Edward Sielicki, który przyszedł na świat 3 czerwca 1956 roku w Warszawie, jest uznawanym polskim kompozytorem muzyki współczesnej oraz pedagogiem. Jego dorobek artystyczny i edukacyjny ma spore znaczenie w polskim środowisku muzycznym.
Sielicki jest synem Ryszarda Sielickiego, co podkreśla jego kontynuację rodzinnych tradycji w dziedzinie sztuki. Jego prace i osiągnięcia są świadectwem pasji do muzyki oraz zaangażowania w edukację młodych muzyków.
Życiorys
Edward Sielicki jest uznawanym kompozytorem, który rozpoczął swoje muzyczne kształcenie pod okiem znanych wykonawców. Studiował kompozycję pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego oraz Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, co stanowiło fundament jego artystycznego rozwoju. W celu poszerzenia swoich umiejętności, kontynuował edukację u Ton’a de Leeuw w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie. Jego aktywność w dziedzinie kompozycji obejmowała również udział w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie w latach 1984 i 1988, w Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie w 1986 roku oraz w Awinionie w 1991 roku. Dodatkowo brał udział w licznych warsztatach muzycznych organizowanych w Polsce.
Od 1987 roku Edward Sielicki związany jest z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi wykłady i zajęcia praktyczne. W 2007 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej, co potwierdza jego znaczącą pozycję w środowisku muzycznym. W latach 2008–2014 odbywał funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki tej instytucji. Aktualnie, w roku 2017, pracuje w Katedrze Kompozycji, gdzie dzieli się swoją wiedzą z zakresu kompozycji, muzyki elektronicznej i komputerowej, kontrapunktu oraz nowoczesnych technik kompozytorskich.
W latach 1992–1993 podejmował się wykładów na Letnim Uniwersytecie w Marly-le-Roi pod Paryżem. Jego międzynarodowe doświadczenie obejmuje również prowadzenie klasy kompozycji na Uniwersytecie Keimyung w Daegu w Korei Południowej w latach 2001, 2003 oraz 2005-2006. Edward Sielicki dał szereg wykładów otwartych na rozmaitych uczelniach w Polsce oraz za granicą, angażując się także w działalność naukową oraz popularyzatorską.
W swojej dotychczasowej karierze zdobył liczne nagrody, w tym prestiżowy Konkurs Młodych organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich, a także Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski w Genewie oraz Międzynarodowy Konkurs Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Wiele jego dzieł zostało archiwalnie zarejestrowanych w Polskim Radiu i na płytach.
Edward Sielicki aktywnie uczestniczy w działalności organizacji twórczych, takich jak Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ZAiKS oraz Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej, co świadczy o jego zaangażowaniu na rzecz rozwoju muzyki współczesnej w Polsce.
Twórczość
W twórczości Edwarda Sielickiego widoczny jest wyraźny polistylizm, który łączy w sobie wiele różnorodnych tradycji, często odległych od siebie. Artysta umiejętnie wplata w swoje dzieła cytaty oraz fragmenty z muzyki dawnej, co można dostrzec chociażby w odniesieniach do kompozycji J.S. Bacha, które są subtelnie zintegrowane z nowoczesnymi materią dźwiękową.
W swoich kompozycjach Sielicki sięga po współczesne techniki kompozytorskie, takie jak punktualizm, aleatoryzm czy sonoryzm. Równocześnie korzysta z innowacyjnych technologii, przykładowo, wykorzystuje dźwięki generowane elektronicznie oraz muzykę konkretną, co nadaje jego twórczości nowoczesny charakter.
Artysta komponuje szeroką gamę utworów, w tym orkiestrowe, kameralne, fortepianowe oraz wokalne i wokalno-instrumentalne. Tworzy również muzykę dla teatru, a także dla filmów i telewizji, co świadczy o jego wszechstronności jako kompozytora.
Ważniejsze kompozycje
(na podstawie materiałów źródłowych)
Utwory orkiestrowe
- Luxuria (1979); wyk. „Warszawska Jesień” 1993,
- Pulchrum est quod commensuratum est na lirę korbową, smyczki i klawesyn (1987),
- Koncert fortepianowy (1995),
- E pur si muoue (1998),
- Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę smyczkową (2000),
- Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (2000),
- II Symfonia (2004),
- Koncert na kwartet smyczkowy i małą orkiestrę (2004),
- Koncert obojowy (2004),
- Koncert fletowy (2005),
- Concertino na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2005),
- Concerto per archi (2012),
- Rains, koncert na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową (2013),
- L’Estro Fisarmonico, koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową (2013).
Utwory kameralne
- Kwintet dęty (1977),
- Lasciatemi vibrate na 3 perkusje (1978),
- Kwartet smyczkowy (1982); wyk. „Warszawska Jesień” 1984, 1990,
- Canzona da sonar na zespół instr. dawnych (1983),
- Kwartet obojowy (1984),
- Arpeggione na skrzypce i gitarę (1986),
- Trio sonata na akordeon, gitarę i wibrafon (1986),
- Micrologus na akordeon i zespół instr. dawnych (1987),
- Differencias na zespół instr. dawnych (1988),
- Konzertstück na wiolonczelę i fortepian (1995),
- Baila na saksofon, akordeon i kontrabas (2000),
- Scherzonata na trąbkę i fortepian (2001),
- Der Ring et Melisande na trio fortepianowe (2003),
- Korean Trails na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010),
- Ensaladas na kwintet dęty blaszany (2012),
- Musica florea na flet, wiolonczelę i klawesyn (2013).
Utwory na instrumenty solowe
- Kronos na kontrabas (1984),
- Cadenza na rożek angielski (1986),
- Tabulatura na organy (1988),
- Glenn Gould in memoriam na fortepian (1990),
- Pezzo per chitarra (1990),
- Serenada na 10 fortepianów (1991),
- Choralvorspiele na obój (1997),
- Sonata w pięciu częściach na fortepian na 4 ręce (2000),
- Oh, Scottie!, ragtime na 2 fortepiany na 8 rąk (2002),
- Sześć fantazji na flet solo (2004),
- Sonata na klawesyn (2008),
- Rain, Steam and Speed (after Turner) na fortepian (2013).
Utwory wokalne
- Agnus Dei per coro misto a sei voci a cappella (1978); wyk. „Warszawska Jesień” 1983,
- Assumpta est Maria, motet na sopran, alt i chór mieszany (1985),
- Jakie to łatwe!, wariacje w formie otwartej (ok. 200 utworów) na chór dziecięcy a cappella (1991),
- Jubilate Deo, psalm na chór mieszany a cappella (1994),
- Trzy kolędy łacińskie na chór mieszany a cappella (1994).
Utwory wokalno-instrumentalne
- Ecclesiaes, oratorium na recytatora, solistów, chór i orkiestrę (1980),
- Shir Tachnunim. Psalmy błagalne na chór męski, instr. dęte blaszane i perkusję; sł. w jęz. hebrajskim (1981),
- Salve Regina na chór chłopięcy/ żeński i organy (1981),
- Cztery poematy „In memoriam Tadeusz Baird” na sopran i zespół kameralny; sł. H. Poświatowska (1985),
- I Symfonia na chór i orkiestrę; sł. ze Starego Testamentu (1987),
- Dulci Sono melodiae na baryton i organy (1987).
Utwory elektroniczne
- Paralipomenon na taśmę (1988); wyk. „Warszawska Jesień” 1988,
- ZIG-ZAG na perkusję i taśmę (1988),
- Soundcruncher/ Dźwiękojad na aktora i taśmę; sł. kompozytor (1994),
- Weteringschans na saksofon sopranowy i taśmę (1998),
- Fantazja polimorficzna na fisharmonię/ akordeon i taśmę (2000); wyk. „Warszawska Jesień” 2000,
- Entre espejos na harfę i taśmę (2000),
- Ballada na fortepian i taśmę (2002),
- Growl na instr. akustyczne, elektroniczne i komputer (2003),
- La Belle Epoque na media elektroniczne (2009),
- Nostalgia nieskończoności na orkiestrę smyczkową i taśmę (2010),
- Preludia multimedialne na dźwięki elektroniczne i wideo (2012).
Utwory sceniczne
- Wielki Nikt, opera kameralna dla dzieci; libr. Lech Terpiłowski (1991).
Przypisy
- a b c d Edward Sielicki [online], Polmic, 2017 [dostęp 24.05.2020 r.]
- a b c d e f g KrystynaK. Paździora KrystynaK., Sielicki Edward, [w:] ElżbietaE. Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna PWM, wyd. I, t. 9 S–Sł część biograficzna, Kraków: PWM, 2007, s. 255-256, ISBN 978-83-224-0865-0
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Henryk Bobiński | Wiesław Fijałkowski (rzeźbiarz) | Krzysztof Świętochowski | Konrad Winkler | Tadeusz Rolke | Adam Zięcina | Krystyna Meissner | Karol Tausig | Irena Kuran-Bogucka | Andrzej Kwieciński | Jacek Korczakowski | Stanisław Baliński (poeta) | Janusz Leśniewski | Grzegorz Skurski | Maurycy Minkowski | Zbigniew Safjan | Antoni Pawlicki | Halina Paszkowska-Turska | Tomasz Sarnecki | Anna SzczepaniakOceń: Edward Sielicki