Stefan Jan Sztolcman, urodzony 2 września 1852 roku w Warszawie, zapisał się w historii jako wybitny polski inżynier komunikacji. Jego życie i osiągnięcia są dowodem na znaczenie, jakie miał on w budowie i organizacji linii kolejowych, zarówno w Polsce, jak i w Rosji.
Był on kluczowym organizatorłem kolejnictwa w okresie II Rzeczypospolitej, co przyczyniło się do rozwoju infrastruktury transportowej kraju. Zmarł 29 marca 1933 roku, pozostawiając po sobie dziedzictwo, które nadal wpływa na współczesne rozwiązania w dziedzinie komunikacji kolejowej.
Życiorys
Stefan Sztolcman to postać niezwykle zasłużona dla rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej. W 1869 roku ukończył gimnazjum w Warszawie, a następnie rozpoczął studia na Wydziale Matematyczno-Fizycznym Uniwersytetu Warszawskiego w 1871 roku. W krótkim czasie przeniósł się do Instytutu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu, gdzie zgłębiał wiedzę od 1872 do 1877 roku.
Już podczas studiów zyskiwał doświadczenie zawodowe, pracując jako technik przy projektach budowy kolejowych, takich jak kolej Lipawa-Połtawa (1870), kolej Kiszyniów-Jassy (1872) oraz Kolej Nadwiślańska (1874). Po zdobyciu dyplomu inżyniera kolejowego w 1877 roku, objął stanowisko zastępcy naczelnika odcinka na budowie drugiego toru kolei Moskwa-Brześć Litewski, gdzie działał w latach 1877-1878.
W kolejnych latach zdobywał coraz to nowe doświadczenia, pracując w wydziale technicznym służby drogowej Towarzystwa Dróg Żelaznych Południowo-Zachodnich w Kijowie (1879-1880). Następnie kierował działem stacji i sygnalizacji w Odessie od 1881 do 1894 roku. Jego kariera nabrała tempa, gdy w 1895 roku został zastępcą naczelnika na budowie kolei Perm-Kotłas, a od 1897 do 1905 roku pełnił rolę głównego inżyniera w projektach budowy nowych linii kolejowych, w tym Moskwa-Windawa oraz Petersburg-Witebsk. W tym okresie przekształcił także 25-kilometrową linię Petersburg-Carskie Sioło.
W 1906 roku Sztolcman zrealizował projekt budowy kolei dojazdowych do kopalni węgla w guberni riazańskiej. W latach 1908-1910 pełnił funkcję zastępcy naczelnika służby drogowej w dziale nowych robót kolei Petersburg-Moskwa, co stanowiło kolejny etap w jego zawodowej drodze. W 1911 roku rozpoczął prace studialne, a w 1912 roku objął stanowisko prezesa zarządu Towarzystwa Kolei Zachodnio-Uralskiej oraz Uralskiej Kolei Północno-Wschodniej.
Pomimo wyzwań związanych z pierwszą wojną światową, dążył do zrealizowania budowy obu dróg żelaznych oraz zorganizowania ich zarządów w zakresie eksploatacji. Od 1914 roku pełnił funkcję p.o. członka Rady Inżynierskiej przy Ministerstwie Komunikacji. Sztolcman był także członkiem Stowarzyszenia Inżynierów Komunikacji w Petersburgu, gdzie w latach 1905-1907 wygłaszał wykłady oraz pisał artykuły dotyczące rosyjskiej sieci kolejowej, publikowane w organie „Известия собрания инженеров путей сообщения”.
Po rewolucji w 1917 roku, w 1918 roku powrócił do Polski, angażując się w organizację krajowej sieci kolejowej. Jako delegat Stowarzyszenia Techników Polskich, przyczynił się do integracji dróg kolejowych byłych zaborów. W 1919 roku został zastępcą przewodniczącego Komisji Przebudowy Węzła Kolejowego Warszawskiego, a także aktywnie działał w Stowarzyszeniu Techników Polskich oraz Związku Polskich Inżynierów Kolejowych.
Jego zasługi zostały docenione, gdy w 1923 roku został członkiem korespondentem Akademii Nauk Technicznych, gdzie pełnił funkcję sekretarza Komisji Słownictwa Technicznego. Sztolcman był również wykładowcą na kursach inżynieryjnych organizowanych przez Warszawskie Towarzystwo Politechniczne. W latach 1924-1926 sprawował funkcję Głównego Inspektora Kolei, a od 1925 roku był członkiem Rady Technicznej przy Ministrze Kolei oraz Państwowej Rady Kolejowej od 1926 roku.
