Andrzej Panufnik


Andrzej Panufnik, urodzony 24 września 1914 roku w Warszawie, to postać wybitna wśród kompozytorów polskich i brytyjskich. Jego życie artystyczne związało się z emigracją, która trwała przez wiele lat w Wielkiej Brytanii, gdzie odniósł znaczące sukcesy zarówno jako kompozytor, jak i dyrygent.

Panufnik zmarł 27 października 1991 roku w Londynie, pozostawiając po sobie bogaty dorobek muzyczny, który do dzisiaj inspiruje i porusza wiele osób na całym świecie.

Życiorys

Dzieciństwo i czas edukacji

Andrzej Panufnik przyszedł na świat w Warszawie, jako drugie dziecko Tomasza, lutnika, oraz Matildy Thones, skrzypaczki o angielskich korzeniach. Jego starszy brat to Mirosław Panufnik. Już od wczesnych lat życia wykazywał pasję do muzyki i kompozycji, zaczynając naukę gry na fortepianie pod okiem swojej babci. Wbrew początkowym zastrzeżeniom ojca, podjął studia w Konserwatorium Warszawskim, początkowo na kierunku perkusji, który zmienił na kompozycję i teorię muzyki po niezdanym egzaminie do klasy fortepianu. Ukończył studia w 1936 roku z wyróżnieniem, co utorowało mu drogę do dalszej edukacji.

Kontynuował naukę w Wiedniu u Feliksa Weingartnera, poznając tajniki dyrygentury. W trakcie swojego pobytu w Paryżu i Londynie, samodzielnie studiował i stworzył swoją nową symfonię. W Londynie ponownie spotkał Weingartnera, który namawiał go do pozostania w Anglii z racji trudnej sytuacji politycznej. Jednakże, Panufnik zdecydował się wrócić do Polski.

Okres wojenny

W czasie II wojny światowej, podczas niemieckiej okupacji Warszawy, Panufnik współpracował z innym muzykiem Witoldem Lutosławskim, zarabiając grając w kawiarniach. Mimo zakazu występów dla Polaków, Panufnik nie zaprzestał komponowania, tworząc liczne pieśni związane z ruchem oporu, w tym popularną Warszawskie dzieci oraz Uwerturę tragiczną. W czasie powstania warszawskiego, musiał wraz z matką opuścić miasto, pozostawiając swoje kompozycje w mieszkaniu. Po wojnie, choć partytury przetrwały zniszczenia, lokatorzy spalili je w piecu.

Socrealizm w powojennej Polsce

Po zakończeniu wojny, Andrzej Panufnik osiedlił się w Krakowie, gdzie zaczął tworzyć muzykę filmową dla Wytwórni Filmów Wojskowych, głównie propagandowych. Niedługo potem został dyrygentem Filharmonii Krakowskiej. Pracował nad rekonstrukcją swoich utworów, które zaginęły w czasie wojny, jednak problemy z ostatnią symfonią skłoniły go do tworzenia nowych kompozycji.

W latach 1946–1947 pełnił rolę dyrektora Filharmonii Warszawskiej, z której zrezygnował z powodu biurokratycznych trudności. Pomimo wyzwań, stworzył m.in. Krąg kwintowy na fortepian oraz Sinfonia Rustica, przy czym nie chciał nazywać jej nr 3 w obawie przed politycznym nieładem. Jako wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich mógł spotkać wielu znakomitych twórców, choć miał wrażenie, że polityczny kontekst wpływa na jego twórczość. Kompozytor zmagał się z ingerencją władz w sztukę, skupiając się na twórczości, która była zgodna z jego wartościami. Powstała wówczas Suita staropolska na orkiestrę smyczkową (1950), mimo że jego utwory krytykowane były jako zbyt formalistyczne;

Emigracja

W 1950 roku Panufnik uczestniczył w delegacji do ZSRR, gdzie poznał znanych kompozytorów, m.in. Dmitrija Szostakowicza. Po powrocie napisał Symfonię pokoju, która spotkała się z chłodnym przyjęciem władz. Jego życie osobiste układało się skomplikowanie, gdyż poznał Marie Elizabeth O’Mahoney, z którą związał się pomimo jej problemów zdrowotnych. Pobrali się w 1951 roku, a niedługo później oboje zostali rodzicami.

