Michał Jan Lutostański


Michał Jan Lutostański, urodzony 29 lipca 1985 roku w Warszawie, to ceniony polski socjolog oraz doktor nauk społecznych. Jego zainteresowania obejmują badania rynku oraz analizę zjawisk społecznych, które są istotne w kontekście współczesnej rzeczywistości.

W długiej linii jego rodziny znajduje się Jan Lutostański, jego dziadek, który brał czynny udział w powstaniu warszawskim, co nadaje jego biografii wartości historyczne oraz społeczne.

Działalność naukowa

Michał Jan Lutostański to wybitny naukowiec, który swoją karierę rozpoczynał w XLI Liceum Ogólnokształcącym im. Joachima Lelewela w Warszawie, gdzie ukończył klasę menadżersko-ekonomiczną. Po tym etapie, uzyskał tytuł magistra socjologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, specjalizując się w dziedzinie Socjologii Komunikacji Międzykulturowej.

Jego dalsza edukacja odbyła się w ramach studiów doktoranckich na Uniwersytecie SWPS, gdzie pod kierunkiem prof. Hanny Świdy-Ziemby oraz prof. Piotra Tadeusza Kwiatkowskiego prowadził badania naukowe. Praca doktorska Michała, zatytułowana „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych”, została opublikowana w 2015 roku przez Wydawnictwo Naukowe Scholar.

W swojej karierze dydaktycznej wykładał przedmioty związane z socjologią oraz analityką na różnych uczelniach, w tym na Uniwersytecie SWPS, Akademii Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Szkole Głównej Handlowej. Jego wykłady obejmowały m.in. „Filozoficzne podstawy antropologii społecznej”, „Badania konsumenckie – zaawansowane narzędzia ilościowe” oraz „Consumer behavior”.

Oprócz działalności akademickiej, Michał Jan Lutostański był autorem licznych artykułów oraz rozdziałów w monografiach naukowych. W 2019 roku uczestniczył w tworzeniu katalogu wystawy Muzeum Śląskiego dotyczącego historii łódzkiego hip-hopu, pod tytułem „Zajawka – śląski hip-hop 1993-2003”. Angażując się w popularyzację wiedzy o muzyce i subkulturach młodzieżowych, współpracował z takimi instytucjami jak Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, oraz Muzeum Śląskie w Katowicach.

Jako ekspert Uniwersytetu SWPS, komentował zjawiska społeczne w mediach krajowych oraz zagranicznych. Od października 2021 roku pełni funkcję adiunkta w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, w Zakładzie Marketingu Wartości. W tym samym roku, we współpracy z prof. Małgorzatą Bombol, napisał książkę „Modern leisure society – consumer behavior”, opublikowaną przez Oficynę Wydawniczą SGH.

W grudniu 2021 roku miał zaszczyt otrzymać nagrodę dla absolwenta 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. W 2023 roku został wyróżniony na międzynarodowej liście „Insight250”, która przedstawia światowych pionierów i liderów w zakresie badań rynku oraz marketingu opartego na danych.

Działalność zawodowa

Od 2008 roku Michał Jan Lutostański aktywnie uczestniczy w badaniach rynku, zdobywając doświadczenie w renomowanych instytucjach. Jego kariera zawodowa obejmuje pracę w takich organizacjach jak CBOS, TNS OBOP, TNS Polska, 4P Research Mix, Kantar Millward Brown, a obecnie pełni funkcję Strategy Business Director w Kantar Polska.

W latach 2016-2020, Lutostański był członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Po tym okresie, w latach 2020-2024, pełnił funkcję wiceprezesa, a od czerwca 2024 roku objął stanowisko prezesa.

