Tadeusz Frenkiel-Niwieński, urodzony 10 kwietnia 1896 roku w Warszawie, był jednym z wybitnych przedstawicieli polskiej sceny artystycznej. Jego wpływ na teatr był znaczący, łącząc w sobie zarówno talent aktorski, jak i umiejętności reżyserskie.
Frenkiel-Niwieński zmarł 12 lutego 1943 roku w Stefanówce, pozostawiając po sobie nie tylko dorobek aktorski, ale także dramaty, które wzbogaciły polski repertuar teatralny.
Życiorys
Tadeusz Frenkiel-Niwieński był dzieckiem sceny teatralnej, które zawdzięczało swoje korzenie rodzicom, znanym aktorom – Mieczysławowi Frenklowi oraz Stanisławie Pysznik. Poślubił Anielę z Tarnowiczów, także aktorkę. Swoją edukację początkowo zdobywał w prywatnej szkole filologicznej Pawła Chrzanowskiego. Następnie przeniósł się na Uniwersytet Warszawski, gdzie podjął studia na wydziale prawa.
Jego debiut aktorski miał miejsce w Teatrze Praskim 15 stycznia 1919 roku. Następnie swoją karierę rozwijał na deskach różnych teatrów. Występował między innymi w Teatrze Dramatycznym, ponownie Praskim, Rozmaitości, Komedii i im. Bogusławskiego. W Teatrze Bagatela w Krakowie grał w sezonie 1923/24, a w latach 1923–1931 był częścią zespołu warszawskich Miejskich Teatrów Dramatycznych, takich jak Narodowym i Letnim.
Nie ograniczał się jedynie do gry na scenie. Zasiadał również w fotelu reżysera, gdzie zrealizował między innymi pierwszy akt „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego oraz wiele innych sztuk. Był także dramaturgiem, tworząc utwory takie jak „Dzień 5 maja 1821” czy „Grzech Napoleona”. Współpracując z Józefem Wójcickim, pisał sztuki, które zyskały uznanie, jak „Kwiat paproci” czy „Apollo w Warszawie”.
Złożone koleje losu doprowadziły go także do roli pamiętnikarza, gdy w 1939 roku opublikował wspomnienia poświęcone swojemu ojcu, Mieczysławowi Frenkielowi. W czasie okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej, Tadeusz Frenkiel-Niwieński grał w teatrach otwartych, takich jak Niebieski Motyl i Nowości. Niestety, dramatycznie zakończył swoje życie, gdy 12 lutego 1943 roku został stracony w lesie nieopodal Piaseczna.
Jego ciało spoczywa na warszawskich Starych Powązkach, w kwaterze 52-1-30, gdzie można złożyć hołd jego pamięci.
Role teatralne
W bogatej karierze teatralnej Tadeusza Frenkiela-Niwieńskiego znalazły się niezapomniane role, które na zawsze zapisały się w pamięci widzów.
- Pelikan w „Dziadach” Adama Mickiewicza,
- Syn w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego,
- Janusz w „Panu Jowialskim” Aleksandra Fredry,
- Zbyszek w „Moralności pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej,
- Jan w „Żeglarzu” Jerzego Szaniawskiego,
- Motyliński w „Klubie kawalerów” Michała Bałuckiego,
- Genio w „Panu Damazym” Józefa Blizińskiego,
- Król Zygmunt August w „Królewskim jedynaku” Lucjana Rydla.
Każda z tych ról była świadectwem jego talentu aktorskiego i umiejętności wcielania się w różnorodne postacie, co czyniło go jednym z najbardziej utalentowanych artystów swojej epoki.
Filmografia
Filmografia Tadeusza Frenkiela-Niwieńskiego zawiera wiele interesujących ról, które przyczyniły się do jego renomy w polskim kinie.
- 1925: Iwonka jako Bohdan, syn Wyszomirskiego,
- 1934: Czarna perła jako członek gangu zatrudniający się jako lokaj Nadolskiego,
- 1936: Amerykańska awantura jako Anatol Korda,
- 1937: Znachor jako doktor Zygmunt Pawlicki, lekarz w Radoliszkach,
- 1937: Ułan księcia Józefa jako Francuz na dworze księcia,
- 1937: Dyplomatyczna żona jako reporter radiowy w polskiej wersji filmu,
- 1938: Profesor Wilczur jako doktor Zygmunt Pawlicki, lekarz w Radoliszkach,
- 1938: Kościuszko pod Racławicami jako hetman Ożarowski,
- 1939: U kresu drogi jako antagonista Turwida na kongresie.
Przypisy
- Cmentarz Stare Powązki: MIECZYSŁAW FRENKIEL, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 02.11.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Ryszard Bakst | Barbara Kosmal | Zbigniew Frieman | Rena Rolska | Andrzej Precigs | Noon | Wojciech Albiński (1977) | Włodzimierz Rutkowski | Maria Bardzka | WSZ (raper) | Tomasz Sikora (fotograf) | Artur Międzyrzecki | Zbigniew Zapasiewicz | Janusz Czarnecki | Wojciech Otton Fleck | Jan Fryderyk Heurich | Helena Boguszewska | Areta Szpura | Natalia Przybysz | Kazimierz Wojciech WitkiewiczOceń: Tadeusz Frenkiel-Niwieński