Włodzimierz Kotoński jest postacią, która na stałe wpisała się w historię muzyki polskiej. Urodził się 23 sierpnia 1925 roku w Warszawie, a jego życie dobiegło końca 4 września 2014 roku w tym samym mieście.
Był on nie tylko wybitnym kompozytorem, ale także pionierem w dziedzinie muzyki elektronicznej, który otworzył nowe horyzonty dla wielu twórców w Polsce. Jego wkład w rozwój tego gatunku muzycznego był bezprecedensowy, co czyni go jednym z najważniejszych przedstawicieli muzyki współczesnej w naszym kraju.
Nie można zapomnieć o jego roli jako pedagoga, dzięki któremu wiele młodych talentów mogło rozwijać swoją pasję do muzyki. Włodzimierz Kotoński to postać, która z pewnością zasługuje na szersze uznanie i pamięć.
Życiorys
Włodzimierz Kotoński, wybitny kompozytor, ukończył studia kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod okiem Piotra Rytla w 1951 roku. Dodatkowo, jego edukacja obejmowała prywatne studia kompozycji u Tadeusza Szeligowskiego oraz naukę gry na fortepianie u Marceliny Kimontt-Jacynowej.
W twórczości Kotońskiego szczególną wagę miały wpływy folkloru podhalańskiego, co odzwierciedla się w jego kompozycjach, takich jak „Tańce góralskie na orkiestrę”, jak również w jego analitycznych pracach teoretycznych.
W latach 1957–1961 uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki, które miały miejsce w Darmstadcie. W 1967 roku rozpoczął pracę jako wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie w 1972 roku uzyskał tytuł docenta. W roku 1983 awansował na stanowisko profesora nadzwyczajnego, a od 1990 był profesorem zwyczajnym. W latach 1972–1973 pełnił również funkcję dziekana na wydziale kompozycji, dyrygentury i teorii muzyki. Prowadził zajęcia z zakresu kompozycji oraz muzyki elektronicznej i komputerowej.
W okresie 1970–1971 przebywał na stypendium w Berliner Künstlerprogramm w Berlinie Zachodnim. W następnych latach prowadził również klasę kompozycji i wykłady dotyczące muzyki na taśmę w różnych uczelniach: Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie (1971), Uniwersytecie Stanowym w Buffalo (1978) oraz Rubin Academy of Music w Jerozolimie (1989).
Od 2008 roku był przewodniczącym jury Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej OPUS. Do grona jego uczniów należy wiele znakomitości, w tym: Jacek Grudzień, Jarosław Kapuściński, Krzysztof Knittel, Stanisław Krupowicz, Hanna Kulenty, Weronika Ratusińska, Anna Ignatowicz-Glińska, Paweł Mykietyn, Edward Sielicki, Owen Leech oraz Paweł Szymański.
Włodzimierz Kotoński zmarł w Warszawie 11 września 2014 roku i został pochowany na cmentarzu Bródnowskim, w kwaterze 36A-1-26.
Ordery i odznaczenia
Włodzimierz Kotoński został odznaczony licznymi wyróżnieniami, które przyznano mu w uznaniu za jego znaczący wkład w kulturę i sztukę. Poniżej przedstawiamy listę jego odznaczeń:
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany w 1982 roku,
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany w 1974 roku,
- Złoty Krzyż Zasługi, nadany 11 lipca 1955 roku,
- Medal 10-lecia Polski Ludowej, przyznany 19 stycznia 1955 roku,
- Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, odznaczenie to przyznano 12 października 2006 roku.
Nagrody
Włodzimierz Kotoński, uznany kompozytor, zdobył liczne nagrody w trakcie swojej kariery artystycznej. Jego osiągnięcia były wielokrotnie doceniane przez różne instytucje.
- 1973: Nagroda Ministra Kultury i Sztuki,
- 1976: Nagroda Związku Kompozytorów Polskich,
- 1979: Nagroda Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji.
