Irena Eichlerówna, urodzona 19 kwietnia 1908 roku w Warszawie, to postać w dziejach polskiego teatru, która zyskała miano jednej z najwybitniejszych aktorek dramatycznych w Polsce. Zmarła w swoim rodzinnym mieście 12 września 1990 roku.
Jej talent aktorski oraz umiejętność interpretacji ról sprawiły, że zdobyła uznanie wśród krytyków i publiczności. Porównywano ją do tak zacnych postaci jak Eleonora Duse, co podkreśla jej znaczenie w historii polskiej sztuki teatralnej.
Życiorys
„Irena Eichlerówna była córką Witolda oraz Adolfy z Klimowiczów. Jej edukacja teatralna zaczęła się już w czasach szkolnych, kiedy brała udział w przedstawieniach organizowanych w szkole, ucząc się najpierw w gimnazjum Janiny Tymińskiej, a następnie w gimnazjum im. Marii Konopnickiej.
W 1926 roku rozpoczęła swoje studia na Państwowej Szkole Dramatycznej, z siedzibą przy warszawskim Konserwatorium Muzycznym. Wśród jej nauczycieli znajdowali się wybitni pedagodzy, tacy jak Aleksander Zelwerowicz, Wojciech Brydziński oraz Mariusz Maszyński. Po zakończeniu studiów w 1929 roku, odrzuciła ofertę Arnolda Szyfmana, aby dołączyć do Teatru Polskiego i zamiast tego wyruszyła z Zelwerowiczem do Wilna. Tam przez dwa lata występowała w Teatrze na Pohulance, gdzie jej kreacje zostały zauważone i docenione przez krytykę.
Wzmiankowano, że w roli tytułowej Turandot w sztuce Carla Gozziego potrafiła z powodzeniem połączyć w sobie wrażliwości kobiece z okrucieństwem.
Po odejściu Zelwerowicza z Teatru na Pohulance, Eichlerówna podjęła krótki angaż w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, a następnie przez krótki czas współpracowała z Teatrami Miejskimi we Lwowie, które były popularne w tamtych czasach, głównie dzięki kierownictwu Wilama Horzycy. Jej kreacje zdobyły uznanie zarówno wśród widowni, jak i krytyków, zwłaszcza rola niemieckiego szpiega Anny Lesser w sztuce Fräulein Doktor napisana dla niej przez Jerzego Tepę w 1933 roku, zyskała ogromne uznanie.
Eichlerówna zagrała w tej sztuce aż sześć różnych wcieleń Anny Lesser. Ważną rolą w jej karierze była również postać Kleopatry w sztuce Cypriana Kamila Norwida, której adaptacja była pierwszym wprowadzeniem Norwida na scenę. Dzięki tym i innym ról, zaczęto postrzegać ją jako aktorkę z wyjątkowym talentem do odgrywania trudnych postaci. Jej technika aktorska była postrzegana jako niezwykle dojrzała, co pozwalało wyrażać głębię i złożoność granych przez nią postaci.
Warto również zaznaczyć, że Irena posiadała niezwykle wszechstronny głos. Konrad Swinarski z żartem mówił, że Eichlerówna potrafiła śpiewać niemalże wszędzie, nawet zamawiając herbatę w bufecie, a podczas syren alarmowych w czasie wojny, wszyscy dookoła mieli wrażenie, że to właśnie ona śpiewa.
Począwszy od 1934 roku, była już uważana za gwiazdę, a jej kariera nabrała tempa, gdy na stałe związała się z warszawskimi scenami, takimi jak Teatr Polski oraz Teatr Narodowy. W międzyczasie występowała gościnnie we Lwowie i Łodzi, współpracując z Leonem Schillerem oraz Erwinem Axerem, gdzie zagrała m.in. w Pannie Juli Augusta Strindberga.
Po wybuchu II wojny światowej, Eichlerówna musiała ewakuować się z Warszawy, najpierw trafiając do Rumunii, a potem do Francji, gdzie występowała dla polskich żołnierzy oraz uchodźców. Po upadku Francji w 1940 roku, przyjęła nową tożsamość jako Stypińska i osiedliła się w Brazylii, gdzie zdobyła angaż w teatrze i radiu. Jednak po namowach Arnolda Szyfmana zdecydowała się wrócić do Polski w 1948 roku.
W kraju współpracowała z teatrami w Warszawie, Łodzi oraz Poznaniu, współpracując z wieloma znanymi dyrektorami, jak Erwin Axer czy Wilam Horzyca. Chociaż jej role nadal cieszyły się zainteresowaniem publiczności, jej obecność na scenie była ograniczona. Krytyka teatralna, często przejawiająca socrealistyczne poglądy, zauważyła u niej mankamenty i niekonwencjonalność w używaniu głosu. Jednak wraz z osłabieniem socrealizmu, od 1955 roku Irena Eichlerówna zaczęła występować znacznie częściej, prezentując kolejne intrygujące kreacje.
Ostatni raz miała okazję wystąpić na scenie w 1986 roku, gdzie wcieliła się w rolę Matyldy von Zahnd w Fizykach autorstwa Friedricha Dürrenmatta.
Poza pracą w teatrze, zrealizowała trzy role filmowe oraz kilkanaście ról w Teatrze Telewizji, a od 1930 roku także współpracowała z Polskim Radiem, co zainspirowało Swinarskiego do stworzenia wspomnianej anegdoty o jej śpiewie.
