest obecnie zaznaczone na chodniku i jezdni alei „Solidarności” przy pomocy granitowej kostki. To niejako symboliczny ślad historii tego miejsca, które przeszło tak znaczącą metamorfozę.

Przypisy

  1. Organy - Polskie Wirtualne Centrum Organowe [online], www.organy.pro [dostęp 21.03.2020 r.]
  2. K. Przygoda, Madonny Kresowe w świątyniach Warszawy, s. 19.
  3. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 369. ISBN 83-01-08836-2.
  4. Kościoły Warszawy. Warszawa: Wydawnictwa Rady Prymasowskiej Budowy Kościołów Warszawy, 1982, s. 137.
  5. Karol Małcużyński, Wacław Wojnacki: Zwiedzamy nową Warszawę. Warszawa: Spółdzielczy Instytut Wydawniczy „Kraj”, 1950, s. 40.
  6. Julian Bartoszewicz: Kościoły Warszawskie rzymsko-katolickie opisane pod względem historycznym, Warszawa 1855, s. 112–126.
  7. Julian Bartoszewicz: Kościoły Warszawskie rzymsko-katolickie opisane pod względem historycznym, Warszawa 1855, s. 323–330.
  8. Do 1819 przed kompleksem klasztornym znajdował się pręgierz dla jurydyki Leszno.

Oceń: Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:10