Wybrane kompozycje
Włodzimierz Kotoński, ceniony kompozytor, stworzył wiele znaczących dzieł w ciągu swojej kariery. Poniżej przedstawiamy niektóre z jego wybranych kompozycji:
- Poemat na orkiestrę (1949),
- Tańce góralskie na orkiestrę (1950),
- Quartettino na 4 rogi (1950),
- Preludium i passacaglia na orkiestrę (1953),
- Sześć miniatur na klarnet i fortepian (1957),
- Muzyka kameralna na 21 instrumentów i perkusję (1958),
- Musique en relief, cykl 5 miniatur na 6 grup orkiestrowych (1959),
- Etiuda na jedno uderzenie w talerz, muzyka konkretna (1959),
- Trio na flet, gitarę i perkusję (1960),
- Concerto per quattro (wersja I) na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1960),
- Canto per complesso da camera (1961),
- Selection I dla 4 wykonawców jazzowych (1962),
- Pezzo per flauto e pianoforte (1962),
- Musica per fiati e timpani (1963),
- Mikrostruktury na taśmę (1963),
- Monochromia na obój solo (1964),
- Kwintet na instrumenty dęte (1964),
- Concerto per quattro (wersja II) na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1965),
- A battere na gitarę, altówkę, wiolonczelę, klawesyn i perkusję (1966),
- Pour quatre na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968),
- Muzyka na 16 talerzy i smyczki (1969),
- Aela, czyli gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna (1970),
- Multiplay, teatr instrumentalny na sześć instrumentów dętych blaszanych (1971),
- Concerto per oboe na obój (także obój miłosny), 6 instrumentów dętych i orkiestrę (1972),
- Promenada I, teatr instrumentalny na 4 wykonawców (1973),
- Promenada II, teatr instrumentalny na 3 syntezatory, klarnet, puzon i wiolonczelę (1973),
- Harfa Eola na sopran i 4 instrumentalistów (1973),
- Musical games na kwintet dęty (teatr instrumentalny) (1973),
- Electronic & Instrumental Music (1974),
- Róża wiatrów na orkiestrę (1976),
- Muzyka wiosenna na flet, obój, skrzypce i syntezator (ew. taśmę) (1978),
- Pełnia lata na klarnet, fortepian, wiolonczelę i dźwięki elektroniczne (1979),
- Bora na orkiestrę (1979),
- Sirocco na orkiestrę (1980),
- Pieśń jesienna na klawesyn i taśmę (1981),
- Zatarty ślad – epitafium dla K.S. na taśmę (1982),
- Terra incognita na orkiestrę (1984),
- Sceny liryczne na 9 instrumentów (1986),
- Tlaloc na klawesyn i perkusję (1986),
- Ptaki, 8 krótkich utworów na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1988),
- Cadenze e arie na gitarę solo (1988),
- Antiphonae na taśmę (1989),
- Bucolica (Morton Feldman in memoriam) na flet solo (1989),
- Trzy etiudy rytmiczne na fortepian (1990),
- La gioia na orkiestrę smyczkową lub 9 instrumentów smyczkowych (1991),
- Tierra caliente na taśmę (1992),
- Motu proprio na fagot i fortepian (1992),
- Sonant na kwartet puzonowy (1992),
- 7 haiku na głos żeński i 5 instrumentów (1993),
- Koncert na gitarę elektryczną i zespół instrumentalny (1993),
- Podróż zimowa na flet, obój, klarnet, klawesyn, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (1995),
- Symfonia nr 1 (1995),
- Mijkayo na zespół instrumentów japońskich (1996),
- Speculum vitae na taśmę i orkiestrę (1996),
- Koncert na skrzypce i orkiestrę (1996),
- Trzy pieśni niemieckie do słów Josepha von Eichendorffa i Dursa Grünbeina na baryton i gitarę (1997),
- Trzy pieśni do słów Dursa Grünbeina na baryton i gitarę (1997),
- Northern lights (Aurora Borealis) na klawesyn amplifikowany i taśmę (1998),
- Sekstet na kwintet dęty i fortepian (1998),
- Zmienne struktury na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2000),
- Symfonia nr 2 (2001),
- Kwartet smyczkowy nr 1 (2002),
- Wilanowskie pejzaże na kwartet smyczkowy i flet (2002),
- Concerto per clarinetto e orchestra (2002–2003),
- Madrygały polskie na sopran i zespół instrumentów dawnych do wierszy staropolskich poetów (2004),
- Symfonia nr 3 „Góry” na chór i orkiestrę (2005–2006).
Publikacje
Oto wybór publikacji autorstwa Włodzimierza Kotońskiego, które znacząco wpłynęły na rozwój wiedzy w dziedzinie muzyki.
- 1963 Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze (zrewidowana w 1981),
- 1989 Muzyka elektroniczna (wyd. II 2002 ISBN 83-224-0810-2),
- 1999 Leksykon współczesnej perkusji.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Aga Zaryan | Justyna Kreczmarowa | Janusz Warnecki | Jadwiga Chojnacka | Tadeusz Fijewski | Zuzanna Hertzberg | Barbara Lewandowska | Aleksander Szukiewicz | Stanisława Gall-Kron | Tomasz Gliński | Jerzy Sosnowski (pisarz) | Ludmiła Niedbalska | Bronisława Ostrowska | Andrzej Czajkowski | Zofia Jarema | Wojciech Wesołowski | Mikołaj Łoziński | Elwira Pluta | Luna (polska piosenkarka) | Andrzej PanufnikOceń: Włodzimierz Kotoński