Jednym z kluczowych elementów jej zawodowego etosu była zasada, że teatr jest formą sztuki, która odkrywa prawdę o życiu, niezależnie od jego rzeczywistego przedstawiania. W ciągu swojej kariery została uhonorowana wieloma odznaczeniami państwowymi, w tym Nagrodą Państwową II stopnia za aktywność aktorską oraz nagrodą ministra kultury i sztuki I stopnia za wybitne osiągnięcia w aktorstwie.
Warto również wspomnieć o jej życiu osobistym – była żoną Bohdana Stypińskiego, bogatego przemysłowca, z którym zawarła związek małżeński w latach 30. XX wieku, co zapewniło jej materialną niezależność.
Zmarła w Warszawie i została pochowana na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 69-1-26).
Filmografia
Artystka Irena Eichlerówna w swojej bogatej karierze filmowej wystąpiła w kilku znaczących produkcjach. Oto przegląd jej najbardziej pamiętnych ról:
- 1933 – Wyrok życia, gdzie zagrała postać prokurator Krystyny,
- 1936 – Róża, w której wcieliła się w rolę Krystyny,
- 1938 – Krwawa rosa, gdzie wystąpiła jako pianistka,
- 1948 – Powrót, w którym zagrała Elżbietę Gruszecką,
- 1966 – Szyfry, w którym odegrała rolę Zofii.
Spektakle Teatru Telewizji
W dorobku artystycznym Ireny Eichlerówny znajduje się szereg znaczących ról w spektaklach Teatru Telewizji. Poniżej przedstawiamy listę jej najważniejszych wystąpień, które miały miejsce od lat 60. do 80. XX wieku.
- 1964 – Kochany kłamca jako Beatrice Stella Campbell,
- 1967 – Król Edyp jako Jokasta,
- 1967 – Wdowa po pułkowniku jako wdowa po pułkowniku,
- 1968 – Korespondencja Chopina,
- 1972 – Dwa teatry jako matka,
- 1977 – Mindowe jako Rogneda,
- 1978 – Filomena Marturano jako Filomena,
- 1984 – Wspomnienie jako Sara Bernhardt.
Ordery i odznaczenia
Wyróżnienia i nagrody Ireny Eichlerówny odzwierciedlają jej znaczący wkład w rozwój kraju oraz zaangażowanie w działalność na rzecz społeczeństwa.
- Order Sztandaru Pracy I klasy, przyznany w 1959 roku,
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany 22 lipca 1952 roku,
- Medal 10-lecia Polski Ludowej, wydany 19 stycznia 1955 roku.
Upamiętnienie
Artystka, której nazwisko pozostaje w pamięci, została uhonorowana poprzez umieszczenie na tablicy upamiętniającej artystów znaczących dla polskiej kultury. Tablica ta została odsłonięta w 2020 roku.
Znajduje się ona na budynku położonym przy ulicy Odolańskiej 20 w Warszawie, w miejscu, gdzie Irena Eichlerówna mieszkała przez wiele lat.
Przypisy
- Irena Eichlerówna, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 21.03.2024 r.]
- Niezwykli mieszkańcy mokotowskiego domu. [w:] Urząd Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy [on-line]. 03.12.2020 r. [dostęp 30.01.2023 r.]
- Eichlerówna Irena, [w:] Encyklopedia PWN [online], Wydawnictwo Naukowe PWN [dostęp 13.07.2019 r.]
- Łukasz Zwaliński: Irena Eichlerówna - wyobcowana artystka totalna. histmag.org, 12.09.2015 r. [dostęp 30.03.2020 r.]
- Witold Sadowy, Irena Eichlerówna. Wspomnienie, „Gazeta Wyborcza”, Łódź, 07.11.2005 r.
- Andrzej Józef Dąbrowski, Mieszkańcy mojej pamięci. Irena Eichlerówna, Kurier Plus, 12.08.2000 r., nr 310 (646), [dostęp 12.07.2007 r.]
- M.P. z 1955 r. nr 101, poz. 1400 - Uchwała Rady Państwa z dnia 19.01.1955 r. nr 0/196 - na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
- M.P. z 1952 r. nr 70, poz. 1078 „za zasługi w dziedzinie kultury i sztuki”.
- Cmentarz Stare Powązki: MARIA EICHLER, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 02.11.2019 r.]
- Nagrody Państwowe za osiągnięcia w dziedzinie nauki, postępu technicznego, literatury i sztuki. „Życie Warszawy”. Rok XII, Nr 173 (3656), s. 5, 22.07.1955 r. Warszawa: Instytut Prasy „Czytelnik”. [dostęp 29.05.2024 r.]
- Jan Kott, „Przegląd Kulturalny”, 1955, w: A. Grodzicki, Irena Eichlerówna. Szlachetny demon teatru, Warszawa 1989.
- Dziennik Polski, rok XV, nr 172 (4793), s. 9.
- Stanisław S. Łoza (red.), Czy wiesz kto to jest?, Warszawa: Wydaw. Głównej Księgarni Wojskowej, 1983, s. 165.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Grzegorz Małecki (aktor) | Adrianna Godlewska | Michał Stefan Dalecki | Krzysztof Krupiński (aktor) | Xawery Żuławski | Maria Krüger | Henryk Hosiasson | Ewa Osińska | Jakub Kubicki | Kazimierz Eiger | Adam Skorupka | Rafał Marszałek | Justyna Kulczycka | Andrzej Horubała | Henryk Kuna | Stanisław Barcewicz | Gustaw Pillati | Janusz Marynowski | Wacław Grubiński | Grażyna BarszczewskaOceń: Irena Eichlerówna