Inicjował powstanie oraz redagował pismo „Inżynier Kolejowy” w latach 1925-1933. Pełnił rolę przewodniczącego komitetu redakcyjnego wydawnictwa jubileuszowego, które podsumowywało dziesięciolecie Polskich Kolei Państwowych w latach 1918-1928. Po zakończonej, bogatej w osiągnięcia karierze, Sztolcman został pochowany w Czyżewie, w pobliżu swojego majątku Gostków w powiecie łomżyńskim.
Publikacje Stefana Sztolcmana
książki
W literaturze związanej z tematem kolejnictwa, Stefan Sztolcman ma na swoim koncie wiele znaczących publikacji. W 1906 roku opublikował dzieło zatytułowane „Из практики строительства железных дорог” w Sankt Petersburgu. Rok później, w 1907, ukazało się kolejne istotne opracowanie dotyczące rozwoju sieci kolejowej w Europie i jej eksploatacji.
W 1924 roku Sztolcman wydał książkę „Niektóre zagadnienia gospodarki kolejowej w zastosowaniu do kolejnictwa polskiego”, która zyskała uznanie wśród specjalistów. Jego prace z zakresu kosztów przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych ukazały się w seriach za lata 1924 do 1931. Oto niektóre z tych publikacji:
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1924”, Warszawa 1925,
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1925”, Warszawa 1926,
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1926”, Warszawa 1928,
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1927-1928”, Warszawa 1929,
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1928-1929”, Warszawa 1930,
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1929-1930”, Warszawa 1931,
- „Koszty własne przewozów na liniach normalnotorowych Polskich Kolei Państwowych za rok 1930-1931”, Warszawa 1931.
artykuły
Oprócz książek, Sztolcman był też autorem wielu artykułów naukowych. Jego prace ukazywały się w czasopismach branżowych i podejmowały różnorodne aspekty związane z kolejnictwem. W 1919 roku w „Przeglądzie Technicznym” opublikował tekst „Podstawy teoretyczne projektowania rozwoju sieci kolejowej i zastosowanie ich do potrzeb Państwa Polskiego”.
W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku, autor poruszył kwestie takie jak:
- „Gospodarka materiałowa na PKP”, „Inżynier Kolejowy” nr 5, 1925,
- „Plany rozwoju sieci kolejowej polskiej”, „Inżynier Kolejowy” nr 21, 1928,
- „Koleje odziedziczone przez Polskę w b. zaborze rosyjskim”, „Inżynier Kolejowy” nr 11, 1928,
- „Organizacja centralnego Zarządu Kolejowego w Polsce”, „Inżynier Kolejowy” nr 8, 1929,
- „Udział polskich kolei w przewozach międzynarodowych”, „Inżynier Kolejowy” nr 8, 1930,
- „Organizacja zarządu eksploatacji kolei w Polsce”, „Inżynier Kolejowy” nr 9, 1931,
- „Koleje polskie w porównaniu z niektórymi obcymi”, „Inżynier Kolejowy” nr 1, 1933.
Życie prywatne
Stefan Sztolcman przyszedł na świat w rodzinie związanej z rzemiosłem. Jego ojcem był August, który był mistrzem siodlarskim i żył w latach 1810–1876. Jego matką natomiast była Józefa z Majewskich, urodzona w 1812 roku, która zmarła w 1880 roku.
Przypisy
- Stefan Jan Sztolcman, M.J. Minakowski, Genealogia potomków Sejmu Wielkiego [dostęp 16.07.2023 r.]
- a b c d e f g h i Stanisław Tadeusz Sroka, Sztolcman Stefan Jan (1852-1933), Polski Słownik Biograficzny, t. 49, Warszawa-Kraków 2013-2014, s. 112–113.
- a b c d e f g h i j k l m n Aleksander Wasiutyński, Śp. inżynier Stefan Sztolcman, „Inżynier Kolejowy” nr 5 (105) z 01.05.1933 r., s. 1–2.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Bruno Zborowski | Nina Jankowska | Wacław Ostrowski | Anna Czapska | Maciej Kubicki (inżynier) | Kazimierz Kolbiński | Stefan Szyller (architekt) | Konstanty Jan Kurman | Aleksander Miszke | Stefan Kuryłowicz | Andrzej Czyżewski (architekt) | Tadeusz Wenda | Michał Czosnowski | Edward Świrkowski | Sławomir Czajkowski | Jerzy Grygorczuk | Stefan Ciszewski | Janusz Zygadlewicz | Leon Suzin | Zofia FafiusOceń: Stefan Sztolcman