Występuje na wielu prestiżowych konferencjach naukowych i branżowych, takich jak TEDx, Zjazd Socjologiczny, Kongres Badaczy, Forum Kobiet w Logistyce, Ringu Gospodarczym Forbesa oraz Newsweeka. Jego talent i zaangażowanie zostały docenione poprzez otrzymanie nagrody publiczności za najlepsze wystąpienie podczas „Odysei badawczej 2020” na XIV Kongresie Badaczy w 2013 roku, jak również Nagrody 25-lecia PTBRiO za najlepsze wystąpienie w historii dwudziestu edycji tego wydarzenia.

Michał Lutostański był również aktywnym członkiem rady programowej czterech Kongresów Badaczy oraz konferencji takich jak Data Driven Decisions, Marketing Pokoleń, INSUMMIT Festiwalu Insightów i Innowacji oraz INSUMMIT YOUTH. W swojej działalności odpowiedzialny był za organizację Dni Badacza / Consumer Intelligence Days i serii wydarzeń pod nazwą „Praktyka Nauce – Nauka Praktyce” na polskich uczelniach. W imieniu PTBRiO współpracował z PWN.

Lutostański jest współautorem oraz redaktorem książek „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” oraz „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”. Działalność publicystyczna Michała obejmuje artykuły dla Brief.pl oraz Marketer +.

Książki i publikacje naukowe

W dorobku Michała Jana Lutostańskiego znajduje się wiele ważnych prac naukowych oraz książek, które przyczyniły się do rozwoju wiedzy w różnych dziedzinach. Oto zestawienie jego wybranych publikacji:

  • Lutostański M. J., Bombol M., „Czas wolny w tworzeniu wartości dla klienta – ujęcie międzygeneracyjne” w: M. Bombol (red.), „O zmieniającym się świecie wartości w ekonomii, finansach i zarządzaniu”, Oficyna Wydawnicza SGH 2022,
  • Lutostański M. J., Prochera P., Żerkowska-Balas M., „Archetypes of Polish Political Parties – Empirical Analysis”, Journal of Political Marketing 2022,
  • Lutostański M. J., Bombol M., „Modern leisure society – consumer behavior”, Oficyna Wydawnicza SGH 2021,
  • Lutostański M. J., Prochera P., „Badanie rynku, czyli jak zrozumieć konsumenta” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, PWN 2021,
  • Lutostański M. J., Wasilewski J., „Prezentowanie wyników badań” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, PWN 2021,
  • Lutostański M. J., Zacharska D., „Badanie opakowań” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, PWN 2021,
  • Lutostański M. J., „Przyszłość badań” w: M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (red.) „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, PWN 2021,
  • Lutostański M. J., „Kulturowe, ekonomiczne i społeczne aspekty e-sportu w Polsce” w: M. Bombol, G. Godlewski (red.) „Laboratorium doświadczeń czasu wolnego. Problemy współczesności”, Oficyna Wydawnicza SGH 2020,
  • Lutostański M. J., „Hip-hop – subkultura czterech kultur” w: „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003” – katalog wystawy Muzeum Śląskiego, lipiec 2019,
  • Lutostański M. J., Szycman L., „New product development” w: M. J. Lutostański, M. Galica, M. Protasiuk (red.) „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, PWN 2018,
  • Lutostański M. J., „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Jak analizować relację komunikacyjną między muzykami a słuchaczami” w: Meandry, numer specjalny „Jak mówić i pisać o muzyce popularnej? Od Enea Spring Break do Eurowizji”, Warszawa 2017,
  • Lutostański M. J., „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych”, Warszawa 2015,
  • Lutostański M. J., „Grunt to bunt. Zastosowanie teorii ugruntowanej w analizie tekstów piosenek na przykładzie zespołów związanych z symbolicznymi subkulturami młodzieżowymi” w: „Usłyszeć Świat. Muzyka – Społeczeństwo – Kultura”, Poznań 2015,
  • Lutostański M. J., „Kontestacja rzeczywistości w symbolicznych subkulturach młodzieżowych” w: A. Jawor (red.) „Paradoksy ponowoczesności. O starciach płci, religii, tożsamości, norm i kultur”, Warszawa 2013,
  • Lutostański M. J., „Behemoth przełamuje tabu, stając się elementem polskiej kultury popularnej. Analiza twórczości zespołu” w: „Kultura popularna” nr 4 (34), Warszawa 2012,
  • Lutostański M. J., „Ciężki towar eksportowy – próba analizy polskiego death metalu” w: „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy” nr 3, 2012,
  • Lutostański M. J., „Zło z przejawami dobra – wizerunek skinheadów w kinie” w: A. Drzał-Sierocka (red.), „Zło w kinie – bohaterowie, gatunki, twórcy”, Warszawa 2012,
  • Lutostański M. J., „Show me your ipod – I will tell you who you are. Music as a form of communication among symbolic youth subcultures in Poland” w: „Sborník konference: Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE 2012 vol. II”, 2012,
  • Lutostański M. J., „Symboliczne subkultury młodzieżowe na Mazowszu. Charakterystyka przynależność do punków, skinheadów i metali” w: „Kultura i Edukacja” nr 3, 2011,
  • Lutostański M. J., „Punki, Skinheadzi i Metale. Normy i wartości młodzieżowych subkultur symbolicznych” w: „Seminare. Poszukiwania naukowe” nr 30, 2011.