W wyniku tragicznych wydarzeń i narastających konfliktów, Panufnik postanowił na stałe osiedlić się w Wielkiej Brytanii, co oznaczało dla niego porzucenie dotychczasowego życia i nawiązanie do nowego rozdziału kariery. Najpierw otrzymał azyl polityczny, co wywołało napięcia w relacjach międzynarodowych. Jego nazwisko stało się persona non grata w Polsce, a on sam zmagał się z trudnościami finansowymi, zależnymi od sporadycznych koncertów. Dzięki wsparciu przyjaciół, takich jak Ralph Vaughan Williams, mógł dalej rozwijać swoje pasje muzyczne.

Podczas wizyt w Stanach Zjednoczonych jego nowa wersja Symfonii pokoju, zmienionej na Sinfonia elegiaca, okazała się dużym sukcesem. Panufnik osiągnął stabilizację finansową, obejmując stanowisko głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej w Birmingham. Osobiste tragedie oraz nowe znajomości kształtowały jego życie, a po śmierci ukochanej, ponownie zawarł związek małżeński z Camillą Jessel. W 1991 roku został odznaczony tytułem szlacheckim przez królową Elżbietę II oraz uzyskał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Andrzej Panufnik zmarł w Twickenham i został pochowany na Richmond Cemetery w Londynie.

Życie prywatne

Andrzej Panufnik, znany kompozytor, miał z drugą żoną, Camillą, dwoje dzieci. Ich córka, Roxanna, urodziła się 24 kwietnia 1968 roku w Londynie. Podobnie jak jej ojciec, również zajęła się kompozycją muzyczną. Ich syn, Jeremy, znany również jako Jem, przyszedł na świat w 1969 roku. Jeremy jest didżejem i jest zaangażowany w animację.

W 2009 roku powstał polski film dokumentalny autorstwa Krzysztofa Rzączyńskiego, zatytułowany Tata zza żelaznej kurtyny, w którym narrację prowadzi Jeremy.

Warto wspomnieć, że Panufnik był stryjem artystki Ewy Panufnik-Dworskiej. Po śmierci jej rodziców w czasie II wojny światowej, Andrzej wsparł ją materialnie, a także kontynuował pomoc w czasie jej studiów we Wrocławiu, w miarę swoich skromnych możliwości na emigracji.

Twórczość

W wyniku tragicznych wydarzeń II wojny światowej, wiele rękopisów oraz wczesnych prac Andrzeja Panufnika zniknęło podczas powstania warszawskiego w 1944 roku. Po zakończeniu konfliktu, w 1945 roku, kompozytor podjął się rekonstrukcji części zaginionych utworów. W muzyce Panufnika znaleźć można nie tylko symetrię, która, jak zauważa Beata Bolesławska-Lewandowska, stanowi istotny element jego twórczości, ale także geometryczne formy takie jak elipsa, spirala oraz mandrola. Jego dzieła charakteryzują się przejrzystymi, uporządkowanymi strukturami, które są skrupulatnie przedstawione w partyturach przy pomocy wykresów.

Utwory orkiestrowe

  • Symfonie,
  • Symfonia (1939, zaginiona w 1944, zrekonstruowana w 1945, a następnie zniszczona przez kompozytora),
  • Symfonia (1941, zaginiona w 1944),
  • Symfonia nr 1 Sinfonia Rustica (1948, zmieniona w 1955),
  • Symfonia nr 2 Sinfonia Elegaica (1957, zmieniona w 1966, poprawiona wersja wcześniejszej Symfonii Pokoju),
  • Symfonia nr 3 Sinfonia Sacra (1963),
  • Symfonia nr 4 Sinfonia Concertante, na flet, harfę i małą orkiestrę smyczkową (1973),
  • Symfonia nr 5 Sinfonia di Sfere (1974–1975),
  • Symfonia nr 6 Sinfonia Mistica (1977),
  • Symfonia nr 7 Metasinfonia, na organy solo, kotły i orkiestrę smyczkową (1978),
  • Symfonia nr 8 Sinfonia Votiva (1981, zmieniona w 1984),
  • Symfonia nr 9 Sinfonia di Speranza (1986, zmieniona w 1990),
  • Symfonia nr 10 (1988, zmieniona w 1990),
  • Wariacje symfoniczne (1935-1936, zaginione w 1944),
  • Allegro symfoniczne (1936, zaginione w 1944),
  • Obrazek symfoniczny (1936, zaginiony w 1944),
  • Mała uwertura (około 1937, zaginiona w 1944),
  • Uwertura tragiczna (1942, zaginiona w 1944, zrekonstruowana w 1945, zmieniona w 1955),
  • Divertimento na smyczki (na podstawie triów Feliksa Janiewicza, 1947, zmienione w 1955),
  • Kołysanka, na 29 instrumentów smyczkowych i 2 harfy (1947, zmieniona w 1955),
  • Nokturn (1947, zmieniony w 1955),
  • Suita staropolska, oparta na XVI i XVII w. polskich dziełach muzycznych (1950, zmieniona w 1955),
  • Uwertura Bohaterska (1952, zmieniona w 1969),
  • Rapsodia (1956),
  • Polonia, suita orkiestrowa (1959),
  • Autumn Music, na orkiestrę kameralną bez skrzypiec (1962, zmieniona w 1965),
  • Landscape, interludium na orkiestrę smyczkową (1962, poprawione w 1965),
  • Jagiellonian Triptych, na orkiestrę smyczkową (oparte na wczesnych polskich pracach, 1966),
  • Katyń Epitaph (1967, poprawiony w 1969),
  • Concerto Festivo, bez dyrygenta (1979),
  • Concertino, na kotły, perkusję oraz orkiestrę smyczkową (1979-1980),
  • Paean, na zespół dęty (1980),
  • Arbor Cosmica, 12 ewokacji na 12 instrumentów smyczkowych (lub orkiestrę smyczkową) (1983-1984),
  • Harmony, na orkiestrę kameralną (1989).

