Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej, znany również jako pomnik Pracy, to niezwykle ważny zabytek, którego obecność można dostrzec na warszawskim Grochowie. Stanowi on pamiątkę historyczną, umiejscowioną przy ulicy Grochowskiej, w miejscu o bogatej tradycji.
Obelisk został odsłonięty w roku 1825, co było symbolem uczczenia budowy istotnej trasy - brukowanej szosy, która powstawała w latach 1820–1823. Trasa ta, znana jako szosa brzeska, prowadziła bezpośrednio z Warszawy do Brześcia, co miało kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacji i transportu w tym okresie.
Historia
Pomnik, który możemy zobaczyć, został zainicjowany przez Stanisława Staszica w 1825 roku. Jego odsłonięcie miało miejsce dokładnie 21 maja tego samego roku, równocześnie z identycznym dziełem w Terespolu. Warto podkreślić, że w ceremonii wzięli udział nie tylko inżynierowie i znane osobistości, ale także robotnicy, którzy pracowali nad budową drogi.
Z okazji zakończenia budowy szosy warszawsko-brzeskiej, Mennica Warszawska wybito dwa medale pamiątkowe. Uczniowie z Oddziału Sztuk Pięknych stworzyli litografie pomnika, które zostały następnie umieszczone w albumie noszącym tytuł „Rys postawionych pomników i wybitych medalów w Królestwie Polskim w roku 1825”.
W literaturze dotyczącej lat 80. XX wieku podkreślano, że postawienie pomnika jako upamiętnienia zbiorowej pracy związanej z projektem o charakterze gospodarczym było zjawiskiem wyjątkowym. Ta nowatorskość była związana z przekonaniami Staszica, który uważał, że zasługi powinny być pielęgnowane także w kontekście inicjatyw wspierających rozwój kraju, a nie tylko wyróżnionych jednostek czy aktów zbrojnych.
W 1935 roku, podczas przebudowy ulicy Grochowskiej, do obelisku dodano tablicę pamiątkową, która jednak z biegiem czasu zaginęła. Pomnik przeszedł renowacje w latach 1896, 1917, a także kompleksowe odnowienie w latach 1961–1964 w trakcie dalszej przebudowy ulicy Grochowskiej. Ostatnia istotna renowacja odbyła się w 1984 roku, a obelisk został zabezpieczony przed dalszą korozją dzięki metodzie opracowanej przez Instytut Mechaniki Precyzyjnej w 1976 roku.
Opis pomnika
Ten imponujący pomnik osiąga wysokość około 14 metrów i umiejscowiony jest na solidnym czworobocznym cokole. Wykonany z żeliwa, obiekt został pięknie ozdobiony płaskorzeźbami, stworzonymi przez utalentowanego artystę, Pawła Malińskiego. W tej samej materii powstało ogrodzenie, które tworzą cztery postawione słupki, połączone łańcuchem, co nadaje całości spójny charakter. Wszystkie komponenty tego obelisku zostały odlane w hucie z założonej przez Stanisława Staszica w Samsonowie.
Na froncie obelisku widoczna jest data zakończenia budowy drogi: MDCCCXXII. Oprócz tego znajduje się tablica, na której widnieje treść:
W ROKU WIELKIEJ ZAGŁADY NARODOWEJ
PO ZGONIE MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO
ZA CZASÓW PREZYDENTURY R.P. IGNACEGO MOŚCICKIEGO
A PREZYDENTA MIASTA STEFANA STARZYŃSKIEGO
DROGĘ TĘ W OBRĘBIE WARSZAWY PO 112 LATACH UŻYWANIA
ZNOWA UBITO Z BETONU O NAWIERZCHNI GRANITOWEJ
W STOPIĄTĄ ROCZNICĘ POWSTANIA LISTOPADOWEGO
29-XI-1935 TOW. PRZYJACIÓŁ GROCHOWA KOMISJA HIST. ZABYTKOWA
Inne inskrypcje umieszczone na pomniku, zarówno w języku polskim, jak i łacińskim, informują o powstaniu drogi będącej długości 178 staj. Część górna pomnika, w której obecnie znajdują się owalne wgłębienia, niegdyś ozdobiona była herbami Królestwa Polskiego. W dolnej części zaś, po bokach oryginalnie znajdowały się powiększone awersy oraz rewersy medali stworzonych z okazji pamiętnej budowy. Medale te, usunięte po roku 1915, na jednym z nich nosiły napis ku czci cara, a inne przedstawiały siedzącą na przyczółku mostu kobietę, trzymającą koło i gałązkę laurową.
Południowy bok obelisku, będący frontem pomnika, ozdobiony jest płaskorzeźbami, które przedstawiają panoramy trzech miast: Warszawy (umiejscowionej nad cokołem), Siedlec (w połowie wysokości), oraz Brześcia (na szczycie). Dodatkowo, na płaskorzeźbach uchwycone są różnorodne sceny związane z budową drogi:
- kamieniarzy podczas produkcji kostki,
- niwelację terenu,
- wbijanie pala,
- brukowanie,
- konserwację,
- wóz z kupcem przejeżdżający obok pomnika.
Płaskorzeźby ukazują te sceny w sposób niezwykle realistyczny, wśród robotników znajdują się postacie w kubrakach, długich butach, konfederatkach, oraz kapeluszach. Widać także wąsatego chłopa, który w baraniej czapce pcha taczkę, reprezentując niwelację drogi. Całość kompozycji w pełni oddaje historyczny kontekst budowy drogi i zaangażowanie ludzi w ten ważny projekt.
Pozostałe obiekty w kategorii "Pomniki":
Pomnik Charles’a de Gaulle’a w Warszawie | Pomnik Elizy Orzeszkowej w Warszawie (park Praski) | Pomnik Francesca Nulla | Pomnik gen. Stanisława Sosabowskiego w Warszawie | Pomnik Jana Kilińskiego w Warszawie | Pomnik Józefa Piłsudskiego w Wawrze | Pomnik Katyński w Warszawie | Pomnik konny Jana III Sobieskiego w pałacu w Wilanowie | Pomnik księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie | Pomnik Lecha Kaczyńskiego na placu marsz. Józefa Piłsudskiego w Warszawie | Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie | Pomnik Barykada Września | Pomnik Agnieszki Osieckiej w Warszawie | Pomnik Syreny w Warszawie (Stare Miasto) | Pomnik Syreny w Warszawie (Powiśle) | Ogród Sprawiedliwych w Warszawie | Maszt Wolności | Kolumna Zygmunta III Wazy | Kładka Pamięci | Popiersie Stefana Żeromskiego w WarszawieOceń: Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej