Julian Piotr Eberhardt, urodzony 21 marca 1866 roku w Warszawie, to osobowość, która znacząco wpłynęła na polskie kolejnictwo oraz politykę.
Był on wybitnym inżynierem kolejnictwa, a jego działalność przyczyniła się do rozwoju infrastruktury wojskowej i cywilnej w Polsce. Eberhardt zmarł 4 stycznia 1939 roku w rodzinnym mieście.
Jego kariera obejmowała również funkcje polityczne, w tym stanowisko ministra, co podkreśla jego wszechstronny wkład w kształtowanie realiów społeczno-gospodarczych II Rzeczypospolitej.
Życiorys
Julian Eberhardt był synem Jana Joachima, właściciela zakładu wyrobu przedmiotów żelaznych, i Pauliny zd. Deubl. Miał brata, Hermana Piotra, który zmarł w 1944 roku i był adwokatem. Eberhardt swoją edukację rozpoczął w warszawskim IV Rządowym Gimnazjum Filologicznym, które ukończył w 1883 roku. Następnie, w 1887 roku, zakończył studia na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Warszawskiego. W 1890 roku zdobył wiedzę w Petersburgu, kończąc Szkołę Inżynierów Kolejnictwa, znaną jako Институт корпуса инженеров путей сообщения.
W czasie swoich studiów aktywnie angażował się w działalność społeczną, należąc do Związku Młodzieży Polskiej „Zet”, a później także do Ligi Narodowej, w której pozostawał do 1905 roku. Po ukończeniu edukacji rozpoczął karierę zawodową w kolejnictwie jako inżynier. W latach 1890–1893 pracował w Kolei Nadwiślańskiej (na trasie Mława-Chełm-Kowel) oraz brał udział w budowie Kolei Nadnarwiańskiej (na trasie Małkinia-Ostrołęka-Łapy). Później przeniósł się do azjatyckiej części Rosji, gdzie na Dalekim Wschodzie przyczynił się do projektowania części Kolei Transsyberyjskiej i mostu w Wierchnieudińsku. W 1898 roku powrócił do Warszawy, gdzie współpracował nad rozbudową Warszawskiego Węzła Kolejowego. Dodatkowo, w latach 1908–1913 pełnił funkcję jednego z dyrektorów Towarzystwa Akcyjnego „K. Rudzki i Spółka” oraz był kierownikiem budowy mostu ks. Józefa Poniatowskiego. Od 1905 do 1917 roku był członkiem Towarzystwa Kursów Naukowych oraz, w latach 1906-1908, członkiem Zarządu TKN.
Wielka Wojna
W momencie wybuchu I wojny światowej został mianowany naczelnikiem Wydziału Drogowego zarządu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. W 1915 roku, w ramach ewakuacji, trafił do Moskwy. Pracował tam do pierwszych miesięcy 1918 roku na rzecz wojskowych służb drogowo-kolejowych w rejonie rosyjskiego frontu zachodniego, kierując budowami mostów w Łotwie oraz nadzorując fragmenty kolei frontowych w Rumunii. W związku z rozpadem armii rosyjskiej latem tego roku, Eberhardt przedostał się do Moskwy, a następnie powrócił do Warszawy.
II Rzeczpospolita
Po powrocie do stolicy, Eberhardt rozpoczął pracę pod auspicjami Rady Regencyjnej, gdzie zaangażował się w formowanie polskiej administracji kolejowej. 1 września 1918 roku stanął na czele sekcji kolejowej Ministerstwa Przemysłu i Handlu, a 4 września przejął kierownictwo Ministerstwa Komunikacji w rządzie Władysława Wróblewskiego. 11 listopada objął zarząd kolei na terenach okupowanych przez Niemców, organizując jednocześnie szybki wyjazd z Warszawy personelu niemieckiej administracji kolejowej. Funkcję tę sprawował do momentu powołania rządu Jędrzeja Moraczewskiego, w którym, na wniosek premiera i ministra komunikacji, został mianowany podsekretarzem stanu w Ministerstwie Komunikacji.
Po utworzeniu rządu Ignacego Jana Paderewskiego, 16 stycznia 1919 Eberhardt objął szefostwo resortu komunikacji. Jego głównym celem było zjednoczenie polskiej infrastruktury kolejowej. W początkowym okresie urzędowania skutecznie zorganizował transport amerykańskiej pomocy żywnościowej do Polski, a także utworzył okręgowe dyrekcje w Wilnie i Łucku, które przejęły zarząd nad kolejami na wschód od Bugu. Zaangażował się w import parowozów z Francji oraz Wielkiej Brytanii, a także w odbiór poniemieckiego taboru. Pozwolił na pozostawienie części taboru w gestii Niemiec, dotyczącego linii Warszawa-Berlin. Rozpoczęto także prace nad budową kolei Płock-Sierpc oraz Rzeszów-Tarnobrzeg. 9 grudnia 1919, wraz z upadkiem rządu, przestał pełnić funkcję ministra, jednak kierował resortem jeszcze przez trzy tygodnie, aż do 16 grudnia.
Jego praca w ministerstwie jednak nie zakończyła się tym momentem. W kwietniu 1920 roku Eberhardt zwrócił się do Naczelnika Państwa, aby ponownie mianować go podsekretarzem stanu w Ministerstwie Kolei Żelaznych. Wkrótce po objęciu urzędowania, 20 kwietnia 1920 roku sygnował rozporządzenie dotyczące przepisów związanych z „kolejnością przyjmowania do wysyłania ładunków oraz wykonania planu przewozowego”. Dokument ten miał istotne znaczenie w kontekście rozpoczynającej się przez Polskę ofensywy na Ukrainie, ponieważ regulował zasady priorytetu dla ładunków wojskowych. Eberhardt był także ekspertem w składzie polskiej delegacji prowadzącej rokowania pokojowe w Rydze.
W lutym oraz marcu 1922 roku pełnił funkcję tymczasowego kierownika ministerstwa, zastępując chorego ministra Bolesława Sikorskiego. Był także przedstawicielem ministerstwa podczas katastrofy pociągu tranzytowego Wystruć (wówczas lnsterburg)-Berlin, która miała miejsce 30 kwietnia 1925 roku w Starogardzie Gdańskim. Incydent ten okazał się najtragiczniejszym wypadkiem w historii polskiego kolejnictwa międzywojennego.
W październiku 1927 roku przeszedł na emeryturę, ale wciąż angażował się w działalność Ministerstwa Komunikacji, stając na czele Rady Technicznej przy resorcie, pełniąc tę funkcję aż do swojej śmierci. W latach 1928–1931 przewodniczył Lidze Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, a w 1933 roku przewodniczył XII Zjazdowi Polskich Inżynierów Kolejowych. Eberhardt był także aktywny w tworzeniu i kodyfikacji polskiej terminologii technicznej.
Na kilka lat przed swoją śmiercią, uległ poważnemu wypadkowi, który ograniczył jego aktywność publiczną. Zmarł 4 stycznia 1939 roku w Warszawie i został pochowany na Cmentarzu Ewangelicko-Augsburskim w Warszawie (aleja 12, grób 38). W 2022 roku jego grób przeszedł renowację, projektując odnowienie na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zrealizowane przez Fundację Dziedzictwa Kulturowego.
Życie prywatne
Julian Eberhardt miał życie rodzinne, które z pewnością miało wpływ na jego działalność. Jego żoną była Aniela Findeisen, która zmarła w 1945 roku. Para doczekała się syna, Andrzeja, który od 1937 roku mieszkał w Stanach Zjednoczonych.
Ordery i odznaczenia
Julian Eberhardt był postacią, która zasłużyła się w historii swojej ojczyzny, co można zauważyć po jego licznych odznaczeniach. Wśród jego wyróżnień znalazły się:
- Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany w 1921 roku,
- Krzyż Niepodległości, przyznany 21 kwietnia 1937 roku,
- Złota Odznaka Honorowa Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej I stopnia,
- Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Wazów, nadany w Szwecji w 1923 roku,
- Legia Honorowa.
Przypisy
- Premierzy i ministrowie Rzeczypospolitej Polskiej 1918–1939 [online], polona.pl [dostęp 24.09.2023 r.]
- GROBONET – wyszukiwarka osób pochowanych – Cmentarz Ewangelicko-Augsburski w Warszawie [online], wawamlynarska.grobonet.com [dostęp 31.03.2023 r.]
- Odnawiamy groby, nie tylko od święta [online], Rzeczpospolita [dostęp 30.03.2023 r.]
- Prace konserwatorskie na cmentarzu ewangelicko-augsburskim w Warszawie – Fundacja Dziedzictwa Kulturowego [online], dziedzictwo.org [dostęp 30.03.2023 r.]
- a b c d e f Premierzy i ministrowie Rzeczypospolitej Polskiej 1918–1939 [online], polona.pl, s. 200-202 [dostęp 24.09.2023 r.]
- † Inż. Eberhardt. „Gazeta Lwowska”, s. 2, nr 4 z 06.01.1939 r.
- Piętnastolecie L.O.P.P.. Warszawa: Wydawnictwo Zarządu Głównego Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, 1938, s. 21, 26, 78, 81.
- Piętnastolecie L.O.P.P.. Warszawa: Wydawnictwo Zarządu Głównego Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, 1938, s. 280.
- Stanisław Kozicki, Historia Ligi Narodowej (okres 1887–1907), Londyn 1964, s. 573.
- M.P. z 1937 r. nr 93, poz. 128 „za pracę w dziele odzyskania niepodległości”.
- Order Odrodzenia Polski. Trzechlecie pierwszej kapituły 1921–1924. Warszawa: Prezydium Rady Ministrów, 1926, s. 15. „w uznaniu zasług, położonych dla Rzeczypospolitej Polskiej około organizacji kolejnictwa polskiego”.
- Dziesięciolecie Wolnej Wszechnicy Polskiej TKN: sprawozdanie z działalności Towarzystwa Kursów Naukowych, 1906-1916, opracowali Ryszard Błędowski, Stanisław Orłowski, Henryk Mościcki, Warszawa 1917.
- a b Eugeniusz Szulc: Cmentarz ewangelicko-augsburski w Warszawie. Warszawa: PIW, 1989, s. 106–107, seria: Biblioteka Syrenki. ISBN 83-06-01606-8.
- Sveriges statskalender / 1940. Bihang, s. 165.
Pozostali ludzie w kategorii "Polityka i administracja":
Michał Wawer | Andrzej Jakubowski | Alfred Jaroszewicz | Eugeniusz Przetacznik | Marcel Rayman | Michał Radlicki | Leszek Rowicki | Wacław Święcicki | Lilianna Drzewiecka | Anastasij Wonsiacki | Ludwik Dorn | Władysław Wolski | Ryszard Hoszowski | Jakub Berman | Justyna Glusman | Bruno Wanke | Konrad Niklewicz | Michał Stanisław Kossakowski | Julian Makowski | Henryk RaabeOceń: Julian Eberhardt