Koncerty

  • Koncert Gotycki (Concerto in modo antico), na trąbkę solo, dwie harfy, klawesyn i orkiestrę smyczkową (1951, oparty na wcześniejszych pracach, poprawiony w 1955),
  • Koncert fortepianowy (1962, zmieniony w 1970, rekomponowany w 1972, pierwsza część Intrada dodana w 1982),
  • Hommage à Chopin, na flet i małą orkiestrę smyczkową (1966 aranż utworu wokalnego z 1949),
  • Koncert na skrzypce i orkiestrę (1971),
  • Koncert fagotowy (1985) dedykowany pamięci ks. Jerzego Popiełuszki,
  • Koncert wiolonczelowy (1991).

Muzyka wokalna

  • Psalm, na solistę, chór i orkiestrę (1936, utwór dyplomowy, zaginiony w 1944),
  • Pięć pieśni ludowych, na sopran lub chór sopranów, 2 flety, 2 klarnety i klarnet basowy (1940, zaginione w 1944, zrekonstruowane w 1945, anonimowy polski tekst),
  • Cztery pieśni podziemnego ruchu oporu, na głos lub głosy unisono i fortepian (1943-44, polski tekst Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego),
  • Hommage à Chopin, wokaliza na sopran i fortepian, oryginalnie nazwana Suita Polska (1949, poprawiona w 1955),
  • Symphony of Peace, na chór i orkiestrę (1951, polski tekst Jarosława Iwaszkiewicza),
  • Song to the Virgin Mary, na chór a cappella lub sześć głosów solo (1964, zmieniona w 1969, anonimowy łaciński tekst),
  • Universal Prayer, kantata na 4 głosy solowe, 3 harfy, organy i chór mieszany (1968-69 angielski tekst Alexandra Pope’a),
  • Invocation for Peace, kantata na głosy dziecięce, 2 trąbki i 2 puzony (lub instrumenty smyczkowe i dęte drewniane) (1972),
  • Winter Solstice, na sopran, baryton, chór, 3 trąbki, 3 puzony, kotły i dzwonki (1972, angielski tekst Camilla Jessel),
  • Love Song, na mezzosopran i harfę lub fortepian (1976, istnieje także wersja z orkiestrą smyczkową dodaną w 1991, angielski tekst Sir Philipa Sidneya),
  • Dreamscapes, na mezzosopran i fortepian (1977, bez słów),
  • Prayer to the Virgin of Skempe (Modlitwa do Matki Boskiej Skępskiej), na głos solowy lub chór unisono i organy (1990, polski tekst Jerzego Peterkiewicza).

Balety

Muzyka tworzone przez Andrzeja Panufnika była często wykorzystywana w balecie. Dwie z jego partytur baletowych powstały jako adaptacje wcześniejszych dzieł kompozytora.

  • Cain and Abel (1968, adaptacja Sinfonia Sacra i Uwertury tragicznej oraz nowy materiał muzyczny),
  • Miss Julie (1970, adaptacja Nokturnu, Rapsodii, Autumn Music i Polonia oraz nowy materiał muzyczny).

