Włodzimierz Kotoński jest postacią, która na stałe wpisała się w historię muzyki polskiej. Urodził się 23 sierpnia 1925 roku w Warszawie, a jego życie dobiegło końca 4 września 2014 roku w tym samym mieście.
Był on nie tylko wybitnym kompozytorem, ale także pionierem w dziedzinie muzyki elektronicznej, który otworzył nowe horyzonty dla wielu twórców w Polsce. Jego wkład w rozwój tego gatunku muzycznego był bezprecedensowy, co czyni go jednym z najważniejszych przedstawicieli muzyki współczesnej w naszym kraju.
Nie można zapomnieć o jego roli jako pedagoga, dzięki któremu wiele młodych talentów mogło rozwijać swoją pasję do muzyki. Włodzimierz Kotoński to postać, która z pewnością zasługuje na szersze uznanie i pamięć.
Życiorys
Włodzimierz Kotoński, wybitny kompozytor, ukończył studia kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod okiem Piotra Rytla w 1951 roku. Dodatkowo, jego edukacja obejmowała prywatne studia kompozycji u Tadeusza Szeligowskiego oraz naukę gry na fortepianie u Marceliny Kimontt-Jacynowej.
W twórczości Kotońskiego szczególną wagę miały wpływy folkloru podhalańskiego, co odzwierciedla się w jego kompozycjach, takich jak „Tańce góralskie na orkiestrę”, jak również w jego analitycznych pracach teoretycznych.
W latach 1957–1961 uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki, które miały miejsce w Darmstadcie. W 1967 roku rozpoczął pracę jako wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie w 1972 roku uzyskał tytuł docenta. W roku 1983 awansował na stanowisko profesora nadzwyczajnego, a od 1990 był profesorem zwyczajnym. W latach 1972–1973 pełnił również funkcję dziekana na wydziale kompozycji, dyrygentury i teorii muzyki. Prowadził zajęcia z zakresu kompozycji oraz muzyki elektronicznej i komputerowej.
W okresie 1970–1971 przebywał na stypendium w Berliner Künstlerprogramm w Berlinie Zachodnim. W następnych latach prowadził również klasę kompozycji i wykłady dotyczące muzyki na taśmę w różnych uczelniach: Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie (1971), Uniwersytecie Stanowym w Buffalo (1978) oraz Rubin Academy of Music w Jerozolimie (1989).
Od 2008 roku był przewodniczącym jury Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej OPUS. Do grona jego uczniów należy wiele znakomitości, w tym: Jacek Grudzień, Jarosław Kapuściński, Krzysztof Knittel, Stanisław Krupowicz, Hanna Kulenty, Weronika Ratusińska, Anna Ignatowicz-Glińska, Paweł Mykietyn, Edward Sielicki, Owen Leech oraz Paweł Szymański.
Włodzimierz Kotoński zmarł w Warszawie 11 września 2014 roku i został pochowany na cmentarzu Bródnowskim, w kwaterze 36A-1-26.
Ordery i odznaczenia
Włodzimierz Kotoński został odznaczony licznymi wyróżnieniami, które przyznano mu w uznaniu za jego znaczący wkład w kulturę i sztukę. Poniżej przedstawiamy listę jego odznaczeń:
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany w 1982 roku,
 - Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany w 1974 roku,
 - Złoty Krzyż Zasługi, nadany 11 lipca 1955 roku,
 - Medal 10-lecia Polski Ludowej, przyznany 19 stycznia 1955 roku,
 - Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, odznaczenie to przyznano 12 października 2006 roku.
 
Nagrody
Włodzimierz Kotoński, uznany kompozytor, zdobył liczne nagrody w trakcie swojej kariery artystycznej. Jego osiągnięcia były wielokrotnie doceniane przez różne instytucje.
- 1973: Nagroda Ministra Kultury i Sztuki,
 - 1976: Nagroda Związku Kompozytorów Polskich,
 - 1979: Nagroda Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji.
 
