Władysław Wankie


Władysław Wankie to postać z istotnym wkładem w polski świat sztuki, urodzona w roku 1860 w Warszawie, gdzie również spędziła resztę życia, zmarłszy w 1925 roku.

Był on nie tylko malarzem, ale także cenionym krytykiem artystycznym, co czyni go osobą kluczową w rozwoju kultury artystycznej w Polsce tego okresu.

W jego dorobku artystycznym można znaleźć realistyczne pejzaże, a także różnorodne sceny rodzajowe, religijne i symboliczne. Te prace odzwierciedlają jego umiejętność uchwycenia istoty piękna w codziennym życiu i naturze.

Dodatkowo, Wankie współpracował przy tworzeniu Panoramy Tatr, co stanowi znaczący element w jego artystycznej biografii.

Życiorys

Władysław Wankie, znany polski artysta, swoje pierwsze kroki w sztuce stawiał w latach 1875–1880, ucząc się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod okiem Wojciecha Gersona. Następnie, krótko studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jednakże, nie mogąc pogodzić się z akademizmem, który dominował w tej uczelni, postanowił w 1882 roku opuścić Kraków i udał się do Monachium, gdzie spędził aż dwadzieścia kolejnych lat.

W Monachium Wankie prawdopodobnie kształcił się w zakresie malarstwa i był aktywnym członkiem grupy polskich malarzy związanych z Józefem Brandtem. Pomimo zamieszkania za granicą, artysta wciąż utrzymywał bliskie kontakty z Polską, regularnie wysyłając swoje dzieła na wystawy, między innymi do Zachęty, a także współpracując z polskimi czasopismami artystycznymi.

W 1903 roku Wankie wrócił do Polski i osiedlił się w Warszawie. Dwa lata później, w 1905 roku, został członkiem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1906–1924 pełnił rolę redaktora działu artystycznego w czasopiśmie „Świat”, a jego współpraca obejmowała również takie tytuły jak Tygodnik Ilustrowany oraz Kurier Warszawski. Był jedną z kluczowych postaci oraz wieloletnim prezesem konserwatywnego Stowarzyszenia Pro Arte, co dowodzi jego znaczenia w polskiej kulturze artystycznej.

Twórczość

Na początku swojej kariery artystycznej, Władysław Wankie skupił się na malowaniu sentymentalnych oraz naiwnych scen rodzajowych. Jego dzieła przedstawiały piękne kobiety spędzające czas w towarzystwie mężczyzn w pełnych kwiatów ogrodach. Obrazy te, tworzone na potrzeby rynku niemieckiego, cechowały się starannością wykonania oraz bogatą, dopracowaną kolorystyką.

Po roku 1887, artysta przeszedł znaczącą zmianę w swoim stylu i zwrócił się ku symbolizmowi, być może pod wpływem Aleksandra Gierymskiego. W kolejnych latach zainteresował się życiem i codziennymi zajęciami zwykłych ludzi, szczególnie rybaków, oraz prostym, surowym krajobrazem nadmorskim.

Nowym rozdziałem jego twórczości stał się okres bretoński, kiedy to w latach 1893–1894 artysta odwiedził Holandię oraz Bretanię. To doświadczenie miało istotny wpływ na jego obrazy, które do końca życia przedstawiały nadmorskie pejzaże, w których często pojawiały się postacie kobiet w tradycyjnych strojach bretońskich. Dzieła z tego okresu charakteryzowały się bogactwem efektów świetlnych oraz nastrojem pełnym ciszy.

W dorosłym życiu, Wankie skupił się na nastrojowej stylizacji swoich prac, wprowadzając do nich tajemniczość oraz nostalgię. Jego obrazy z tego etapu to często niewielkie pejzaże i symboliczne sceny religijne, w których poruszał fundamentalne kwestie egzystencjalne. Cechą wyróżniającą jego twórczość było użycie głębokich, nasyconych kolorów oraz precyzyjne operowanie światłem.

Artysta został pochowany na cmentarzu ewangelicko-augsburskim, który znajduje się przy ulicy Młynarskiej (aleja 20, grób 20).

Ważniejsze prace

Wśród najbardziej znaczących dzieł Władysława Wankie, które przyczyniły się do jego uznania w świecie sztuki, wymienić można następujące:

  • Za Dyrektoriatu – 1886,
  • Poezja i miłość – 1887,
  • Nad Bałtykiem, Nad morzem, Nad brzegiem morza – 1887-1890,
  • Rybaczka bretońska – 1893,
  • Mogiła samobójcy – 1895,
  • Samotna w parku – ok. 1900,
  • Krajobraz z chałupa i topolą – 1907,
  • Święty Augustyn – 1907,
  • Matka Boska przed ukrzyżowanym Chrystusem – 1916,
  • Ostrygarki, Rybaczki – 1920-24,
  • Burza idzie – 1923.

Oceń: Władysław Wankie

Średnia ocena:4.54 Liczba ocen:7