Publikacje te stanowią ważny wkład w zrozumienie dynamiki kulturowej, społecznej oraz ekonomicznej w Polsce, a ich różnorodność świadczy o szerokim zakresie zainteresowań autora. Jego prace dotyczą zarówno analizy subkultur młodzieżowych, jak i zjawisk związanych z rynkiem oraz konsumentami.

Wybrane artykuły i wywiady

Wśród wielu ważnych publikacji i wywiadów autorstwa Michała Jana Lutostańskiego, kilka szczególnie wyróżnia się swoją tematyką oraz znaczeniem w obszarze marketingu i komunikacji. Oto zestawienie niektórych z nich:

  • Lutostański M. J., Cudna-Sławińska D., „Cena to nie wszystko. Jak nie ulegać pokusie szybkich sukcesów” w: Marketer +, lipiec-sierpień 2023,
  • Lutostański M., „Marketing pokoleń – jak uniknąć stereotypów i dobrze zrozumieć potrzeby odbiorców?” w: Marketer +, maj-czerwiec 2023,
  • „Wszyscy jesteśmy snobami”, wywiad dla Twój Styl MEN, 2023,
  • „’Skończ studia, znajdź dobrą pracę’. O to 30- i 40-latkowie mają żal do rodziców”, wywiad dla: Newsweek Polska, 2023,
  • „Co trzeba wiedzieć o młodych pokoleniach, pracując w marketingu?”, wywiad dla: Marketing przy Kawie, 2023,
  • Lutostański M. J., „Konsument przyszłości. Jak do niego dotrzeć?” w: Brief.pl, 2022,
  • Lutostański M. J. „’Altruistyczny’ Data Driven Marketing – jak tworzyć wzrost całych kategorii” w: Brief.pl, 2022,
  • Lutostański M. J., „5 zasad skutecznej komunikacji” w: Brief.pl, 2021,
  • Lutostański M. J., „Dlaczego sukces lodów „Ekipa” nie powinien nas dziwić?” w: Brief.pl, 2021,
  • Lutostański M. J., „Zbuntowane marki – o tym, jak bunt stał się językiem większości” w: Brief.pl, 2021,
  • Seria 8 artykułów „Esport jako zjawisko kulturowe, ekonomiczne i społeczne w Polsce” w: Brief.pl, 2020,
  • „Nikt nie słucha, wszyscy znają”, wywiad dla: Media Marketing Polska 4/2020,
  • „Możemy się snobować na Zenka”, wywiad dla: Logo 3/2020,
  • „Czy ekonomia potrzebuje innych dziedzin nauk?”, wywiad dla: Magazyn Koncept nr 77,
  • „Klęska urodzaju danych w świecie biznesu”, wywiad dla: Niezbędnik Akademicki 1/2019,
  • Lutostański M., Kruszewski K., Sora A., Mazurkiewicz Ł., Chołuj K., Wesołowski P., „Rok 2018 w branży badawczej – podsumowanie. Co nas czeka w 2019?”, w: „Wirtualne Media”, 2018,
  • Lutostański M., Użarowski T., „Popkulturowy Monster, czyli jak zostać Królem Albanii”, w: „Marketing przy Kawie”, 2016.