Muzyka kameralna

  • Suita klasyczna, na kwartet smyczkowy (1933, zaginiona w 1944),
  • Trio fortepianowe (1934, zaginione w 1944, zrekonstruowane w 1945, poprawione w 1977),
  • Quintetto Accademico, na flet, obój, klarnet, waltornię i fagot (1953, zmienione w 1956, zagubione, a następnie znalezione w 1994),
  • Triangles, na 3 flety i 3 wiolonczele (1972),
  • String Quartet No. 1 (1976),
  • String Quartet No. 2 Messages (1980),
  • Song to the Virgin Mary, na sekstet smyczkowy (1987, opracowanie utworu wokalnego z 1964),
  • String Sextet Train of Thoughts (1987),
  • String Quartet No. 3 Wycinanki („Paper Cuts”) (1990).

Muzyka instrumentalna

  • Wariacje, na fortepian (1933, zaginione w 1944),
  • Twelve Miniature Studies, na fortepian, początkowo zatytułowane Krąg kwintowy (1947, zmienione w 1955 i 1964),
  • Reflections, na fortepian (1968),
  • Pentasonata, na fortepian (1984).

Utwory dla młodych wykonawców

  • Two Lyric Pieces (1963),
  • Thames Pageant, kantata dla młodych instrumentalistów i śpiewaków (1969, angielski tekst Camilli Jessel),
  • A Procession for Peace (1982-3).

Nagrody

Andrzej Panufnik, wybitny kompozytor, zdobył wiele prestigious awards w ciągu swojej kariery, które potwierdzają jego talent i wkład w świat muzyki.

  • I nagroda na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Krakowie za Nokturn na orkiestrę (1947),
  • Nagroda miasta Krakowa za Kołysankę na 29 instrumentów smyczkowych i 2 harfy (1948),
  • I nagroda na Konkursie Kompozytorskim im. Fryderyka Chopina w Warszawie za utwór Sinfonia rustica na 8 instrumentów dętych i dwie orkiestry smyczkowe (1948),
  • Nagroda Państwowa II stopnia (1951),
  • Nagroda Państwowa II stopnia za ilustrację muzyczną do filmu Wit Stwosz (Koncert Gotycki) (1952),
  • I nagroda na Przedolimpijskim Konkursie Kompozytorskim zorganizowanym z okazji Igrzysk Olimpijskich w Helsinkach za Uwerturę bohaterską na orkiestrę (1952),
  • Prix de Composition Musicale Prince Pierre de Monaco za Sinfonia sacra na orkiestrę (1963),
  • Prix de Composition Musicale Prince Pierre de Monaco za całokształt twórczości (1983),
  • Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej za zasługi dla kultury polskiej (1990).

Upamiętnienie

Andrzej Panufnik, niezwykle utalentowany kompozytor, został upuamietniony na specjalnej tablicy honorowej, która oddaje hołd artystom, którzy w znaczący sposób przyczynili się do rozwoju polskiej kultury.

Tablica została zainstalowana w 2020 roku na budynku przy ulicy Odolańskiej 20 w Warszawie, a to właśnie w tym miejscu Panufnik mieszkał, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w historii muzyki.

Przypisy

  1. AgnieszkaA. Modrzejewska, ANDRZEJ PANUFNIK – kompozytor z sercem w dwóch ojczyznach [online], Ypsilon, 02.07.2021 r. [dostęp 14.11.2021 r.]
  2. Frances StonorF.S. Saunders, The Cultural Cold War. The CIA and the World of Arts and Letters, Nowy Jork 2000, s. 136 [dostęp 21.06.2023 r.]
  3. Okrutny mord na weselu. Zabito 19 osób. Groby weteranów Powstania Warszawskiego cz. 2 [online], se.pl [dostęp 31.08.2022 r.]
  4. Jakub Ekier, Druga pokuta sir Andrzeja. „Ruch Muzyczny”, 07.2015 r.
  5. M. Grochowska, Przynęta i obroża Andrzeja Panufnika, „Gazeta Wyborcza”, 25.10.2014 r. [dostęp 2024-08-01 r.]
  6. Doktorzy honoris causa [online], Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 22.09.2010 r. [zarchiwizowane 12.05.2011 r.]
  7. W swoich wspomnieniach Scarlett m.in. pominęła istnienie owego męża. Zob. Scarlett Panufnik Out of the City of Fear, London 1956.
  8. B. Bolesławska, Panufnik. Kraków 2001, PWM, s. 368.
  9. Andrzej Panufnik, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 01.08.2024 r.]
  10. Dziennik Polski, rok VIII, nr 176, (2639), s. 2.
  11. Ruch Muzyczny – Ucieczka z państwa grozy [online], ruchmuzyczny.art.pl [dostęp 21.11.2017 r.]
  12. Ruch Muzyczny – Obcy [online], ruchmuzyczny.art.pl [dostęp 21.11.2017 r.]

Oceń: Andrzej Panufnik

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:23