Jasia Reichardt


Jasia Reichardt to osobowość, która znacząco wpłynęła na świat sztuki współczesnej. Urodziła się 13 listopada 1933 roku w Warszawie, jednak jej droga życiowa zaprowadziła ją do Wielkiej Brytanii, gdzie w ciągu lat wyrobiła sobie renomę jako brytyjska historyczka i krytyczka sztuki. Pełniąc rolę dyrektorki galerii w Londynie, nie tylko zyskała uznanie wśród artystów, ale także wprowadzała nowe perspektywy w świat sztuki.

Jasia Reichardt jest także kuratorką, pisarką oraz wykładowczynią, co dodatkowo podkreśla jej wszechstronność i zaangażowanie w rozwój kultury. Jednym z jej znaczących osiągnięć jest zebranie oraz skatalogowanie archiwum swojej ciotki Franciszki oraz jej męża Stefana Themersonów, które stanowi cenny wkład w historię sztuki i kultury polskiej oraz brytyjskiej.

Życiorys

Urodziny Jasi Reichardt przypadły na 13 listopada 1933 roku w Warszawie, gdzie przychodzi na świat jako Janina Chaykin. Jej rodzicami byli Maryla (Maria) Weinles-Chaykin oraz Seweryn „Sewek” Chaykin. Matka Jasi była zarówno ilustratorką, jak i pianistką, natomiast ojciec pracował jako inżynier architekt. W trudnym czasie II wojny światowej dziewczynka, razem z matką oraz babką, znalazła się na terenie warszawskiego getta.

Przez okres ponad dwóch i pół roku mogły utrzymywać kontakt z osobami spoza getta, w tym z Franciszką Themerson, która w tym okresie przebywała w Anglii, a do nich wysyłała korespondencję i paczki z żywnością. W 1942 roku Jasia, w towarzystwie babki, została wywieziona ambulansem do Otwocka, gdzie następnie się ukrywały. W tym samym roku zmieniła nazwisko na Maria Janina Cegłowska. Dziewczynka przetrwała gehennę wojny i jej okrucieństwo dzięki pomocy życzliwych ludzi, jednak jej rodzice zostali zamordowani w obozie zagłady w Treblince.

Po zakończeniu wojny, dzięki ogłoszeniu zamieszczonemu w gazecie, została odnaleziona przez siostrę swojego ojca. Udało jej się wyjechać do ciotki w Anglii, gdzie musiała przystosować się do nowego życia, w tym nauczyć się języka angielskiego oraz powrócić do edukacji. Kontynuowała naukę w postępowej Dartington Hall School w hrabstwie Devon, a potem podjęła studia teatralne w Old Vic Theatre School w Bristolu.

W latach 50. Jasia pracowała jako asystentka redaktora w czasopiśmie Art News and Review. Podczas swojej kariery organizowała oraz opisywała wystawy w awangardowej galerii Grabowski Gallery w Londynie, która istniała w latach 1959-1975. Jej właściciel, Mateusz Grabowski, z pasją wspierał młodych artystów z różnych zakątków świata. Od 1963 do 1971 roku pełniła funkcję wicedyrektora w Institute of Contemporary Arts (ICA) w Londynie oraz była kuratorem przełomowych wystaw, takich jak Cybernetic Serendipity i Fluorescent Chrysanthemum, a także redaktorką specjalnego wydania czasopisma Studio International zatytułowanego Cybernetic serendipity: the computer and the arts.

W latach 1974-1976 Jasia była dyrektorem w londyńskiej Whitechapel Art Gallery, a od 1990 roku, w towarzystwie Nicholas Wadley’a, który został jej mężem, uczyła w Architectural Association i innych instytucjach edukacyjnych, takich jak Bartlett School of Architecture czy Middlesex University, gdzie otrzymała doktorat honoris causa w 2015 roku.

Po śmierci Franciszki, młodszej siostry jej matki, oraz Stefana Themersonów, Jasia postanowiła zebrać ich archiwum w ośmiu tomach. W 2015 roku, po skatalogowaniu zbiorów, większość z tych materiałów została zdeponowana w Bibliotece Narodowej. W archiwum znalazły się nie tylko dokumenty związane z Gaberbocchus Press, ale także kolekcja kartek życzeniowych oraz innych druków Themersonów oznaczonych jako Gaberbocchus some of the old favourites.

Przypisy

  1. In memoriam - Pamięci Architektów Polskich - Seweryn Chaykin [online], archimemory.pl [dostęp 22.11.2020 r.]
  2. 15 Journeys from Warsaw to London – Jasia Reichardt’s memoir. [dostęp 01.06.2020 r.]
  3. Reichardt, Jasia: Inner Image – Works by the Leicester Group. [dostęp 29.05.2020 r.]
  4. Exhibition Histories Talks: Jasia Reichardt. 2014. [dostęp 29.05.2020 r.]
  5. Wyborcza.pl [online], wyborcza.pl [dostęp 16.12.2020 r.]
  6. KolekcjaK. Themersonów, Polona [online], polona.pl [dostęp 16.12.2020 r.]
  7. Persecution and survival: One family, three cities, six years of war. „Ham & High”, 09.03.2017 r. [dostęp 18.06.2018 r.]
  8. Skłodowski, Jędrzej. Niezwykli Themersonowie: Gigantyczne archiwum po artystach. „Gazeta Wyborcza”, 29.01.2015 r. [dostęp 11.06.2020 r.]
  9. Gere, Charlie; ‘Minicomputer Experimentalism in the United Kingdom from the 1950s to 1980’ w Hannah Higgins, & Douglas Kahn (Eds.), Mainframe experimentalism: Early digital computing in the experimental arts. Berkeley, CA: University of California Press, 2012.
  10. Jasia Reichardt (ed) (listopad 1968). Cybernetic Serendipity, the computer and the arts. Studio International, Special Issue 905, 1968 London.
  11. Reichardt, Jasia. Twenty years of symbiosis between art and science. „Art and Science”, XXIV, (1), 1974.

Oceń: Jasia Reichardt

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:7