Wybrane kompozycje
Włodzimierz Kotoński, ceniony kompozytor, stworzył wiele znaczących dzieł w ciągu swojej kariery. Poniżej przedstawiamy niektóre z jego wybranych kompozycji:
- Poemat na orkiestrę (1949),
 - Tańce góralskie na orkiestrę (1950),
 - Quartettino na 4 rogi (1950),
 - Preludium i passacaglia na orkiestrę (1953),
 - Sześć miniatur na klarnet i fortepian (1957),
 - Muzyka kameralna na 21 instrumentów i perkusję (1958),
 - Musique en relief, cykl 5 miniatur na 6 grup orkiestrowych (1959),
 - Etiuda na jedno uderzenie w talerz, muzyka konkretna (1959),
 - Trio na flet, gitarę i perkusję (1960),
 - Concerto per quattro (wersja I) na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1960),
 - Canto per complesso da camera (1961),
 - Selection I dla 4 wykonawców jazzowych (1962),
 - Pezzo per flauto e pianoforte (1962),
 - Musica per fiati e timpani (1963),
 - Mikrostruktury na taśmę (1963),
 - Monochromia na obój solo (1964),
 - Kwintet na instrumenty dęte (1964),
 - Concerto per quattro (wersja II) na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1965),
 - A battere na gitarę, altówkę, wiolonczelę, klawesyn i perkusję (1966),
 - Pour quatre na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968),
 - Muzyka na 16 talerzy i smyczki (1969),
 - Aela, czyli gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna (1970),
 - Multiplay, teatr instrumentalny na sześć instrumentów dętych blaszanych (1971),
 - Concerto per oboe na obój (także obój miłosny), 6 instrumentów dętych i orkiestrę (1972),
 - Promenada I, teatr instrumentalny na 4 wykonawców (1973),
 - Promenada II, teatr instrumentalny na 3 syntezatory, klarnet, puzon i wiolonczelę (1973),
 - Harfa Eola na sopran i 4 instrumentalistów (1973),
 - Musical games na kwintet dęty (teatr instrumentalny) (1973),
 - Electronic & Instrumental Music (1974),
 - Róża wiatrów na orkiestrę (1976),
 - Muzyka wiosenna na flet, obój, skrzypce i syntezator (ew. taśmę) (1978),
 - Pełnia lata na klarnet, fortepian, wiolonczelę i dźwięki elektroniczne (1979),
 - Bora na orkiestrę (1979),
 - Sirocco na orkiestrę (1980),
 - Pieśń jesienna na klawesyn i taśmę (1981),
 - Zatarty ślad – epitafium dla K.S. na taśmę (1982),
 - Terra incognita na orkiestrę (1984),
 - Sceny liryczne na 9 instrumentów (1986),
 - Tlaloc na klawesyn i perkusję (1986),
 - Ptaki, 8 krótkich utworów na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1988),
 - Cadenze e arie na gitarę solo (1988),
 - Antiphonae na taśmę (1989),
 - Bucolica (Morton Feldman in memoriam) na flet solo (1989),
 - Trzy etiudy rytmiczne na fortepian (1990),
 - La gioia na orkiestrę smyczkową lub 9 instrumentów smyczkowych (1991),
 - Tierra caliente na taśmę (1992),
 - Motu proprio na fagot i fortepian (1992),
 - Sonant na kwartet puzonowy (1992),
 - 7 haiku na głos żeński i 5 instrumentów (1993),
 - Koncert na gitarę elektryczną i zespół instrumentalny (1993),
 - Podróż zimowa na flet, obój, klarnet, klawesyn, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (1995),
 - Symfonia nr 1 (1995),
 - Mijkayo na zespół instrumentów japońskich (1996),
 - Speculum vitae na taśmę i orkiestrę (1996),
 - Koncert na skrzypce i orkiestrę (1996),
 - Trzy pieśni niemieckie do słów Josepha von Eichendorffa i Dursa Grünbeina na baryton i gitarę (1997),
 - Trzy pieśni do słów Dursa Grünbeina na baryton i gitarę (1997),
 - Northern lights (Aurora Borealis) na klawesyn amplifikowany i taśmę (1998),
 - Sekstet na kwintet dęty i fortepian (1998),
 - Zmienne struktury na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2000),
 - Symfonia nr 2 (2001),
 - Kwartet smyczkowy nr 1 (2002),
 - Wilanowskie pejzaże na kwartet smyczkowy i flet (2002),
 - Concerto per clarinetto e orchestra (2002–2003),
 - Madrygały polskie na sopran i zespół instrumentów dawnych do wierszy staropolskich poetów (2004),
 - Symfonia nr 3 „Góry” na chór i orkiestrę (2005–2006).
 
Publikacje
Oto wybór publikacji autorstwa Włodzimierza Kotońskiego, które znacząco wpłynęły na rozwój wiedzy w dziedzinie muzyki.
- 1963 Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze (zrewidowana w 1981),
 - 1989 Muzyka elektroniczna (wyd. II 2002 ISBN 83-224-0810-2),
 - 1999 Leksykon współczesnej perkusji.
 
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Aga Zaryan | Justyna Kreczmarowa | Janusz Warnecki | Jadwiga Chojnacka | Tadeusz Fijewski | Zuzanna Hertzberg | Barbara Lewandowska | Aleksander Szukiewicz | Stanisława Gall-Kron | Tomasz Gliński | Jerzy Sosnowski (pisarz) | Ludmiła Niedbalska | Bronisława Ostrowska | Andrzej Czajkowski | Zofia Jarema | Wojciech Wesołowski | Mikołaj Łoziński | Elwira Pluta | Luna (polska piosenkarka) | Andrzej PanufnikOceń: Włodzimierz Kotoński
