Kamienica Jakuba Fontany, znana również jako pałac Mokronowskich, to interesujący budynek usytuowany w sercu Warszawy, na rogu ul. Zakroczymskiej 2 oraz ulicy Kościelnej 12.
W wyniku wydarzeń z 1944 roku kamienica uległa znacznemu zniszczeniu, jednakże wartościowe mury konstrukcyjne oraz elewacje przetrwały. Dzięki temu możliwe było przeprowadzenie rekonstrukcji obiektu, co pozwoliło mu zachować część swojej historycznej chwały.
Obecnie w kamienicy mieści się Biblioteka, Muzeum oraz Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. To miejsce przechowuje cenne autografy utworów muzycznych z XIX wieku, w tym dzieła takich kompozytorów jak Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin, Józef Elsner, a także Karol Kurpiński.
Historia
Kamienica Jakuba Fontany w Warszawie ma bogatą historię, która sięga wielu pokoleń. Właściciele nieruchomości przedstawiają fascynującą opowieść o zmianach w posiadaniach w różnych okresach.
- 1734: Stefan Bernacki – pierwszym właścicielem był Stefan, wówczas w miejscu późniejszej kamienicy znajdowała się zabudowa drewniana, która została zniszczona.
- 1773: Magdalena – żona Stefana, która przejęła posiadłość po mężu.
- 1776: Jan i Stanisław Grayber – synowie Stefana i Magdaleny, którzy również służyli w wojsku jako kapitanowie.
- Józef Potkański – kasztelan radomski.
- 1782: Marianna, Joachim, Adam, Tadeusz i Franciszek – żona i pięciu synów Józefa, którzy kontynuowali rodzinne tradycje.
- 1804: Tomasz Kaczyński.
- 1829: Franciszek Hangel – sędzia apelacyjny Królestwa Polskiego, mający znaczący wpływ na lokalny system wymiaru sprawiedliwości.
- 1848: Marianna Franciszka Lechnerowicz – siostra Franciszka, która również miała swoje miejsce w historii kamienicy.
- 1872: Bronisława Leśniewska.
- 1901: Pia, Stanisław i Bronisław Wensel – byli ostatnimi znanymi właścicielami pod koniec XIX wieku.
Warto zauważyć, że w ciągu stuleci kamienica przeszła z rąk do rąk, a każda z wymienionych osób przyczyniła się do jej wyjątkowej historii oraz architektury.
Architektura
Kamienica Jakuba Fontany wyróżnia się w krajobrazie architektonicznym Warszawy dzięki unikalnej strukturze budowlanej. Była to jedyna w mieście frontowa konstrukcja z 11-osiową fasadą oraz charakterystycznymi arkadowymi podcieniami w parterze.
Na zapleczu budynku znajdowały się dwa dziedzińce, obudowane oficynami, co stanowiło innowacyjne podejście jak na czasy, w których powstała. W 1806 roku podcienia zostały zamurowane, a fasada przekształcona na zlecenie projektanta Fryderyka A. Lessela, który zaakcentował ją trójosiowym ryzalitem środkowym.
Na obu kondygnacjach okna zyskały skromne, ale eleganckie zdobienia w postaci opasek, gzymsów parapetowych oraz wąskich poziomych naczółków. Całość podkreślał profilowany gzyms koronujący, uwydatniony szerokim pasem fryzu.
W XIX wieku, w ramach znaczącej przebudowy, na zapleczu frontowego budynku wzniesiono zespoły wielopiętrowych oficyn, tworząc układ dwupodwórzowy. Dzięki tym nowym rozwiązaniom cała kamienica zyskała funkcję dochodową.
Niestety, w wyniku działań wojennych, kamienica doznała poważnych zniszczeń. Około 1953 roku zrezygnowano z rekonstrukcji fasady według projektu F. A. Lessela, a zamiast tego postanowiono zbudować gmach od fundamentów, nawiązujący do pierwotnej formy Kamienicy Jakuba Fontany.
Nowe rozwiązania architektoniczne odzwierciedlają wysyłką budynku w stosunku do sąsiednich obiektów, jego gabaryty oraz liczbę osi. Obecność 11-przęsłowego krużganka z arkadowymi otworami została zachowana. Filarom międzyprzęsłowym, które mają piaskowcowe bazy oraz profilowane głowice, odpowiadają toskańskie pilastry w podcieniu.
Centralne osie budynku uzupełniają drzwi w kamiennych opaskach, a na piętrze znajdują się dwuskrzydłowe okna z profilowanymi opaskami oraz gzymsami parapetowymi. Kondygnacje są oddzielone gzymsem kordonowym, a całość jest zakończona profilowanym gzymsem koronującym, w którym, poza osiami skrajnymi, osadzono wystawki w dachy.
W ciągu kolejnych lat, do skrzydła przyulicznego dobudowano od tyłu trzy nowe skrzydła dwutraktowe, które tworzą wewnętrzny dziedziniec, wprowadzając elementy z XVIII i XIX wieku, jednak zaprojektowane w nowoczesny sposób.
Przypisy
- Maria Kałamajska-Saeed, Katalog zabytków sztuki Miasto Warszawa część 2 tom XI, Fundacja na rzecz nauki polskiej, 83-85938-44-3, str 139-140
- Biblioteka. Zbiory i katalogi. [w:] Warszawskie Towarzystwo Muzyczne [on-line]. wtm.org.pl. [dostęp 04.11.2013 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Kamienice i domy":
Kamienica Jana Alfonsa Jasińskiego w Warszawie | Kamienica Johna w Warszawie | Kamienica Józefa Frageta w Warszawie | Kamienica Kleinpoldowska (Klekotowska) w Warszawie | Kamienica Kościelskich w Warszawie | Kamienica Leona Feliksa Goldstanda w Warszawie | Kamienica Ludwika Panczakiewicza w Warszawie | Kamienica Mikulskiego w Warszawie (ul. Nowy Świat 53) | Kamienica Oppenheimów i Regirerów w Warszawie | Kamienica Pod Bazyliszkiem w Warszawie | Kamienica Heleny Pal w Warszawie | Kamienica Gaszyńskiego w Warszawie | Kamienica firmy Drzewiecki i Jeziorański w Warszawie | Kamienica Domańskich w Warszawie | Budynek Centrum Lokalnego przy ul. Modlińskiej w Warszawie | Kamienica Czulskiego w Warszawie | Kamienica Branickich w Warszawie | Kamienica Banku Handlowego i Abrama Wachsmachera w Warszawie | Kamienica Kwiecińskiego w Warszawie | Kamienica Anny Koźmińskiej w WarszawieOceń: Kamienica Jakuba Fontany w Warszawie