Te prace stanowią wartościowy wkład w dyskusje na temat zmieniających się trendów w marketingu oraz zachowań konsumenckich w różnych grupach społecznych.

Przypisy

  1. Autorzy: Michał Jan Lutostański. marketerplus.pl. [dostęp 17.10.2023 r.]
  2. Insight250 | The world's top data-driven innovators and leaders [online], insight250.com [dostęp 29.08.2023 r.]
  3. Marketing pokoleń – jak uniknąć stereotypów i dobrze zrozumieć potrzeby odbiorców [online], Marketer+ przewodnik po marketingu, 25.05.2023 r. [dostęp 29.08.2023 r.]
  4. Strategie cenowe i techniki obrony ceny – „Marketer+” – nr 4 (60) 2023 [online], sklep.marketerplus.pl [dostęp 29.08.2023 r.]
  5. MarcinM. Chłopaś, Milenialsi mają żal. 50- i 60-latkowie nie rozumieją swoich 30- i 40-letnich dzieci [online], Newsweek, 13.04.2023 r. [dostęp 13.04.2023 r.]
  6. JacekJ. Szlak, O młodych pokoleniach przed Insummit Youth [online], Marketing przy Kawie [dostęp 13.04.2023 r.]
  7. INSUMMIT – Festiwal Insightów i Innowacji [online] [dostęp 13.04.2023 r.]
  8. Służewski DomS.D. Kultury, Kultura w sieci i w realu [online], sdk.waw.pl [dostęp 10.12.2020 r.]
  9. dr Michał Lutostański, Autor w serwisie BRIEF [online], BRIEF [dostęp 15.04.2021 r.]
  10. Research Laboratory for Leisure Time Experiences [online], wydawnictwo.sgh.waw.pl [dostęp 28.01.2021 r.]
  11. Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Jak analizować relację komunikacyjną między muzykami a słuchaczami | meakultura.pl [online], meakultura.pl [dostęp 02.12.2020 r.]
  12. Michał Lutostański [online], ssl-kolegia.sgh.waw.pl [dostęp 10.12.2020 r.]
  13. Debata „Uchwycić nostalgię”: Muzeum [online], ethnomuseum.pl [dostęp 10.12.2020 r.]
  14. Spotkanie promocyjne wokół katalogu wystawy „Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003” [online], Muzeum Śląskie [dostęp 10.12.2020 r.]
  15. Lutowa filmoterapia ze „Szwedzką Teorią Miłości” [online], Filmoterapia.pl, 01.02.2017 r. [dostęp 10.12.2020 r.]
  16. O ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚWIECIE WARTOŚCI W EKONOMII, FINANSACH I ZARZĄDZANIU [online], SGH [dostęp 13.04.2023 r.]
  17. Co słychać | XIV Kongres Badaczy Rynku i Opinii [online], tnsglobal.pl [dostęp 10.12.2020 r.]
  18. Wirtualna Polska MediaW.P.M. S.A, Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku źródeł danych? [online], ksiazki.wp.pl, 04.02.2020 r. [dostęp 10.12.2020 r.]
  19. Wykład Michała Lutostańskiego [online], muzeumwspolczesne.pl [dostęp 10.12.2020 r.]

Oceń: Michał Jan Lutostański

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:20