Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej


Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej, znany również jako pomnik Pracy, to niezwykle ważny zabytek, którego obecność można dostrzec na warszawskim Grochowie. Stanowi on pamiątkę historyczną, umiejscowioną przy ulicy Grochowskiej, w miejscu o bogatej tradycji.

Obelisk został odsłonięty w roku 1825, co było symbolem uczczenia budowy istotnej trasy - brukowanej szosy, która powstawała w latach 1820–1823. Trasa ta, znana jako szosa brzeska, prowadziła bezpośrednio z Warszawy do Brześcia, co miało kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacji i transportu w tym okresie.

Historia

Pomnik, który możemy zobaczyć, został zainicjowany przez Stanisława Staszica w 1825 roku. Jego odsłonięcie miało miejsce dokładnie 21 maja tego samego roku, równocześnie z identycznym dziełem w Terespolu. Warto podkreślić, że w ceremonii wzięli udział nie tylko inżynierowie i znane osobistości, ale także robotnicy, którzy pracowali nad budową drogi.

Z okazji zakończenia budowy szosy warszawsko-brzeskiej, Mennica Warszawska wybito dwa medale pamiątkowe. Uczniowie z Oddziału Sztuk Pięknych stworzyli litografie pomnika, które zostały następnie umieszczone w albumie noszącym tytuł „Rys postawionych pomników i wybitych medalów w Królestwie Polskim w roku 1825”.

W literaturze dotyczącej lat 80. XX wieku podkreślano, że postawienie pomnika jako upamiętnienia zbiorowej pracy związanej z projektem o charakterze gospodarczym było zjawiskiem wyjątkowym. Ta nowatorskość była związana z przekonaniami Staszica, który uważał, że zasługi powinny być pielęgnowane także w kontekście inicjatyw wspierających rozwój kraju, a nie tylko wyróżnionych jednostek czy aktów zbrojnych.

W 1935 roku, podczas przebudowy ulicy Grochowskiej, do obelisku dodano tablicę pamiątkową, która jednak z biegiem czasu zaginęła. Pomnik przeszedł renowacje w latach 1896, 1917, a także kompleksowe odnowienie w latach 1961–1964 w trakcie dalszej przebudowy ulicy Grochowskiej. Ostatnia istotna renowacja odbyła się w 1984 roku, a obelisk został zabezpieczony przed dalszą korozją dzięki metodzie opracowanej przez Instytut Mechaniki Precyzyjnej w 1976 roku.

Opis pomnika

Ten imponujący pomnik osiąga wysokość około 14 metrów i umiejscowiony jest na solidnym czworobocznym cokole. Wykonany z żeliwa, obiekt został pięknie ozdobiony płaskorzeźbami, stworzonymi przez utalentowanego artystę, Pawła Malińskiego. W tej samej materii powstało ogrodzenie, które tworzą cztery postawione słupki, połączone łańcuchem, co nadaje całości spójny charakter. Wszystkie komponenty tego obelisku zostały odlane w hucie z założonej przez Stanisława Staszica w Samsonowie.

Na froncie obelisku widoczna jest data zakończenia budowy drogi: MDCCCXXII. Oprócz tego znajduje się tablica, na której widnieje treść:

W ROKU WIELKIEJ ZAGŁADY NARODOWEJ
PO ZGONIE MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO
ZA CZASÓW PREZYDENTURY R.P. IGNACEGO MOŚCICKIEGO
A PREZYDENTA MIASTA STEFANA STARZYŃSKIEGO
DROGĘ TĘ W OBRĘBIE WARSZAWY PO 112 LATACH UŻYWANIA
ZNOWA UBITO Z BETONU O NAWIERZCHNI GRANITOWEJ
W STOPIĄTĄ ROCZNICĘ POWSTANIA LISTOPADOWEGO
29-XI-1935 TOW. PRZYJACIÓŁ GROCHOWA KOMISJA HIST. ZABYTKOWA

Inne inskrypcje umieszczone na pomniku, zarówno w języku polskim, jak i łacińskim, informują o powstaniu drogi będącej długości 178 staj. Część górna pomnika, w której obecnie znajdują się owalne wgłębienia, niegdyś ozdobiona była herbami Królestwa Polskiego. W dolnej części zaś, po bokach oryginalnie znajdowały się powiększone awersy oraz rewersy medali stworzonych z okazji pamiętnej budowy. Medale te, usunięte po roku 1915, na jednym z nich nosiły napis ku czci cara, a inne przedstawiały siedzącą na przyczółku mostu kobietę, trzymającą koło i gałązkę laurową.

Południowy bok obelisku, będący frontem pomnika, ozdobiony jest płaskorzeźbami, które przedstawiają panoramy trzech miast: Warszawy (umiejscowionej nad cokołem), Siedlec (w połowie wysokości), oraz Brześcia (na szczycie). Dodatkowo, na płaskorzeźbach uchwycone są różnorodne sceny związane z budową drogi:

  • kamieniarzy podczas produkcji kostki,
  • niwelację terenu,
  • wbijanie pala,
  • brukowanie,
  • konserwację,
  • wóz z kupcem przejeżdżający obok pomnika.

Płaskorzeźby ukazują te sceny w sposób niezwykle realistyczny, wśród robotników znajdują się postacie w kubrakach, długich butach, konfederatkach, oraz kapeluszach. Widać także wąsatego chłopa, który w baraniej czapce pcha taczkę, reprezentując niwelację drogi. Całość kompozycji w pełni oddaje historyczny kontekst budowy drogi i zaangażowanie ludzi w ten ważny projekt.


Oceń: Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:25