Michał Marcin Mioduszewski, urodzony 16 września 1787 roku w Warszawie, a zmarły 30 maja 1868 roku w Krakowie, to ważna postać w polskim Kościele katolickim. Był on przebrzmiałym prezbiterem ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo, uznawanym zarówno za kompozytora, jak i zbieracza pieśni religijnych.
Studia z zakresu filozofii i teologii odbył w seminarium duchownym przy kościele św. Krzyża w Warszawie, gdzie również przyjął sakrament święceń kapłańskich. Mioduszewski dał się poznać jako nauczyciel, pełniąc obowiązki dydaktyczne w seminariach duchownych w miastach takich jak Warszawa, Włocławek oraz Kraków. W latach 1820–1825 został dyrektorem Seminarium Misjonarskiego na Stradomiu, gdzie wykładał liturgikę, dogmatykę oraz śpiew gregoriański, a także prowadził wykłady teologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim.
W latach 30. XIX wieku Mioduszewski rozpoczął rozległą akcję związana z zbieraniem pieśni kościelnych. Jego prace doprowadziły do wydania obszernego dzieła, zatytułowanego Śpiewnik kościelny, które zawierało pieśni nabożne z melodiami stosowanymi w Kościele katolickim. Publikacja ta składała się z głównego tomu (pierwsze wydanie miało miejsce w 1838 roku), dodatek oraz przestrzennej kolekcji kolęd, określonej jako Pastorałki i kolędy z melodiami, które były śpiewane przez lud podczas świąt Bożego Narodzenia w domach.
Celem jego zbioru pieśni była ich użytkowość, aby umożliwić wspólne śpiewanie w domach oraz popularyzację zanikających form pieśni, sięgających tradycji średniowiecznego chorału gregoriańskiego. Spuściznę naukową oraz zbiory pieśni Mioduszewski przekazał księżom misjonarzom w Warszawie.
Po długim życiu, zakończonym w wieku 81 lat, zmarł w Krakowie. Jego ciała spoczęło w grobowcu księży misjonarzy na cmentarzu Rakowickim, pozostawiając po sobie znaczący ślad w polskiej kulturze religijnej.
Znaczenie
Jako autor śpiewników kościelnych, Michał Mioduszewski odegrał kluczową rolę w rozwoju polskiej muzyki liturgicznej. Jego działalność przyczyniła się do zapoczątkowania zbierania pieśni religijnych na znacznie większą skalę na terenach Polski. Zbiór jego pieśni stał się notorycznym wzorem oraz odniesieniem dla późniejszych zbieraczy, w tym Oskara Kolberga.
Twórczość Mioduszewskiego była również źródłem materiału słownego i muzycznego dla wielu znamienitych kompozytorów, takich jak Stanisław Moniuszko, Wincenty Pol, Zygmunt Noskowski, czy Witold Lutosławski. Jego wkład w kulturę muzyczną jest nieoceniony i zauważany przez wielu badaczy.
Mioduszewski notował niektóre pieśni z przekazu ustnego, uchwytując warianty, które wcześniej nie były zarejestrowane w nutach. Jego zapisy pieśni ludowych stanowią interesujący obiekt badań dla etnomuzykologów, dostarczając cennych informacji o polskim dziedzictwie muzycznym.
Publikacje
Oto wyjątkowy zbiór dzieł Michała Mioduszewskiego, który przyczynił się do rozwoju polskiej muzyki kościelnej.
- Śpiewnik kościelny, czyli pieśni nabożne z melodiami w Kościele katolickim używane (1838),
- Pastorałki i kolędy z melodiami (1843).
Przypisy
- Karolina Grodziska-Ożóg Cmentarz Rakowicki w Krakowie (1803-1939) wyd. II Wydawnictwo Literackie Kraków 1987, s. 127
- Mirosława Kaczorowska – Guńkiewicz: Mioduszewski Michał Marcin. W: Encyklopedia Muzyczna PWM. red. E. Dziębowska. T. 6. Warszawa: 2000, s. 277. ISBN 83-224-0656-8.
Pozostali ludzie w kategorii "Duchowieństwo i religia":
Zygmunt Chełmicki | Izaak Kramsztyk | Karol Ferdynand Waza | Andrzej Kwaśnik | Wojciech Drozdowicz | Stanisława Umińska | Jan Albert Waza | Tadeusz Ryszard Majewski | Robert Sitarek | Artur Wieciński | Symforian Ducki | Pinchas Żarczyński | Henryk Przeździecki (duchowny) | Tomasz Rostworowski | Ryszard Malinowski (duchowny) | Alard Maliszewski | Antoni Józef Kwiatkowski | Alicja Jadwiga Kotowska | Mieczysława Kowalska | Michał KlepaczOceń: Michał Mioduszewski