Izabela Milewska, urodzona w 1976 roku w Warszawie, jest niezwykle utalentowaną postacią na polskiej scenie baletowej. Jej wieloletnia kariera jako tancerka przyniosła jej zasłużone uznanie oraz szereg sukcesów artystycznych.
Oprócz bycia utalentowaną artystką, Milewska pełni również rolę pedagożki muzycznej, umożliwiając młodym tancerzom rozwój ich pasji i umiejętności.
W szczególności, w latach 2001-2015, była pierwszą solistką Polskiego Baletu Narodowego, co świadczy o jej wysokim poziomie artystycznym oraz wkładzie w rozwój polskiego baletu.
Życiorys
Izabela Milewska to uzdolniona baletnica, która ukończyła edukację w prestiżowych instytucjach. Jest absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz pedagogiki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Warto podkreślić, że była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, co świadczy o jej talentach i osiągnięciach już od najmłodszych lat.
Już jako uczennica, w 1991 roku, zdobyła III miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Tańca w Gdańsku, a dwa lata później, w 1993 roku, powtórzyła ten sukces na VIII edycji tegoż konkursu. Jej kariera artystyczna rozwijała się dynamicznie, a w 1993 roku miała okazję współpracować z młodzieżowym zespołem Jeune Ballet de France, z którym spędziła cały sezon. Po powrocie do Warszawy w 1995 roku nawiązała współpracę z baletem Teatru Wielkiego, zdobywając wówczas nagrodę za partnerowanie podczas IX Konkursu w Gdańsku.
W 1996 roku, jako koryfejka baletu, zadebiutowała w roli tytułowej w Romeo i Julii według choreografii Emila Wesołowskiego, zyskując status solistki. Dwa lata później uczestniczyła jako partnerka Sławomira Woźniaka w Gali Baletowej Benois de la Danse, gdzie odebrała Medal Wójcikowskiego. Jej ambicje poprowadziły ją do Hamburga w 1998 roku, gdzie była częścią zespołu Johna Neumeiera przez trzy sezony.
W 2001 roku powróciła na warszawską scenę, stając się pierwszą solistką Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Polskiego Baletu Narodowego), a tę funkcję pełniła aż do 2015 roku. Po zakończeniu kariery zawodowej postanowiła otworzyć własną szkołę baletu, przekazując swoje bogate doświadczenie młodszym pokoleniom.
W 2012 roku została uhonorowana Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, co stanowi doskonały przykład uznania jej wkładu w świat baletu oraz sztuki w Polsce.
Najważniejsze role
Oto przegląd najważniejszych ról Izabeli Milewskiej, które pokrywają szeroki zakres jej twórczości w balecie, ukazując jej wszechstronność i talent.
Teatr Wielki – Opera Narodowa / Polski Balet Narodowy
- lalka i Klara w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski),
- Julia w Romeo i Julii (kreacja, Emil Wesołowski),
- Księżniczka Aurora, Księżniczka Florina i Wróżka Delikatności w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz),
- Pas de trois i Pas de quatre w Jeziorze łabędzim (trad. / Konstantin Siergiejew),
- Przyjaciółka Księcia (Pas de trois) i Pas de quatre w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow),
- Balerina w Świętej wiośnie (Emil Wesołowski),
- Lise w Córce źle strzeżonej (Frederick Ashton),
- Dziewczyna w Czajkowskim (Boris Ejfman),
- Nikija, Pas d’action i Cień-solistka 2 w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa),
- Frygia w Spartakusie (kreacja, Emil Wesołowski),
- Panna Młoda w Svadebce (Jiří Kylián),
- Królowa Podziemi i Królowa Wschodu w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner),
- Kitty w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky),
- Izolda w Tristanie (Krzysztof Pastor),
- Para Naszych w I przejdą deszcze… (Krzysztof Pastor),
- Klara, Luiza i Solistka Walca Kwiatów w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling),
- Serafin klasyczny w Sześciu skrzydłach aniołów (kreacja, Jacek Przybyłowicz),
- Kopciuszek w Kopciuszku (Frederick Ashton),
- Duet 2 w Century Rolls (kreacja, Ashley Page),
- Helena w Śnie nocy letniej (John Neumeier),
- Cztery Driady w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev),
- oraz inne partie solowe w baletach:
- Rossiniana (Antal Fodor),
- Trzecia symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego (Krzysztof Pastor),
- Ballada (Emil Wesołowski),
- Tylko miłość… (kreacja, Sławomir Woźniak).
Z Baletem Hamburskim
- Księżniczka Claire w Iluzjach – jak „Jezioro łabędzie” (John Neumeier),
- Matylda Krzesińska w Niżyńskim (John Neumeier),
- Chiński Ptak w Dziadku do orzechów (John Neumeier),
- Wiejskie Pas de deux i Mojna w Giselle (trad. / John Neumeier),
- oraz inne partie solowe w baletach:
- Mesjasz (John Neumeier),
- Time after Time (John Neumeier),
- Piąta symfonia Gustava Mahlera (John Neumeier),
- Historia Kopciuszka (John Neumeier),
- Trzecia symfonia Gustava Mahlera (John Neumeier).
Ten zestaw ról ukazuje nie tylko wszechstronność artystki, ale również jej znaczący wkład w polski i międzynarodowy balet.
Przypisy
- a b c d Izabela Milewska [online], Teatr Wielki Opera Narodowa [dostęp 09.01.2019 r.]
- Ludzie tańca - Izabela Milewska [online], www.taniecpolska.pl [dostęp 09.01.2019 r.]
- Pedagodzy [online], Balet Masterclass - Szkoła Baletu Warszawa [dostęp 09.01.2019 r.]
- Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci [online], artinfo.pl [dostęp 09.01.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Andrzej Malinowski (malarz) | Halina Leska | Zuzanna Rabska | Marcin Bruczkowski | Paweł Pawlikowski | Mieczysław Szymański | Goshka Macuga | Filip Dzierżawski | Zofia Chądzyńska | Małgorzata Dołowska | Tomasz Grochowalski | Elwira Ślązak | Antoni Muracki | Maurycy Trębacz | Ewa Machulska | Stanisław Łapiński (aktor) | Tadeusz Wackier | Feliks Szczepański | Wiesław Michnikowski | Pola GojawiczyńskaOceń: Izabela Milewska